LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WSNP vraagstukken

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
wini25

WSNP vraagstukken

Ongelezen bericht door wini25 »

Momenteel ondersteun ik een vriend om wat financieel niveau om alles op de rit weer te krijgen. Zijn eenmanszaak is dit jaar failliet gegaan en het ziet er naar uit dat na de verkoop van zijn auto door de curator dat het faillissement wordt afgewikkeld aangezien er verder niets meer te halen valt. Daar hij toch graag een tweede kans wil heeft hij aangegeven bij de rechtbank bij het indienen van zijn faillissement dat hij in de WSNP terecht wil komen.

Nu heb ik inmiddels op de website van de WSNP gekeken, maar ik kom er niet echt aan uit. Wellicht lopen hier wat experts rond?
1) Volgens de richtlijnen van de WSNP moet je een schuldsaneringstraject hebben doorlopen met minnelijke akkoorden die zijn afgewezen. Nu heeft mijn vriend wel bij de gemeente gezeten, maar gezien de schuldenlast vond de ambtenaar het raadzamer om faillissement aan te vragen. Dit heeft hij dus ook gedaan. is het nu al verloren spel?
2) Stel het is geen verloren spel, moet hij dan zelf de aanvraag indienen of moet de curator dit doen?
3) Mocht hij het zelf moeten doen, moet hij dan enkele documenten bij de curator opvragen of moet hij zelf lijsten gaan maken?
4) Er wordt gesproken over een verzoekschrift en verklaring? Nergens kan ik voorbeelden vinden wat er eventueel in moet komen te staan?

Wellicht zijn het veel vragen, maar het is ook een onderwerp waarin je zeker geen fouten wilt maken en in dit geval beter 300x geinformeerd kan zijn dan 1x te weinig.

Guusje61

Re: WSNP vraagstukken

Ongelezen bericht door Guusje61 »

ik ben niet heel erg bekend met aanvragen WSNP maar dat wat ik weet kan ik wel neer zetten.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0001860/g ... 25-10-2010

een advocaat is niet verplicht, zie:
artikel 284, lid 2 FW
Hij zal zich daartoe bij een door hem of een gevolmachtigde ondertekend verzoekschrift wenden tot de rechtbank, aangewezen in artikel 2. Indien de gevolmachtigde niet als advocaat is ingeschreven, moet een geschrift waaruit de volmacht blijkt, bij het verzoekschrift worden overgelegd. Artikel 4, vierde lid, is van overeenkomstige toepassing.
Omzetting Faillissement naar WSNP komt best nog wel vaak voor, ook na 2 jaar.
http://advocaten.startpagina.nl/prikbor ... g-12994070

Het 'standaardverzoekschrift' is dan niet van toepassing.
Artikel 15b Faillissementswet
1. Indien redelijkerwijs niet geoordeeld kan worden dat de gefailleerde wegens hem toe te rekenen omstandigheden binnen de termijn bedoeld in artikel 3, eerste lid, geen verzoekschrift tot het van toepassing verklaren van de schuldsaneringsregeling heeft ingediend of indien het faillissement is uitgesproken op eigen aangifte van de schuldenaar, kan de rechtbank, totdat de verificatievergadering is gehouden of, indien de verificatievergadering achterwege blijft, totdat de rechter-commissaris de beschikkingen als bedoeld in artikel 137a, eerste lid, heeft gegeven, op verzoek van de gefailleerde diens faillissement opheffen onder het gelijktijdig uitspreken van de toepassing van de schuldsaneringsregeling bedoeld in titel III.
2. De gefailleerde zal zich daartoe bij een verzoekschrift als bedoeld in artikel 284 wenden tot de rechtbank waarbij de aangifte of het verzoek tot faillietverklaring werd ingediend. Het derde lid van artikel 284 is niet van toepassing.
3. Het eerste lid is niet van toepassing:
a. indien het faillissement is uitgesproken terwijl de schuldsaneringsregeling ten aanzien van de schuldenaar van toepassing was;
b. indien de schuldenaar in staat van faillissement verkeert door beëindiging van de toepassing van de schuldsaneringsregeling;
c. indien het faillissement is uitgesproken op grond van artikel 340, vierde lid.

4. Alvorens te beslissen kan de rechtbank de gefailleerde, de rechter-commissaris en de curator oproepen om te worden gehoord. Artikel 6, tweede lid, is van toepassing.
5. Bij toewijzing van het verzoek, spreekt de rechtbank de definitieve toepassing van de schuldsaneringsregeling uit.
6. Van de opheffing van het faillissement wordt door de griffier kennis gegeven in de aankondiging die is voorgeschreven in artikel 293. Indien in het faillissement overeenkomstig artikel 108 reeds het tijdstip voor de verificatievergadering was bepaald, zal in die aankondiging tevens mededeling worden gedaan dat die verificatievergadering niet zal worden gehouden.
Een verzoekschrift kan er zo uitzien:

Aan de Rechtbank XX
Afdeling Faillissementen

Geeft eerbiedig te kennen:

YY wonende te W aan de Hstraat , te dezer zake woonplaats kiezen te [adres curator] alsmede te [adres advocaat], alsmede ter griffie van de rechtbank te XX, afdeling Faillissementen, aan de Pstraat 2 te XX

Gerekwestreerde is:

Failliet

1. Verzoeker is per dd failliet verklaard, de toegewezen curator is
2. Verzoeker wenst voornoemd faillissement om te laten zetten naar de Wettelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) om de na te noemen redenen

7. verzoeker overlegt aan U Edele de navolgende documenten:
- uitspraak faillissement
- benodigde andere documenten..

Weshalve verzoeker zich wendt tot de kantonrechter met het eerbiedig verzoek:
a. voornoemd faillissement met terugwerkende kracht om te zetten naar de WSNP en derhalve de curator voornoemd aan te wijzen als bewindvoerder

Stad, datum
handtekening

wini25

OK, dat is helder. Dan gaan we maar eens beginnen met de stukken :)

FHV

Ongelezen bericht door FHV »

Meld je bij de gemeente. Daar kan je navragen wie er in die gemeente mandaat heeft om een verklaring te maken. Die mogen namelijk alleen gemaakt worden door de aangewezen instantie.

wini25

Inmiddels is het verzoek opgemaakt en inmiddels heb ik begrepen van de curator dat wij het verzoekschrift moeten versturen naar de rechter-commissaris. Deze zal de benodigde stukken of informatie bij de curator opvragen en dan kan alles in gang gezet worden.

Gesloten