LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In de bijstand en vrij nieuwe auto

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
gilas

Re: In de bijstand en vrij nieuwe auto

Ongelezen bericht door gilas »

kweenie schreef:Terwijl je helemaal niet weet wat iemand die auto rijdt aan andere dingen moet laten om die auto te kunnen rijden. Of hoe veel of weinig die auto in dit geval per maand kost.
Voor TS zal dat weinig uitmaken aangezien de ouders het grootste deel betalen en zij dus weinig tot geen geld spendeert aan een auto.
Voor andere mensen die wel hun eigen boontjes doppen en zich ook gewoon aan de regels houden is het een ander verhaal maar als die een auto willen aanschaffen dan zijn zij meestal goed op de hoogte van wat wel en niet kan.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Helemaal mee eens. Maar toch zijn er mensen die schijnen te vinden dat iemand in de bijstand die keuze niet zou mogen maken.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Terwijl ook voor sommige mensen in de bijstand die auto wel eens noodzaak zou kunnen zijn.

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

kweenie schreef:Helemaal mee eens. Maar toch zijn er mensen die schijnen te vinden dat iemand in de bijstand die keuze niet zou mogen maken.
witte angora schreef:Terwijl ook voor sommige mensen in de bijstand die auto wel eens noodzaak zou kunnen zijn.
Mijn ervaring is,is dat je best wel wat speling heb in de uitkering mits je heel goed oplet op je geld en dat je bij de gemeente ook best wel wat potten kan breken mits je gewoon op een normale manier communiceert.
Je kan dan zelfs een auto hebben maar ja,geen hele dure luxe natuurlijk.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Ondanks dat ik mijn vraagtekens erbij zet hoe het mogelijk is voor een bijstandsontvanger, ben ik het met die laatste stellingen eens.
Als iemand er voor kiest om heel heel erg zuinig aan te doen met de bijstandsuitkering ,en daardoor nog enige financiele ruimte ziet om er andere dingen voor te doen (zoals autorijden, of sigaretten kopen etc) dan moet dat kunnen vind ik .
Maar ik vind wel dat een bijstandsontvanger er alles aan zal moeten doen om snel weer een baantje te vinden. Wat voor baantje dan ook. Ook al betekent dat dat je dan geen vrijwilligerswerk meer kan doen. En uiteraard ook geen zwart deeltijdbaantje naast de bijstandsuitkering zodat diegene financieel beter af is als iemand die fultime werkt voor het minimumloon.
Over zwart werken gesproken : dit mag niemand uiteraard, maar ik vind het bijvoorbeeld minder kwalijk als een loodgieter naast zijn 40 urige werkweek nog zwart bijklust in de avonduren.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

In de tussentijd is TS sinds pagina 4 al "een stukje gaan rijden" denk ik :mrgreen:
maar ik vind het bijvoorbeeld minder kwalijk als een loodgieter naast zijn 40 urige werkweek nog zwart bijklust in de avonduren.
Dus "een beetje frauderen" mag wel ? :?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

bprosman schreef:In de tussentijd is TS sinds pagina 4 al "een stukje gaan rijden" denk ik :mrgreen:
Of die is toch in conclaaf gegaan met de soos (al verwacht ik dat niet, maar je kunt nooit weten).

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

bprosman schreef:In de tussentijd is TS sinds pagina 4 al "een stukje gaan rijden" denk ik :mrgreen:
maar ik vind het bijvoorbeeld minder kwalijk als een loodgieter naast zijn 40 urige werkweek nog zwart bijklust in de avonduren.
Dus "een beetje frauderen" mag wel ? :?
Nee, een "beetje" frauderen mag ook niet en is meer een gevoelskwestie voor mij.

Ik kan gewoon meer sympathie opbrengen voor zo'n voorbeeld van die loodgieter. Er zijn ook mensen die al jaren een uitkering hebben, en daarnaast structureel zwart werk verrichten. Waardoor zo iemand nooit meer uit de bijstand wil, wetende dat hij met een volledige baan alleen nooit dat bedrag kan binnenharken dan nu met bijstandsuitkering + een deeltijdbaan zwartwerk.
Ik heb het nu niet over de TS maar in het algemeen.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Er zijn ook mensen die al jaren een uitkering hebben, en daarnaast structureel zwart werk verrichten
Dat is net als met de broodfok ook weer een zaak van "vraag en aanbod" waar de "klant" ook een verantwoordelijkheid in heeft. Zolang die klussen zwart laten doen zal er een markt voor zijn.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Klopt. Daarom is het goed als dat ook regelmatig op wordt gecontroleerd en er forse boetes zijn, zodat het uiteindelijk niet meer loont om te frauderen.

Daarbij ben ik het met bprosman eens dat de controles bij mensen met een uitkering best strenger of intensiever mogen zijn dan bij werkende mensen. Wie een uitkering heeft, fraudeert namelijk dubbel: zowel belasting ontduiken als onterecht uitkering ontvangen.

RockYourSocksOff

Ongelezen bericht door RockYourSocksOff »

47712 schreef:
gilas schreef:
47712 schreef:Ze heeft die auto toch nodig om te solliciteren dan helpen alle beetjes.
Gelul,ik zat ook in de bijstand en heb een baan gevonden zonder auto.
Gewoon fietsen en met het OV.
Fiona5 schreef:Een auto rijden van je ouders zie ik niets ernstigs in en bovendien heb ik hem nodig voor toekomstig werk, maar ook voor mijn vrijwilligerswerk, ouderen vervoeren, waarbij veiligheid bij mij wel voorop staat! Voor hun en voor mijzelf!
Nogmaals gelul,ik heb ook vrijwilligers werk gedaan en doe het nog steeds,geen auto voor nodig en als ik met mijn client weg ga dan wordt er voor vervoer gezorgd.
Gelul,ik zat ook in de bijstand en heb een baan gevonden zonder auto.
Voor hetzelfde geld had je een baan inclusief auto gevonden :D
Leuk voor je, dat je dat kan, maar woon je in het buitengebied, dan is fietsen en OV vaak geen optie, zeker niet als je voor je werk verder moet dan 15 - 20 km. Je wilt ook niet bezweet op 't werk komen.

Gesloten