LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] contract beeindigd en geen geld
-
contract beeindigd en geen geld
goede middag hierbij mijn verhaal:
ik heb eerst een 6 maanden contract gehad die verlengd is met 3 maanden mijn contract zou lopen tot 21 nov 2010.contract van 128 uur
op 13 oktober neem ik een week verlof/vakantie dat is tot 20 oktober, omdat mijn moeder in nederland is.
op 18 okt gaat ik met mijn moeder naar mijn baas die een gesprek heeft aangevraagt met mij.
het komt er op neer dat mijn contract niet verlengd wordt en 21 nov 2010 ik dus einde dienst heb.
omdat hun geen werk voor mij hebben wordt het betaald verlof..mijn saldo is dan van atv uren 20,78 uren en vakantie 110,81 uren en vakantie geld 732,86
nu komt die 21 nov is voor is bij salaris was 1065,09 erg karig omdat ik niet gewerkt heb saldo atv uren is 19.95 en vakantie uren 47,61 en vakantiegeld is 824,70
nu in december vandaag krijg ik 274 euro gestort.
ik bel ze op waar ze mee aan komen is dat er dus 2 maanden vakantie is op genomen door mij in maand oktober 128 uur en in maand november 96 uur ik nu in de min sta ze dat hebben moeten verekenen met mijn vakantie geld en dat er 274 uur overblijft..
wat ik niet snap het was betaald verlof hun hadden geen werk meer voor mij waardoor ik thuis zat.
en ze nu praten over min uren en het verekend hebben met mijn vakantie geld mag dit????
ik heb eerst een 6 maanden contract gehad die verlengd is met 3 maanden mijn contract zou lopen tot 21 nov 2010.contract van 128 uur
op 13 oktober neem ik een week verlof/vakantie dat is tot 20 oktober, omdat mijn moeder in nederland is.
op 18 okt gaat ik met mijn moeder naar mijn baas die een gesprek heeft aangevraagt met mij.
het komt er op neer dat mijn contract niet verlengd wordt en 21 nov 2010 ik dus einde dienst heb.
omdat hun geen werk voor mij hebben wordt het betaald verlof..mijn saldo is dan van atv uren 20,78 uren en vakantie 110,81 uren en vakantie geld 732,86
nu komt die 21 nov is voor is bij salaris was 1065,09 erg karig omdat ik niet gewerkt heb saldo atv uren is 19.95 en vakantie uren 47,61 en vakantiegeld is 824,70
nu in december vandaag krijg ik 274 euro gestort.
ik bel ze op waar ze mee aan komen is dat er dus 2 maanden vakantie is op genomen door mij in maand oktober 128 uur en in maand november 96 uur ik nu in de min sta ze dat hebben moeten verekenen met mijn vakantie geld en dat er 274 uur overblijft..
wat ik niet snap het was betaald verlof hun hadden geen werk meer voor mij waardoor ik thuis zat.
en ze nu praten over min uren en het verekend hebben met mijn vakantie geld mag dit????
-
Re: contract beeindigd en geen geld
Nee, zoals je je verhaal vertelt mag dat zeker niet.
Het is logisch dat de 19.95 ATV uren vervallen omdat je immers 2 maanden ATV hebt genoten.
Echter 47,61 vakantieuren en Euro 824,70 aan vakantiegeld behoort , naast je volledige salaris over november gewoon te worden betaald.
ik zou ze dit per aangetekende brief melden, en ook aangeven dat als er niet op tijd wordt betaald je aanspraak maakt op de wettelijke verhoging van 50%. Je kunt dit eventueel ook via de rechtswinkel of de vakbond doen.
Wat wel belangrijk is, dat jij niet degene bent die verlof heeft gevraagd over de laatste maanden, en dat je dit kunt aantonen. Ik hoop dat hier iets van op papier staat.
Het is logisch dat de 19.95 ATV uren vervallen omdat je immers 2 maanden ATV hebt genoten.
Echter 47,61 vakantieuren en Euro 824,70 aan vakantiegeld behoort , naast je volledige salaris over november gewoon te worden betaald.
ik zou ze dit per aangetekende brief melden, en ook aangeven dat als er niet op tijd wordt betaald je aanspraak maakt op de wettelijke verhoging van 50%. Je kunt dit eventueel ook via de rechtswinkel of de vakbond doen.
Wat wel belangrijk is, dat jij niet degene bent die verlof heeft gevraagd over de laatste maanden, en dat je dit kunt aantonen. Ik hoop dat hier iets van op papier staat.
-
nee natuurlijk niet dom van mij..
ik heb daar niets over op papier..
helaas voor mij.
het enigste wat ik heb van hun is dat het contract beeindigd wordt op 21 nov 2010 en dat ik mijn kleding in moet leveren optijd!!!! anders zou er geen eind afrekekening plaats vinden bla bla alleen zo'n brief heb ik
maar ik gaat het zeker aan getekend een brief versturen.
had ze ook al gebeld maar de gene de hoge pief waar ik de afspraak mee maakte ligt in het ziekenhuis enz enz ..
die anderen zou me terug bellen en ging kijken wat hij kon doen voor mij|!!! wacht op zijn belletje
vond het zoiezo al irrie dat de eind afrekening pas in dec vandaag dus zou plaats vinden..
dus bij mij weten gewoon de 824 euro en de restant vakantie uren inderdaad maar helaas wordt afgescheept met 274 euro en bedankt ..
hun betalen alles een maand achterafzoals toeslagen en reiskosten enzo
ik heb daar niets over op papier..
helaas voor mij.
het enigste wat ik heb van hun is dat het contract beeindigd wordt op 21 nov 2010 en dat ik mijn kleding in moet leveren optijd!!!! anders zou er geen eind afrekekening plaats vinden bla bla alleen zo'n brief heb ik
maar ik gaat het zeker aan getekend een brief versturen.
had ze ook al gebeld maar de gene de hoge pief waar ik de afspraak mee maakte ligt in het ziekenhuis enz enz ..
die anderen zou me terug bellen en ging kijken wat hij kon doen voor mij|!!! wacht op zijn belletje
vond het zoiezo al irrie dat de eind afrekening pas in dec vandaag dus zou plaats vinden..
dus bij mij weten gewoon de 824 euro en de restant vakantie uren inderdaad maar helaas wordt afgescheept met 274 euro en bedankt ..
hun betalen alles een maand achterafzoals toeslagen en reiskosten enzo
-
Vergeet niet als stok achter de deur te vermelden dat je, over het salaris aanspraak maakt op de wettelijke verhoging.
De wetgever heeft heeft bepaald als er niet binnen 14 dagen na het verstrijken van de maand er betaald is, dat de werkgever 50% extra dient over te maken.
Aangezien het nu al 21 december is heb je recht op 1,5 keer je salaris.
Das toch mooi meegenomen.
Zoals gezegd, is het beste dit via de vakbond of de rechtswinkel te doen. Ze hebben vaker met dit bijltje gehakt
De wetgever heeft heeft bepaald als er niet binnen 14 dagen na het verstrijken van de maand er betaald is, dat de werkgever 50% extra dient over te maken.
Zoals gezegd, is het beste dit via de vakbond of de rechtswinkel te doen. Ze hebben vaker met dit bijltje gehakt
-
klopt niet helemaal wat je zegt.De wetgever heeft heeft bepaald als er niet binnen 14 dagen na het verstrijken van de maand er betaald is, dat de werkgever 50% extra dient over te maken.
deze verhoging bedraagt voor de vierde tot en met de achtste werkdag vijf procent per dag en voor elke volgende werkdag een procent, (met een maximum van 50% van het verschuldigde bedrag).
tevens kun je hierbij de wettelijke rente over de som van voornoemde bedragen eisen tot aan de dag van volledige voldoening. Op dit moment bedraagt deze 6%.
LET OP!!! mocht het eventueel voor een rechter komen, kan de rechter het bedrag matigen.
Vraag over het betaald verlof blijft wel staan, wie draait er voor op? is een slimmigheidje van de werkgever. Normaal kun je als je uren over hebt voor contract einde die opnemen. Is het salaris wel gewoon uitbetaald en betreft de korting enkel op het vakantie geld zo ja dan heb je gewoon verlofuren opgenomen.
-
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het verkeerd opgezocht op http://www.arbeidsrechter.nl. Wat ik zeg geldt alleen voor het minimumloon, en daar is na 14 dagen het maximum van 50% al bereikt.klopt niet helemaal wat je zegt.
Voor Kanjerin1980 lijkt me het het beste om dit via de rechtswinkel of vakbond te doen, en die rekenen het juiste percentage wel voor haar uit.
Ze dient ook de gestelde vrijwillige verlofopname met de juiste bewoordingen te betwisten, en sowieso maakt het al meer indruk als de brief van een van bovengenoemde instanties komt.
Het gaat tenslotte om een redelijk bedrag dus best de moeite waard
-
ja ik heb nu via juridsh loket een loonvordering brief gekregen en op gesteld en verstuurd 1 aangetekend en 1 per gewone post en daar stonden ook de rente percentage's in.
dus nu is het even afwachten hoe ze reageren bij mijn werkgever...alvast heel erg bedankt en hou jullie op de hoogte!!!
dus nu is het even afwachten hoe ze reageren bij mijn werkgever...alvast heel erg bedankt en hou jullie op de hoogte!!!
Artikel 7:623 BW schreef:
- De werkgever is verplicht het in geld naar tijdruimte vastgestelde loon te voldoen telkens na afloop van het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend, met dien verstande dat het tijdvak voor voldoening niet korter is dan één week en niet langer is dan één maand.
- Het tijdvak na afloop waarvan het loon moet worden voldaan, kan bij schriftelijke overeenkomst worden verlengd, maar niet langer dan tot een maand wanneer het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend, een week of korter is, en tot niet langer dan tot een kwartaal wanneer het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend, een maand of langer is.
- Slechts aan de werknemer komt de bevoegdheid toe om ter vernietiging van een beding dat afwijkt van dit artikel, een beroep op de vernietigingsgrond te doen.
Ik kon hierin niets over minimumloon en 14 dagen tegen.Artikel 7:625 BW schreef:
- Voor zover het in geld vastgesteld loon of het gedeelte dat overblijft na aftrek van hetgeen door de werkgever overeenkomstig artikel 628 mag worden verrekend, en na aftrek van hetgeen waarop derden overeenkomstig artikel 633 rechten doen gelden, niet wordt voldaan uiterlijk de derde werkdag na die waarop ingevolge de artikelen 623 en 624 lid 1 de voldoening had moeten geschieden, heeft de werknemer, indien dit niet-voldoen aan de werkgever is toe te rekenen, aanspraak op een verhoging wegens vertraging. Deze verhoging bedraagt voor de vierde tot en met de achtste werkdag vijf procent per dag en voor elke volgende werkdag een procent, met dien verstande dat de verhoging in geen geval de helft van het verschuldigde te boven zal gaan. Niettemin kan de rechter de verhoging beperken tot zodanig bedrag als hem met het oog op de omstandigheden billijk zal voorkomen.
- Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken.
4e werkdag: 5%
5e werkdag: 10%
6e werkdag: 15%
7e werkdag: 20%
8e werkdag: 25%
En vervolgens iedere werkdag 1%, met een maximum van 50%. Een werkdag is ma t/m vr, op 6 erkende feestdagen na waaronder passen en kerst vallen.
-
@alfatrion
Het staat ook niet in deze artikelen van het BW, maar is te vinden in de Wet Minimumloon en minimumvakantiebijslag (WML), in artikel 18C.
Het staat ook niet in deze artikelen van het BW, maar is te vinden in de Wet Minimumloon en minimumvakantiebijslag (WML), in artikel 18C.
Als je dit terugrekent zie je dat na 14 dagen de maximale verhoging van 50% is bereikt.Artikel 18c (WML)
1. Indien het uitbetaalde loon en de vakantiebijslag minder bedragen dan dat waarop ingevolge het bepaalde bij of krachtens deze wet, na aftrek van hetgeen door de werkgever niet behoeft te worden uitbetaald, aanspraak bestaat, heeft de werknemer met ingang van de vierde werkdag na die, waarop betaling had moeten geschieden, aanspraak op een verhoging wegens niet-volledige betaling.
2. De verhoging bedraagt voor elke werkdag vijf procent, doch gaat de helft van het verschuldigde bedrag niet te boven.
3. De rechter is tot beperking van de in de vorige leden bedoelde verhoging bevoegd, doch alleen indien toekenning van de volledige verhoging in de gegeven omstandigheden tot kennelijk onaanvaardbare gevolgen voor de werkgever zou leiden.
Volgens mij is die informatie inmiddels verouderd en niet meer van toepassing. Ik kom het in die wet nu niet meer tegen.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002638/g ... Artikel18c
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002638/g ... Artikel18c
-
Dat zou eventueel wel kunnen.
Ik heb het opgezocht op www.arbeidsrechter.nl.
De bedragen waren op de site wel aangepast voor 2011, maar klaarblijkelijk zijn de wettektsten niet aangepast aan de nieuw wetgeving.
Ik ben overigens benieuwd hoe het nu is afgelopen met de zaak van Kanjerin. Inmiddels is volgens alle berekeningen de 50% verhoging wel verschuldigd , mocht het bedrag nog niet zijn gestort
Ik heb het opgezocht op www.arbeidsrechter.nl.
De bedragen waren op de site wel aangepast voor 2011, maar klaarblijkelijk zijn de wettektsten niet aangepast aan de nieuw wetgeving.
Ik ben overigens benieuwd hoe het nu is afgelopen met de zaak van Kanjerin. Inmiddels is volgens alle berekeningen de 50% verhoging wel verschuldigd , mocht het bedrag nog niet zijn gestort
-
goede morgen alle..
ik las dat jullie benieuwd waren inderdaad na aan dringen van een advocaat was het opeens zo geregeld en binnen een week was het reastant gestort met de wettelijke rente's...
na de brief van juridsh loket gaven ze nog geen enkele reactie behalve een brief dat hun vonden in hun recht te staan en alles gestort te hebben...
dus ik pist natuurlijk en maar gelijk naar een advocaat gestapt, en je snapt hem al..ze had ff een briefje opgesteld en toen kon het allemaal zo geregeld worden.. opeens hadden hun een foutje gemaakt en was het zo geregeld.
en binnen een week was het dus gestort toen met rente..
wat een gezeur allemaal om niets en toen mevr de advocaat langs kwam kon het opeens allemaal wel zo geregeld worden raar...
dus voor de bond of dat soort dingen hebben ze geen ontzag tot de advocaat om de hoek kwam.
dus case closed!!!
iedereen bedankt voor de reactie's vr gr kanjerin1980
ik las dat jullie benieuwd waren inderdaad na aan dringen van een advocaat was het opeens zo geregeld en binnen een week was het reastant gestort met de wettelijke rente's...
na de brief van juridsh loket gaven ze nog geen enkele reactie behalve een brief dat hun vonden in hun recht te staan en alles gestort te hebben...
dus ik pist natuurlijk en maar gelijk naar een advocaat gestapt, en je snapt hem al..ze had ff een briefje opgesteld en toen kon het allemaal zo geregeld worden.. opeens hadden hun een foutje gemaakt en was het zo geregeld.
en binnen een week was het dus gestort toen met rente..
wat een gezeur allemaal om niets en toen mevr de advocaat langs kwam kon het opeens allemaal wel zo geregeld worden raar...
dus voor de bond of dat soort dingen hebben ze geen ontzag tot de advocaat om de hoek kwam.
dus case closed!!!
iedereen bedankt voor de reactie's vr gr kanjerin1980