LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verbetering aanleg kabel, wie betaalt?
-
Verbetering aanleg kabel, wie betaalt?
Dag,
Mijn moeder woont in een pand met nog 12 andere bewoners en er is een vereniging van eigenaren (VVE).
Onlangs is gebleken dat kabel (coax bedoel ik en niet glasvezel) op slechts 3 plaatsen het pand binnenkomt. Er zijn 3 portieken, maar gek genoeg zitten de gebruikers van een portiek niet op een kabelaansluiting. Het loopt dus ook nog door elkaar.
Hier en daar is de ontvangst slecht maar vervelender is dat een bewoner niet kan overschakelen op bijv. digitale tv met bijv. internet erbij, zonder een ander af te sluiten. Het kan wel worden opgelost maar dan moet er betaald worden (zegt Ziggo) voor de aanleg van de kabel.
Kortweg, het is een rommeltje in het pand en mijn vraag is wie moet de aanleg betalen. Gewenst is uiteraard dat de kabelaar betaald maar het gaat mij om hoe het formeel zit. Ik dacht altijd dat de consument recht heeft op een fatsoenlijk aangelegde kabel tot op z'n minst in de meterkast of in ieder geval één aansluiting ergens in huis (bij oudere panden zit die soms gewoon in de kamer).
En voor de duidelijkheid, op elk woonadres.
Kan het zijn dat Ziggo in het zicht van glasvezel liever helemaal niet investeert in de kabel en dus standaard lastig doet en probeert weg te blijven van situaties zoals deze waarin elke verbetering nu eenmaal behoorlijke kosten met zich meebrengt?
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan zeggen.
Met groet,
André
Mijn moeder woont in een pand met nog 12 andere bewoners en er is een vereniging van eigenaren (VVE).
Onlangs is gebleken dat kabel (coax bedoel ik en niet glasvezel) op slechts 3 plaatsen het pand binnenkomt. Er zijn 3 portieken, maar gek genoeg zitten de gebruikers van een portiek niet op een kabelaansluiting. Het loopt dus ook nog door elkaar.
Hier en daar is de ontvangst slecht maar vervelender is dat een bewoner niet kan overschakelen op bijv. digitale tv met bijv. internet erbij, zonder een ander af te sluiten. Het kan wel worden opgelost maar dan moet er betaald worden (zegt Ziggo) voor de aanleg van de kabel.
Kortweg, het is een rommeltje in het pand en mijn vraag is wie moet de aanleg betalen. Gewenst is uiteraard dat de kabelaar betaald maar het gaat mij om hoe het formeel zit. Ik dacht altijd dat de consument recht heeft op een fatsoenlijk aangelegde kabel tot op z'n minst in de meterkast of in ieder geval één aansluiting ergens in huis (bij oudere panden zit die soms gewoon in de kamer).
En voor de duidelijkheid, op elk woonadres.
Kan het zijn dat Ziggo in het zicht van glasvezel liever helemaal niet investeert in de kabel en dus standaard lastig doet en probeert weg te blijven van situaties zoals deze waarin elke verbetering nu eenmaal behoorlijke kosten met zich meebrengt?
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan zeggen.
Met groet,
André
Re: Verbetering aanleg kabel, wie betaalt?
De hoofdlijn onder de straat is ter verantwoording van Ziggo, de aftakking tot in het pand zijn ter verantwoording van de huiseigenaar...
Lijken mij typische kosten die voor rekening van de VVE komen.
Alleen de KPN is verplicht een (apart) te voorzien van een kabel voor telefonie op kosten van KPN.
KPN is niet meer zoals vroeger. Ze zijn verantwoordelijk voor de koperlijn tot en met het IS/RA. De kosten verhalen ze op de gebruiker. Een standaard abo voor minimaal een jaar is, geloof ik, een alternatief.
Maar daar gaat het hier niet om, toch?
Maar daar gaat het hier niet om, toch?
Nee, het gaat niet om KPN, maar men wil digitale tv en internet. Als dat dan niet via de kabel kan, kan dat via KPN.
De kabels tot aan uw appartement zijn de verantwoording van de VVE. Zij dienen te zorgen dat elk appartement wordt aangesloten op de CAI (oud woord voor kabel). VVE betaalt dus de kosten.
De VVE en dat zijn dus de eigenaren zelf. En daar moeten de eigenaren dus over beslissen. Als de meerderheid dat niet wil, houdt het op.
Dat hoeft niet. Je kunt de VVE dwingen. Als er in de akte van splitsing staat dat elk appartement afzonderlijk is aangesloten op de CAI. Die staat volgens mij in vrijwel elke akte sinds er kabel tv bestaat.tijger1 schreef:De VVE en dat zijn dus de eigenaren zelf. En daar moeten de eigenaren dus over beslissen. Als de meerderheid dat niet wil, houdt het op.
Ja en die eigenaren zijn toch zelf de VVE.? Dus de aanleg komt dan uit hun eigen zak.
tijger1 schreef:Ja en die eigenaren zijn toch zelf de VVE.? Dus de aanleg komt dan uit hun eigen zak.
zo is het maar net , de installateur heeft er een potje van gemaakt, zijn er geen revisietekeningen voor de bedradingen ??????, Ziggo heeft er niets mee van doen
-
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik begrijp wel dat de eigenaar (al dan niet via de VVE) zelf opdraaien voor de kosten. Anders dan sommigen denken hebben de mensen wel individueel de kosten van een abonnement te dragen. Dus geen gesplitste rekeningen.
Alternatief is overstappen op KPN, maar mijn moeder gebruikt alleen het analoge abonnement en is daarom goedkoper uit bij Ziggo.
Nogmaals bedankt voor de reacties.
André
Alternatief is overstappen op KPN, maar mijn moeder gebruikt alleen het analoge abonnement en is daarom goedkoper uit bij Ziggo.
Nogmaals bedankt voor de reacties.
André
Ik vraag me trouwens af wat er gebeurt als je het Ziggo abonnement opzegt.
De interne bekabeling is dermate verouderd, dat het signaal van een individuele aansluiting niet te blokkeren is.
De interne bekabeling is dermate verouderd, dat het signaal van een individuele aansluiting niet te blokkeren is.
Tot je het abbonement opzegt wat aan de kabel gekoppeld is, dan mikken ze m in de aansluitkast in de straat toch los
@bprosman,
Voor zover ik begrijp is er intern in het gebouw nog een rijgsysteem.
Immers 3 inkomende kabels voor 12 interne aansluitingen.
Lostrekken van kabel in aansluitkast buiten , verbreekt ook verbinding voor sommige buren.
Voor zover ik begrijp is er intern in het gebouw nog een rijgsysteem.
Immers 3 inkomende kabels voor 12 interne aansluitingen.
Lostrekken van kabel in aansluitkast buiten , verbreekt ook verbinding voor sommige buren.
Ja dat snap ik , maar Ziggo heeft per aansluiting natuurlijk maar 1 "Hoofdbewoner" , wordt dat abbonement opgezegd hebben ze alledrie een probleem. Dat bedoelde ik.Immers 3 inkomende kabels voor 12 interne aansluitingen.
Dat lijkt me niet. Er staat gewoon ergens een signaalverdeler.bprosman schreef:Ja dat snap ik , maar Ziggo heeft per aansluiting natuurlijk maar 1 "Hoofdbewoner" , wordt dat abbonement opgezegd hebben ze alledrie een probleem. Dat bedoelde ik.Immers 3 inkomende kabels voor 12 interne aansluitingen.
Ja buiten bereik en verantwoordelijkheid van Ziggo. Of het moet de VVE zijn die contracteigenaar is met Ziggo.Dat lijkt me niet. Er staat gewoon ergens een signaalverdeler.
-
Dat werkt maar tijdelijk. Om de zoveel tijd worden fysieke aansluitingen van ex-klanten in de verdeelkasten afgesloten.16again schreef:Ik vraag me trouwens af wat er gebeurt als je het Ziggo abonnement opzegt.
-
Dan kan je meteen de sfeer in een klein appartementencomplex verzieken....olaf79 schreef:Dat hoeft niet. Je kunt de VVE dwingen. Als er in de akte van splitsing staat dat elk appartement afzonderlijk is aangesloten op de CAI. Die staat volgens mij in vrijwel elke akte sinds er kabel tv bestaat.tijger1 schreef:De VVE en dat zijn dus de eigenaren zelf. En daar moeten de eigenaren dus over beslissen. Als de meerderheid dat niet wil, houdt het op.