LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Feestdagen niet uitbetaald

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
maris8891

Feestdagen niet uitbetaald

Ongelezen bericht door maris8891 »

Goedenavond. Ik werk sinds begin maart op detacheringsbasis bij bedrijf X. In mijn contract staat beschreven dat mijn werkdagen van maandag t/m vrijdag tussen 7:00-18:00 liggen. Ook is mondeling verteld dat de feestdagen (2e pasen en 2e Pinksteren, Hemelvaart en Koningsdag) doorbetaald zouden worden. Echter na het invullen van de urendeclaratie kreeg ik een email met de mededeling dat ik de feestdagen niet uitbetaald zou krijgen, omdat ik minder dan 13 weken in dienst ben en dus geen bestendig arbeidspatroon zou hebben (terwijl mijn werkdagen en uren dus in mijn contract staan vermeld, naar mijn idee is dit dus bestendig). Ook kreeg een collega die iets later dan mij gestart is maar via een ander bureau werkt, de feestdagen wél uitbetaald. Dit heb ik besproken met mijn contactpersoon, maar zij blijven erbij dat zij zich aan de regels houden en ik dus terecht die dagen niet uitbetaald heb gekregen, en op de vraag waarom andere bureaus het in dezelfde situatie wel uitbetalen kreeg ik als antwoord dat zij dan 'coulant' zijn. Wie heeft hier nu gelijk?

Nijogeth

Re: Feestdagen niet uitbetaald

Ongelezen bericht door Nijogeth »

U werkt dus elke week standaard 55 uur?

Henk Toeter

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Is er een cao van toepassing?

ABU? NBBU?

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

Nijogeth schreef:U werkt dus elke week standaard 55 uur?
Er staat dat de werktijden "tussen" 7.00 en 18.00 liggen. Over het aantal werkuren wordt niet gesproken.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

In de wet is het zo geregeld dat als u in de laatste 13 weken een gemiddeld aantal uur gewerkt heeft op een bepaalde dag, of minimaal 7 keer volledig gewerkt heeft, deze gemiddelde of vaste uren zullen worden uitbetaald. U geeft zelf al aan dat u er toen geen 13 uur werkte, dus vodoet u daar niet aan.
Het kan zijn dat uw collega een andere afspraak heeft met het buro waar hij/zij voor werkt.

maris8891

Ik werk volgens de ABU cao. En inderdaad mijn werkuren zijn ingedeeld tussen 7:00 en 18:00, 40 uur per week. Ik moet 8 uur werken tussen die uren. Nu staat er in de cao ook dat als uit het contract voortvloeit dat de feestdag op een werkdag valt (wat dus zo is) deze doorbetaald dient te worden. Dat is dan weer tegenstrijdig met het verhaal over bestendig arbeidspatroon...

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

maris8891 schreef:Ik werk volgens de ABU cao. En inderdaad mijn werkuren zijn ingedeeld tussen 7:00 en 18:00, 40 uur per week. Ik moet 8 uur werken tussen die uren. Nu staat er in de cao ook dat als uit het contract voortvloeit dat de feestdag op een werkdag valt (wat dus zo is) deze doorbetaald dient te worden. Dat is dan weer tegenstrijdig met het verhaal over bestendig arbeidspatroon...
Als je elke maandag en vrijdag werkt en dit over een periode van 13 weken en is er sprake van een bestendig arbeidspatroon voor de maandag en vrijdag. Als de feestdag dan op maandag valt heb je recht op uitbetaling. Echter is die periode van 13 weken nog niet voorbij en kunnen ze je dus inplannen voor de dinsdag om aan de uren van het contract te komen. Wettelijk gezien heeft het uitzendbureau dus gelijk. Dat andere bureau's het op een andere wijze doen is lastig te bepalen, jij weet immers niet hoe dit contracten in elkaar zitten.

Nijogeth

Maar u heeft dus een 0-urencontract neem ik aan? Als ze u in de eerste 13 weken niet inplannen op feestdagen, dan hoeven (het mag uiteraard wel) ze u niets te betalen en werkt u gewoom een dag minder. Na die 13 weken wordt aangenomen dat u vaste werkdagen en tijden heeft (hard te maken met de voorgaande weken) en heeft u inderdaad recht op doorbetaling als een feestdag op 1 van die dagen valt.

maris8891

Ik werk kantooruren op regelmatige basis van ma-vr. Mijn contract is voor 40 uur.

Nijogeth

Dus u krijgt gewoon 40 uur betaald, wat is het punt dan?

maris8891

Ik heb in de weken van de feestdagen maar 32 uur uitbetaald gekregen vanwege dit hele verhaal, daarom open ik dit topic ;)

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je geeft onvoldoende informatie om tot een inschatting te kunnen komen. Het is belangrijk om de relevante informatie uit het contract en eventueel CAO te geven.

Afgezien het bovenstaande geld wettelijk vaak het volgende. De hoofdregel is: geen arbeid = geen loon. Echter, als er geen arbeid is verricht om een reden die bij de werkgever ligt, dan moet de werkgever wel loon betalen. Maar misschien is dat bij jou net iets anders.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 02 okt 2018 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk Toeter

NeoDutchio schreef:In de wet is het zo geregeld dat als u in de laatste 13 weken een gemiddeld aantal uur gewerkt heeft op een bepaalde dag, of minimaal 7 keer volledig gewerkt heeft, deze gemiddelde of vaste uren zullen worden uitbetaald. U geeft zelf al aan dat u er toen geen 13 uur werkte, dus vodoet u daar niet aan.
Het kan zijn dat uw collega een andere afspraak heeft met het buro waar hij/zij voor werkt.
Deze kende ik niet. In welke wet is dat?

Nijogeth

Henk Toeter schreef:
NeoDutchio schreef:In de wet is het zo geregeld dat als u in de laatste 13 weken een gemiddeld aantal uur gewerkt heeft op een bepaalde dag, of minimaal 7 keer volledig gewerkt heeft, deze gemiddelde of vaste uren zullen worden uitbetaald. U geeft zelf al aan dat u er toen geen 13 uur werkte, dus vodoet u daar niet aan.
Deze kende ik niet. In welke wet is dat?
Dat staat in de wet Flexibel Werken. Daarin staat dat er na 13 weken een 'rechtsvermoeden' is. Dan wordt gekeken naar de gemiddeld gewerkte uren per maand en is het aan de werkgever (als deze niet wil dat de werknemer recht heeft op deze uren) om te bewijzen dat dit al dan niet tijdelijk was en daarom uitbreiding van het aantal uren niet op zijn plaats is. Dit gaat hier echter niet meer op, omdat TS al heeft aangegeven een contract van 40 uur te hebben en geen nuluren of parttimecontract.

Henk Toeter

Ik hoop niet dat jullie doelen op 7:610b BW. Die werkt namelijk wel iets anders.

Maar dat is nu off-topic.

Ik sluit me aan bij Leo de Keizer

patissier

Ongelezen bericht door patissier »

Goede dag,

Ik verkeer in dezelfde situatie. Ook ik heb al een goed jaar een detacheringscontract . De feestdag viel op een dag die ik normaal werk. Nu is het antwoord dat ik kreeg is dat als de winkel open is je gewoon had moeten werken. Het komt erop neer dat de feestdag dan een gewone werkdag is. Je krijgt geen loon doorbetaald als je niet werkt en ook geen compensatie als je wel werkt. Heel vreemd allemaal.

Gesloten