Consumenneke schreef: ↑28 jul 2025 15:55
Ziggo Zakelijk is onder zelfstandigen
berucht vanwege de onaflatende telefonades met misleidende info van anonieme agencies:
omdat we glasvezel aan het aanleggen zijn in uw buurt mag ik een bijzondere aanbieding doen.
Consumenten en zakelijk Internet zijn twee hele verschillende producten.
Consumenten zijn ook veel beter beschermt tegen verkopers omdat van consumenten niet verwacht wordt dat ze de expertise hebben om alles goed te begrijpen.
Zakelijk geldt dit niet. Een bedrijf wordt geacht of de expertise in huis te hebben of zelf expertise in te winnen zodat ze de materie begrijpen voordat ze een overeenkomst afsluiten.
Het product Internet via coax is zakelijk gezien veel minder geschikt dan het Internet via glasvezel product. De glasvezel technologie is nu eenmaal superieur aan de coax technologie. Dit komt doordat de beschikbare bandbreedte bij glasvezel veel hoger is dan de beschikbare bandbreedte op de coax kabel.
Glasvezel Internet is symmetrisch, de upload is gelijk aan de download. Coax Internet is asymmetrisch, de upload is een factor tien kleiner dan de download.
Voor consumenten is dat geen probleem, die gebruiken over het algemeen veel meer download, bijvoorbeeld filmpjes kijken, YouTube kijken, TrosRadar forum lezen en spelletjes spelen. Dus dan merken ze niet zoveel verschil tussen glas en coax.
Bij bedrijven kan dat heel anders liggen. Als die een eigen dienst voor klanten hosten waarbij ze bijvoorbeeld brochures aanbieden, manuals aanbieden of een verkoopsite hosten, dan hebben ze juist upload nodig. Want de klanten downloaden bij hun. Of als ze gewoon veel mensen op een Internet verbinding aan het werk hebben die allemaal Citrix gebruiken om met de bedrijfsomgeving ergens in de Cloud te werken. Dan telt de upload wel heel hard mee.
Als een potentiële zakelijk klant daar niet goed over nadenkt, geen advies inwint bij een adviserende partij maar de verkoper op zijn blauwe ogen vertrouwd, tja dan kan die zakelijk klant van een koude kermis thuis komen.
Maar zo zit de hele zakelijke wereld in elkaar. Een ieder wordt geacht gedegen onderzoek te doen en contracten niet blind te tekenen zonder juridisch advies of de eigen juridische afdeling erna te laten kijken.
Dus zeggen de zakelijk klachten mij niet zoveel. Een bedrijf dat blind contracten tekent zonder na te denken of advies in te winnen, zal nog veel vaker het schip in gaan. En of dat altijd aan de verkoper ligt of dat de koper geen idee had wat hij nu eigenlijk tekende, laat ik dan maar in het midden.