LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dochter doet aankopen in Google Play Store: geld terug?

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Gerrolt
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2018 11:38

Dochter doet aankopen in Google Play Store: geld terug?

Ongelezen bericht door Gerrolt »

In december werd ik er door mijn bank op geattendeerd dat er veel aankopen met mijn creditcard werden gedaan die niet werden vertrouwd. Het bleek dat onze dochter, zonder onze toestemming en zonder de consequenties te begrijpen, aankopen deed via de Google Playstore. Op aanraden van de bank heb ik direct mijn creditcard ontkoppeld en een teruggaveverzoek gedaan voor alle 9 aankopen van in totaal 114 euro. Een aantal (goedkope) verzoeken werd gehonoreerd en voor de rest kreeg ik alleen maar een standaard opgemaakte afwijzing. Ik ben in contact gekomen met het gamebedrijf Momio, waar onze dochter de aankopen bij had gedaan. Zij wilden volledige medewerking schenken aan een teruggave, mits het account van onze dochter dan verwijderd zou worden. Ik heb in totaal 5 keer een poging gedaan bij Google tot een teruggave verzoek en hierbij steevast de mailing van het gamebedrijf Momio hier in meegenomen. Telkens kreeg ik weer dezelfde standaard afwijzing. Op aanraden van Momio heb ik via een terugbelservice voor cadeaubonnen van Google eindelijk persoonlijk contact gekregen met Google. Een standaard mailadres of telefoonnummer vind je niet..
De Googlemedewerker [naam door Moderator verwijderd], heeft op mijn teruggave verzoek geantwoord dat er standaard maar eenmalig gekeken wordt naar een teruggavemogelijkheid. Omdat er een paar kleine aankopen zijn vergoed wordt er volgens de policy van Google niet nog eens gekeken naar deze kwestie. Het vreemde is dat alle teruggave verzoeken op 1 moment zijn gedaan. Google bepaald zelf welke bedragen wel en welke niet vergoed worden. Medewerker [naam door Moderator verwijderd] gaf daarnaast aan dat de reden voor het niet vergoeden van alle aankopen waarschijnlijk het gamebedrijf Momio is die hier geen toestemming voor heeft gegeven. Dit staat echter haaks op het verhaal dat Momio mij heeft gemaild. Zij willen wel degelijk meewerken om tot een teruggave te komen. Momio geeft zelf ook aan niet rechtstreeks in contact met Google te kunnen komen. Het lijkt er op dat Google willens en wetens zelf bepaald hoe er uitvoering wordt gegeven aan het teruggavebeleid. Als ouders/consument sta je machteloos en blijf je maar heen en weer mailen naar de partijen waarvan je hoopt dat ze het gezonde verstand kunnen laten zegevieren.
Laatst gewijzigd door Radar op 16 jan 2018 11:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: bericht aangepast door Moderator: persoonsnaam verwijderd, titel aangepast

witte angora
Berichten: 30814
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dochter doet aankopen in Google Play Store: geld terug?

Ongelezen bericht door witte angora »

Gerrolt schreef:Zij wilden volledige medewerking schenken aan een teruggave, mits het account van onze dochter dan verwijderd zou worden. Ik heb in totaal 5 keer een poging gedaan bij Google tot een teruggave verzoek en hierbij steevast de mailing van het gamebedrijf Momio hier in meegenomen.
Heb je dat account van je dochter ook laten verwijderen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe kan het dan dat, ondanks hun medewerking, niet alles terug wordt betaald? Het wordt immers door Momio terugbetaald, niet door Google. Of mis ik iets?

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Dochter doet aankopen in Google Play Store: geld terug?

Ongelezen bericht door yan »

Het bleek dat onze dochter, zonder onze toestemming, aankopen deed via de Google Playstore
Wie krijgt er de schuld, natuurlijk de winkel (google) en de fabrikant (Momio)
Wie is het schuld? Juist uw dochter...

Als mijn fiets word gestolen kan ik enkel de dief aansprakelijk stellen, niet gaint of fietswinkel.nl

Lijkt me al heel netjes dat ze iets willen teruggeven.

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Dochter doet aankopen in Google Play Store: geld terug?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

yan schreef:
Het bleek dat onze dochter, zonder onze toestemming, aankopen deed via de Google Playstore
Wie krijgt er de schuld, natuurlijk de winkel (google) en de fabrikant (Momio)
Wie is het schuld? Juist uw dochter...

Als mijn fiets word gestolen kan ik enkel de dief aansprakelijk stellen, niet gaint of fietswinkel.nl

Lijkt me al heel netjes dat ze iets willen teruggeven.
dochter is niet eens wat kwalijk te nemen als de creditcard gekoppeld stond op de telefoon.
Bij mij is het heel simpel telefoon en spelcomputers hebben mijn creditcard gekoppeld staan maar wel met een wachtwoord die niemand anders heeft.
Hier was dus geen wachtwoord, of eentje die bekend was bij de dochter.

Nee TS mag van geluk spreken dat er wat is terug gestort, genoeg mensen die hier al topics gemaakt hebben en voor een paar duizend euro kwijt zijn aan playstation/xbox die bij zoon/dochterlief aan de creditcard stond gekoppelt.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Dochter doet aankopen in Google Play Store: geld terug?

Ongelezen bericht door mahadma »

Als ouders/consument sta je machteloos

Kennelijk wist ze uw cc te vinden en te gebruiken, dus daar is het in het begin fout gegaan.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Dochter doet aankopen in Google Play Store: geld terug?

Ongelezen bericht door harkja »

breien schreef:Een paar vragen. Hoe oud is uw dochter? Hoe is ze aan de gegevens van uw creditcard gekomen?
Ik vermoed een jaar of 30 aangezien ze alleen maar de laagste bedragen krijgt vergoed !

Moneyman
Berichten: 30124
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dochter doet aankopen in Google Play Store: geld terug?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gerrolt schreef:In december werd ik er door mijn bank op geattendeerd dat er veel aankopen met mijn creditcard werden gedaan die niet werden vertrouwd. Het bleek dat onze dochter, zonder onze toestemming en zonder de consequenties te begrijpen, aankopen deed via de Google Playstore. Op aanraden van de bank heb ik direct mijn creditcard ontkoppeld en een teruggaveverzoek gedaan voor alle 9 aankopen van in totaal 114 euro. Een aantal (goedkope) verzoeken werd gehonoreerd en voor de rest kreeg ik alleen maar een standaard opgemaakte afwijzing. Ik ben in contact gekomen met het gamebedrijf Momio, waar onze dochter de aankopen bij had gedaan. Zij wilden volledige medewerking schenken aan een teruggave, mits het account van onze dochter dan verwijderd zou worden. Ik heb in totaal 5 keer een poging gedaan bij Google tot een teruggave verzoek en hierbij steevast de mailing van het gamebedrijf Momio hier in meegenomen. Telkens kreeg ik weer dezelfde standaard afwijzing. Op aanraden van Momio heb ik via een terugbelservice voor cadeaubonnen van Google eindelijk persoonlijk contact gekregen met Google. Een standaard mailadres of telefoonnummer vind je niet..
De Googlemedewerker [naam door Moderator verwijderd], heeft op mijn teruggave verzoek geantwoord dat er standaard maar eenmalig gekeken wordt naar een teruggavemogelijkheid. Omdat er een paar kleine aankopen zijn vergoed wordt er volgens de policy van Google niet nog eens gekeken naar deze kwestie. Het vreemde is dat alle teruggave verzoeken op 1 moment zijn gedaan. Google bepaald zelf welke bedragen wel en welke niet vergoed worden. Medewerker [naam door Moderator verwijderd] gaf daarnaast aan dat de reden voor het niet vergoeden van alle aankopen waarschijnlijk het gamebedrijf Momio is die hier geen toestemming voor heeft gegeven. Dit staat echter haaks op het verhaal dat Momio mij heeft gemaild. Zij willen wel degelijk meewerken om tot een teruggave te komen. Momio geeft zelf ook aan niet rechtstreeks in contact met Google te kunnen komen. Het lijkt er op dat Google willens en wetens zelf bepaald hoe er uitvoering wordt gegeven aan het teruggavebeleid. Als ouders/consument sta je machteloos en blijf je maar heen en weer mailen naar de partijen waarvan je hoopt dat ze het gezonde verstand kunnen laten zegevieren.
Wat is volgens jou de rol en verantwoordelijkheid van Google?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Dochter doet aankopen in Google Play Store: geld terug?

Ongelezen bericht door renewouters »

Gerrolt schreef:Als ouders/consument sta je machteloos en blijf je maar heen en weer mailen naar de partijen waarvan je hoopt dat ze het gezonde verstand kunnen laten zegevieren.
Ik ben het Google ecosysteem wel een beetje, maar ik wist niet dat Google je verplicht om een credit card te koppelen aan je account en dat ze je verplicht en om het open te zetten voor je kinderen.

Maar serieus: ik vind dat je nogal een grote broek aantrekt door te zeggen dat ZIJ het gezonde verstand moeten laten zegevieren terwijl je zelf alles hebt gefaciliteerd zodat jouw dochter aankopen kon doen. Verbeter de wereld en begin bij jezelf door je smartphone gewoon fatsoenlijk in te stellen. Met gezond verstand.

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Dochter doet aankopen in Google Play Store: geld terug?

Ongelezen bericht door Jesa H »

U bent als ouder zelf verantwoordelijk voor het feit dat u de credit card beschikbaar heeft gesteld aan uw dochter.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Dochter doet aankopen in Google Play Store: geld terug?

Ongelezen bericht door sjohie »

renewouters schreef:
Gerrolt schreef:Als ouders/consument sta je machteloos en blijf je maar heen en weer mailen naar de partijen waarvan je hoopt dat ze het gezonde verstand kunnen laten zegevieren.
Ik ben het Google ecosysteem wel een beetje, maar ik wist niet dat Google je verplicht om een credit card te koppelen aan je account en dat ze je verplicht en om het open te zetten voor je kinderen.

Maar serieus: ik vind dat je nogal een grote broek aantrekt door te zeggen dat ZIJ het gezonde verstand moeten laten zegevieren terwijl je zelf alles hebt gefaciliteerd zodat jouw dochter aankopen kon doen. Verbeter de wereld en begin bij jezelf door je smartphone gewoon fatsoenlijk in te stellen. Met gezond verstand.
Die optie is bij het de eerste keer opstarten van de play-store app anders wel prominent in beeld, ik kan wel begrijpen dat een iets minder digitaal geschoold persoon dit "dan maar" invult. Maar goed, dat is nog wel een flinke stap vóór het vervolgens toegang geven tot de telefoon aan een kind, die er dan ook nog diverse dingen mee koopt.

Lady1234
Berichten: 27140
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dochter doet aankopen in Google Play Store: geld terug?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het verwondert mij eigenlijk dat de bank contact met u opneemt over , in verhouding, zulke geringe bedragen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Dochter doet aankopen in Google Play Store: geld terug?

Ongelezen bericht door Brahms »

Lady1234 schreef:Het verwondert mij eigenlijk dat de bank contact met u opneemt over , in verhouding, zulke geringe bedragen.
Dat doet de bank ook echt niet bij 9 losse uitgaven van in totaal (!) maar Euro 114,-
Dan moet de CC maatschappij zowat elke uitgave (van rond de Euro 12,-) wel verdacht gaan vinden.
Er klopt gewoon iets niet in dit verhaal.......

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Dochter doet aankopen in Google Play Store: geld terug?

Ongelezen bericht door renewouters »

sjohie schreef:
renewouters schreef:
Gerrolt schreef:Als ouders/consument sta je machteloos en blijf je maar heen en weer mailen naar de partijen waarvan je hoopt dat ze het gezonde verstand kunnen laten zegevieren.
Ik ben het Google ecosysteem wel een beetje, maar ik wist niet dat Google je verplicht om een credit card te koppelen aan je account en dat ze je verplicht en om het open te zetten voor je kinderen.

Maar serieus: ik vind dat je nogal een grote broek aantrekt door te zeggen dat ZIJ het gezonde verstand moeten laten zegevieren terwijl je zelf alles hebt gefaciliteerd zodat jouw dochter aankopen kon doen. Verbeter de wereld en begin bij jezelf door je smartphone gewoon fatsoenlijk in te stellen. Met gezond verstand.
Die optie is bij het de eerste keer opstarten van de play-store app anders wel prominent in beeld, ik kan wel begrijpen dat een iets minder digitaal geschoold persoon dit "dan maar" invult. Maar goed, dat is nog wel een flinke stap vóór het vervolgens toegang geven tot de telefoon aan een kind, die er dan ook nog diverse dingen mee koopt.
Maar de "Skip" is ook prominent aanwezig. Dat is nl. de USP t.o.v. de Apple AppStore. Maar dan nog: je gaat niet "zomaar" credit card gegevens invoeren zonder eerst te lezen. Dat heeft m.i. niets met digitale vaardigheden te maken.

Gerrolt
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2018 11:38

Re: Dochter doet aankopen in Google Play Store: geld terug?

Ongelezen bericht door Gerrolt »

yan schreef:
Het bleek dat onze dochter, zonder onze toestemming, aankopen deed via de Google Playstore
Wie krijgt er de schuld, natuurlijk de winkel (google) en de fabrikant (Momio)
Wie is het schuld? Juist uw dochter...

Als mijn fiets word gestolen kan ik enkel de dief aansprakelijk stellen, niet gaint of fietswinkel.nl

Lijkt me al heel netjes dat ze iets willen teruggeven.
Google heeft een protocol voor deze aankopen die zonder toestemming zijn gedaan en legt de eindverantwoordelijkheid bij het gamebedrijf. In dit geval wil het gamebedrijf graag meewerken aan een teruggave, maar krijgt ook het gamebedrijf geen reactie van Google. Uw metafoor van de fiets en de dief gaat in dit geval dus niet op..

Gerrolt
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2018 11:38

Re: Dochter doet aankopen in Google Play Store: geld terug?

Ongelezen bericht door Gerrolt »

Brahms schreef:
Lady1234 schreef:Het verwondert mij eigenlijk dat de bank contact met u opneemt over , in verhouding, zulke geringe bedragen.
Dat doet de bank ook echt niet bij 9 losse uitgaven van in totaal (!) maar Euro 114,-
Dan moet de CC maatschappij zowat elke uitgave (van rond de Euro 12,-) wel verdacht gaan vinden.
Er klopt gewoon iets niet in dit verhaal.......
Blijkbaar is de ING dan toch wel een oplettende bank. Het feit dat de afschrijvingen door steeds hetzelfde bedrijf werden gedaan deed hun besluiten de credit card tijdelijk te blokkeren.

Moneyman
Berichten: 30124
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dochter doet aankopen in Google Play Store: geld terug?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Moneyman schreef:
Gerrolt schreef:In december werd ik er door mijn bank op geattendeerd dat er veel aankopen met mijn creditcard werden gedaan die niet werden vertrouwd. Het bleek dat onze dochter, zonder onze toestemming en zonder de consequenties te begrijpen, aankopen deed via de Google Playstore. Op aanraden van de bank heb ik direct mijn creditcard ontkoppeld en een teruggaveverzoek gedaan voor alle 9 aankopen van in totaal 114 euro. Een aantal (goedkope) verzoeken werd gehonoreerd en voor de rest kreeg ik alleen maar een standaard opgemaakte afwijzing. Ik ben in contact gekomen met het gamebedrijf Momio, waar onze dochter de aankopen bij had gedaan. Zij wilden volledige medewerking schenken aan een teruggave, mits het account van onze dochter dan verwijderd zou worden. Ik heb in totaal 5 keer een poging gedaan bij Google tot een teruggave verzoek en hierbij steevast de mailing van het gamebedrijf Momio hier in meegenomen. Telkens kreeg ik weer dezelfde standaard afwijzing. Op aanraden van Momio heb ik via een terugbelservice voor cadeaubonnen van Google eindelijk persoonlijk contact gekregen met Google. Een standaard mailadres of telefoonnummer vind je niet..
De Googlemedewerker [naam door Moderator verwijderd], heeft op mijn teruggave verzoek geantwoord dat er standaard maar eenmalig gekeken wordt naar een teruggavemogelijkheid. Omdat er een paar kleine aankopen zijn vergoed wordt er volgens de policy van Google niet nog eens gekeken naar deze kwestie. Het vreemde is dat alle teruggave verzoeken op 1 moment zijn gedaan. Google bepaald zelf welke bedragen wel en welke niet vergoed worden. Medewerker [naam door Moderator verwijderd] gaf daarnaast aan dat de reden voor het niet vergoeden van alle aankopen waarschijnlijk het gamebedrijf Momio is die hier geen toestemming voor heeft gegeven. Dit staat echter haaks op het verhaal dat Momio mij heeft gemaild. Zij willen wel degelijk meewerken om tot een teruggave te komen. Momio geeft zelf ook aan niet rechtstreeks in contact met Google te kunnen komen. Het lijkt er op dat Google willens en wetens zelf bepaald hoe er uitvoering wordt gegeven aan het teruggavebeleid. Als ouders/consument sta je machteloos en blijf je maar heen en weer mailen naar de partijen waarvan je hoopt dat ze het gezonde verstand kunnen laten zegevieren.
Wat is volgens jou de rol en verantwoordelijkheid van Google?
En beantwoord deze dan ook gelijk nog even.

Gerrolt
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2018 11:38

Re: Dochter doet aankopen in Google Play Store: geld terug?

Ongelezen bericht door Gerrolt »

Moneyman schreef:
Moneyman schreef:
Gerrolt schreef:In december werd ik er door mijn bank op geattendeerd dat er veel aankopen met mijn creditcard werden gedaan die niet werden vertrouwd. Het bleek dat onze dochter, zonder onze toestemming en zonder de consequenties te begrijpen, aankopen deed via de Google Playstore. Op aanraden van de bank heb ik direct mijn creditcard ontkoppeld en een teruggaveverzoek gedaan voor alle 9 aankopen van in totaal 114 euro. Een aantal (goedkope) verzoeken werd gehonoreerd en voor de rest kreeg ik alleen maar een standaard opgemaakte afwijzing. Ik ben in contact gekomen met het gamebedrijf Momio, waar onze dochter de aankopen bij had gedaan. Zij wilden volledige medewerking schenken aan een teruggave, mits het account van onze dochter dan verwijderd zou worden. Ik heb in totaal 5 keer een poging gedaan bij Google tot een teruggave verzoek en hierbij steevast de mailing van het gamebedrijf Momio hier in meegenomen. Telkens kreeg ik weer dezelfde standaard afwijzing. Op aanraden van Momio heb ik via een terugbelservice voor cadeaubonnen van Google eindelijk persoonlijk contact gekregen met Google. Een standaard mailadres of telefoonnummer vind je niet..
De Googlemedewerker [naam door Moderator verwijderd], heeft op mijn teruggave verzoek geantwoord dat er standaard maar eenmalig gekeken wordt naar een teruggavemogelijkheid. Omdat er een paar kleine aankopen zijn vergoed wordt er volgens de policy van Google niet nog eens gekeken naar deze kwestie. Het vreemde is dat alle teruggave verzoeken op 1 moment zijn gedaan. Google bepaald zelf welke bedragen wel en welke niet vergoed worden. Medewerker [naam door Moderator verwijderd] gaf daarnaast aan dat de reden voor het niet vergoeden van alle aankopen waarschijnlijk het gamebedrijf Momio is die hier geen toestemming voor heeft gegeven. Dit staat echter haaks op het verhaal dat Momio mij heeft gemaild. Zij willen wel degelijk meewerken om tot een teruggave te komen. Momio geeft zelf ook aan niet rechtstreeks in contact met Google te kunnen komen. Het lijkt er op dat Google willens en wetens zelf bepaald hoe er uitvoering wordt gegeven aan het teruggavebeleid. Als ouders/consument sta je machteloos en blijf je maar heen en weer mailen naar de partijen waarvan je hoopt dat ze het gezonde verstand kunnen laten zegevieren.
Wat is volgens jou de rol en verantwoordelijkheid van Google?
En beantwoord deze dan ook gelijk nog even.
Google is de link tussen consument en aanbieders van games. Google verwoordt zijn eigen verantwoordelijkheid in de accountomgeving. Wij verwachten van Google dat het hier ook gehoor aan geeft.

Moneyman
Berichten: 30124
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dochter doet aankopen in Google Play Store: geld terug?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik kan niet in jouw accountomgeving kijken. Het zou dus fijn zijn als je een vraag beantwoord zónder ergens naar te verwijzen. Of citeer op z’n minst het relevante deel.

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Dochter doet aankopen in Google Play Store: geld terug?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Gerrolt schreef:
Moneyman schreef:
Moneyman schreef: Wat is volgens jou de rol en verantwoordelijkheid van Google?
En beantwoord deze dan ook gelijk nog even.
Google is de link tussen consument en aanbieders van games. Google verwoordt zijn eigen verantwoordelijkheid in de accountomgeving. Wij verwachten van Google dat het hier ook gehoor aan geeft.
En jij bent de link tussen je telefoon/creditcard combo die je aan je dochter gaf.
Sorry maar dit is gewoon proberen de fout in iemands anders schoenen te schuiven, er is al zo vaak gewaarschuuwd voor apperaten die aankopen kunnen doen met een gekoppelde creditcard en toch geeft u het vrijwillig aan uw dochter.
Helaas Google is u niets verplicht, goed gesprek met de dochter houden en als advies, zet geen credit card meer op dingen als mobiel waar kinderen toegang tot hebben.

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Dochter doet aankopen in Google Play Store: geld terug?

Ongelezen bericht door Jesa H »

Gerrolt schreef:Google is de link tussen consument en aanbieders van games. Google verwoordt zijn eigen verantwoordelijkheid in de accountomgeving. Wij verwachten van Google dat het hier ook gehoor aan geeft.
En hoe is Google verantwoordelijk voor uw eigen beslissing om uw creditcard aan uw dochter beschikbaar te stellen?

Daar bent u, en u alleen, verantwoordelijk voor.

Gesloten