LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] telefonische phishing
telefonische phishing
Ik ben nu al weer 2 keer gebeld door een man die belt namens KPN. Hij zegt dat ik een openstaande factuur heb bij KPN betreffende mijn internet abonnement. De stem van de man is dezelfde als de stem van het bandje wanneer je de klantenservice van de KPN belt. Dus dit komt erg betrouwbaar over. De eerste keer ben ik gebeld half augustus en ik ben vorige ook weer gebeld. Omdat ik geen internet heb of andere abonnementen via KPN heb ik hun klantenservice gebeld met de mededeling dat ik dus dat telefoontje heb gehad en dat ik geen abonnement bij hun heb. ik heb niet het idee dat ze hier wat mee kunnen doen. Overigens is het een gewoon bandje wat wordt afgedraaid. Het klinkt wel erg serieus. Ik ben erg benieuwd of er meer mensen die hier last van hebben.
Re: telefonische phishing
Als je geen klant bij KPN bent kun je ook geen factuur ontvangen.Wilma100 schreef:Ik ben nu al weer 2 keer gebeld door een man die belt namens KPN. Hij zegt dat ik een openstaande factuur heb bij KPN betreffende mijn internet abonnement. De stem van de man is dezelfde als de stem van het bandje wanneer je de klantenservice van de KPN belt. Dus dit komt erg betrouwbaar over. De eerste keer ben ik gebeld half augustus en ik ben vorige ook weer gebeld. Omdat ik geen internet heb of andere abonnementen via KPN heb ik hun klantenservice gebeld met de mededeling dat ik dus dat telefoontje heb gehad en dat ik geen abonnement bij hun heb. ik heb niet het idee dat ze hier wat mee kunnen doen. Overigens is het een gewoon bandje wat wordt afgedraaid. Het klinkt wel erg serieus. Ik ben erg benieuwd of er meer mensen die hier last van hebben.
Niet elke service persoon bij KPN heeft dezelfde stem:).
Waarom overigens KPN bellen, zonder er klant te zijn.
Nee ik heb er geel ervaring/last mee, anonieme telefoons pak ik niet eens op
Re: telefonische phishing
Telefoon niet opnemen of gewoon meteen ophangen, dan houdt het als het goed is snel weer op.
Re: telefonische phishing
zo is het maar net, in elk geval geen kletsverhalen van een bandje afluisterenTondH schreef:Telefoon niet opnemen of gewoon meteen ophangen, dan houdt het als het goed is snel weer op.
Re: telefonische phishing
Heb het ook wel eens gehad, maar wij hadden toen niks van KPN, dus gewoon opgehangen. Sowieso doen zulke bedrijven het niet zo, net zoals een bank je nooit opbelt en je naar een pincode of randomreader code vraagt. Bij twijfel gewoon ophangen, en met vragen over een rekening gewoon zélf bellen naar ze.
Re: telefonische phishing
jij gaat bellen naar een provider waar je geen contract mee hebt, vreemde zaak.sjohie schreef:Heb het ook wel eens gehad, maar wij hadden toen niks van KPN, dus gewoon opgehangen. Sowieso doen zulke bedrijven het niet zo, net zoals een bank je nooit opbelt en je naar een pincode of randomreader code vraagt. Bij twijfel gewoon ophangen, en met vragen over een rekening gewoon zélf bellen naar ze.
-
- Berichten: 6858
- Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
- Contacteer:
Re: telefonische phishing
Misschien om even na te gaan of zij ergens een vergissing hebben, danwel zij van niets weten en het een oplichter is? Als het een fout van een provider is, kan het opgelost worden.. bij oplichters... tja...Har06 schreef:jij gaat bellen naar een provider waar je geen contract mee hebt, vreemde zaak.sjohie schreef:Heb het ook wel eens gehad, maar wij hadden toen niks van KPN, dus gewoon opgehangen. Sowieso doen zulke bedrijven het niet zo, net zoals een bank je nooit opbelt en je naar een pincode of randomreader code vraagt. Bij twijfel gewoon ophangen, en met vragen over een rekening gewoon zélf bellen naar ze.
Re: telefonische phishing
Op mijn voicemail krijg ik een bericht van "KPN" dat ik een openstaande rekening niet betaald zou hebben. Ik heb op die telefoon echter een Vodafone prepaid abonnement, dus het is kennelijk een random computer gestuurd bericht. De stem is mooi donderbruin maar ik neem aan, dat de echte KPN wel naar een Nederlandse website zou verwijzen en niet naar een mijnkpn.com. Zou de 'echte' KPN hier geen actie moeten nemen?
-
- Berichten: 6858
- Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
- Contacteer:
Re: telefonische phishing
mijnkpn.com verwijst direct naar kpn.com - wat de officiele KPN site is (https://www.kpn.com/)OpiPeet schreef:Op mijn voicemail krijg ik een bericht van "KPN" dat ik een openstaande rekening niet betaald zou hebben. Ik heb op die telefoon echter een Vodafone prepaid abonnement, dus het is kennelijk een random computer gestuurd bericht. De stem is mooi donderbruin maar ik neem aan, dat de echte KPN wel naar een Nederlandse website zou verwijzen en niet naar een mijnkpn.com. Zou de 'echte' KPN hier geen actie moeten nemen?
Maar - dan nog - KPN zou dat per mail / SMS / post doen ipv per telefoon. (als eerste herinnering).