LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever vordert pensioenpremie na ontslag over 18 maanden

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Aspklomp

Werkgever vordert pensioenpremie na ontslag over 18 maanden

Ongelezen bericht door Aspklomp »

Vanaf 15 augustus 2014 heb ik gewerkt bin zorgwacht tot 15 februari 2016. Mijn contact is niet verlengd. In mijn arbeidscontract stond. Iets over een pensioenfonds. De cao werd ook nIet nageleefd, want ik was 60 jaar en er was geen enkele compensatie op het gebied van vakantiedagen etc., of salarisschalen gerelateerd aan de cao zorg en welzijn.

2 september 2016 krijg ik het dringende verzoek in een ongedateerde brief om 4172 euro over te maken naar een bankrekening genoemd in de brief. Deze brief staat op een vervolg velletje zonder adres etc.

Niet gereageerd. Op 27 januari wederomeen brief om oer direct het geld over te maken anders komt er een incassobureau.

Ik heb dat geld niet en ik vraag me af of deze vordering gegrond is.

Moneyman

Re: Werkgever vordert pensioenpremie na ontslag over 18 maanden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Aspklomp schreef:Vanaf 15 augustus 2014 heb ik gewerkt bin zorgwacht tot 15 februari 2016. Mijn contact is niet verlengd. In mijn arbeidscontract stond. Iets over een pensioenfonds. De cao werd ook nIet nageleefd, want ik was 60 jaar en er was geen enkele compensatie op het gebied van vakantiedagen etc., of salarisschalen gerelateerd aan de cao zorg en welzijn.

2 september 2016 krijg ik het dringende verzoek in een ongedateerde brief om 4172 euro over te maken naar een bankrekening genoemd in de brief. Deze brief staat op een vervolg velletje zonder adres etc.

Niet gereageerd. Op 27 januari wederomeen brief om oer direct het geld over te maken anders komt er een incassobureau.

Ik heb dat geld niet en ik vraag me af of deze vordering gegrond is.
Die laatste vraag is moeilijk te beantwoorden, want je bent wel erg globaal in je informatie. Van wie krijg je die brief? Je ex-werkgever? Dan vraag je die toch eerst eens om zowel het bedrag als de eventuele verschuldigdheid te onderbouwen? Niet reageren is vragen om problemen.

Aspklomp

De brief komt van de ex werkgever.
Het verschuldigde bedrag is ongeveer 11 % van mijn netto salaris. In de brief staat dat er niet geweigerd kan worden te betalen.
Dank voor de reactie, ga nu de specificatie opvragen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Hangt vooral af van wat in de arbeidsovereenkomst en bijbehorende CAO stond.

Het is primair aan de werkgever om de pensioenpremie aan het pensioenfonds te betalen. Of jij dan ook een deel moet betalen, hangt af van wat er in de arbeidsovereenkomst is afgesproken. Als er in je contract niets over stond en als daar ook niet wordt gemeld dat je onder een bepaalde CAO valt en dat die CAO ook onderdeel uitmaakt van de arbeidsovereenkomst, dan zou je niet hoeven te betalen. Maar dat lijkt hier niet het geval.

Het is even speculeren, maar ik heb het idee dat je werkgever is 'vergeten' dat ze ook pensioenpremie hadden moeten afdragen. En dat ze daar nu achter komen. Conform de CAO en het pensioenreglement moet jij daar ook een deel van betalen. Maar als je werkgever zich feitelijk niet aan de CAO lijkt te hebben gehouden, dan zou ik in dit kader ook eisen dat ook de andere voorwaarden met terugwerkende kracht wordt voldaan. En dat je dus (mogelijk) ook de andere zaken gecompenseerd krijgt.

Dit lijkt me wel iets wat je goed onderbouwd moet aanpakken. Daarom zou ik je aanraden om bij een arbeidsrecht jurist langs te gaan. Waarschijnlijk is een eerste oriënterend gesprek gratis (of niet duur) en heb je dan al vrij snel duidelijk wat je kansen zijn.

kweenie

O ja, en ik zou in elk geval vragen of het bedrag in termijnen betaald kan worden...

Overigens is het juist voor oudere mensen voordelig om pensioen op te bouwen. Je betaalt dan relatief weinig voor relatief veel pensioen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Prima tips Kweenie!

Aspklomp

Hartelijk dank voor uw reacties. Ga naar een juridisch adviseur.
In arbeidscontract geen enkele melding over het pensioenfonds. Kan me ook niet voorstellen dat ik 11 % van mijn netto maandloon moet betalen.
Ik was 60 jaar en veel gewerkt op jaarcontracten, dus geen pensioenopbouw. Heb ik zelf geregeld door maandelijks een bedrag aan delta Lloyd te betalen.

Aspklomp

Hartelijk dank voor uw reacties. Ga naar een juridisch adviseur.
In arbeidscontract geen enkele melding over het pensioenfonds. Kan me ook niet voorstellen dat ik 11 % van mijn netto maandloon moet betalen.
Ik was 60 jaar en veel gewerkt op jaarcontracten, dus geen pensioenopbouw. Heb ik zelf geregeld door maandelijks een bedrag aan delta Lloyd te betalen.

kweenie

Dat je op jaarcontracten werkt is niet relevant voor de vraag of je wel of geen pensioen opbouwt. Je werkte voor een bedrijf dat (blijkbaar) onder de verplichtstelling van PFZW valt, -dus- je bent verplicht deelnemer aan de pensioenregeling van PFZW (enkele speciale uitzonderingen daargelaten). Conform de geldende CAO moet je als deelnemer daar ook een deel van betalen. Of het genoemde bedrag juist is, is iets wat je uit de te ontvange specificatie zou moeten kunnen bepalen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Zeer vreemd dat je dit van je netto salaris moet bijpassen. Het werknemersdeel behoort door de werkgever al betaald te worden uit je bruto loon, zelf zie je dan geen rekening

kweenie

Ik vraag mij ook af of het uiteindelijk ook werkelijk netto wordt.

De rekening over het verleden is natuurlijk een vast bedrag, van 4172 euro, wat nu niet meer kan worden verrekend met het salaris omdat TS niet meer in dienst is. Dit bedrag kan daarom door de werkgever ook niet in mindering worden gebracht op het (bruto) salaris. Maar waarschijnlijk kan dit bij de eigen belastingaangifte wel in mindering worden gebracht op het inkomen. Dan betaal je die 4172 dus alsnog van je bruto inkomen.

honza23

Ongelezen bericht door honza23 »

zoals kweenie terecht meldt: pensioenpremie is aftrekbaar van de belasting. Je kan ambtshalve vragen om correctie van een belastingaangifte, of als er nooit aangifte gedaan is, dat alsnog doen. En vergeet ook niet dat van Delta Loyd: aftrekbaar

Gesloten