LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijstand

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Cheepe

Bijstand

Ongelezen bericht door Cheepe »

Beste allemaal,

Mijn situatie is als volgt:
Ik ben 25 jaar, volg een fulltime studie en ontvang studiefinanciering. Tevens heb ik een bijbaan, maar dit is echter voor enkele uren per maand. Het is zo dat ik binnenkort het huis uit moet, echter heb ik niet de financiën om een huis te huren.

Nu vroeg ik mij af, of ik recht heb op een bijstandsuitkering. Echter vertelde een medewerker van de gemeente dat ik daar geen recht op heb, daar mijn studiefinanciering een voorliggende voorziening is. Echter is dit niet voldoende om een huis te huren zoals jullie begrijpen.

Op deze manier kom ik op straat te staan, dus ik vraag mij af of jullie weten of ik recht heb op een andere bron van inkomsten. Meer werken lukt niet in verband met mijn studie.

Ik hoor graag van jullie,

Alvast bedankt!

henk51

Re: Bijstand

Ongelezen bericht door henk51 »

Al eens geïnformeerd bij je medestudenten hoe die wel kunnen redden met studie en huisvesting?

gr Henk

martine81

Ongelezen bericht door martine81 »

je hoeft ook geen huis te huren, schrijf je snel in voor een kamer

Martine

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Cheepe schreef:Beste allemaal,

Mijn situatie is als volgt:
Ik ben 25 jaar, volg een fulltime studie en ontvang studiefinanciering. Tevens heb ik een bijbaan, maar dit is echter voor enkele uren per maand. Het is zo dat ik binnenkort het huis uit moet, echter heb ik niet de financiën om een huis te huren.

Nu vroeg ik mij af, of ik recht heb op een bijstandsuitkering. Echter vertelde een medewerker van de gemeente dat ik daar geen recht op heb, daar mijn studiefinanciering een voorliggende voorziening is. Echter is dit niet voldoende om een huis te huren zoals jullie begrijpen.

Op deze manier kom ik op straat te staan, dus ik vraag mij af of jullie weten of ik recht heb op een andere bron van inkomsten. Meer werken lukt niet in verband met mijn studie.

Ik hoor graag van jullie,

Alvast bedankt!

Je kan eventueel wat extra's lenen bij DUO om een simpele kamer te huren? Zolang je niet max leent voor een dik penthouse, kan dat een valide investering zijn in je toekomst.

Of iets van een anti-kraak organisatie zoeken? Hier in de stad heeft een bejaardentehuis als experiment een aantal kamers verhuurd aan studenten, en dat schijnt voor alle betrokkenen erg positief te zijn. Mogelijk dat als zoiets wordt opgestart, je daar bij aan kan haken?

Maarreh, een kamer met bed en toegang tot sanitair en stromend water is een eerste levensbehoefte, een huis is toch een deel luxe. Ik ga er vanuit dat dit slechts semantiek/een manier van schrijven is, maar zoniet, dan stel ik voor dat je ergens op school even het vak levenslessen voor jong volwassenen gaat volgen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Cheepe schreef:Echter is dit niet voldoende om een huis te huren zoals jullie begrijpen.
Kun je al aan een fatsoenlijke woning komen dan? Er zijn geen woningen, de asielzoekerscentra zitten vol, en als je ergens ingeschreven staat, worden de woningen over het algemeen toegewezen aan urgenten en 'andere kandidaten' - kandidaten zonder inschrijfduur, anders had het er wel bij gestaan, bij de verantwoording.

En al zou je wél een bezemkast van een huis kunnen krijgen, dan is er nog altijd huurtoeslag waardoor het betaalbaar blijft.

Wat anderen ook zeggen: ga op zoek naar een kamer of antikraak. Veel sneller en goedkoper, en het scheelt een vermogen aan vloerbedekking, behang, gordijnen en alle andere dingen die wel leuk zijn, maar waar je niet het geld voor zult hebben.

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Cheepe schreef: dus ik vraag mij af of jullie weten of ik recht heb op een andere bron van inkomsten. Meer werken lukt niet in verband met mijn studie.
Deze zin snap ik niet :roll: recht op een andere bron van inkomsten , maar niet meer werken?
Leg uit....... huurtoeslag of zo? Dat is toch lood om oud ijzer....?
En natuuurlijk krijg je geen bijstandsuitkering naast de DUO! Wel meer stufi ivm uitwonend xijn.
Als alleenstaande 25 jarige student is het onmogelijk een heel huis voor jezelf te huren.
Wat is er mis met een kamer/ studio/ etage??

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

En hebt u over deze zaken ook nog nooit gesproken met uw mede-studenten? Dan moet u toch weten dat u geen bijstand krijgt, maar meer uitwonende beurs en eventueel een aanvullende beurs, afhankelijk van het inkomen van uw ouders. En u kunt lenen bij DUO.
En bij een studio zelfs nog huurtoeslag, plus zorgtoeslag. Het lijkt wel alsof u 18 bent.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Je kan gewoon een studentenkamer van €260-€400 per maand huren. Studiefinanciering is daar meer dan zat voor, zeker als je erbij werkt.

Zolang je studeert en van DUO geld ontvangt heb je natuurlijk geen recht op bijstand (hoe kom je erop?!). Neem gewoon een kamer en, als je moeite hebt met geld om te gaan, kijk eens of iemand je kan helpen zuinig te zijn en bugetteren.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Julie4444 schreef:Je kan gewoon een studentenkamer van €260-€400 per maand huren. Studiefinanciering is daar meer dan zat voor, zeker als je erbij werkt.

Zolang je studeert en van DUO geld ontvangt heb je natuurlijk geen recht op bijstand (hoe kom je erop?!). Neem gewoon een kamer en, als je moeite hebt met geld om te gaan, kijk eens of iemand je kan helpen zuinig te zijn en bugetteren.
In sommige studentensteden is het 500+ euro wat eerst komt tegenwoordig. Maar goed, daarvoor is de OV-kaart, het kan serieus veel huur/geld schelen als men in nabijgelegen gemeente een kamer neemt, en de laatste kilometers naar school zo overbrugt. Het op fiets/kruip-afstand willen wonen van de school in kwestie is vaak een dure wens.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Jawel sjohie, maar het is een hoop geld, maar is wel inclusief GWE en internet. Vaak staat er een wasmachine, een ijskast(je), een kookplaatje, kosten waar je verder niet meer naar om hoeft te kijken.

tijger1

De studiefinanciering voor een uitwonende student is ca. € 280. Maar om nu te schrijven dat dat meer dan zat is om een kamer te huren van € 260 tot € 400?

Julie4444

sjohie schreef:
Julie4444 schreef:Je kan gewoon een studentenkamer van €260-€400 per maand huren. Studiefinanciering is daar meer dan zat voor, zeker als je erbij werkt.

In sommige studentensteden is het 500+ euro wat eerst komt tegenwoordig. Maar goed, daarvoor is de OV-kaart, het kan serieus veel huur/geld schelen als men in nabijgelegen gemeente een kamer neemt, en de laatste kilometers naar school zo overbrugt. Het op fiets/kruip-afstand willen wonen van de school in kwestie is vaak een dure wens.
Als je met meer op een gang zit bij een studentenhuisvester valt dat reuze mee. Een oudstudiegenoot van mij woont in Nijmegen voor €266 per maand in een studentencomplex. Ikzelf had voor €350 per maand een royalere kamer met minder huisgenoten, en later een particuliere kamer met bijkamer voor €440. Er zijn ook wel duurdere kamers, maar de overgrote meerderheid zit toch onder de €500 ook al is er een flink tekort.

De SSHN houdt trouwens zo ongeveer de maximale toegestane huur aan, dus dat zal voor de kleine elders kamers vast ook wel meevallen.
tijger1 schreef:De studiefinanciering voor een uitwonende student is ca. € 280. Maar om nu te schrijven dat dat meer dan zat is om een kamer te huren van € 260 tot € 400?
De meerderheid van de studenten leent bij de beurs en ontvangen netto veel meer van DUO. Ik heb het in mijn tijd met een relatief duurdere kamer gered zonder te lenen en met werken, naast de basisbeurs.

Ook zijn er kamers waarvoor je huursubsidie kan ontvangen.

tijger1

Dus ze ontvangen niet veel meer, ze moeten meer lenen. Dat is niet hetzelfde. Voor een kamer, zonder eigen toilet en keuken kan geen huursubsidie worden verkregen.

Julie4444

tijger1 schreef:Dus ze ontvangen niet veel meer, ze moeten meer lenen. Dat is niet hetzelfde. Voor een kamer, zonder eigen toilet en keuken kan geen huursubsidie worden verkregen.
Klopt niet. Ik heb tijdens mijn 3 jaar bewoning van een SSHN complex zonder eigen toilet en badkamer wél gewoon recht gehad op huursubsidie en deze ook gewoon ontvangen. Ik had alleen een privé kamer en deelde de badkamer, toilet en keuken met huisgenoten. Ook deze huisgenoten ontvingen huurtoeslag en ontvangen deze nog steeds terwijl ze in dat complex wonen in een onzelfstandige eenheid.

De SSHN geeft per huurcontract aan of je wel of niet in aanmerking omt met de woning:
Je kunt vanaf 18 jaar in aanmerking komen voor huurtoeslag als de rekenhuur hoger is dan € 229,64 (2015). Indien de rekenhuur hoger is dan € 403,06 (2015) kom je pas vanaf 23 jaar in aanmerking voor huurtoeslag. Daarnaast moet je een zelfstandige wooneenheid of een aangewezen onzelfstandige wooneenheid bewonen. Woon je in een onzelfstandige eenheid dan kies je voor ‘aangewezen onzelfstandige woonruimte’. Woon je in het complex Leeuwenstein kies dan voor "zelfstandige woonruimte".
http://www.sshn.nl/huurders/huur/huurtoeslag

tijger1

Dat is slechts van toepassing voor enkele speciale studentenflats. Maar niet voor gewoon een kamer.

En die kamers in die speciale studentenflats zijn zeer schaars.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Julie4444 schreef:[]
Als je met meer op een gang zit bij een studentenhuisvester valt dat reuze mee. Een oudstudiegenoot van mij woont in Nijmegen voor €266 per maand in een studentencomplex. Ikzelf had voor €350 per maand een royalere kamer met minder huisgenoten, en later een particuliere kamer met bijkamer voor €440. Er zijn ook wel duurdere kamers, maar de overgrote meerderheid zit toch onder de €500 ook al is er een flink tekort.
Vervelend is wel dat veel jongeren die in zo n goedkope kamer zitten, daar blijven hangen als ze al lang niet meer studeren. Dan heb je mensen die al een paar jaar werken, maar nog lekker die goedkope kamer bezet houden.

De kamers die vrij komen zijn dus vaak juist de duurdere en niet echt aantrekkelijke kamers.

Op
http://www.hbostart.nl/studentenkamers/ ... ntenkamer/
Staat trouwens een overzicht met gemiddelde huurprijzen. Maar dat is dus niet het gemiddelde van wat vrij komt.

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Julie4444

kweenie schreef:
Julie4444 schreef:[]
Vervelend is wel dat veel jongeren die in zo n goedkope kamer zitten, daar blijven hangen als ze al lang niet meer studeren. Dan heb je mensen die al een paar jaar werken, maar nog lekker die goedkope kamer bezet houden.

De kamers die vrij komen zijn dus vaak juist de duurdere en niet echt aantrekkelijke kamers.

Op
http://www.hbostart.nl/studentenkamers/ ... ntenkamer/
Staat trouwens een overzicht met gemiddelde huurprijzen. Maar dat is dus niet het gemiddelde van wat vrij komt.
De SSHN controleert of je een inschrijving hebt bij de RU of HAN. Heb je deze niet als voltijd student moet je vertrekken. Een paar jaar lekker gaan werken en niet meer studeren is er dus niet bij als je daar wil blijven huren. Je zal student moeten zijn. Daarnaast geldt een maximum grens aan inkomen. Als je daarboven verdient mag je ook niet huren (maar ik geloof niet dat ze dat actief controleren).

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is bij lang niet alle kamerverhuurders zo. Er zijn vaak wel eisen bij de toewijzing, maar als je eenmaal ergens zit, dan zijn er vaak geen voorwaarden meer.

Gesloten