LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
marcbuitG
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 aug 2012 09:59

Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door marcbuitG »

Het is niet meer dan redelijk om kostgeld te vragen aan iemand die bij u inwoont of aan thuiswonende kinderen met een eigen inkomen. Het is voor hen bovendien een goede voorbereiding op hun toekomsitge zelfstandig leven.

Wat zit er allemaal verwerkt in het kostgeld?
Laatst gewijzigd door marcbuitG op 18 aug 2012 10:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

mijn voorkeur staat er niet bij... 122,78... nou goed! Waarom dit epistel, dat moet toch iedereen voor zich weten?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door bprosman »

Het is niet meer dan redelijk om kostgeld te vragen aan iemand die bij u inwoont of aan thuiswonende kinderen met een eigen inkomen. Het is voor hen bovendien een goede voorbereiding op hun toekomsitge zelfstandig leven.
Is dat redelijk ? Ben het niet met je eens, je kunt er ook voor kiezen dat ze (leren) sparen nu ze nog lagere kosten hebben zodat als ze straks het huis uit gaan financieel een gezonde start kunnen maken en niet met lenen hoeven te beginnen (muv van een evt. hypotheek dan).

marcbuitG
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 aug 2012 09:59

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door marcbuitG »

Je moet dan ook een redelijke hoeveelheid vragen. En als je 2 kinderen hebt met een salaris dat bij elkaar opgeteld hoger is dat van jou is het dan redelijk om niets te vragen?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door bprosman »

Kijk anders eens op de site van het Nibud.
http://www.nibud.nl/

JtC2
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 aug 2012 10:15

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door JtC2 »

Wat een idioot topic. Dit is trouwens wel oer-Nederlands, je eigen gezins-leden om geld vragen. Zijn het je kinderen of niet? Aan de andere kant, als je als kind nog steeds thuiswoont omdat het lekker makkelijk is en je zelf wel een salaris hebt, moet je ook zonder dat er om gevraagd wordt met flappen komen. Dat dan weer wel. Maar ja, hier in NL kan alles en zijn familie en vrienden alles, totdat er geld meegemoeid gaat en dan staat alles opeens op scherp....

En laat het argument "een goede voorbereiding op hun toekomsitge zelfstandig leven" ook maar, daar ik het gewoon echt op de laatste plaats om te doen. Geld geld geld...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door bprosman »

Wat een idioot topic. Dit is trouwens wel oer-Nederlands
Op zich (maar daarvoor zie mijn vorige reactie) is kostgeld ook niet mijn ding, maar kan me voorstellen dat zoals TS stelt je 2 kinderen samen een inkomen hebben dat hoger is dan het jouwe, en je ziet dat het bij hun opgaat aan scooters, mobieltjes, uitgaan en jij kunt maar net rondkomen dat het verhaal anders komt te liggen.
Kan me ook nog een tussenoplossing bedenken om kostgeld te vragen waarbij de ouder(s) dit op een spaarrekening storten.
Maar goed, het beheer van financien hoort mi ook bij de opvoeding.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik zou het nooit kunnen vragen van mij kinderen....het zijn immers mijn kinderen?die neem je om voor te zorgen?
maar! wat ts zegt als ze meer verdienen als jij...
ik zou er persoonlijk voor kiezen om ze kostgeld te laten betalen maar dan op een spaarrekening voor ze zetten(zonder dat ze dat weten).
als ze dan op zichzelf gaan hebben ze leuk start centje...
overigens,kinderen slaan los als ze het eerste jaar geld verdienen,logisch misschien??
maar dan is het wel het feit om duidelijk te maken dat ,dat straks niet meer kan als ze op zichzelf wonen,na dat eerste jaar moeten ze toch echt leren met geld om te gaan..

en ik ken ook oudere kinderen die dus uit zich zelf zeggen,ik betaal deze week alle boodschappen...maar die zijn dan wel 24 en 26 ,bijna thuis weg..

JtC2
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 aug 2012 10:15

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door JtC2 »

Als ouder bepaal je de opvoeding van je kinderen. Maar volgens mij kunnen er zat ouders gewoon NIET opvoeden. Je dan verschuilen achter argumenten als "slechte vrienden", "videoclips", "films", etc is dan complete onzin. Wie bepaalt nu het reilen en zeilen in je huis, jij als ouder toch mag ik hopen? Beetje ruggegraat tonen en desnoods met harde hand regeren. Wat, werkt dat niet? Ik geloof dat er voor ons generaties ouders zijn geweest die het wel is gelukt, dus niet zeuren, zou ik zeggen.

Oudere kids met een inkomen, ik vind dat zij zelf het idee moeten hebben dat ze geld afstaan aan de ouder(s) in een dergelijke situatie. Maar ja, dat heeft ook weer te maken met hoe ze zijn opgevoed... ;)

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door ciske »

Niks mis mee , om mee te moeten betalen als je zelf een inkomen hebt.

Als je op jezelf woont is het eten ook niet gratis, zo leren je kinderen ook met geld om te gaan.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Kostgeld is afhankelijk van de kwaliteit van de geboden woning en het inkomen van de inwonende.

Dit is de slechtste poll sinds jaren. Nog slechter dan toen de vraag was of witte poes moest vertrekken.

marcbuitG
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 aug 2012 09:59

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door marcbuitG »

Vinden jullie 190 euro per maand onredelijk? Dit is voor voeding en GWE. Als ze op zichzelf wonen is dit ook niet gratis.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Dat hangt ervan af. Wanneer je de beschikking hebt over een fitnessruimte danwel eigen badkamer of een zwembad dan is dit te weinig. Woon je in een kraakpand dan is het te duur !

Dat kun je zo niet zeggen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door bprosman »

Dat ligt er aan, als ze 191 Euro in de maand verdienen wel.

http://www.nibud.nl/fileadmin/user_uplo ... stgeld.pdf

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door ciske »

Sorry hoor, je hoeft je kinderen ook niet uit te buiten.
Hangt gewoon van het inkomen af.

marcbuitG
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 aug 2012 09:59

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door marcbuitG »

Is die 190 euro per maand redelijk bij een inkomen van ± 1350?

JtC2
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 aug 2012 10:15

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door JtC2 »

wiens inkomen?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door ciske »

JtC2 schreef:wiens inkomen?

Wie dacht je ? niet iemand zijn grootvader.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door bianca82 »

tja oerhollands.. maar ik heb er baat bij gehad.. omdat ik al voordat ik op mijzelf ging leerde elke maand kostgeld te betalen.. ging de overgang naar huur wat fijner..

ik betaalde toen 250 euro aan mijn moeder (die ze overigens voor de helft voor voedsel enz gebruikte en later bleek de andere helft op een spaarrekening te staan voor het inrichten van mijn eerste woning)

ik had overigens toendertijd een loon van +/- 1200 netto

JtC2
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 aug 2012 10:15

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door JtC2 »

:D

Nee, ik bedoelde inkomen van kind of ouder... ;)
ciske schreef:
JtC2 schreef:wiens inkomen?

Wie dacht je ? niet iemand zijn grootvader.

Gesloten