LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontslag om weigeren onbetaalde werkzaamheden

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
sjohie

Re: Ontslag om weigeren onbetaalde werkzaamheden

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:Maar waarom moeten mensen in de hogere tot zeer hoge salarisschalen wél onbetaalde uren draaien, en degenen in lagere salarisschalen niet? Voor zover je niet bij een klant zit natuurlijk?
Die krijgen daar vaak, maar niet altijd, een aantal extra verlofdagen voor, en/of de mogelijkheid om tijden wat flexibeler in te delen in een maand. Bij ons krijg je vanaf een bepaald niveau een paar dagen extra, uiteraard meer salaris ivm de functie, een kleine extra toelage voor representatieve dingen, en een stukje flexibiliteit qua werktijden, maar vervalt het recht op het schrijven van overuren. Eea hangt van de branche af, en soms voor een deel van individuele afspraken tussen werknemer en werkgever. Onze buitendienstmedewerkers mogen dan wel weer overuren schrijven, maar reistijd is eigen tijd, met als nuance dat >100km vanaf de woonplaats er een hotelovernachting in een basic hotel geboekt wordt.

Het verhaal van TS stinkt wel wat, er staan wat gekke dingen bij, maar incidenteel wat eigen tijd kwijt zijn ivm een laptop of om wat voorraden op te halen is dan weer niet zo exorbitant, ik bedoel, bij een buitenfunctie weet je dat je zulke dingen af en toe meemaakt.
Laatst gewijzigd door sjohie op 07 jan 2018 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Blitzah

Ongelezen bericht door Blitzah »

Wat ik zelf wel heb meegekregen dat andere collega s via andere uitzendbureau s en met bedrijf B met dit soort dingen te maken krijgen. Hun vinden het allemaal onzin. Want dit ia nooit verteld en staat ook niet op papier. Hun vinden het ook niet netjes, om dat er zo met hun word omgegaan.

Alleen hun durven er niks van te zeggen.

Bedrijf A en B denken het zelfde . Om zo koste te besparen. Die indruk heb i gekregen.

Laatst was ik bij mijn 5de klant van de 6 waar ik alles had geinstalleerd wat in mijn werkbon stond en wat de klant extra wilde.

Ik was bij mijn 6 de klant de laatste.
Werd ik gebeld door bedrijf B omdat ik volgens de klant nog iets was vergeten.

Ik moest dit dus na mijn laatste klant doen. AangeZien volgens het systeem klant 6 mijn laatste was krijg ik erna natuurlijk niet betaald... dit heb ik niet gedaan. Aangezien het onbetaald is en ik werk al 45 uur gemiddeld zonder reistijd naar eerste klant en reistijd naar huis.

bedrijf B verwachtte dat ik ff maar naar klant 5 weer ging om "ff" klant 5 te helpen. Dus buiten werktijd/onbetaald.

En als ik een x nee zeg tegen langer doorwerken. 1-2 uurtjes langer werken dan zijn ze ook meteen beledigd.

Als ik verlof aanvraag om op een dag 3 uurtjes eerder vrij te krijgen. Gaat dat niet of als ik een andere dag 3 uurtjes langer door werk dan gaat het wel. Ze schrijven dan nog verlof op inplaats van " dienst/uren wissel"
Ik heb natuurlijk ook thuis dingen te doen zoals schoonmaken eten maken, hond verzorgen enzovoort

Ik snap natuurlijk ook dat ze zoveel mogelijk winst willen maken. Vind ik dan niet dat het ten koste moet gaan van werknemers

Ik zit eigenlijk met het probleem dat ik zomaar word ontslagen . Om een reden dat niet op papier staat enzovoort. Dus erna maar werkloos ben en geen idee hoelang het duurt voordat ik een nieuwe baan heb.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Wanneer je werkt via een uitzendbureau kan de arbeidsrelatie in binnen de eerste fase gewoon worden gestopt.
Zonder opgave van een reden.

En wanneer ik alles zo lees is dat misschien maar goed ook, het was toch op een drama uitgelopen.

Snel een ander uitzendbureau zoeken en een nieuwe werkgever.

Jesa H

Ongelezen bericht door Jesa H »

Moneyman schreef:
witte angora schreef:Maar waarom moeten mensen in de hogere tot zeer hoge salarisschalen wél onbetaalde uren draaien, en degenen in lagere salarisschalen niet? Voor zover je niet bij een klant zit natuurlijk?
Omdat het bij de hogere functies ook qua verantwoordelijkheden vaal inherent aan de functie is.

Ook bij ons krijg je vanaf een bepaalde functieschaal geen overuren uitbetaald. Ook niet als ik voor een spoedklus het hele weekend bezig ben. Part of the job :wink:
Beetje jammer dat er ook vakgebieden zijn waar overwerk niet betaald wordt, zoals het onderwijs... terwijl bijna het dubbele aantal in onbetaald uur spenderen aan je werk niet bijzonder is.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jesa H schreef:
Moneyman schreef:
Omdat het bij de hogere functies ook qua verantwoordelijkheden vaal inherent aan de functie is.

Ook bij ons krijg je vanaf een bepaalde functieschaal geen overuren uitbetaald. Ook niet als ik voor een spoedklus het hele weekend bezig ben. Part of the job :wink:
Beetje jammer dat er ook vakgebieden zijn waar overwerk niet betaald wordt, zoals het onderwijs...
Ja zeg, dat compenseer je maar met al die vakanties :wink:

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jesa H schreef:
Moneyman schreef:

Beetje jammer dat er ook vakgebieden zijn waar overwerk niet betaald wordt, zoals het onderwijs... terwijl bijna het dubbele aantal in onbetaald uur spenderen aan je werk niet bijzonder is.
In het onderwijs is het tijd voor tijd, overwerk bestaat eigenlijk helemaal niet.
Alleen voor managers geldt er evt een overwerkregeling en die is precies zoals moneyman beschrijft ( hoort bij je functie, verantwoordelijkheid en salarisschaal en wordt tot je normale werk gerekend ).

Jesa H

Ongelezen bericht door Jesa H »

Ik weet niet hoe het bij jou zit, angel, maar naar mijn ervaring is het extreem moeilijk om in een hogere schaal terecht te komen. Hier zitten bijna alle eerstegraders gewoon vast in LB en krijgt men ook geen vaste contracten meer. De jongere docenten worden zo goed weggejaagd uit het vakgebied weggejaagd, want er wordt wel gewoon van o.a. parttimers verwacht dat ze op hun vrije dagen gewoon extra beschikbaar zijn voor van alles en nogwat bovenop de steeds groter wordende workload.

@moneyman: de meesten van mijn collega's werken de "korte" vakanties gewoon door hoor. Het is nou niet alsof het alleen maar even lesjes draaien is. Ik heb de afgelopen kerstvakantie 5 dagen niet gewerkt.

Maar goed, dit begint een beetje off-topic te raken dus dat is een discussie voor een andere keer.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ts. U wordt gewoon uitgebuit. Zoek zo snel mogelijk een andere baan. En klaar met die slavendrijvers.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

Om wat voor werk gaat het eigenlijk?

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

crazyme schreef:Wanneer je werkt via een uitzendbureau kan de arbeidsrelatie in binnen de eerste fase gewoon worden gestopt.
Zonder opgave van een reden.

En wanneer ik alles zo lees is dat misschien maar goed ook, het was toch op een drama uitgelopen.

Snel een ander uitzendbureau zoeken en een nieuwe werkgever.
dat is niet altijd zo , ik (en mijn opdrachtgever hebben een opzegtermijn van 2 weken.
Ik had netjes 1 maand proeftijd (waarbij er wel elk moment gestopt kon worden), maar nu dus wel een opzegtermijn.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Firma A doet niets, alleen personeel doorsturen.
Firma B heeft twijfelachtige voorwaarden.
Uitzendbureau is ook vreemd, waarom niet gelijk naar firma B gestuurd.

Als ik KVK zou uitzoeken is het niet uitgesloten dat het dochter firma of familie van elkaar is die zo de kosten proberen te drukken.
Als niemand protesteerde en weggestuurd word is dit economisch rendabel en door niet vooraf opgegeven werk te weigeren...
Als je 6 klanten hebt dus volle dag en nr 5 vraagt iets extra....dan krijg je vele uren en mag dat van jou baas?

Gezien de 3 verhalen denk ik aan Slimme meters, dan kun je er wel 6 per dag doen, gas+stroom = 12 apparaten...
Maar met de ontbrekende info worden goede en betrouwbare adviezen zeer lastig te geven en ik kan er dus nu ook helemaal naast zitten.

Blitzah

Ongelezen bericht door Blitzah »

Installtie monteur voor een provider.

Als ik wat extra s moet doen als ik op dat moment bij de klant ben zijn dst extra kosten voor de klant. Ik krijf zelf natuurlijk ook betaald door mijn uitzendbureau als ik langer bezig ben bij een klant.

Sorry uitzendbureau en bedrijf A denken het zelfde om kosten te besparen.

Bedrijf B de provider,
heb ik eigenlijk verder niks te maken alleen dat ik onder hun naam bij de klanten langskom

arvandongen

Ongelezen bericht door arvandongen »

De liefde moet van twee kanten komen.

Als de arbeidsvoorwaarden onredelijk zijn dan staat het je vrij om daarover te onderhandelen of om een andere opdrachtgever te zoeken.
Voor zover ik het lees, worden hier dingen gevraagd die ik niet zomaar zou accepteren als het mij zou betreffen. Aan de andere kant staat het de opdrachtgever vrij om de werkzaamheden te stoppen als die 'te duur' worden.

atlas1302

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Als ik om 08.00 uur op de werkplek moet zijn dan ben ik daar en ga 8 uurtjes werken waar ik voor betaalt krijg, moet ik nog dit of dat doen dan komen er uurtjes bij die ook betaald moeten worden. moet ik eerst een bus halen om dan naar de werkplek te rijden dan zijn dat uurtjes voor de baas.

Laat maar zeggen, uren die gewerkt worden voor de baas die wil ik graag in mijn loonzakje, wie eigenlijk niet.

Ik heb ook voor een Hoveniersbedrijf gewerkt, wel als leiding gevende maar ik begon de orders uit te delen na 07.00 uur in de ochtend, en die jongens begonnen toen de aanhangwagens te vullen....tja in de baas zijn tijd het is niet anders.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Brahms schreef:Je kan het "Part of the Job" noemen, maar er klopt natuurlijk niets van.
Het is gewoon een manier voor de werkgever om loonkosten te besparen.
Gelukkig heb ik een werkgever welke wel weet hoe je met elkaar om gaat, en de inzet gewoon weet te waarderen en tot op de laatste minuut betaald.
Voor vrijwilligerswerk kan ik mij elders, geheel vrijblijvend, opgeven indien ik dat al wens om mijn eigen tijd verder te vullen.
Als je zeg 25000 euro per maand verdiend (en die heb je), dan heb je een job waar flexibiliteit wordt gevraagd en niet iemand die elke 5 minuten overwerk in een spreadsheet noteert en dit claimt. Overigens krijgen dit soort heren (en enkele dames) ook etentjes, representatiekosten, etc vergoed. Weinig reden tot klagen lijkt me.

Gesloten