LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hand gebroken maar wel weer werken?!

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
jogum89

hand gebroken maar wel weer werken?!

Ongelezen bericht door jogum89 »

goedendag,
ik ben nieuw op dit forum maar denk hier wel een goed antwoord te kunnen krijgen op mijn vraag.
Een paar weken terug heb ik namelijk mijn arm gebroken waaraan ik geopereerd ben. Nadat ik een week thuis zat belde mijn baas me op waarom ik niet kwam werken. Hij vond het niet nodig om thuis te blijven zitten en kwam me direct ophalen. Na enige dagen op kantoor lichte werkzaamheden te hebben gedaan werd ik toch weer naar de werkplaats gestuurd om te assisteren en dingen voor te bereiden.

Toen ik daarop aan mvr. persooneelszaken vroeg of ik deels beter gemeld moest worden o.i.d. zei ze me dat dit niet nodig was omdat ik nog steeds mijn oude werk niet kan doen, dus ik was ziek...
Nu twijfel ik hieraan, want ik heb toch echt het idee dat ik een arbo-arts ofzo zou moeten hebben gezien?!
En dan nog het feit of ik hierdoor zelf geen problemen kan krijgen, want dan zal ik ook wel niet verzekerd zijn!
Ik loop in de werkplaats namelijk wel een aantal risico's...

al vast bedankt voor de helpende antwoorden!
Met vriendelijke groet,

Jp

jeanne-veghel

Re: hand gebroken maar wel weer werken?!

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Volgens mij moet de arbo arts bepalen of je kunt werken of niet,
dit omdat hij de werkbelasting kan inschatten en ik kan me niet
voorstellen dat je baas op dat gebied vakkundig is.
Je genezingsproces kan hierdoor vertraging oplopen
en dan ben je verder van huis denk ik.

babygirl22

Ongelezen bericht door babygirl22 »

alleen de arbo arts kan beslissen of je weer aan het werk gaat, mijn man moest na zijn auto ongeluk ook terug ah werk in overleg met arbo arts, hij zei 2 dagen in de week, zijn chef op het werk zei je moet volgende week 5 dagen komen, toen zei hij dat overleg ik eerst met de arbo arts...
dus laat je niks wijsmaken.

brieziet

Ongelezen bericht door brieziet »

Wanneer je zelf akkoord gaat om weer (gedeeltelijk) aan het werk te gaan of vervangend werk te doen mag dit natuurlijk altijd.
Wel is het verstandig om dit schriftelijk vast te laten leggen, en een advies van de arbo-arts over welke werkzaamheden je wel of niet mag doen is raadzaam. Ook kan hij beoordelen of de werkzaamheden je herstel niet in de weg staan.
Overigens eist de wet Poortwachter ook op bepaalde momenten formele rapportage, die door jouw en je werkgever samen ingevuld moet worden. (1e x na 6 weken)

Je mag overigens ook altijd zélf contact opnemen met een arbo-arts van je bedrijf, je hoeft geen oproep af te wachten!
(Overigens ben je wel verzekerd hoor. )

Weegschaal82

Ongelezen bericht door Weegschaal82 »

Hallo!

In januari 2009 heb ik op mijn werk mijn hand gebroken nadat ik van de trap ben gevallen en de trapleuning los zat!!!
Ik kon niet meer werken voor minimaal 3 weken zei de huisarts die mij naar het ziekenhuis stuurde voor röntgenfoto's waar bleek dat ik een middenhandsbeentje had gebroken van mijn linkerhand (ik ben linkshandig!). De volgende dag ging ik boodschappen doen met mijn moeder op mijn werk, mijn bedrijfsleider vroeg mij gelijk of ik z.s.m. weer aan de slag kon (en niet hoe het met mijn hand ging), ik heb geantwoord dat ik eerst toestemming wilde hebben van de chirurg uit het ziekenhuis, daarmee stemde hij toe. Ik heb een week later bij vernieuwing van het gips gevraagd of ik mocht werken van hem. Hij vroeg wat mijn beroep is (ik was toen Slijter; ik werkte voor een supermarkt met Slijterij) en hij zei toen dat ik totaal niet mocht werken voorlopig. Dit heb ik toen weer doorgegeven aan mijn bedrijfsleider en hij was het er totaal niet mee eens! Ik heb gezegd dat ik naar mijn chirurg luister. Ik heb 6 weken thuis gezeten totdat ik bericht kreeg dat ik naar de bedrijfsarts moest en die zei dat ik de 1e week halve dagen aangepast werk moest doen en dan nog een week halve dagen aangepast werk en halve dagen mijn eigen werk, maar ik moest gewoon al die tijd mijn eigen werk doen alleen ik hoefde geen vracht te vullen dat deed de bedrijfsleider want ik kon nog niet eens een fles drank vasthouden maar ik kon natuurlijk wel afrekenen met de klanten. Ik heb altijd geleerd te luisteren naar de artsen en niet naar leidinggevenden, want leidinggevenden willen niet dealen met de rompslomp rond ziektewet, vervangend personeel etc.

Gesloten