LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] wanneer discussie openen : vrijgave kabel
wanneer discussie openen : vrijgave kabel
Er wordt altijd maar beweerd meer concurrentie op allerlei diensten.
Nu zit ik al jaren vast aan Upc, nu Ziggo...
Eerste wat zij nu doen is het abonnement verhogen , en gesprekskosten voor te telefoon zijn van 1 cent naar 10 cent gegaan.
Bij ons geen glasvezel en voor goed adsl zit ik te ver van de centrale.
Als ze alles bijvoorbeeld gaan verdubbelen , kan ik in principe geen kant op ...
Wanneer maakt Radar zich eens sterk voor een vrije kabeltoegang?
Of heb ik deze discussie gemist bij Radar?
Eerste wat zij nu doen is het abonnement verhogen , en gesprekskosten voor te telefoon zijn van 1 cent naar 10 cent gegaan.
Als ze alles bijvoorbeeld gaan verdubbelen , kan ik in principe geen kant op ...
-
Re: wanneer discussie openen : vrijgave kabel
Het kabelnetwerk gaat niet open. Daar is al jaren over gesteggeld maar gaat niet gebeuren. "Brussel" heeft dit zo besloten. Vraag het maar na bij de OPTA.
Door de manier waarop de kabelinfrastructuur werkt is het technisch gezien heel lastig om de kabel te openen voor andere partijen. Als het al zou kunnen zou je geen standaard oplossing meer hebben want het is niet vastgelegd in de standaarden (en een proprietary oplossing is altijd aanzienlijk duurder). Het zal dan altijd een wholesale constructie worden waarbij andere partijen de dienst van de kabelprovider onder eigen naam doorverkoopt aan eindgebruikers. Dat levert uiteindelijk alleen maar een hoop administratieve rompslomp op en heeft voor de klanten geen enkel voordeel. Kabelproviders bieden in zo'n scenario hun product aan aan een wederverkoper die er weer hun marge op moet doen zodat de consument nog steeds hetzelfde betaalt voor hetzelfde product.
Voor de telefooninfrastructuur is het heel anders: iedere aansluiting heeft eigen bedrading naar de centrale en daar kan "het draadje" worden aangesloten op apparatuur van de gewenste provider. Daarom kon het daar wel al een tijdje terug worden gedaan.
Voor de telefooninfrastructuur is het heel anders: iedere aansluiting heeft eigen bedrading naar de centrale en daar kan "het draadje" worden aangesloten op apparatuur van de gewenste provider. Daarom kon het daar wel al een tijdje terug worden gedaan.
Het gaat niet zozeer om concurrentie op één specifiek technisch middel, maar op de dienst. Voor telefonie heb je de keus uit kabel, ouderwetse telefoonlijn (meerdere aanbieders en soms glasvezel. En ook nog gsm. Genoeg manieren dus om een andere aanbieder te kiezen als je de gesprekskosten niet aanstaan. En dan kun je ook nog eens kiezen voor diverse voip aanbieders, als je nog niet genoeg keus hebt.
Inderdaad. Er wordt nog steeds (om onbegrijpelijke redenen) door veel mensen gesproken over "kabel" als product. Terwijl het slechts de OSI layer 1 betreft.... Terwijl layer 7 pas interessant wordt.
Eeuuh ja, en niet specifiek bij Radar, maar in het algemeen. Dit is een paar jaar geleden al uit ten treure besproken in de politiek, tot aan Europa aan toe. Zie onder andere dit 1 jaar oude artikel.eric7325 schreef:Er wordt altijd maar beweerd meer concurrentie op allerlei diensten.
Bij internet toch ook genoeg keuze. Kabel, ADSL, 4G, kies maar.kweenie schreef:Het gaat niet zozeer om concurrentie op één specifiek technisch middel, maar op de dienst. Voor telefonie heb je de keus uit kabel, ouderwetse telefoonlijn (meerdere aanbieders en soms glasvezel. En ook nog gsm. Genoeg manieren dus om een andere aanbieder te kiezen als je de gesprekskosten niet aanstaan. En dan kun je ook nog eens kiezen voor diverse voip aanbieders, als je nog niet genoeg keus hebt.
Als je te ver van de centrale zit ga je toch lekker verhuizen.
Er zijn wel alternatieven.....
TV en/of internet delen met buren mag niet maar ik moest toevallig mijn boorhamer testen......
En telefoon, Lebara One, zowel in NL als diverse andere landen na 9 cent start tarief 1 cent per minuut.. dus gewoon prepaid en je betaal wat je gebruikte..
Ik heb dus geen UPC/Ziggo voor telefoon te hebben, ik bel nooit of zelden, meer om bereikbaar te zijn...
TV en/of internet delen met buren mag niet maar ik moest toevallig mijn boorhamer testen......
En telefoon, Lebara One, zowel in NL als diverse andere landen na 9 cent start tarief 1 cent per minuut.. dus gewoon prepaid en je betaal wat je gebruikte..
Ik heb dus geen UPC/Ziggo voor telefoon te hebben, ik bel nooit of zelden, meer om bereikbaar te zijn...