Ze vergelijken vaak de hoeveelheid inkopen met voorgaande jaren en dat is wel een goede indicatie hoe het economisch gaat. Bijvoorbeeld "Zeker evenveel vuurwerk verkocht als in 2010".VioletPrue schreef:
Ik wil hier wel even een kanttekening bij plaatsen over iets wat mij al jaren en jaren irriteert op het Journaal etc.
Ze komen dan met cijfers wat er aan Sinterklaas wordt uitgegeven.
ONZIN!
Ik doe niet aan Sinterklaas en toch worden mijn boodschappen van de week voor Sinterklaas bij dat bedrag wat 'we' uitgeven aan die feestdag geteld!
Heel gek, maar ik moet toch eten die week en dat heeft niets met een oude, witte man in een rode cape en met een gekke hoed te maken.
Ik ken iemand die vlak voor de Kerst jarig is.
Ik koop voor haar een verjaardagscadeau.
Wordt opgeteld bij wat 'we' uitgeven aan Kerstcadeau's, terwijl het met Kerst 0,0 te maken heeft.
Ik eet niet heel uitgebreid en meer met Kerst.
Toch worden mijn gewone weekboodschappen ineens 'Kerstboodschappen'.
Oud & nieuw, same difference.
Pasen ook.
Dus die cijfers vallen best mee.
Het enige echt objectieve cijfer m.b.t. de feestdagen, is die van de vuurwerkverkoop.
Dat is een goede leidraad om te kijken hoe het (gezien in deze vergelijking: uitgave aan vuurwerk/economische toestand v.h. land) er in Nederland voorstaat.
Maar dan nog niet helemaal, want ik ken heel, heel veel mensen die geen vuurwerk kopen.
Daarnaast vergelijken ze ook de inkopen rond kerst en oud en nieuw met een normale dag. Ze berekenen hierbij het verschil tussen een normale dag/week/maand omzet en de omzet rond kerst en oud en nieuw. Het verschil is dan duidelijk gerelateerd aan de feestdagen.
Dat jij zelf zuinig moet leven is heel vervelend en hopelijk wordt komend jaar beter voor je, maar je frustratie is ongegrond in mijn ogen....
Mensen klagen altijd dat ze het zo slecht hebben, maar echt slecht hoeft niemand het te hebben in Nederland als je dit vergelijkt met de minder rijke landen in de wereld...