LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kopie pinpas bij sollicitatie

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Teunbosseman
Contacteer:

Re: Kopie pinpas bij sollicitatie

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

alfatrion schreef:Teunbosseman,

Dit staat er in de wet:
Artikel 23 lid 2 WID schreef:Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid stelt, na overleg met Onze Minister van Financiën en gehoord de Sociale Verzekeringsraad, een termijn, aanvangende op het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet, waarbinnen de verzekerden die hun werkzaamheden zijn aangevangen of die loon zijn gaan genieten voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet, een document als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht ter inzage dienen te verstrekken aan de werkgever teneinde deze in staat te stellen de aard en het nummer van dit document in de administratie op te nemen.
De werkgever hoeft alleen het nummer van het ID samen met de aard van de ID op te nemen in de administratie.

Alfa,

Qua tekst komt het nu niet echt als wetsartikel over....beetje dagelijkse krant colom idee.
Anyway, dan stroken dus jouw genoemde artikel en mijn genoemde link met elkaar en dit terwijl toch niet de minste organen van NL zijn.

Daarbij is het net hoe je de volgende zin leest - de aard en het nummer van dit document in de administratie op te nemen - en hoe je dit......schrijven, inscannen maar ook kopieeren.

Onderstaand staat ook in de wet.
Op grond van artikel 28 van de Wet op de loonbelasting en artikel 66 van de uitvoeringsregeling loonbelasting 2001 is uw werkgever verplicht om een kopie van uw identiteitsbewijs op te nemen in zijn loonadministratie.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Er is helemaal geen sprake van een werknemer-werkgeverrelatie op het moment van solliciteren.

Het lijkt me dan ook per definitie verkeerd om dit soort gegevens te verzamelen dan wel af te geven. Ik vraag me ook af of de bank van wie je het pasje hebt, het OK vindt dat je kopietjes van je bankpas rondstrooit.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Teunbosseman schreef:Qua tekst komt het nu niet echt als wetsartikel over....beetje dagelijkse krant colom idee.
Tja, http://wetten.overheid.nl/BWBR0006297/g ... 1-02-2012/
Teunbosseman schreef:Anyway, dan stroken dus jouw genoemde artikel en mijn genoemde link met elkaar en dit terwijl toch niet de minste organen van NL zijn.
Ook deze organen hebben wel eens ongelijk. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het Quelle arrest. De regering vond A en de rechter B. Overigens dacht het CBP hier vroeger anders over. In 2005 vond ze nog dat de WID niet verplichte tot het maken van een kopie. Het artikel gaat over de banken, maar dezelfde wet komt aanbod.
http://www.id-nee.nl/03-6%20banken%20hoofdtekst.htm
Teunbosseman schreef:Daarbij is het net hoe je de volgende zin leest - de aard en het nummer van dit document in de administratie op te nemen - en hoe je dit......schrijven, inscannen maar ook kopieeren.
In het woord opnemen kan ik geen verplichting lezen tot het maken een kopie. De werkgever hoeft met name de pasfoto en het BSN niet op te nemen in zijn administratie.
Teunbosseman schreef:Onderstaand staat ook in de wet.
Op grond van artikel 28 van de Wet op de loonbelasting en artikel 66 van de uitvoeringsregeling loonbelasting 2001 is uw werkgever verplicht om een kopie van uw identiteitsbewijs op te nemen in zijn loonadministratie.
In de WLB (lid 1 sub e) wordt verwezen naar de WID. De wet op de uitvoeringsregeling loonbelasting 2001 is vervangen door een nieuwe versie in 2011. En daarin heeft men het over een "afschrift van dat document". Volgens mij is het maken van een kopie dus niet verplicht.
art. 28 WLB schreef:
  1. De inhoudingsplichtige is gehouden volgens bij ministeriële regeling te stellen regels:
    1. van de werknemer opgave te verlangen van gegevens waarvan de kennisneming voor de heffing van de belasting van belang kan zijn;
    2. de in onderdeel a bedoelde gegevens door te geven aan een andere inhoudingsplichtige;
    3. een loonadministratie te voeren en daarbij de gegevens te administreren met betrekking tot de bij ministeriële regeling aan te wijzen uitkeringen en verstrekkingen welke ingevolge artikel 11 niet tot het loon behoren;
    4. aan de werknemer opgave te verstrekken van het in een kalenderjaar genoten loon, van de ingehouden belasting en van andere gegevens welke van belang kunnen zijn voor de heffing van de inkomstenbelasting;
    5. van de werknemer die loon uit tegenwoordige dienstbetrekking geniet vast te stellen de identiteit aan de hand van een document als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder 1° tot en met 3°, van de Wet op de identificatieplicht en – zo de werknemer een vreemdeling is in de zin van de Vreemdelingenwet 2000 en niet behoort tot de categorie werknemers die op grond van overeenkomsten van internationaal recht is uitgezonderd van de verplichting tot het hebben van een geldige verblijfsvergunning als bedoeld in die wet en een geldige tewerkstellingsvergunning als bedoeld in de Wet arbeid vreemdelingen – tevens de verblijfsrechtelijke status ter zake van het verrichten van arbeid aan de hand van een geldige verblijfsvergunning of aan de hand van een geldige tewerkstellingsvergunning, alsmede van een en ander de aard, het nummer en een afschrift daarvan in de loonadministratie op te nemen;
    6. ingeval de inspecteur hem bij voor bezwaar vatbare beschikking daartoe heeft verplicht, voor de datum van aanvang van de werkzaamheden van een werknemer aan de inspecteur opgave te verstrekken van gegevens waarvan kennisneming voor de heffing van de belasting van belang kan zijn (eerstedagsmelding), met dien verstande dat indien de dienstbetrekking is overeengekomen op de datum waarop de werkzaamheden aanvangen, de eerstedagsmelding wordt gedaan voor de aanvang van de werkzaamheden;
    7. mededeling aan de inspecteur te doen omtrent het einde van zijn inhoudingsplicht.
  2. Het eerste lid is niet van toepassing ten aanzien van de werknemer die niet in Nederland woont en die werkzaamheden verricht of heeft verricht in een in artikel 2, derde lid, genoemde dienstbetrekking, indien het heffingrecht over het loon uit die dienstbetrekking op grond van een belastingverdrag niet aan Nederland is toegewezen en de werknemer niet premieplichtig is voor de volksverzekeringen.
Zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0002471/v ... 01-02-2012

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Leuk die wetteksten.

In de praktijk kopieert elke werkgever de id.
Tevens controleert de belastingdienst ook op het hebben van een kopie.
Daarbovenop geven accountants ook aan dat kopieen moeten worden bewaard.

Maar dit lijkt mij offtopic aangezien het bij ts gaat om een bankpas.

Teunbosseman
Contacteer:

Bob Schurkjens schreef:Ik vraag me ook af of de bank van wie je het pasje hebt, het OK vindt dat je kopietjes van je bankpas rondstrooit.

Denk nu niet echt dat de bank daar veel over te zeggen heeft. Denk aan afsluiten gsm abo.

Teunbosseman
Contacteer:

crazyme schreef:Leuk die wetteksten.

In de praktijk kopieert elke werkgever de id.
Tevens controleert de belastingdienst ook op het hebben van een kopie.
Daarbovenop geven accountants ook aan dat kopieen moeten worden bewaard.

Maar dit lijkt mij offtopic aangezien het bij ts gaat om een bankpas.

Nog leuker is het als wet en overheid ( deze keurt toch ook de wetten goed of af ? ) zo elkaar tegen spreken.

Inderdaad, in praktijk kopieert werkgever de id. En ind gaat het om de bankpas :mrgreeen:

Nou, ben benieuwd hie het zit mer de bankpas hoe en waarom.

Fleurtjuh666

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

....en de TS spreekt over het kopiëren van de bankpas tijdens het solliciteren, dus niet wanneer iemand al is aangenomen. Lijkt mij een hele vreemde gang van zaken, toch? Ik zou er ook níét op ingaan als een potentiele werkgever bij een sollicitatie om m'n bankpas vroeg!

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Fleurtjuh666 schreef:....en de TS spreekt over het kopiëren van de bankpas tijdens het solliciteren, dus niet wanneer iemand al is aangenomen. Lijkt mij een hele vreemde gang van zaken, toch? Ik zou er ook níét op ingaan als een potentiele werkgever bij een sollicitatie om m'n bankpas vroeg!
Wel als je aangenomen bent ?

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Chocomelk schreef:
Fleurtjuh666 schreef:....en de TS spreekt over het kopiëren van de bankpas tijdens het solliciteren, dus niet wanneer iemand al is aangenomen. Lijkt mij een hele vreemde gang van zaken, toch? Ik zou er ook níét op ingaan als een potentiele werkgever bij een sollicitatie om m'n bankpas vroeg!
Wel als je aangenomen bent ?
Ik ben het wel met Fleur eens.
Met solliciteren bij een potentiële werkgever ben ik dit nog nooit tegengekomen en zou ik ook weigeren zeker als ze niet eens de vraag waarom dit noodzakelijk is normaal kunnen beantwoorden. Of misschien als ik het eens een beetje zat zou worden met die vragen zou ik zoiets vragen als mag ik uw ID, rijbewijs, bankpasje zorgverzekeringspas, bonuspas enz. ook even kopiëren ?

Als je eenmaal aangenomen bent en contract getekend is, heb ik de vraag voor een kopie van de bankpas ook vaker gehad en de kopie ook zelf verstrekt (ik maak dan wel altijd zelf de kopie). Bij veel bedrijven is dit vrij normaal en is dit ten behoeve van de salarisadministratie. Zij willen fouten in de bankrekeningnummers zoveel mogelijk voorkomen omdat het terughalen van verkeerd gestortte gelden nogal wat gedoe oplevert en werknemer ontvangt salaris geheid te laat. Bovendien voorkomt dit de discussie 'ik heb het wel goed doorgegeven, jij hebt verkeerd opgeschreven / overgetikt'.

Heel even voor de (semi) off-topic discussie over wel / geen kopie van ID of afschrift van gegevens zonder BSN-nummer... Ik zelf heb er bij werkgevers nooit zo'n probleem van gemaakt een kopie van mijn paspoort in te leveren.

Aangezien alfa het o.a. had over het wel of niet registreren van het BSN-nummer door werkgever. Op alle loonstroken en jaaropgaves die ik ken, staat wel het BSN-nummer vermeld. Volgens mij moeten werkgevers (de salarisadministraties) het BSN haast wel registreren ook in verband met de afdracht van de ingehouden loonheffingen ed.

In het oude belastingregime - oh hoe ging dat ook alweer ? die boxen zijn inmiddels zo ingeburgerd terwijl er nog zoveel over te doen was destijds - moest de werknemer een loonbelastingverklaring invullen. Zo'n blauw formulier en moesten een aantal vragen beantwoord worden met het invullen van hokjes. De antwoorden zorgden weer voor de richting van de volgende vraag met als resultaat dat er een of andere tariefgroep uit kwam rollen. Anyway op dit formulier (gemaakt door de belastingdienst) moest de werknemer ook zijn SoFi-nummer (het huidige BSN) invullen en de werkgever zorgde voor de verwerking hiervan richting belastingdienst. Dit formulier was voor de werkgever van belang omdat de tariefgroep weer aangaf hoeveel deze moest inhouden.

Gesloten