LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beeldschermwerk: beeldchermonderbreking

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
student538

Beeldschermwerk: beeldchermonderbreking

Ongelezen bericht door student538 »

Arbobesluit: Artikel 5.10 Dagindeling van de arbeid

De arbeid aan een beeldscherm is zodanig georganiseerd dat deze arbeid telkens na ten hoogste twee achtereenvolgende uren wordt afgewisseld door andersoortige arbeid of door een rusttijd, zodanig dat de belasting van het verrichten van de arbeid aan een beeldscherm wordt verlicht.

Deze wetsartikel wordt in Nederland helaas niet gehandhaafd. Je zit dan als werknemer gehele dag achter een beeldscherm. Ander soort arbeid is er veelal niet voorhanden dus door werken dan maar. Er zijn ook werkgevers die creatief zijn: Je moet dan 2 uur en 59 minuten werken achter een beeldscherm. Je werkt toch immers ten hoogste 2 uren achter elkaar? Immers 2 uur en 59 minuten is dus 2 uren en geen 3.... De arbeidsinspectie vind 2 uur en 15 minuten overigens ook acceptabel. Verder staat er in het arbobesluit dat je maximaal 6 uur achter een beeldscherm mag werken ook daar wordt in Nederland gewoon weg niet aan gehouden.

Verder niet onbelangrijk detail is dat je werkgever ZELF beoordeeld of je ook beeldscherm werk verricht. Zo heeft het UWV bepaald dat haar werknemers die de gehele dag achter het beeldscherm zitten geen beeldscherm werk is. Zij informeren haar werknemers dat het UWV zich keurig aan de regeltjes houdt.

_Doc_
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 okt 2010 14:54

Re: Beeldschermwerk: beeldchermonderbreking

Ongelezen bericht door _Doc_ »

Maar op het moment dat je met nekklachten zit en blijkt dat je werkgever geen zorg heeft gedragen voor de ARBO. Dan kan deze wel worden verweten dat hij er te weinig aan heeft gedaan je een goede werkplek te geven.

Of sla ik de plan nu compleet mis?

student538

Re: Beeldschermwerk: beeldchermonderbreking

Ongelezen bericht door student538 »

Nee zeker niet. Ik gaf toen aan dat ik vermoeid raakte: Ik kreeg heel veel telefoontjes achter elkaar. Op een gegeven moment was ik niet meer alert genoeg. Maar goed je bent uitzend kracht en dan gooien ze je er uit. Er zijn mensen die het wel kunnen dus die kan dan beter dat werk doen.

Gesloten