LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] welke rechten bij overlijden vader

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
miriam42
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 jan 2010 21:37

welke rechten bij overlijden vader

Ongelezen bericht door miriam42 »

Onlangs is mijn vader overleden op een niet natuurlijke manier, nu zijn wij met vijf kinderen thuis.
Mijn vader heeft mijn oudste zus zijn bankpas nog gegeven om de begrafenis te kunnen betalen verder niets geregeld.
Nu wil mijn zus het geld wat over is opstrijken zonder ons te vragen of te laten tekenen ervoor.
Ik heb de bank verteld dat er vijf kinderen zijn en vindt dat ze alle vijf horen te tekenen, mijn ouders waren al 41 jaar gescheiden dus mijn moeder heeft na mijn inzicht al helemaal geen woord hierin.
In hoevere weet iemand of mijn zus dit zomaar alleen kan en mag en welke stappen ik kan nemen mocht mijn vader zijn bankrekening zomaar ineens weg zijn en mijn zus het geld heeft zonder dat de rest hiervan weet of getekend heeft.
Groetjes. M

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: welke rechten bij overlijden vader

Ongelezen bericht door snepke »

Normaal als je bij de bank doorgeeft dat een persoon is overleden,wordt de rekening geblokkeerd.
Kan er niemand meer aankomen.
Je moet dan een verklaring van erfrecht halen(bij de notaris).

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: welke rechten bij overlijden vader

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

als eerste nog gecondoleerd,al weet ik niet hoe lang geleden het is maar dat maakt niet uit.

ik weet niet of het zo gegaan is,maar je vader gaf de bankpas,dus toen hij overleden was is er nog geld opgenomen?dat mag op zich al niet!! is al strafbaar...
maar ja aan iemand die op sterven ligt kan je moeilijk om een verklaring vragen ....
maar zo ziet de bank het niet...

ten tweede,mag je zus dus niet in haar eentje dat geld houden.
alle lusten en lasten! dus ook de dingen die nog openstaan,houd ze daar ook even rekening mee?
kosten van ziekenhuis?eigenrisico?misschien nog lopende rekeningen?noem maar op,die moeten nog betaald worden....

je moeder heeft idd nergens recht op,als ze officieel gescheiden zijn.

hier heb je een site misschien kan je daar wat vinden,
en anders misschien juridisch loket even bellen die geven 1 keer gratis advies!
www.erfwijzer.nl

sterkte

en als er dan wat over is! dan moet het door 5 gedeeld worden,of iemand moet zeggen ik hoef niks!
maar jij en je andere zussen hebben evenveel recht of ze nou ouder is of wat dan ook....maakt niet uit..

en idd wat snepke zegt,er moet wel wat notarieel dan geregeld worden als er geld overblijft,dan is de vraag?hoeveel is er over als alles betaald is...???

en is het de rekening van de notaris waard....

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: welke rechten bij overlijden vader

Ongelezen bericht door Chocomelk »

miriam42 schreef:Onlangs is mijn vader overleden op een niet natuurlijke manier, nu zijn wij met vijf kinderen thuis.
Mijn vader heeft mijn oudste zus zijn bankpas nog gegeven om de begrafenis te kunnen betalen verder niets geregeld.
Nu wil mijn zus het geld wat over is opstrijken zonder ons te vragen of te laten tekenen ervoor.
Ik heb de bank verteld dat er vijf kinderen zijn en vindt dat ze alle vijf horen te tekenen, mijn ouders waren al 41 jaar gescheiden dus mijn moeder heeft na mijn inzicht al helemaal geen woord hierin.
In hoevere weet iemand of mijn zus dit zomaar alleen kan en mag en welke stappen ik kan nemen mocht mijn vader zijn bankrekening zomaar ineens weg zijn en mijn zus het geld heeft zonder dat de rest hiervan weet of getekend heeft.
Groetjes. M
Normaal gesproken word een rekening meteen geblokkeerd als iemand overleden is, nu weet ik niet of je vader je zus nog gemachtigd heeft voor het overlijden ?

Ken een situatie waarvan alle kinderen moesten tekenen over het geld wat nog op de rekening stond dat het eraf gehaald kon worden, ging werkelijk om nog geen 500 euro en er moesten 7 mensen voor tekenen.

Zou Rozemarijntje haar raad opvolgen even bellen met het juridisch loket.

Gesloten