LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Diefstal middels Payinfo (KPN)

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
stephanie1901

Diefstal middels Payinfo (KPN)

Ongelezen bericht door stephanie1901 »

Ik heb ooit tijdens het van internet downloaden van een app per ongeluk in de browser op akkoord geklikt. Zonder dat ik het wist is KPN een nieuwe dienst gestart genaamd Payinfo. Voor deze dienst wordt je automatisch zonder dat het je gevraagd wordt aangemeld. Toen ik dacht op akkoord te klikken voor de download, klikte ik eigenlijk akkoord voor een abonnementsdienst. Aangezien ik met mijn vriend samen op de telefoon zat heb ik er gelukkig getuige van. Er stond niets anders aangegeven dan akkoord. Toen ik een SMS kreeg dat ik me had aangemeld voor een abonnementsdienst heb ik direct met de klantenservice gebeld en het laten stopzetten. Zelf heb ik toen ingelogd op Payinfo en me daar ook afgemeld. Een tijd later heb ik mijn nummer gewijzigd. Toen ik mij ging verdiepen waarom ik telkens over mijn bundel heen ging kwam ik er tot mijn verbazing achter dat de dienst al een jaar lang 5 euro per week boven op mijn abbo rekende. Dus opnieuw contact met KPN. Deze zouden het weer stopzetten maar dit gebeurde dus weer niet. Nu kon ik ook niet meer inloggen op payinfo omdat ik een ander nummer heb. KPN’s reactie is nu dat zij het niet kunnen stopzetten (terwijl payinfo hun dienst is). Ik kan niet inloggen om de dienst stop te zetten of überhaupt te zien waar hij vandaan komt. En KPN zegt doodleuk: Ik kan niets voor u doen, behalve elke maand bij u innen. Hieronder de link met de details op de site van KPN zelf. Jullie zijn in ieder geval gewaarschuwd voor Payinfo en voor KPN!

https://www.facebook.com/kpn/posts/10152605813816718

berndv

Re: Diefstal middels Payinfo (KPN)

Ongelezen bericht door berndv »

Heel vervelend dit, maar payinfo is geen dienst van KPN. Payinfo is de website van de mobiele providers en de aanbieders van mobiele diensten zoals internetdiensten en sms diensten. Vroeger beter bekend als de 4 cijferige sms nummers. Payinfo is voortgekomen uit de gedragscode. KPN is hierin ook gehouden aan de gedragscode die voorschrijft dat ze dit voor u moeten kunnen blokkeren. Daarnaast zou er voor u onderzocht moeten kunnen worden of deze dienst zich bij uw aanmelding gehouden heeft aan de gedragscode, zo niet, heeft u recht op geld terug. KPN is hiervoor uitsluitend het doorgeefluik voor de facturatie, maar moet dit ook voor u onderzoeken als u dat wilt, want u betaalt wel aan hen.

stephanie1901

berndv schreef:Heel vervelend dit, maar payinfo is geen dienst van KPN. Payinfo is de website van de mobiele providers en de aanbieders van mobiele diensten zoals internetdiensten en sms diensten. Vroeger beter bekend als de 4 cijferige sms nummers. Payinfo is voortgekomen uit de gedragscode. KPN is hierin ook gehouden aan de gedragscode die voorschrijft dat ze dit voor u moeten kunnen blokkeren. Daarnaast zou er voor u onderzocht moeten kunnen worden of deze dienst zich bij uw aanmelding gehouden heeft aan de gedragscode, zo niet, heeft u recht op geld terug. KPN is hiervoor uitsluitend het doorgeefluik voor de facturatie, maar moet dit ook voor u onderzoeken als u dat wilt, want u betaalt wel aan hen.
Hier ben ik het volledig mee eens. Met het innen van het geld bij de klant komt ook de verantwoordelijkheid om te zorgen dat dit eerlijk gebeurd en het terug te halen wanneer dit niet het geval is. Precies zoals banken die verantwoording hebben bij bijvoorbeeld skimmen, of creditcard maatschappijen bij bijvoorbeeld fraude. Zij schuiven deze verantwoording volledig van zich af en hebben mij 4 maanden vergoed (van de ruim 1,5 jaar) waarop ze wederom de dienst zouden stopzetten. Dit gebeurde echter weer niet, waardoor ik nu weer 3 maanden later weer contact met ze op moest nemen. Ze zouden toen uit coulance alsnog die laatste 3 maanden vergoeden en de dienst alweer stopzetten. Omdat ik mij kan voorstellen dat er veel slachtoffers zijn van hetzelfde probleem en er ergens dus oplichters zitten die rijk worden van deze truuk, neem ik hier geen genoegen mee. Ik wil dat KPN uitzoekt waar het geld heen is gegaan en het volledige bedrag terughaalt. Ik wil dat zij de gedragsregels gaan handhaven of zorgen dat deze gehandhaafd worden zodat toekomstige slachtoffers voorkomen worden. Toen ik hen dit meldde weigerden zij elke verdere medewerking en trokken zelfs openlijk de eerdere toezeggingen in.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

stephanie1901 schreef:Ik heb ooit tijdens het van internet downloaden van een app per ongeluk in de browser op akkoord geklikt.
Hoezo spreek je van diefstal terwijl je zelf ergens mee akkoord bent gegaan?

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

GJvdZ schreef:
stephanie1901 schreef:Ik heb ooit tijdens het van internet downloaden van een app per ongeluk in de browser op akkoord geklikt.
Hoezo spreek je van diefstal terwijl je zelf ergens mee akkoord bent gegaan?
De eerste betalingen zullen ook zeker terecht zijn, maar de gedragscode schrijft voor dat een klant kan verzoeken om een blokkade, en een provider moet daar gehoor aan geven. Tevens mag er na afmelding op payinfo geen afschrijving meer plaats vinden vanaf maximaal 72 uur na opzegging. En dat gebeurt schijnbaar wel. Mogelijk is er ook met de wijziging van het mobiele nummer tevens een nummer toegekend waar een abonnement aan hing, wat het hele verhaal wel wat dubieuzer maakt, maar goed.

stephanie1901

De eerste betalingen zouden inderdaad terecht zijn als KPN zijn klanten duidelijk gemaakt had dat zij kunnen betalen middels hun browser op hun mobiele telefoon zonder enig andere stap te ondernemen. Ook zouden de eerste betalingen terecht zijn geweest als de dienst (ik weet niet eens welke dit is) duidelijk aangegeven had dat ik een abonnement bij hen aanging door akkoord te klikken. Dit is dus niet door slechts groot in beeld een akkoord knop te tonen zonder enige andere informatie, doorgelinkt vanuit een download link voor een app. Dit lijkt mij niet volgens de gedragscode maar ook niet volgens de Nederlandse wet. En wanneer ik dan direct erna bel om het stop te zetten en dit aangeef via de site, dan mag je toch van KPN verwachten dat ze vervolgens alle volgende betalingen blokkeren en dan gaan kijken of de eerste betaling wel terecht was of niet.

Het jammere is dat er voorbij gegaan wordt aan het feit dat iemand ergens zit te profiteren van een dienst die hij niet levert en waar veel mensen intrappen. En dat KPN dit mogelijk maakt door de wijze waarop ze reageren.

BimmelJ

Ongelezen bericht door BimmelJ »

Ook bij mij wordt sinds 16 juni wekelijks ca 5 euro afgeschreven. Mijn provider is Vodafone en de sms-dienst is van Future Target met omschrijving support.whooshah.com (later bleek het een pronodienst te zijn). Ik heb me niet, bewust, aangemeld en krijg ook geen diensten geleverd. In de Vodafone-winkel is de dienst via payinfo stop gezet. Klaar zou je zeggen, maar dat zou wel eens tegen kunnen vallen. Ik heb gelezen dat bij meerdere mensen de afschrijvingen doorgaan.
I.o.m. mijn rechtsbijstandsadviseur heb ik vandaag een brief naar Vodafone op de post gedaan met de verzoeken de betalingen te retourneren en toekomstige niet in rekening te brengen en er voor te zorgen dat afschrijven wordt voorkomen.
Wordt vervolgd. Jaap

Zita1

Ongelezen bericht door Zita1 »

Wij hebben dat ook gehad maanden aan een stuk!

Alleen jouw provider kan dit blokkeren, en dan ben je er vanaf.

maar de eerdere bedragen krig je nooit meer terug!

stephanie1901

BimmelJ schreef:Ook bij mij wordt sinds 16 juni wekelijks ca 5 euro afgeschreven. Mijn provider is Vodafone en de sms-dienst is van Future Target met omschrijving support.whooshah.com (later bleek het een pronodienst te zijn). Ik heb me niet, bewust, aangemeld en krijg ook geen diensten geleverd. In de Vodafone-winkel is de dienst via payinfo stop gezet. Klaar zou je zeggen, maar dat zou wel eens tegen kunnen vallen. Ik heb gelezen dat bij meerdere mensen de afschrijvingen doorgaan.
I.o.m. mijn rechtsbijstandsadviseur heb ik vandaag een brief naar Vodafone op de post gedaan met de verzoeken de betalingen te retourneren en toekomstige niet in rekening te brengen en er voor te zorgen dat afschrijven wordt voorkomen.
Wordt vervolgd. Jaap
Het klinkt misschien bitter maar gelukkig ben ik niet de enige met dit probleem (en dus niet gek). Ik weet helaas niet eens om welke dienst het gaat aangezien KPN mij die informatie niet wilt geven. Zelf kan ik niet inloggen omdat mijn nummer is gewijzigd en op mijn nieuwe nummer staat niks over een dienst.
Ik zal mij helaas ook hogerop moeten wenden om mijn geld terug te kunnen krijgen. 5 euro per week klinkt weinig, maar na anderhalf jaar is dat behoorlijk opgelopen. KPN is zelfs zo erg dat zij eerst mij toezeggen 45 euro te vergoeden en wanneer ik zeg dat ik daar blij mee ben maar dat ik voor het rest bedrag toch mijn advocaat zal inzetten, dan trekken ze de hele toezegging in (is na te lezen openlijk op FB).
Sterkte en ik hoor graag hoe Vodafone op uw brief reageert.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

stephanie1901 schreef:KPN is zelfs zo erg dat zij eerst mij toezeggen 45 euro te vergoeden en wanneer ik zeg dat ik daar blij mee ben maar dat ik voor het rest bedrag toch mijn advocaat zal inzetten, dan trekken ze de hele toezegging in (is na te lezen openlijk op FB).
Op facebook is te lezen dat KPN deze gebruiker het hele bedrag heeft vergoed. Hoewel deze gebruiker vindt daar recht op te hebben heeft ze toch echt zelf de service gestart, dus ze mag wel wat dankbaarder zijn...

In ieder geval aardige coulance van KPN.

Har06

Ongelezen bericht door Har06 »

Julie4444 schreef:
stephanie1901 schreef:KPN is zelfs zo erg dat zij eerst mij toezeggen 45 euro te vergoeden en wanneer ik zeg dat ik daar blij mee ben maar dat ik voor het rest bedrag toch mijn advocaat zal inzetten, dan trekken ze de hele toezegging in (is na te lezen openlijk op FB).
Op facebook is te lezen dat KPN deze gebruiker het hele bedrag heeft vergoed. Hoewel deze gebruiker vindt daar recht op te hebben heeft ze toch echt zelf de service gestart, dus ze mag wel wat dankbaarder zijn...

Die coulance gaat niet in elk geval op, je bent ergens mee akkoord gegaan en het gevolg is dat verplichtingen aangegaan bent, laat het vriendje maar meebetalen :wink:

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Har06 schreef:
Julie4444 schreef:

Die coulance gaat niet in elk geval op, je bent ergens mee akkoord gegaan en het gevolg is dat verplichtingen aangegaan bent, laat het vriendje maar meebetalen :wink:
Dat bedoel ik dus. Aardig van KPN dat ze die zooi vergoeden terwijl ze dat eigenlijk helemaal niet hoeven te doen. Ze heeft zich zelf opgegeven voor dat extra abonnement en het is dus haar eigen verantwoordelijkheid.

Gesloten