LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NUON Herinneringskosten

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
panic99
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 apr 2008 16:43

NUON Herinneringskosten

Ongelezen bericht door panic99 »

Bij betaling van NUON bleek het bedrag 5 euro hoger te zijn dan normaal. Ik vervolgens brief lezen, blijkt dat men 'herinneringskosten' in rekening brengt. Email gestuurd, reactie was dat na x herinneringen binnen x maanden men kosten in rekening brengt.

Ik heb al die tijd herinneringen weggegooid omdat ik al betaald had , binnen de volgens mij wettelijk gestelde 30 dagen betalingstermijn. Ik ben overigens nooit met nieuwe eenzijdig ingevoerde voorwaarden aangaande herinneringskosten akkoord gegaan. Tevens is dit mij nooit ter ore gekomen. Ik ga nl. nooit naar de NUON site om even lekker te lezen of de voorwaarden veranderd zijn.

Tweede punt is dat ze dit vast gaan verrekenen met de jaarafrekening en ik dit dus vervolgens weer af ga trekken van de maandelijkse betaling aangezien dat mijn enige mogelijkheid is om dit niet te betalen.

Volgens mij is dit nieuwe (belastings)systeem vorig jaar ingevoerd.
Ten tijde van mijn overeenkomst met NUON ca 9 jaar geleden is dit in ieder geval niet overeengekomen. Ik voel mij dan ook niet verplicht dit te betalen.

Graag verneem ik juridische info aangaande mijn positie.
1. nieuw - eenzijdig - ingevoerde voorwaarden, anders dan ten tijde van het sluiten van de overeenkomst.
2. 30 dagen betalingstermijn waar ik mij netjes aan gehouden heb.
3. Verrekenen van de kosten.

Mvg,
Paul

coramora
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mei 2007 14:02

Re: NUON Herinneringskosten

Ongelezen bericht door coramora »

hallo Panic99,

Wat ik uit je verhaal begrijp is dat Nuon je een aanmaning van 5 euro stuurt als je meerdere keren je maandbedrag te laat betaalt.

Je zegt zelf dat je de herinneringen weggegooid hebt omdat je al betaald had.

Misschien stond er op 1 van de herinneringen de consequentie van meerdere keren te laat betalen? Daarnaast is de betaaltermijn volgens mij geen 30 dagen maar 14 dagen (althans zo is het bij het energiebedrijf waar ik zit). Dat betekent dat je iedere maand 2 weken te laat betaalt. Kan je niet eens vragen of je op een andere datum mag betalen?

Volgens mij mag een bedrijf zijn voorwaarden veranderen! Het is natuurlijk niet zo dat alles wat ooit eens besloten is, nooit mag veranderen. 9 jaar geleden waren de energiebedrijven trouwens ook nog eens overheidsinstellingen en dat zijn ze nu niet meer dus een verandering lijkt me niet onlogisch. Het is ook een beetje aan jezelf om op de hoogte te blijven van al je rechten en plichten. Dat doe je toch ook bij andere abonnementen die je afsluit?

Ik weet ook niet of het handig is om zelf dingen te gaan verrekenen. Hierdoor wordt het waarschijnlijk alleen maar chaotischer en heb je kans dat je meer aanmaningen moet gaan betalen.

Misschien een tip!
Waarom bel je niet gewoon en vraagt of er een oplossing is voor je probleem. Dat lijkt me handiger dan zelf creatief te doen.

Succes en wijsheid

Cora

panic99
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 apr 2008 16:43

Re: NUON Herinneringskosten

Ongelezen bericht door panic99 »

Hallo Cora,

Bedankt voor je antwoord.

Punt is dat het mij om juridische argumenten gaat. Tuurlijk kan je met de stroom meezwemmen en alles doen wat alle grote bedrijven van je vragen. Tenslotte betaal je als consument ook HO voor de illegale wiet plantages.
Wat ik mij echter afvraag is of ze dit mogen doen ook al wordt je verwittigd? Daarbij, is het niet zo dat hoe dan ook, tenzij schriftelijk door beide partijen overeengekomen, er een betalingstermijn van 30 dagen geldt?

Groet,
Paul

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: NUON Herinneringskosten

Ongelezen bericht door gravedigger »

Kijk eens in de AV art.14.4 en 6 en art 23.1
Bedenk daarbij wel dat voorschotten mpl VOORUITBETALING dienen te gebeuren! Dus niet de maand april op de 30e, maar vóór de 1e april.

H.Groot
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 apr 2008 14:28

Re: NUON Herinneringskosten

Ongelezen bericht door H.Groot »

Natuurlijk moet men ook rekening houden met het verwerken van de betaling.Normaliter gebeurt dit binnen 3 tot 4 werkdagen.
Het feit blijft dat u de herinnering heeft gekregen.Dit wil zeggen dat uw betaling niet op tijd is verwerkt.Ookal heeft u naar eigen geweten op tijd betaald.
Nuon heeft hier Genoeg informatie verstrekt. Ik ben zelf ook een gedupeerde die nu 20 euro xtra moet betalen.

Het is ook waar dat als u niet betaald,dat dit wordt verekend met de jaar afrekening.Op de website van Nuon staat dit ook aangegeven.

Het enige wat U hier aan kunt doen is via de website van Nuon een machtiging doorgeven voor automatische incasso. Dit geeft als voordeel dat U zelf de datum van betaling kunt kiezen. U kunt niet kiezen uit 1 of 2 datums,maar werkelijk elke dag uitkiezen die U uitkomt.
Ik hoop dat U aan deze info wat heeft.
Mvg

Gesloten