LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verschillende IP adressen op een aansluiting

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

verschillende IP adressen op een aansluiting

Ongelezen bericht door ZaBo »

Geachte forum-leden,

Hopelijk heeft u enige bruikbare tips

Op onze Wifi zijn kennelijk meerder IP adressen actief, waardoor wij soms problemen ondervinden met TV en WifI ( geen wereld probleem) onze provider kan er ook niet zo heel veel aandoen, dan behalve van kanaal te wisselen en de hele boel resetten.

Neem het ze absoluut niet kwalijk( wij wonen in appartementen complex met veel wifi gebruikers), en waarschijnlijk overlapt een en ander elkaar), maar zijn er misschien andere opties die wij kunnen proberen( dan van kanaal veranderen en resetten, want tot heden niet echt werkt)

Maken trouwens gebruik van Glasvezel, bekabelt en geen versterkers.

Snoodaard
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:57

Re: verschillende IP adressen op een aansluiting

Ongelezen bericht door Snoodaard »

Als er meerdere verbindingen op uw WiFi actief zijn, gelijk het wachtwoord aanpassen en de desbetreffende verbindingen die niet van u zijn per direct verbreken.

Het enige wat echt goed werkt is om alles met de kabel aan te sluiten.

Welke type modem heeft u trouwens? De wat nieuwere modellen ondersteunen ook een 5ghz frequentie, dit is bij voorbaat al stabieler en sneller, en omdat er nog relatief weinig apparaten zich op deze frequentie bevinden is de ''vervuiling'' op de kanalen ook beduidend minder.

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: verschillende IP adressen op een aansluiting

Ongelezen bericht door ZaBo »

Snoodaard schreef:Als er meerdere verbindingen op uw WiFi actief zijn, gelijk het wachtwoord aanpassen en de desbetreffende verbindingen die niet van u zijn per direct verbreken.

Het enige wat echt goed werkt is om alles met de kabel aan te sluiten.

Welke type modem heeft u trouwens? De wat nieuwere modellen ondersteunen ook een 5ghz frequentie, dit is bij voorbaat al stabieler en sneller, en omdat er nog relatief weinig apparaten zich op deze frequentie bevinden is de ''vervuiling'' op de kanalen ook beduidend minder.
Dank voor uw reactie.
Het gaat om de Experia box V10, weet niet op welke ghz frequentie deze werkt

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: verschillende IP adressen op een aansluiting

Ongelezen bericht door kweenie »

Meerdere IP adressen op je aansluiting is denk ik niet helemaal wat je bedoelt...
Wat in een appartementencomplex wel kan zijn is dat de WiFi van de buren op het zelfde wifi kanaal uitzendt en dat dat stoort. Er is namelijk maar een zeer beperkt aantal kanalen beschikbaar, dus het is dan altijd even 'zoeken' naar een vrij kanaal. Maar de meeste modems doen dat automatisch.

Het beste is dan om de vaste apparaten zoals​ je tv en eventueel je pc niet via WiFi te doen, maar gewoon bedraad.

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: verschillende IP adressen op een aansluiting

Ongelezen bericht door ZaBo »

kweenie schreef:Meerdere IP adressen op je aansluiting is denk ik niet helemaal wat je bedoelt...
Wat in een appartementencomplex wel kan zijn is dat de WiFi van de buren op het zelfde wifi kanaal uitzendt en dat dat stoort. Er is namelijk maar een zeer beperkt aantal kanalen beschikbaar, dus het is dan altijd even 'zoeken' naar een vrij kanaal. Maar de meeste modems doen dat automatisch.

Het beste is dan om de vaste apparaten zoals​ je tv en eventueel je pc niet via WiFi te doen, maar gewoon bedraad.
TV is via kabel aangesloten op modem, alleen laptop niet ( en mobiles) van meerdere IP adressen snap ik ook niet, maar dat is wat provider tegen mij heeft gezegd, na contact met hun opgenomen te hebben.

Ze hebben kanaal veranderd en moest modem ook resetten, maar heeft niet echt geholpen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: verschillende IP adressen op een aansluiting

Ongelezen bericht door sylvesterb »

ZaBo schreef:
kweenie schreef:Meerdere IP adressen op je aansluiting is denk ik niet helemaal wat je bedoelt...
Wat in een appartementencomplex wel kan zijn is dat de WiFi van de buren op het zelfde wifi kanaal uitzendt en dat dat stoort. Er is namelijk maar een zeer beperkt aantal kanalen beschikbaar, dus het is dan altijd even 'zoeken' naar een vrij kanaal. Maar de meeste modems doen dat automatisch.
Het beste is dan om de vaste apparaten zoals​ je tv en eventueel je pc niet via WiFi te doen, maar gewoon bedraad.
TV is via kabel aangesloten op modem, alleen laptop niet ( en mobiles) van meerdere IP adressen snap ik ook niet, maar dat is wat provider tegen mij heeft gezegd, na contact met hun opgenomen te hebben.

Ze hebben kanaal veranderd en moest modem ook resetten, maar heeft niet echt geholpen.
Welke provider heb je? Want als ze dit zo hebben uitgelegd dan kun je beter nogmaals bellen en hopen dat je iemand aan de lijn krijgt die wel de juiste benamingen bedoeld.

Je hebt op je verbinding altijd 1 WAN adres (extern IP adres) en binnen je eigen netwerk heb je lokale IP adressen beschikbaar, dit wordt via de DHCP uitgedeeld.

Wanneer je meerdere IP adressen hebt op je aansluiting is er dus een verschil of dit interne of externe ip adressen zijn. Wanneer je meerdere externe IP adressen hebt dan is er wat vreemds aan de hand en dient de provider dit op te lossen. Heb je meerdere interne IP adressen op je aansluiting dan is dit compleet normaal.

Gezien je zelf aangeeft dat ze je wifi kanaal hebben aangepast denk ik dat je gewoon de verkeerde informatie hebt gehad en dat ze meerdere verbindingen op 1 kanaal bedoelen.

BIj Wifi op de 2,4 heb je totaal 12 kanalen. Elk kanaal overlapt met de andere kanalen, wanneer kanaal 1 in gebruik is dan is 4 het eerste vrije kanaal, hiermee kun je spelen om het beste resultaat te krijgen.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: verschillende IP adressen op een aansluiting

Ongelezen bericht door john18 »

Als je lid bent van ziggo kan het zijn dat je gebruik maakt van gratis internet op andere modems. Kun je uit laten zetten door ziggo. Dan kun je zelf niet meer gebruik maken van gratis internet van ziggo modems. In het appartement kunnen dus meerderen op jouw modem wat de ip adressen verklaart. Zelf ook dat gehad. Buren had een feest en had meer dan 10 actieve gebruikers op dat moment.

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: verschillende IP adressen op een aansluiting

Ongelezen bericht door ZaBo »

Provider is KPN, naar hun zeggen hebben zij alle mogelijke kanalen geprobeerd ( speelde al een tijdje en snap niet heel veel van wat ze pochen te doen) maar het probleem blijft zich voordoen.

Met KPN kom ik er niet uit (snap dat hun mogelijkheden beperkt zijn) maar is toch wel een min puntje om telkens de modem te herstarten en dan doet ie het en tijdje goed en daarna begint alles weer van voor af aan)(wifi valt weg en tv uitzendingen hakkelen)

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: verschillende IP adressen op een aansluiting

Ongelezen bericht door john18 »

Is dit misschien de oplossing https://www.kpn.com/faq/16791

Het is hetzelfde als wat ziggo heeft op hun modems.

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: verschillende IP adressen op een aansluiting

Ongelezen bericht door ZaBo »

john18 schreef:Is dit misschien de oplossing https://www.kpn.com/faq/16791

Het is hetzelfde als wat ziggo heeft op hun modems.
dank u, ga daar eens naar kijken, hopelijk geeft dit enige oplossing:-)

Snoodaard
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:57

Re: verschillende IP adressen op een aansluiting

Ongelezen bericht door Snoodaard »

ZaBo schreef:Provider is KPN, naar hun zeggen hebben zij alle mogelijke kanalen geprobeerd ( speelde al een tijdje en snap niet heel veel van wat ze pochen te doen) maar het probleem blijft zich voordoen.

Met KPN kom ik er niet uit (snap dat hun mogelijkheden beperkt zijn) maar is toch wel een min puntje om telkens de modem te herstarten en dan doet ie het en tijdje goed en daarna begint alles weer van voor af aan)(wifi valt weg en tv uitzendingen hakkelen)
Ik ga even heel erg kort door de bocht hier aangezien ik druk met werk bezig ben...

Maar is het een idee dat u aan een handige vriend met kennis van IT vraagt of hij er een keertje naar kan kijken? het klinkt een beetje alsof de KPN medewerkers het ook niet goed weten (of willen helpen) en uw afscheept met wat technisch gebrabbel waar u geen kaas van heeft gegeten. Toen ik in een grijs verleden op de 3e lijn tech. helpdesk zat flikte ik dit ook regelmatig bij klanten / collega's waar ik geen zin in had.

Als het probleem inderdaad aan de "vervuilde" kanalen ligt zou het probleem namelijk consistent moeten zijn (komt het vaak voor dat de problemen op het zelfde tijdstip beginnen?).

De laatste experiaboxen waar ik mee gewerkt heb was de v8, dus kan geen goede beoordeling over uw modem geven, maar in het verleden waren ze niet van al te beste kwaliteit, en loonde het meestal altijd om er nog een aparte router aan te hangen. (Dit kan al vanaf 3 tientjes, maar voor een wat betere zit u rond de 70/80 euro)

Ik zal morgen nog even in de handleiding duiken of ik nog wat praktische tips kan vinden.

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: verschillende IP adressen op een aansluiting

Ongelezen bericht door ZaBo »

Als u dat zou willen doen heel graag.

Wat u schetst kan i.d.d. het geval zijn, ik ben niet zo technisch ( misschien dat KPN dat ook opviel, maar kan ik natuurlijk niet stellig beweren) en mijn vrouw ook niet echt,

Ik zal eens in onze vrienden/kennissen kring rondvragen of er iemand is die enig idee heeft, van wat het zou kunnen zijn.

Maar mocht u enige informatie kunnen achterhalen over de V10 en enige oplossing zou kunnen bieden, zou ik hier heel blij mee zijn;)

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: verschillende IP adressen op een aansluiting

Ongelezen bericht door berndv »

dit probleem:
ZaBo schreef:Op onze Wifi zijn kennelijk meerder IP adressen actief, waardoor wij soms problemen ondervinden met TV en WifI
met deze manier van aansluiten:
ZaBo schreef:TV is via kabel aangesloten op modem
kan naar mijn mening niet veroorzaakt worden door teveel overlap van wifi-kanalen of slechte beveiliging van wifi of teveel apparaten in de 2,4 GHz band. Behalve die beveiliging dan, als anderen binnen het complex via wifi de verbinding dichttrekken. Maar slecht tv signaal met een bekabelde ontvanger, kan naar mijn mening niet direct in het wifi gedeelte gezocht worden, maar zal vermoedelijk elders in het modem/router gezocht moeten worden.

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: verschillende IP adressen op een aansluiting

Ongelezen bericht door ZaBo »

berndv schreef:dit probleem:
ZaBo schreef:Op onze Wifi zijn kennelijk meerder IP adressen actief, waardoor wij soms problemen ondervinden met TV en WifI
met deze manier van aansluiten:
ZaBo schreef:TV is via kabel aangesloten op modem
kan naar mijn mening niet veroorzaakt worden door teveel overlap van wifi-kanalen of slechte beveiliging van wifi of teveel apparaten in de 2,4 GHz band. Behalve die beveiliging dan, als anderen binnen het complex via wifi de verbinding dichttrekken. Maar slecht tv signaal met een bekabelde ontvanger, kan naar mijn mening niet direct in het wifi gedeelte gezocht worden, maar zal vermoedelijk elders in het modem/router gezocht moeten worden.
Dank voor uw reactie

Wij hebben 3 nieuwe modems gekregen en 2X monteur langs geweest, maar het probleem blijft)

Na diverse malen contact opgenomen te hebben met KPN ( na vervangingen en reparaties ) schijnen er telkens meerdere IP adressen actief te zijn, op onze modem staat ook een WW ( geen wereld schokkend probleem, maar wel heel klein beetje irritant)

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: verschillende IP adressen op een aansluiting

Ongelezen bericht door berndv »

en als u de wifi helemaal uitschakelt, zijn er dan nog problemen met de tv?

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: verschillende IP adressen op een aansluiting

Ongelezen bericht door ZaBo »

Ja, hebben alles al geprobeerd,, helaas is er ergens een kink in de kabel en komt het niet echt tot uiting ( waar het zit) , maar hoop dat forumlid snoodaard nog met een mogelijke oplossing komt:-) weet het anders ook niet meer

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: verschillende IP adressen op een aansluiting

Ongelezen bericht door Dirkie »

ZaBo schreef:Ja, hebben alles al geprobeerd,, helaas is er ergens een kink in de kabel en komt het niet echt tot uiting ( waar het zit) , maar hoop dat forumlid snoodaard nog met een mogelijke oplossing komt:-) weet het anders ook niet meer
Ik denk het het slimmer is om eens een bevriend iemand te laten kijken. Ik heb het gelezen en volgens mij is het grootste probleem dat het probleem eigenlijk niet helemaal duidelijk is. En doordat het probleem niet duidelijk is worden er antwoorden gegeven op basis van veronderstellingen die niet kloppen. Ik denk daarom dat dit alleen ter plekke opgelost kan worden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: verschillende IP adressen op een aansluiting

Ongelezen bericht door sjohie »

Dit klinkt als een configuratieprobleem, elk apparaat binnen je eigen WiFi netwerk (dus niet kpn fon) heeft een IP-adres, dat wordt toegekend als het apparaat actief wordt binnen het netwerk. Zodra jij binnenwandelt met je smartphone, ziet de de router (ingebouwd in die experia box) dat, en geeft je telefoon een IP adres. Dat heet een dynamisch IP-adres, en gaat helemaal vanzelf. Jouw modem heeft zélf een extern IP-adres naar het KPN netwerk, en dat gaat ook vanzelf. Dat binnen je eigen netwerk 2x hetzelfde IP-adres zou worden toegekend zou geniaal toeval moeten zijn, dat kan niet structureel met het beperkte aantal apparaten binnen een gemiddeld huishouden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: verschillende IP adressen op een aansluiting

Ongelezen bericht door kweenie »

ZaBo schreef:Ja, hebben alles al geprobeerd,, helaas is er ergens een kink in de kabel en komt het niet echt tot uiting ( waar het zit) ,
Misschien zit een inderdaad letterlijk een kink in de kabel en zijn de leidingen in het appartementencomplex niet meer goed. Als je storting hebt op de tv die met een vaste kabel verbonden is, dan zit het probleem dus niet in de WiFi. Als de bedrading tussen modem en tv OK is, dan moet het probleem daarvóór zitten.

Als er in het appartementencomplex wat verouderde telefoonlijnen parallel aan elkaar lopen en als er dan bij veel mensen internet via de telefoonlijn gaat, dan kan dat wellicht interfereren of op andere wijze elkaar beïnvloeden. Of dat de leidingen simpelweg te lang zijn. De telefoonlijnen waren immers niet aangelegd met de intentie om er data over te versturen.

Misschien dat je dus (samen met de andere bewoners); daar eens naar zou moeten kijken

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: verschillende IP adressen op een aansluiting

Ongelezen bericht door sylvesterb »

kweenie schreef:
ZaBo schreef:Ja, hebben alles al geprobeerd,, helaas is er ergens een kink in de kabel en komt het niet echt tot uiting ( waar het zit) ,
Misschien zit een inderdaad letterlijk een kink in de kabel en zijn de leidingen in het appartementencomplex niet meer goed. Als je storting hebt op de tv die met een vaste kabel verbonden is, dan zit het probleem dus niet in de WiFi. Als de bedrading tussen modem en tv OK is, dan moet het probleem daarvóór zitten.

Als er in het appartementencomplex wat verouderde telefoonlijnen parallel aan elkaar lopen en als er dan bij veel mensen internet via de telefoonlijn gaat, dan kan dat wellicht interfereren of op andere wijze elkaar beïnvloeden. Of dat de leidingen simpelweg te lang zijn. De telefoonlijnen waren immers niet aangelegd met de intentie om er data over te versturen.

Misschien dat je dus (samen met de andere bewoners); daar eens naar zou moeten kijken
Als dit de oorzaak zou zijn dan zou KPN dit na alle bezoeken wel hebben waargenomen. Slechte bekabeling is meetbaar, je zou KPN kunnen vragen een 24 uur meeting te doen van je lijn.

Gesloten