Goldkiwi schreef: ↑15 mar 2022 12:20
Ik vraag mij af of dit iets is wat vaker voorkomt.
...
Heeft iemand inzicht, ervaring?
De tips zijn bijna allemaal gegeven. Het antwoord op je andere vraag is 'ja'.
Moneyman komt deze mensen tegen als het te laat is. HRM heeft ze eerder in beeld, vaak via signalen vanuit de salarisverwerking.
(Informatieverzoeken van deurwaarderskantoren en andere schuldeisers met bevoegdheid tot loonbeslag.)
Te hoge woonlasten zijn deze jaren vaak een probleem, net als in jouw situatie. Direct gevolgd door alimentatieverplichtingen, loonbeslagen vanuit de overheid en daarna hangt het meer af van achtergrond, opleidingsniveau, functie en leeftijd wat voor problemen er spelen. Verslavingen, ontspoord privéleven, nooit geleerd met geld om te gaan, dat soort dingen.
De enig andere tip voor jou is: is dit wel het werk wat je wilt blijven doen? Of is het mogelijk in een iets andere functie èn in salaris omhoog te gaan èn jezelf minder te belasten?
Minder werken kan je financiële positie via toeslagen verbeteren. Toch zit er een groot nadeel aan: minder uren betekent minder in beeld bij leidinggevende / collega's, je blijft langer in dezelfde functie èn hetzelfde salaris hangen. Bovendien lever je economische zelfstandigheid in, maakt jezelf meer afhankelijk van anderen.
In jouw plaats zou ik zeker rondkijken naar ander werk, dat je nog beter bevalt dan wat je nu doet.