LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Iris Bronneberg
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 aug 2009 20:14

Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Iris Bronneberg »

Ik zit in onderhuur en woon in hetzelfde huis als mijn huisbaas en zijn vrouw. Nu zijn zij (i.v.m. faillissement etc) in de schuldsanering terechtgekomen. Hun bewindvoerder heeft laten weten, dat zij mijn huur moeten verhogen met 67 euro per maand.... Of mij de huur opzeggen. Dit mag blijkbaar, wanneer iemand in de schuldsanering zit. Ik wil nu bekijken of ik recht heb op huurtoeslag. Daarvoor moet ik echter de kale huur weten. Ik weet alleen dat mijn totale huur nu 317 euro per maand gaat worden (moet worden van de bewindvoerder). Maar dat is inclusief. Kan ik gewoon een nieuw huurcontract met mijn huurbaas maken en een bedrag naar keuze invullen bij kale huur (bijv. 300euro en de overige 17 zijn dan voor gas water en licht)? Oftewel: hoe wordt de kale huur vastgesteld?
Voor mij is het natuurlijk zo gunstig mogelijk als de kale huur zo hoog mogelijk is, iv.m. hoogte van de huurtoeslag.
Wie heeft wat kennis of wijsheid over deze situatie?
Dank alvast. :)

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door vladja »

Kan ik huurtoeslag krijgen voor m'n kamer?
Doorgaans niet. Alleen bewoners van zelfstandige woonruimte kunnen in principe huurtoeslag krijgen. En bij zelfstandige woonruimte hoort een eigen ingang, badkamer, toilet en keuken. Alleen als het gaat om al aangewezen wooneenheden, begeleid wonen of groepswonen door ouderen kan huurtoeslag worden aangevraagd.

zie:

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=6962#a3

Vragen van huurders, vraag nr. 3.

Het heeft geen zin om huurtoeslag aan te vragen. Mogelijk dat jouw verhuurders al huurtoeslag krijgen en die kunnen dan in de problemen komen.

Iris Bronneberg
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 aug 2009 20:14

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Iris Bronneberg »

Alleen bewoners van zelfstandige woonruimte kunnen in principe huurtoeslag krijgen. [/quote]

Ik heb een eigen douche, wc, keuken en ingang, dus wat dat betreft zou ik huurtoeslag moeten kunnen ontvangen.
Ik weet ook zeker dat mijn verhuurders géén huurtoeslag krijgen.
Het gaat me nu alleen om het opnieuw vaststellen van de kale huur. ik sta op goede voet met mijn huurbaas (ik ben zijn onderhuurder) en we willen nu samen bekijken hoe we de kale huur opnieuw moeten bepalen.
Of kan ik hiervoor het beste de belastingdienst bellen?

Gesloten