LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klopt dit/ mag dit allemaal wel?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
KenenKum

Klopt dit/ mag dit allemaal wel?

Ongelezen bericht door KenenKum »

Beste lezers,

Sinds een maand of 8 werkt mijn vriend via een uitzendbureau, in eerste instantie leek alles prima tot december ongeveer.
In december kreeg mijn vriend namelijk vrij i.v.m. kerst, enkele dagen later kreeg hij geen salaris, ik gebeld en kreeg als reactie "uw vriend moet het nieuwe contract tekenen" oké, zo gezegd zo gedaan. Nou moest hij tussen kerst en oud op nieuw werken, maar na oud op nieuw, weer geen salaris, wéér gebeld, weer het zelfde verhaal. Zij vertelde mij dat na elke vrije periode een nieuw contract opgemaakt dient te worden, hierdoor lopen de betalingen dan ook achter (onze rekeningen lopen gewoon door uiteraard). Echter heb ik dit nog nooit meegemaakt, zelf werk ik ook vaker via een uitzendbureau maar heb nooit zo'n gezeur, 1x tekenen en klaar.

Toen was mijn vriend 26 weken "in dienst" bij het uitzendbureau en kon hij een schaal hoger krijgen, dat was uiteraard voor ons geen enkel probleem, echter kwamen ze erachter dat hij niet in de bouw CAO hoort maar in de hellende daken CAO (zelf begon ik al te koken, maar goed...) toen mijn vriend vroeg of hij een CAO boekje kon krijgen, kreeg hij als reactie "deze kunt u gewoon op internet vinden" en daarmee was het gedaan.

Maar nu komt het volgende en ben ik zelf het CAO boekje geen nalezen.

Mijn vriend krijgt op werk een ongeval op dinsdag (hij werkt netjes verder) op woensdag ochtend krijgt hij zo'n pijn dat hij naar huis komt, wij gaan naar de huisarts en hij verteld hem toch wel enkele weken rust te houden. (Ik ken mijn vriend, dat doet hij nooit en wilt z.s.m. weer aan het werk) toch heeft hij donderdag en vrijdag vrij/ ziekenkaart, hierbij wordt hem verteld dat hij 2 wachtdagen heeft. Maandag en Dinsdag was hij ook nog ziek thuis en deze zouden dan ook betaald moeten worden als ik me niet vergis, echter krijgt hij nu dus 2 dagen minder betaald of heeft de externe uitkeringsinstantie voor ziektegeld nog niet uitbetaald.
Nou vraagt mijn vriend aan zijn werkgever of hij de andere 3 dagen verlof kan hebben zodat hij de maandag erop weer kan beginnen,( mijn vriend heeft in die 8-9 maanden niet 1 dag opgenomen) waarom ze reageerde, dat ze hem voor diezelfde woensdag weer ingepland hebben :shock: ca. 1 week later kon mijn vriend met een geblesseerde knie gewoon weer het dak op terwijl hij thuis niet eens op z'n knieën kan zitten.

Nou vond ik het volgende in de hellende daken CAO:
31 Artikel

UITKERING BIJ ZIEKTE

8.Bij de 1 een 2e ziekmelding in hetzelfde kalenderjaar zullen geen wachtdagen in rekening worden gebracht. Vanaf de 3e ziekmelding in hetzelfde kalenderjaar heeft de werkgever het recht voor elke ziekmelding 1wachtdag in rekening te brengen. De wachtdagen worden in mindering gebracht op
de vrij opneembare roostervrije dagen.
9.
Wordt de werknemer binnen 4weken nadat hij ziek is geweest weer ziek, dan geldt de gehele periode als 1ziekmelding en mag geen wachtdag in rekening worden gebracht, tenzij het verzuim
redelijkerwijs niet geacht kan worden voort te vloeien uit dezelfde oorzaak.

Dan kom ik op het laatste punt, als ik mij niet vergis zijn in de 00 en 05 jaren Bevrijdingsdag en doden herdenking, echter is na mijn weten dodenherdenking geen verplichte dag, maar Bevrijdingsdag wel. Nou krijg ik zo juist bericht dat hij dan ook geen vrij heeft en kom ik weer in het CAO boekje uit waarin duidelijk staat dat 5 mei 2015 een vrije dag is in de Hellende daken CAO.

Mijn vragen zijn dus nu beknopt
Kan het zomaar dat een uitzendbureau na elke vakantie een nieuw contract maakt?
Is het normaal dat je geen CAO boekje krijgt?
Klopt het wat er is gebeurd met de wachtdagen en uitbetaling?
En heeft hij echt geen vrij op 5 mei, of mag hij dan tegen overuren (betaald) werken?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Alvast bedankt voor het reageren.

Ly

k2p

Re: Klopt dit/ mag dit allemaal wel?

Ongelezen bericht door k2p »

Bedrijfsongevallen met letsel, (maar ook zonder) behoren aangemeld te worden bij de Arbeidsinspectie. Heeft de werkgever misschien niet gedaan. Dat zou je eens mogen checken en/of doorgeven.

Vaak staat in cao’s dat u geen rekening mag houden met wachtdagen als de ziekte van de werknemer is veroorzaakt door een bedrijfsongeval of als de werknemer een ziekte heeft die door het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten is aangemerkt als een beroepsziekte.

Daarnaast vind ik het erg vreemd dat ze niet betalen, omdat zij menen dat een contract moet worden getekend. staat er ergens in een van die getekende overeenkomsten hoe deze beëindigd worden? Want daar moet dus wel sprake van zijn, als ze een nieuwe willen aangaan. (Volgens Michiel is dit bij als hij een uitzendbeding heeft. Is dat wel zo?)

Artikel 6.1 van het uitzend CAO, zoals door Michiel aangehaald, dient hij voor aanvang werk en op verzoek gewoon een exemplaar van de CAO te ontvangen.
Maar goed, er is daarna wel weer gewerkt, en er hoort dan ook gewoon weer betaald te worden. Zij moeten er maar voor zorgen dat er getekend is voordat men kan beginnen met werken. Een arbeidsovereenkomst hoeft niet eens schriftelijk te gaan.

Vrije bevrijdingsdag op lustrumjaren dienen in de CAO te staan. Je hebt er al een gechecked, heb je die andere ook gechekced? Het lijkt er op dat hij dus vrij hoort te hebben omdat ze zeggen dat de CAO die je hebt gechecked geldig moet zijn. (Heb je dat zwart op wit?)

Mijn advies: doe zo veel mogelijk schriftelijk. En neem telefoongesprekken die je zelf houdt stiekem op.

Gesloten