LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UPC gaat spontaan automatische incasso doen

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
JeroenZ2
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2013 08:45

UPC gaat spontaan automatische incasso doen

Ongelezen bericht door JeroenZ2 »

Hallo,
Sinds jaar en dag betalen we ons UPC abonnement dmv een papieren factuur met accept giro. UPC heeft regelmatig gevraagd of we dit niet willen omzetten naar automatische incasso, maar vanwege een gezonde dosis wantrouwen hebben we dit steeds geweigerd.
Normaal gesproken krijgen we de rekening thuis rond de 10e van de maand.
Zoniet gisteren. We kregen opeens een brief dat voortaan de rekening online staat (mijnUpc) en dat we deze via internet moeten accorderen. Als we dit niet zouden willen, dan konden we dit aangeven via een formulier of bellen. Natuurlijk wil ik dit niet, dus ben ik gaan bellen.
Wat blijkt: Het systeem stond ingesteld op 'rekening online' en 'automatische incasso'. Bovendien was de automatische incasso-opdracht voor de rekening van deze maand al naar de bank verstuurd!

Mijn vraag: Kan UPC zomaar spontaan automatische incasso's gaan doen, zonder dat we daar ooit op wat voor manier dan ook toestemming voor hebben gegeven? Volgens mij is dit illegaal.

Ze zeiden ook dat ze de incasso niet konden terugdraaien, terwijl het geld nog niet is afgeschreven. Volgens mij is dit onzin: Zolang het niet is afgeschreven, kunnen ze het terugdraaien. Dit lijkt me eerder onwil dan onmacht.

Voor volgende maand zou alles weer bij het oude moeten zijn, maar voor deze maand is het leed reeds geschiedt. Ik vind het te gek voor woorden. Iemand anders soortgelijke ervaringen?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: UPC gaat spontaan automatische incasso doen

Ongelezen bericht door ciske »

vanwege een gezonde dosis wantrouwen

Ik denk dat dit wantrouwen onterecht is, je kan zelf zien wat je gebruik is bij een automatische incasso.

Wat is het probleem dan? Je kan niks vergeten en als het niet goed is kan je daarover bellen.

JeroenZ2
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2013 08:45

Re: UPC gaat spontaan automatische incasso doen

Ongelezen bericht door JeroenZ2 »

Er is in het verleden vaker door UPC onterecht bepaalde kosten in rekening gebracht. Daarom heb ik met dit soort instanties graag zelf de controle over wat en wanneer er iets van m'n rekening wordt afgeschreven. Vergeten doe ik dit nooit (en als ik dit wel vergeet, dan is dat mijn eigen verantwoordelijkheid). Maar ongeacht de reden waarom ik kies voor accept-giro ipv automatische incasso: Als ik kies voor accept-giro, dan mag een instantie NOOIT dit op eigen houtje omzetten naar automatische incasso, lijkt me!

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: UPC gaat spontaan automatische incasso doen

Ongelezen bericht door ciske »

Nou , klim in de telefoon en zeg het ze. Succes.

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: UPC gaat spontaan automatische incasso doen

Ongelezen bericht door trail46 »

JeroenZ2 schreef:Hallo,
Sinds jaar en dag betalen we ons UPC abonnement dmv een papieren factuur met accept giro. UPC heeft regelmatig gevraagd of we dit niet willen omzetten naar automatische incasso, maar vanwege een gezonde dosis wantrouwen hebben we dit steeds geweigerd.
Normaal gesproken krijgen we de rekening thuis rond de 10e van de maand.
Zoniet gisteren. We kregen opeens een brief dat voortaan de rekening online staat (mijnUpc) en dat we deze via internet moeten accorderen. Als we dit niet zouden willen, dan konden we dit aangeven via een formulier of bellen. Natuurlijk wil ik dit niet, dus ben ik gaan bellen.
Wat blijkt: Het systeem stond ingesteld op 'rekening online' en 'automatische incasso'. Bovendien was de automatische incasso-opdracht voor de rekening van deze maand al naar de bank verstuurd!
Mocht je bv pakketkorting krijgen is de voorwaarde om deze korting ook echt te krijgen is betalingen via automatische incasso verplicht. Trouwens, er is geen reden meer om dat niet te doen. Voor het daadwerkelijk word afgeschreven moet jij die namelijk accorderen en zie je zaken die fout gaan doe je dat gewoon niet en vraagt alsnog uitleg. Je kunt bij Pakketkorting niet (meer) via een acceptgiro betalen, kan wel maar dan vervalt de korting.

Ps is trouwens geen automatische incasso maar online accorderen.

http://vragen.upc.nl/app/answers/detail/a_id/645

JeroenZ2
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2013 08:45

Re: UPC gaat spontaan automatische incasso doen

Ongelezen bericht door JeroenZ2 »

Gelukkig geldt die beperking "geen pakket-korting indien geen automatische incasso" alleen voor nieuwe klanten. Als je dit al had, dan blijft het zo. Er wordt wel 1,- extra in rekening gebracht als je gebruik maakt van accept-giro, maar dit neem ik graag voor lief.

Als het inderdaad zou werken zoals je beschrijft (accorderen voordat er iets afgeschreven wordt) dan zou ik daar heel misschien nog mee kunnen leven. Het punt is echter dat er deze maand automatische incasso gedaan wordt zonder accorderen! En dat geheel spontaan door UPC, zonder enige vorm van toestemming.

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: UPC gaat spontaan automatische incasso doen

Ongelezen bericht door devious »

tja, in mijn ogen heb je een heel goed punt. Maar ja, ook ik accordeer die factuur NOOIT, toch incasseren ze. Beetje gek misschien, maar het zal wel betaald moeten worden. Eigenlijk ben ik benieuwd of dit inderdaad volgens de regels van de wet wel mag. Gelukkig heb ik geen bal verstand van wetgeving :lol:

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: UPC gaat spontaan automatische incasso doen

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

het klopt wel dat ze de incasso waarschijnlijk niet tegen kunnen houden. Er wordt een groot incasso batch naar de bank verstuurd,dus ondanks dat het nog niet is afgeschreven is bij UPC de batch waarschijnlijk al weg

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: UPC gaat spontaan automatische incasso doen

Ongelezen bericht door trail46 »

Pareltje31 schreef:het klopt wel dat ze de incasso waarschijnlijk niet tegen kunnen houden. Er wordt een groot incasso batch naar de bank verstuurd,dus ondanks dat het nog niet is afgeschreven is bij UPC de batch waarschijnlijk al weg
Ik begrijp best wat je bedoelt, om dezelfde redenen heb ook ik jaren betaald met een acceptgiro maar toen de mogelijkheid tot accorderen kwam ( en wettelijk mag UPC niet incasseren als je die accordering weigert) ben ik toch overstag gegaan. In die tijd heb ik 1 rekening tegengehouden vanwege mij onbekende kosten ( bleek later toch juist) en die heb ik later apart betaald.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: UPC gaat spontaan automatische incasso doen

Ongelezen bericht door ciske »

Ik kon zelf kiezen , en heb een automatische incasso gezegd. Als er iets niet duidelijk is bel ik ze. Tot nu toe tevreden.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: UPC gaat spontaan automatische incasso doen

Ongelezen bericht door Jolijn »

JeroenZ2 schreef:
Voor volgende maand zou alles weer bij het oude moeten zijn, maar voor deze maand is het leed reeds geschiedt. Ik vind het te gek voor woorden. Iemand anders soortgelijke ervaringen?
'k Zal 't eens in de gaten houden, mijn vorige faktuur + acceptgiro betaling was voor 3 maanden.

selectieve incasso blokkade.
Is dit een optie voor je?

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: UPC gaat spontaan automatische incasso doen

Ongelezen bericht door devious »

jaja, een acceptgiro krijg je inderdaad als je drie maandjes niet betaalt..

drie maanden storneren, dan betalen per acceptgiro?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: UPC gaat spontaan automatische incasso doen

Ongelezen bericht door Jolijn »

devious schreef:jaja, een acceptgiro krijg je inderdaad als je drie maandjes niet betaalt..
Nee hoor ik, niet, mijn betalingstermijn is gewoon per acceptgiro per kwartaal, al heel lang.
Moest bij een ander pakket ff per maand (per acceptgiro) maar is nu weer per kwartaal.

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: UPC gaat spontaan automatische incasso doen

Ongelezen bericht door devious »

Jolijn schreef:Nee hoor ik, niet, mijn betalingstermijn is gewoon per acceptgiro per kwartaal, al heel lang.
Moest bij een ander pakket ff per maand (per acceptgiro) maar is nu weer per kwartaal.
UPC-zoekfunctie schreef:Kenmerken acceptgiro:

Kosten: € 1,- per acceptgiro.
U loopt het risico te laat te betalen, en daardoor extra kosten te maken.
De verwerkingstijd van uw betaling is ongeveer 5 werkdagen.
Betalen per acceptgiro is niet mogelijk indien u gebruik wilt maken van pakketkorting.
En weer wat geleerd... :mrgreen:

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: UPC gaat spontaan automatische incasso doen

Ongelezen bericht door Har06 »

devious schreef:
Jolijn schreef:Nee hoor ik, niet, mijn betalingstermijn is gewoon per acceptgiro per kwartaal, al heel lang.
Moest bij een ander pakket ff per maand (per acceptgiro) maar is nu weer per kwartaal.
UPC-zoekfunctie schreef:Kenmerken acceptgiro:

Kosten: € 1,- per acceptgiro.
U loopt het risico te laat te betalen, en daardoor extra kosten te maken.
De verwerkingstijd van uw betaling is ongeveer 5 werkdagen.
Betalen per acceptgiro is niet mogelijk indien u gebruik wilt maken van pakketkorting.
En weer wat geleerd... :mrgreen:
Nu nog acepteren en toepassen.

ps: inmiddels met een antenne de free air zenders kunnen ontvangen op de camping alleen via signaal van digitenne, gelukkig geen knutsel en sleutelwerk hoeven te doen :oops:

HenrieEindhoven
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 nov 2014 11:04

Re: UPC gaat spontaan automatische incasso doen

Ongelezen bericht door HenrieEindhoven »

hoi allemaal. Ik heb op 24-10-2014 ook z'n brief van UPC ontvangen met de mededeling dat mijn FINBOX betaling gaat vervallen, en dat ik dit vanaf december 2014 via online accorderen in mijn UPC.
- Nu via mijn FINBOX betaal ik een meervoud aan rekeningen online in de site van mijn Bank. Daar kan ik alles overzien en ook de facturen bekijken.
- UPC wil nu dat ik 1.wacht op de mail dat mijn factuur klaarstaat. 2.Dan inlog im mijn UPC en mijn factuur ga zoeken. 3.Den een link aan clicken om UPC toestemming te geven dat zij waneer het hen uitkomt binnen 7 dagen het bedrag van mijn rekening afschrijven. (ALS IK DEZE PROCEDURE VERGELIJK MET ZOALS DEZE VIA FINBOX GAAT, VERGELIJK. DAN IS DIT EEN SPRONG TERUG IN DE ONTWIKKELING).
Overigens wordt de consument door UPC nog voorgelogen ook. In de broef staat dat PostNL de service FINBOX niet meer aanbied. Ik heb dit meteen bij mijn bank en bij PostNL aangekaart.
-PostNL heeft mij mede gedeeld dat de service FINBOX gewoon tot de diensten behoort.

Dan ben je al vanaf het begin klant, eerst bij Chello (super bedrijf). Toen werd het UPC, (Zolang je geen problemen hebt ook niet slecht). Maar zodra je met problemen komt te zitten of als het om service gaat is het, uit mijn ervaring (een waardeloos bedrijf).

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: UPC gaat spontaan automatische incasso doen

Ongelezen bericht door alfatrion »

JeroenZ2 schreef:Wat blijkt: Het systeem stond ingesteld op 'rekening online' en 'automatische incasso'. Bovendien was de automatische incasso-opdracht voor de rekening van deze maand al naar de bank verstuurd!
Dit lijkt mij een mooi moment om een selectieve blokkade te zetten bij je bank op hun bankrekening.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: UPC gaat spontaan automatische incasso doen

Ongelezen bericht door Har06 »

Ik vind het prettig dat UPC automatische incasso doet, na betaling kun je altijd stornerer via internet bankieren, watv is nu nog makkelijker :lol:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: UPC gaat spontaan automatische incasso doen

Ongelezen bericht door ciske »

Har06 schreef: na betaling kun je altijd stornerer via internet bankieren, wat is nu nog makkelijker :lol:



Gewoon laten staan, in plaats van storneren :lol:

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: UPC gaat spontaan automatische incasso doen

Ongelezen bericht door Har06 »

ciske schreef:
Har06 schreef: na betaling kun je altijd stornerer via internet bankieren, wat is nu nog makkelijker :lol:



Gewoon laten staan, in plaats van storneren :lol:
stel dat het een onjuiste cq te hoge afboeking is, dann heb je de stornering mogelijk heid ingebouwd, simpel op terugbetalen drukken, ernaa wel met UPC cs bellen ivm afsluiten :lol:

Gesloten