LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Aangetekend mailen
-
Aangetekend mailen
Vandaag ontving ik een email via aangetekendmailen.nl
Ik vraag mij af of dit wel te vertrouwen is.
Wanneer ik op de link klik om de aangetekende mail op te vragen, krijg ik in mijn browser de melding dat de verbinding niet beveiligd is. Daarom vertrouw ik het nog minder.
De afzender die door aangetekend mail wordt genoemd, is mij totaal niet bekend.
Zijn er mensen die mij kunnen vertellen of dit betrouwbaar is, of is dit een typisch geval van phishing?
Wanneer ik op de link klik om de aangetekende mail op te vragen, krijg ik in mijn browser de melding dat de verbinding niet beveiligd is. Daarom vertrouw ik het nog minder.
Zijn er mensen die mij kunnen vertellen of dit betrouwbaar is, of is dit een typisch geval van phishing?
Re: Aangetekend mailen
Weet niet wat de header was van de mail. maar waarschijnlijk was dat ding gewoon in de prullenbak beland zonder te openen. Gewoonweg omdat het niet bekend is en waarschijnlijk als spam overkomt.
aangetekendmailen.nl is van KPN maar je doet er inderdaad goed aan altijd achterdochtig te blijven. Als je niet zo'n aangetekend mailtje verwacht, zou ik hem ook niet openen. De kans bestaat natuurlijk altijd dat een bedrijf zonder scrupules een manier heeft gevonden om misbruik te maken van zo'n KPN dienst door bijv. te claimen dat je iets besteld hebt of akkoord gegaan ben ergens mee. Al was het alleen maar omdat ze zo je emailadres kunnen bevestigen.pepper1000 schreef:Vandaag ontving ik een email via aangetekendmailen.nl
-
- Contacteer:
Ik heb eens gekeken - maar snap het niet helemaal.
De "clou" is dat je als verzender juridisch bewijs hebt dat een bericht is aangekomen bij de ontvanger.
Lijkt me toch nog niet 100% waterdicht - want zie je bij het tikken het verschil tussen l en I makkelijk?
Een tikfoutje in het emailadres - en de hele bewijsvoering is ineens lost zand..
Wie zou de afzender moeten zijn?
Want als ik het systeem begrijp, moeten verzenders betalen voor het verzenden.
Phishing lijkt me dan wat onwaarschijnlijk, maar als de beveiliging van een bedrijfsnetwerk gekraakt is...is het ook niet onmogelijk.
De "clou" is dat je als verzender juridisch bewijs hebt dat een bericht is aangekomen bij de ontvanger.
Lijkt me toch nog niet 100% waterdicht - want zie je bij het tikken het verschil tussen l en I makkelijk?
Een tikfoutje in het emailadres - en de hele bewijsvoering is ineens lost zand..
Wie zou de afzender moeten zijn?
Want als ik het systeem begrijp, moeten verzenders betalen voor het verzenden.
Phishing lijkt me dan wat onwaarschijnlijk, maar als de beveiliging van een bedrijfsnetwerk gekraakt is...is het ook niet onmogelijk.
Het is vrij makkelijk om mailtjes te versturen, die er net zo uit zien als het bericht van aangetekend-mailen, dat er iets voor je klaar staat.Guardian72 schreef: Phishing lijkt me dan wat onwaarschijnlijk.....
Vervolgens toont de boosdoener een link waar op doorgeklikt moet worden, die erg lijkt op aangetekendmailen...
Maar gelukkig kan je in iedere fatsoenlijke email-client zien waar de link daadwerkelijk naar toe linkt... Als je dan toch klikt dan vraag je erom.16again schreef: Vervolgens toont de boosdoener een link waar op doorgeklikt moet worden, die erg lijkt op aangetekendmailen...
Allereerst kan in clear tekst een ander URL getoond worden, dan waar link naar verwijst.GJvdZ schreef:Maar gelukkig kan je in iedere fatsoenlijke email-client zien waar de link daadwerkelijk naar toe linkt... Als je dan toch klikt dan vraag je erom.16again schreef: Vervolgens toont de boosdoener een link waar op doorgeklikt moet worden, die erg lijkt op aangetekendmailen...
Ook kan URL iets zijn als:
http://www.aangetekendmailen.nl.bericht ... ebsite.com
Als ik de woorden "er om vragen" zou moeten gebruiken:
De phisher vraagt erom dat het slachtoffer op zijn link klikt.
zou de wet al zijn aangepast voor aangetekend mailen?
anders heeft het waarschijnlijk geen enkele status.
ruud_a schreef:zou de wet al zijn aangepast voor aangetekend mailen?
Uiteraard niet
-
- Contacteer:
Maar 'aangetekendmailen.nl' beweert dat het juist wel een juridische status heeft.
Misleiding dus?
Maar, TS, namens 'wie' zou dit verzonden moeten zijn?
Misleiding dus?
Maar, TS, namens 'wie' zou dit verzonden moeten zijn?
Sluit de wet een electronische postbode uit?ruud_a schreef:zou de wet al zijn aangepast voor aangetekend mailen?
-
De mail die ik ontving heeft als onderwerp "Onterechte betaling - Aankondiging van Aangetekend Mailen [Aangetekend Mailen-id:DCBDB705]". Hiervan gaan bij mij alle wat alarmbellen rinkelen.
De mail zou gestuurd zijn namens D.*******@bovemij.nl
De mail zou gestuurd zijn namens D.*******@bovemij.nl
heeft u verzekeringen of iets dergelijks van bovemij?
-
Nee, ik heb geen enkele relatie met de Bovemij.riddert schreef:heeft u verzekeringen of iets dergelijks van bovemij?
-
- Contacteer:
Check eens uw bankrekening - heeft u onlangs van hen een bedrag ontvangen?
Onterechte betaling zou erop kunnen duiden dat ze een bedrag naar een onjuiste rekening hebben gezonden, en vragen of u het terug zou willen storten.
Echter, als dat niet het geval is, is er kans dat men een foutief mailadres gebruikt heeft om de echte ontvanger aan te schrijven...
Onterechte betaling zou erop kunnen duiden dat ze een bedrag naar een onjuiste rekening hebben gezonden, en vragen of u het terug zou willen storten.
Echter, als dat niet het geval is, is er kans dat men een foutief mailadres gebruikt heeft om de echte ontvanger aan te schrijven...
De beste spam werkt wanneer de ontvanger onheil of voorspoed wordt toegezegd.
Dat is mijn criterium voor het beoordelen van ongewenste mail.
Wanneer er dan ook nog een link is voor "meer informatie/afwending onheil/bevestiging voorspoed" dan vallen ook de twijfelgevallen door de mand.
Wanneer er dan ook nog een link is voor "meer informatie/afwending onheil/bevestiging voorspoed" dan vallen ook de twijfelgevallen door de mand.
wat is de wettelijke definitie van een electronische postbode en waar kan ik die vinden?16again schreef:Sluit de wet een electronische postbode uit?ruud_a schreef:zou de wet al zijn aangepast voor aangetekend mailen?
dat is ook mijn definitie van ongewenste mail.crazyme schreef:De beste spam werkt wanneer de ontvanger onheil of voorspoed wordt toegezegd.
Het gaat om wettelijke ontvangsttheorie: Het draait hierin om het kunnen aantonen dat een boodschap de ontvanger bereikt heeft. De wet schrijft niet voor in welke vorm de boodschap verstuurd dient te worden.ruud_a schreef:wat is de wettelijke definitie van een electronische postbode en waar kan ik die vinden?
De method van aangetekendmailen lijkt hieraan te voldoen. Indien de ontvanger doorklikt naar de aangetekendmailen site , en dus het bericht aanneemt, kan achteraf niet meer beweerd worden dat email bijvoorbeeld in spamfilter verloren gegaan is , en boodschap niet ontvangen is.
@pepper1000: Als je de mail eens naar me doorstuurt, kan ik kijken waar die vandaan komt. Ik werk bij Bovemij en weet dat er met aangetekende mails wordt gewerkt. Kan zijn dat een van onze dochterbedrijven - die dus niet Bovemij heten - de mail heeft gestuurd. Ik hoor van je: j.vanmeel@bovemij.nl.pepper1000 schreef:Nee, ik heb geen enkele relatie met de Bovemij.riddert schreef:heeft u verzekeringen of iets dergelijks van bovemij?