70% salaris vanaf eerste ziektedag?
70% salaris vanaf eerste ziektedag?
Goedemorgen,
Mijn partner is monteur en is door zware werkzaamheden door zijn rug gegaan.
Zo erg dat de huisarts een morfinespuit thuis moest geven, omdat hij niet uit bed kon komen van de pijn.
Vanaf de 1e ziektedag krijgt hij 70% van zijn salaris.
Er is geen CAO aanwezig.
Na twee maanden is hij weer gaan werken, ondanks de hevige pijn en de pijnstillers die hij slikt. Dit i.v.m. zijn lage salaris i.v.m. de 70%.
Zijn eigen zware werk kan hij amper uitvoeren, hij krijgt wel hulp van een collega die hem nu helpt bij het zwaardere werk.
Kan een bedrijfsarts hier iets in betekenen? Is er een mogelijkheid dat hij toch meer dan de 70% salaris krijgt als hij in de ziektewet zit?
Ik weet dat het wettelijk gezien mag om vanaf dag 1 70% te betalen.
Maar heeft een werkgever hier geen verplichtingen, omdat de rugklachten zijn ontstaan tijdens het werk?
Overigens onderneemt mijn partner vanalles om van zijn rugklachten af te komen.
Andere tips?
Alvast bedankt voor een reactie.
Mijn partner is monteur en is door zware werkzaamheden door zijn rug gegaan.
Zo erg dat de huisarts een morfinespuit thuis moest geven, omdat hij niet uit bed kon komen van de pijn.
Vanaf de 1e ziektedag krijgt hij 70% van zijn salaris.
Er is geen CAO aanwezig.
Na twee maanden is hij weer gaan werken, ondanks de hevige pijn en de pijnstillers die hij slikt. Dit i.v.m. zijn lage salaris i.v.m. de 70%.
Zijn eigen zware werk kan hij amper uitvoeren, hij krijgt wel hulp van een collega die hem nu helpt bij het zwaardere werk.
Kan een bedrijfsarts hier iets in betekenen? Is er een mogelijkheid dat hij toch meer dan de 70% salaris krijgt als hij in de ziektewet zit?
Ik weet dat het wettelijk gezien mag om vanaf dag 1 70% te betalen.
Maar heeft een werkgever hier geen verplichtingen, omdat de rugklachten zijn ontstaan tijdens het werk?
Overigens onderneemt mijn partner vanalles om van zijn rugklachten af te komen.
Andere tips?
Alvast bedankt voor een reactie.
Re: 70% salaris vanaf eerste ziektedag?
https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... cJiUxMjo3z
Bij ziekte minimaal 70 procent waarbij het eerste jaar niet onder het minimum loon betaald mag worden.
Bij ziekte minimaal 70 procent waarbij het eerste jaar niet onder het minimum loon betaald mag worden.
Laatst gewijzigd door Speedy123 op 24 jan 2025 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Lid van een vakbond??? neem dan daarmee contact op.
Zeker als een werkgever geen CAO heeft dan is een lid worden van een vakbond eigenlijk een must.
Zeker als een werkgever geen CAO heeft dan is een lid worden van een vakbond eigenlijk een must.
Maris15
vindt dit leuk
Wat staat er in het arbeidscontract, dan wel het huishoudelijk reglement?
Maris15
vindt dit leuk
Als een bedrijf niet bij een CAO aangesloten is dan is het CAO voor de branche van toepassing en dient het bedrijf zich aan dat CAO te houden.
Tijdens de periode van ziek zijn dient de werkgever het volledige salaris door te betalen ook als de werkgever er geen verzekering voor afgesloten heeft en mag dus niet vanaf dag één 30% korting op het salaris toepassen.
Tijdens de periode van ziek zijn dient de werkgever het volledige salaris door te betalen ook als de werkgever er geen verzekering voor afgesloten heeft en mag dus niet vanaf dag één 30% korting op het salaris toepassen.
Maris15
vindt dit leuk
Hoe komt u erbij dat er altijd volledig doorbetaald moet worden? Heeft u een bronverwijzing?Ron5300 schreef: ↑24 jan 2025 12:20Als een bedrijf niet bij een CAO aangesloten is dan is het CAO voor de branche van toepassing en dient het bedrijf zich aan dat CAO te houden.
Het juridisch loket zegt namelijk iets heel anders. Minimaal 70% van het loon moet doorbetaald worden en het loon mag het eerste jaar niet onder het minimum loon komen.
Overigens heeft niet elke branche heeft een bindende CAO. Dus iemand kan in dat geval gewoon onder een eigen overeengekomen arbeidscontract werken.
Maris15
vindt dit leuk
Misschien iets off-topic, maar wat is het toekomst perspectief in dit werk. Op zo'n manier je gezondheid aantasten lijkt mij zeer ongewenst. Dat lijkt mij veel belangrijker dan een lager loon bij ziekte.
Ik denk dat uw partner echt serieus naar ander werk moet gaan uitkijken, en wel op korte termijn. Veel bedrijven schreeuwen om nieuw personeel, en veelal met werk waar je lichamelijk minder of niet belast wordt.
Ziek moeten werken omdat je het anders financieel niet trekt is natuurlijk compleet fout.
Ziek zijn is geen keuze, daar hoort gewoon 100 procent salaris bij.
Ik ken zelfs beroepen waar (kortstondig) ziek zijn meer opleverd dan werken.
Ik denk dat uw partner echt serieus naar ander werk moet gaan uitkijken, en wel op korte termijn. Veel bedrijven schreeuwen om nieuw personeel, en veelal met werk waar je lichamelijk minder of niet belast wordt.
Ziek moeten werken omdat je het anders financieel niet trekt is natuurlijk compleet fout.
Ziek zijn is geen keuze, daar hoort gewoon 100 procent salaris bij.
Ik ken zelfs beroepen waar (kortstondig) ziek zijn meer opleverd dan werken.
Bedankt voor de reacties.
Eens dat zijn gezondheid belangrijker is. Hij heeft mij ook gezegd dat hij meer aanwezig is dan dat hij werkt.
Lid van de vakbond is hij.
Als er geen CAO aanwezig is, is er dan een verplichting om je te houden aan de CAO van de bedrijfstak?
Het bedrijf waar ik zelf werk heeft ook geen CAO en houdt zich ook niet aan de CAO van onze bedrijfstak.
Eens dat zijn gezondheid belangrijker is. Hij heeft mij ook gezegd dat hij meer aanwezig is dan dat hij werkt.
Lid van de vakbond is hij.
Als er geen CAO aanwezig is, is er dan een verplichting om je te houden aan de CAO van de bedrijfstak?
Het bedrijf waar ik zelf werk heeft ook geen CAO en houdt zich ook niet aan de CAO van onze bedrijfstak.
BL2
vindt dit leuk
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... cao-geldt
Uw werkgever moet de cao toepassen als:
- hij hem zelf heeft afgesloten (ondernemings-cao);
- hij lid is van een werkgeversorganisatie die er 1 voor hem heeft afgesloten (bedrijfstak-cao);
- er in zijn branche een bedrijfstak-cao is die algemeen verbindend verklaard (AVV) is. De cao geldt dan automatisch voor alle werkgevers in de bedrijfstak. Hierop zijn soms uitzonderingen mogelijk. Uitzendkrachten vallen bijvoorbeeld meestal niet onder de cao van het bedrijf waar ze werken. Zij vallen onder een eigen uitzend-cao.
Hier kunt u kijken of er een AVV CAO geldt:
https://www.uitvoeringarbeidsvoorwaarde ... 0jaz86otme
Dat hangt van de CAO af. De ICK-CAO bijvoorbeeld is niet bindend voor de bedrijfstak. Sommige bedrijven nemen het in z'n geheel over, anderen pakken er stukjes uit, en weer anderen doen er niets mee.
Maris15
vindt dit leuk
Een CAO is van toepassing als deze algemeen verbindend verklaard is of als partijen zich laten vertegenwoordigen door bonden die samen een CAO hebben afgesproken. Het kan zomaar zo zijn dat hier geen enkele CAO van toepassing is.
Onjuist. De eerste twee jaar moet minimaal 70% worden betaald en het eerste jaar moet daarnaast minimaal 100% van het minimumloon worden betaald.
Maris15
vindt dit leuk