| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Woning op Billionhomes - Privacy
Woning op Billionhomes - Privacy
Beste
Op aanbevelen van enkele forumleden post ik hier nog eens mijn bericht.
Ik zit namelijk met een probleem dat mijn woning zichtbaar is op Billionhomes. Zowel fotos als de prijs van mijn woning kan iedereen zien door gewoon het adres in te vullen. Kan en mag dit zomaar? Het liefst zou ik het zoekertje willen verwijderen, maar dat lukt dus niet.
Ik vraag me af of dit wel geen schending van privacy is.
Heeft iemand ervaring met deze website en hoe je een zoekertje kan verwijderen op Billionhomes?
Ik weet dat je op streetview en zo ook woningen kan zien, maar dit gaat toch wel iets verder daar het ook prijzen en andere gegevens van de woning kenbaar maakt.
Op aanbevelen van enkele forumleden post ik hier nog eens mijn bericht.
Ik zit namelijk met een probleem dat mijn woning zichtbaar is op Billionhomes. Zowel fotos als de prijs van mijn woning kan iedereen zien door gewoon het adres in te vullen. Kan en mag dit zomaar? Het liefst zou ik het zoekertje willen verwijderen, maar dat lukt dus niet.
Ik vraag me af of dit wel geen schending van privacy is.
Heeft iemand ervaring met deze website en hoe je een zoekertje kan verwijderen op Billionhomes?
Ik weet dat je op streetview en zo ook woningen kan zien, maar dit gaat toch wel iets verder daar het ook prijzen en andere gegevens van de woning kenbaar maakt.
Re: Woning op Billionhomes - Privacy
Daar staan toch alleen huizen op die te koop staan? Is gewoon openbare info voorzover ik gezien heb.
Info van kadaster kan ook iedereen aan komen. Iemand die belangstelling heeft kent het huis ongetwijfeld ook al van andere sites, met nog meer info dan hier staat.
Info van kadaster kan ook iedereen aan komen. Iemand die belangstelling heeft kent het huis ongetwijfeld ook al van andere sites, met nog meer info dan hier staat.
Waren de antwoorden in je eerste topic niet naar wens?
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 4&t=128863
Graag ook even de gedragsregels lezen waar je mee akkoord bent gegaan
Wie heeft aangeraden om een nieuw topic te posten met dezelfde inhoud? Kan ik in uw topic niet vinden.
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 4&t=128863
Graag ook even de gedragsregels lezen waar je mee akkoord bent gegaan
Wie heeft aangeraden om een nieuw topic te posten met dezelfde inhoud? Kan ik in uw topic niet vinden.
Hallo
Mijn excuses indien ik het verkeerd begrepen had. Iemand beveelde aan via het juridisch loket te proberen, dus dacht ik op deze forum.
Zover ik zie staat er zowel woningen te koop, te huur maar ook woningen die al verkocht zijn. Mijn huis staat daar dus ook tussen. Het staat niet meer te koop, maar het punt dat ik probeer hier aan te halen is dat ik niet wens dat mensen weten voor hoeveel mijn huis ooit te koop stond. Dat hoeft niemand toch te weten?
Mijn excuses indien ik het verkeerd begrepen had. Iemand beveelde aan via het juridisch loket te proberen, dus dacht ik op deze forum.
Zover ik zie staat er zowel woningen te koop, te huur maar ook woningen die al verkocht zijn. Mijn huis staat daar dus ook tussen. Het staat niet meer te koop, maar het punt dat ik probeer hier aan te halen is dat ik niet wens dat mensen weten voor hoeveel mijn huis ooit te koop stond. Dat hoeft niemand toch te weten?
Het Juridisch Loket.Brieljan schreef:Hallo
Er zijn veel meer websites waar je de vraagprijzen kunt vinden van woningen die al verkocht zijn (deze bijvoorbeeld). Het is voor kopers oa. interessant om te weten of dezelfde verkoper het huis al eerder heeft aangeboden, maar de woning tussentijds een tijdje uit de verkoop heeft gehaald. Daarnaast kan iedereen, zoals in dat eerdere topic is aangegeven, in de openbare registers (het kadaster inderdaad) verkoopprijzen achterhalen. Privé is dat sowieso dus al niet.Brieljan schreef:Zover ik zie staat er zowel woningen te koop, te huur maar ook woningen die al verkocht zijn. Mijn huis staat daar dus ook tussen. Het staat niet meer te koop, maar het punt dat ik probeer hier aan te halen is dat ik niet wens dat mensen weten voor hoeveel mijn huis ooit te koop stond. Dat hoeft niemand toch te weten?
Sterker nog, er is zo op te vragen hoeveel hypotheek u heeft genomen en bij welke financier.
Hallo Arne
Dank voor de link, ik zal zeker eens een kijkje nemen bij het juridisch loket
De andere link heb ik ook even bezocht, en ik zie inderdaad dat je daar de prijzen van een omgeving kan bekijken, maar ik zie geen prijzen van elk individueele woning in de straat. Bij mij staat dat er dus wel. Bijvoorbeeld: ######. Hier zie je dus duidelijk wanneer de woning verkocht is en dat wil ik dus niet.
Ik probeer alvast via het loket.
Bedankt
Dank voor de link, ik zal zeker eens een kijkje nemen bij het juridisch loket
De andere link heb ik ook even bezocht, en ik zie inderdaad dat je daar de prijzen van een omgeving kan bekijken, maar ik zie geen prijzen van elk individueele woning in de straat. Bij mij staat dat er dus wel. Bijvoorbeeld: ######. Hier zie je dus duidelijk wanneer de woning verkocht is en dat wil ik dus niet.
Ik probeer alvast via het loket.
Bedankt
Laatst gewijzigd door Brieljan op 06 feb 2013 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoezo, waar dan? Dat weet ik dus ook nietvroem schreef:Sterker nog, er is zo op te vragen hoeveel hypotheek u heeft genomen en bij welke financier.
De notariële akte die bij de hypotheek hoort, is openbaar, en dus (ook) op te vragen bij het kadaster. Dat is dus letterlijk een pdf van het hele document wat je hebt getekend, dus inclusief bedragen en rentepercentages.Brieljan schreef:Hoezo, waar dan? Dat weet ik dus ook nietvroem schreef:Sterker nog, er is zo op te vragen hoeveel hypotheek u heeft genomen en bij welke financier.
Maar goed, we hebben het hier over de verkoopprijs op een website, niet wat het kadaster wel/niet volgens de wet moet bewaren. Overigens mogen niet alle kadastergegevens voor commerciële doeleinden aangewend worden, een hypotheekverstrekker mag dus niet je hypotheek even inkijken om je vervolgens een aanbieding op maat te doen.
Nogmaals, jij hebt niets te willen. Die informatie is openbaar en niet verboden.Brieljan schreef:Hier zie je dus duidelijk wanneer de woning verkocht is en dat wil ik dus niet
Ook op Funda kun je zien wanneer de woning verkocht is (17-4) en voor hoeveel hij te koop stond. Dat is sowieswo het risico van gegevens die je op internet zet. De Funda info is gewoon info die openbaar is en die bekend wordt vanaf het moment dat de woning te koop is gezet. Een goede makelaar kan ook zelf een en ander bijhouden natuurlijk, maar als koper is het wel zo prettig om al voordat je een makelaar hebt gesproken te weten of er 'iets' met het huis al is gebeurd.
@ kweenie: maar bij funda blijft die info tot een jaar na verkoop staan, terwijl veel andere sites inmiddels teruggaan tot 2005 of eerder.
In essentie maakt het voor de vraag of dat 'mag' en voor de schending van de privacy weinig uit, of het er nog een jaar op blijft staan of langer.
Waar het om gaat is dat het informatie is die sowieso openbaar en voor iedereen zichtbaar was of is. Het is dus geen schending van privacy, omdat er geen privé-informatie wordt gemeld die niet al eerder (of elders) openbaar te vinden was.
Waar het om gaat is dat het informatie is die sowieso openbaar en voor iedereen zichtbaar was of is. Het is dus geen schending van privacy, omdat er geen privé-informatie wordt gemeld die niet al eerder (of elders) openbaar te vinden was.
Goed dan, ik ook nog een keer; Die informatie is al openbaar en kun je gewoon opvragen bij het kadaster. Net als de hypotheek, etc.
Ik vraag me af wat nu je probleem is.
Die kadasterinfo is niet zo laagdrempelig voorhanden als deze info, voor kadasterinfo moet je A) moeite doen om deze te bestellen, en B) hiervoor betalen.sjoegel schreef:Goed dan, ik ook nog een keer; Die informatie is al openbaar en kun je gewoon opvragen bij het kadaster. Net als de hypotheek, etc.
Dat is totaal niet relevant. Het mag of het mag niet.Die kadasterinfo is niet zo laagdrempelig voorhanden als deze info, voor kadasterinfo moet je A) moeite doen om deze te bestellen, en B) hiervoor betalen.
Beste
Dank voor de informatie. Voor mij was het gewoon ongewoon je eigen huis te vinden op het internet. Ik ben gewoon zoekertjes te koop of te huur te zien, maar niet woningen die al verkocht zijn. Vermoedelijk omdat de makelaar deze ook na een bepaalde periode verwijderd. Daarenboven is er nog de kwestie van de foto en de prijzen. Het voelt aan als schending, maar zoals u al vermelde staat er eigenlijk niks over mij als persoon op. Ik heb via een juridische kennis vernomen dat er uitzonderingen zijn in de wetgeving die toelaat om deze informatie publiek te maken, maar het loopt wel heel op de rand van de wetgeving. Er is dus niets dat ik kan doen. Ik heb voorlopig zelf controle genomen van de woning op deze www website en mijn interieur fotos onzichtbaar gemaakt. Ik denk niet dat het nodig is dat iedereen op het internet mijn interieur kan bezichtigen, ook al zijn er renovaties geweest sinds de tijd van aankoop. Maar goed, ik dacht dat je zelf kon bepalen of je woning op het internet mag staan of niet, maar dat leek alleen voor google of zo iets mogelijk waar je ook huizen in de straat kan bekijken.
Dank voor uw reacties.
Dank voor de informatie. Voor mij was het gewoon ongewoon je eigen huis te vinden op het internet. Ik ben gewoon zoekertjes te koop of te huur te zien, maar niet woningen die al verkocht zijn. Vermoedelijk omdat de makelaar deze ook na een bepaalde periode verwijderd. Daarenboven is er nog de kwestie van de foto en de prijzen. Het voelt aan als schending, maar zoals u al vermelde staat er eigenlijk niks over mij als persoon op. Ik heb via een juridische kennis vernomen dat er uitzonderingen zijn in de wetgeving die toelaat om deze informatie publiek te maken, maar het loopt wel heel op de rand van de wetgeving. Er is dus niets dat ik kan doen. Ik heb voorlopig zelf controle genomen van de woning op deze www website en mijn interieur fotos onzichtbaar gemaakt. Ik denk niet dat het nodig is dat iedereen op het internet mijn interieur kan bezichtigen, ook al zijn er renovaties geweest sinds de tijd van aankoop. Maar goed, ik dacht dat je zelf kon bepalen of je woning op het internet mag staan of niet, maar dat leek alleen voor google of zo iets mogelijk waar je ook huizen in de straat kan bekijken.
Dank voor uw reacties.
Wellicht dat je nog wel 'iets' zou kunnen doen met het auteursrecht op de foto's? Dat zou misschien nog een aanknopingspunt kunnen zijn om bezwaar te maken.
Volgens ik verneem is dit niet sterk genoeg daar uiteindelijk de makelaar de fotos ook op het internet heeft geplaatst. Bovendien vertelde mijn kennis dat er ook zo iets bestaat als het algemeen belang voor de maatschappij van dit soort sites. Ik vrees dat het niet zo gemakkelijk zal worden. Bovendien moet ik dan ook nog aantonen welke soort schade ik heb geleden waarop ik negatief moest antwoorden. Voorlopig kan ik wel leven met de info die er staat, zolang niemand mij kan zien binnenlopen natuurlijk of welk ontbijt ik s'morgens neem.