LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gamma zet personeel nder druk

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Hartenheer

Gamma zet personeel nder druk

Ongelezen bericht door Hartenheer »

Mijn dochter werkt al een paar jaar op zaterdag bij de Gamma. In tijden van vakantie werkt ze wat meer. Voor 80% zit ze achter de kassa, en anders helpt ze om eventuele artikelen in de winkel aan te vullen.
Dit doet zij om haar studie- en levensbehoefte te voorzien.

Nu is zijn afgelopen week bij de chef geroepen voor een gesprek.
De Gamma wil dat het personeel modules gaat halen om daar te mogen blijven werken. Het is natuurlijk een prima idee dat de Gamma hun kennis van het personeel wil verhogen, maar als je al op de hogeschool zit heb je weinig tijd om er nog wat bij te gaan leren.
Zodra haar studie voorbij is {nog 2 jaar}gaat ze natuurlijk het vak in waar ze voor geleerd heeft.
Het halen van de modules heeft voor haar dus weinig zin.

Ze is behoorlijk onder druk gezet en wil nu ontslag gaan nemen omdat dit voor haar geen optie is.

Mag een bedrijf dit zo maar doen?
Kunnen ze je ontslaan als je dit weigert ?
Wat kan ze in strijd gooien om tegengas te geven ?
Wie kan adviseren wat te doen?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Gamma zet personeel nder druk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Hoeveel tijd gaat er in zitten om die modules te leren ?
Gaat ze dan ook meer inkomen krijgen ?

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Gamma zet personeel nder druk

Ongelezen bericht door seconds-out »

Hartenheer schreef:
Nu is zijn afgelopen week bij de chef geroepen voor een gesprek.
De Gamma wil dat het personeel modules gaat halen om daar te mogen blijven werken.
Worden de lessen en studie-uren door Gamma betaald?
Kan je de modules ook in werktijd volgen of moet dat s avonds?

Hartenheer

Re: Gamma zet personeel nder druk

Ongelezen bericht door Hartenheer »

Code: Selecteer alles

Hoeveel tijd gaat er in zitten om die modules te leren ?
Gaat ze dan ook meer inkomen krijgen ?
Een module duurt ongeveer 3 maanden. Hoeveel modules er zijn, daar zijn ze erg vaag in
Nee ze krijgen hier niet meer geld voor.


Worden de lessen en studie-uren door Gamma betaald?
Kan je de modules ook in werktijd volgen of moet dat s avonds?
Het is een zelfstudie, dus het moet in je eigen tijd gebeuren.

Ik ben nog vergeten te melden dat zij een contract heeft voor onbepaalde tijd.
Kunnen ze bij weigering haar ontslaan ?

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Gamma zet personeel nder druk

Ongelezen bericht door seconds-out »

Hartenheer schreef: Kunnen ze bij weigering haar ontslaan ?
Als ze onder werktijd de modules zou kunnen volgen, was het antwoord makkelijk geweest maar nu...?
Helaas weet ik dat niet, er zijn andere forumleden die daar wel verstand van hebben.
Hopenlijk weten hun meer.

Sorry, maar toch succes. :D

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Gamma zet personeel nder druk

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Hartenheer schreef: Kunnen ze bij weigering haar ontslaan ?
Sorry, weet ik even niet..
Misschien een idee om eens na te vragen bij juridisch loket of jurofoon.
Of haar chef vragen wat de consequenties zijn als ze de modules niet volgt.

Misschien kan ze ook eerst eens 1 module proberen om te kijken wat de belasting is. Misschien leert ze het heel makkelijk en wordt het een hele discussie om iets simpels zeg maar.

Hartenheer

Re: Gamma zet personeel nder druk

Ongelezen bericht door Hartenheer »

Emmy75 schreef:
Hartenheer schreef: Kunnen ze bij weigering haar ontslaan ?
Sorry, weet ik even niet..
Misschien een idee om eens na te vragen bij juridisch loket of jurofoon.
Of haar chef vragen wat de consequenties zijn als ze de modules niet volgt.
We hebben de ervaring al dat een bedrijfsleider zich hier doorheen bluft. Dat is aan de duivel vragen wat de beste keuze is :mrgreen:
Misschien kan ze ook eerst eens 1 module proberen om te kijken wat de belasting is
Het probleem is niet het leren, maar ze heeft er gewoon bij haar normale studie geen tijd voor.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Gamma zet personeel nder druk

Ongelezen bericht door seconds-out »

Hartenheer schreef: Het probleem is niet het leren, maar ze heeft er gewoon bij haar normale studie geen tijd voor.
Dan houdt het op toch?
Geen tijd is een prima excuus, laat de Gamma toch het heen en weer krijgen..een onbetaalde studie in eigen tijd volgen?
Als ze dat zo belangrijk vinden moeten ze het maar onder werktijd doen.
Gelukkig heeft je dochter een contract voor onbepaalde tijd, wel handig gezien je beschrijving over haar chef... chantage door middel van wel/niet contractverlengingen is geen sprake.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Gamma zet personeel nder druk

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Dit doet zij om haar studie- en levensbehoefte te voorzien.
Zij doet dit dus ook om in haar studiebehoefte te voorzien. Ze wil dus leren bij de Gamma. Dus wat is het probleem ... :)

Maar serieus.

Natuurlijk kan je dochter niet nu ontslagen worden door de Gamma, omdat ze weigert in haar eigen tijd een cursus te volgen.

Het kan echter wel als gevolg hebben dat je dochter straks niet meer voldoet aan de eisen die de Gamma aan een caissiere stelt en dat ze, met behoud van haar salaris, andere werkzaamheden moet gaan doen zoals bijvoorbeeld vakkenvullen.

Aangezien het toch niet de bedoeling is dat je dochter carriere gaat maken bij Gamma, lijkt het me dat dit haar weinig kan schelen.

Ik zou daarom ook gewoon aangeven dat er naast de full-time studie nu geen tijd meer is om aanvullende curssen te volgen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Gamma zet personeel nder druk

Ongelezen bericht door Emmy75 »

De bedrijfsleider kan zich er nog zo hard doorheen willen bluffen maar ze krijgen toch echt een probleem als alle (meestal goedkopere) zaterdag/vakantie ed hulpen wegvallen. Dus als ze de baan kan missen laat maar lekker bluffen en blaten.

Is eigenlijk bekend hoeveel tijd ermee gemoeid gaat zijn en hoe flexibel ze dit zou kunnen inplannen ? Pas dan zou je een goede afweging kunnen maken. Op voorhand zeggen dat er geen tijd is terwijl je (zij) nog niet goed in kaart hebt hoe en wat het inhoudt (want zo zijn ze ook vaag over het aantal modules enz.) is misschien een beetje voorbarig vandaar dat ik aangaf ze kan het misschien ook wel kan proberen en dan verder bezien zeg maar.

Tja het is natuurlijk een afweging of het je (haar) dit waard is voor de 2 jaartjes dat ze er nog zal werken ongeveer..

Of even een belletje naar jurofoon of juridisch loket over wat ze wel en niet kunnen verplichten en kunnen ontslaan. We horen het graag als daar een advies uitkomt.. Zal ook van belang zijn wat in de arbeidsovk staat en eventueel cao.

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: Gamma zet personeel nder druk

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

HOE moeilijk kunnen die modules zijn?
Gewoon even doorlezen en een testje doen ... klaar is klara!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Gamma zet personeel nder druk

Ongelezen bericht door GJvdZ »

UrbanSolitude schreef:HOE moeilijk kunnen die modules zijn?
Gewoon even doorlezen en een testje doen ... klaar is klara!
Precies, dat dacht ik ook. En je weet nooit waar het goed voor is.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Gamma zet personeel nder druk

Ongelezen bericht door seconds-out »

GJvdZ schreef:
UrbanSolitude schreef:HOE moeilijk kunnen die modules zijn?
Gewoon even doorlezen en een testje doen ... klaar is klara!
Precies, dat dacht ik ook. En je weet nooit waar het goed voor is.
O is het zo makkelijk dan? :D
Moet haast wel, echte studies worden namelijk WEL vergoed door het bedrijfsleven.
Ff alle modules doorlezen...uurtje werk toch?, daarna kan die zooi de kast in...

Als ze maar onthouden welk dier voor de gamma-kwast gebruikt wordt... :mrgreen:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Gamma zet personeel nder druk

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@UrbanSolitude en GJvdZ,

Een dergelijke gedachte kwam inderdaad ook bij mij op, alleen wilde het niet zo hard formuleren. :wink:

Even hardop denkende... Ik neem even aan dat het opleidingsniveau welke Gamma eist voor de meeste medewerkers op de werkvloer niet al te hoog zal zijn, anders zal het lastig zijn medewerkers te krijgen dacht ik. Ik denk dat het niet de bedoeling van Gamma is het halve personeelsbestand op straat te zetten omdat de modules onevenredig moeilijk zijn. Dus zou je redelijk mogen verwachten dat de modules op dat opleidingsniveau zijn aangepast. Appeltje eitje toch voor iemand die HBO studeert?

Natuurlijk zou het ook vies kunnen tegenvallen, maarja als je 't niet probeert weet je 't niet. En natuurlijk kan ik me heel makkelijk ergens vergissen met zoveel aannames. :wink:

Hartenheer

Re: Gamma zet personeel nder druk

Ongelezen bericht door Hartenheer »

Ze gaat het maar uitzitten en jullie advies opvolgen.

Steekt {heeft er ook geen tijd voor} er weinig tijd in. Kijken of het lukt, lukt het niet dan is ze in ieder geval een paar maanden verder.
Misschien kan ze dan zo die 2 jaar uitzingen

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Gamma zet personeel nder druk

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Hartenheer schreef:Ze gaat het maar uitzitten en jullie advies opvolgen.

Steekt {heeft er ook geen tijd voor} er weinig tijd in. Kijken of het lukt, lukt het niet dan is ze in ieder geval een paar maanden verder.
Misschien kan ze dan zo die 2 jaar uitzingen
Waarschijnlijk is dit wel een goede mogelijkheid. Gewoon zeggen dat ze welwillend is maar er niet teveel tijd en energie insteken. Eens een keertje doorlezen hoe moeilijk de stof eigenlijk is. En misschien zijn er ook modules die ze later algemeen kan gebruiken. Bijvoorbeeld iets als omgaan met lastige klanten (stel dat dit een onderdeel is) leert bepaalde vaardigheden die breder toepasbaar zijn en kan altijd nuttig zijn in het leven.

Bovendien kan ze zo zeker een poosje overbruggen en in de tussentijd eens rondkijken naar een andere bijbaan.

kuklos
Berichten: 9915
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Gamma zet personeel nder druk

Ongelezen bericht door kuklos »

Hartenheer schreef:Ze gaat het maar uitzitten en jullie advies opvolgen.
Er is hier ook een advies geweest om de jurofoon te bellen. Wat hebben jullie daarmee gedaan? Hebben jullie nog elders advies ingewonnen, of enkel naar de mensen op dit forum geluisterd?

Hartenheer

Re: Gamma zet personeel nder druk

Ongelezen bericht door Hartenheer »

Eerlijk zeggen :oops:

We hebben het advies van de forumleden aangenomen.

breezy302
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2013 21:36

Re: Gamma zet personeel nder druk

Ongelezen bericht door breezy302 »

Ik moest dit ook verplicht en heb het geweigerd. Dit omdat het in je vrije tijd moest en niet uitbetaald zou worden. Ook was ik bij de Gamma verplicht om langer door te werken zonder betaling. Op zaterdag gaan ze om 08.00 open. Dan moet je om 07.30 aanwezig zijn, om 18.00 uur gaan ze sluiten en meestal mocht je rond 18.45/19.00 pas weg. Bijna 1,5 uur onbetaald.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gamma zet personeel nder druk

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Volgens mij is werken bij Gamma sowieso ongezond. Al die oplosmiddelen die je er opsnuift als je er binnen bent als klant. Je zou er hoofdpijn van krijgen. Zou me niet verbazen als ze op dat punt ook de Arbowet overtreden.

Er komt wat rommel vrij uit o.a. nieuw spaanplaat en verduurzaamd tuinhout.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Formaldehyde

Gesloten