LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] krantenwijk als bijbaantje
krantenwijk als bijbaantje
Hallo,
Sinds kort werk ik geen 32 uur maar 24 uur.
Om iets extra's te verdienen had ik bedacht om folders te gaan bezorgen.
Bij dat bedrijf(van de folders) ben ik niet in loondienst.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit dan werkt qua belasting etc.?
Want ik kan er voor kiezen om deze krantenwijk niet op te geven met het risico dat ze erachter komen en ik een boete moet betalen.En als ik het wel opgeef is het dan niet zo dat ik bijna niks meer overhoud hieraan?
Groetjes Lizette
Sinds kort werk ik geen 32 uur maar 24 uur.
Om iets extra's te verdienen had ik bedacht om folders te gaan bezorgen.
Bij dat bedrijf(van de folders) ben ik niet in loondienst.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit dan werkt qua belasting etc.?
Want ik kan er voor kiezen om deze krantenwijk niet op te geven met het risico dat ze erachter komen en ik een boete moet betalen.En als ik het wel opgeef is het dan niet zo dat ik bijna niks meer overhoud hieraan?
Groetjes Lizette
-
Re: krantenwijk als bijbaantje
Je krantenwijk niet of wel opgeven bij de belasting is een keuze die je zelf maakt. Ikzelf zou het toch wel opgeven, áls de belastingdienst erachter komt, kun je fijn gaan terugbetalen, daar zit je ook niet op te wachten lijkt me.
Op de site van de belastingdienst staat een hoop info, en ze hebben ook een 'klantenservice' waar je terecht kunt met vragen. (al kan ik me voorstellen dat je die er niet bij wil betrekken als je 'zwart' geld krijgt :p)
Op de site van de belastingdienst staat een hoop info, en ze hebben ook een 'klantenservice' waar je terecht kunt met vragen. (al kan ik me voorstellen dat je die er niet bij wil betrekken als je 'zwart' geld krijgt :p)
Het is inkomsten dus je ontkomt er niet aan om het op te geven. HOeveel je ervan overhoudt hangt af van je overige inkomsten.lizette85 schreef:En als ik het wel opgeef is het dan niet zo dat ik bijna niks meer overhoud hieraan?
Groetjes Lizette
-
grof gerekend moet je rekening houden met belastingheffing van 30 a 35 %
De inkomsten van de krantenwijk zijn belast. Lizette: je hebt er al een baan naast. Als je een belastbaar inkomen hebt van meer dan € 18.945 is over het meerdere inkomen geen 33,1% te betalen, maar 41,95% (schijf 2).
Wat vaak vergeten wordt bij overige inkomsten zijn twee zaken:
1.Je moet ZVW-premie (premie Zorgverzekeringswet) over deze inkomsten betalen. Daarvoor komt een aparte aanslag. Voor 2012 is het percentage 5%. Dus als er € 2000 wordt verdiend is de te betalen betasting 33,1 cq 42% + € 100 ZVW premie
2.Kosten mogen in mindering worden gebracht. Als de krantjes per auto moeten worden opgehaald: kilometerkosten standaard € 0,19 / km. Echt veel kosten zullen er niet zijn
Wat vaak vergeten wordt bij overige inkomsten zijn twee zaken:
1.Je moet ZVW-premie (premie Zorgverzekeringswet) over deze inkomsten betalen. Daarvoor komt een aparte aanslag. Voor 2012 is het percentage 5%. Dus als er € 2000 wordt verdiend is de te betalen betasting 33,1 cq 42% + € 100 ZVW premie
2.Kosten mogen in mindering worden gebracht. Als de krantjes per auto moeten worden opgehaald: kilometerkosten standaard € 0,19 / km. Echt veel kosten zullen er niet zijn
-
@ Lisette
Een folderwijk is leuk voor pubers van een jaar of 14, 15, maar als basis voor een inkomen is het meestal wel erg slecht betaald. Denk er nog maar eens over, misschien zijn er nog andere mogelijkheden die ook goed met je huidige baan combineren, maar die beter betalen.
Een folderwijk is goed te combineren met je andere baan. Maar of het een acceptabel inkomen oplevert? Ik denk het eerlijk gezegd niet. Hier in het dorp is een vrouw die jarenlang zo ongeveer alle folderwijken had, als je ziet hoeveel uren er in ging zitten om een paar euro's te verdienen, daar gingen de benzinekosten ook nog van af, dat was niet leuk meer.Om iets extra's te verdienen had ik bedacht om folders te gaan bezorgen.
Een folderwijk is leuk voor pubers van een jaar of 14, 15, maar als basis voor een inkomen is het meestal wel erg slecht betaald. Denk er nog maar eens over, misschien zijn er nog andere mogelijkheden die ook goed met je huidige baan combineren, maar die beter betalen.
Dankjewel allemaal voor de reacties.
Ik zal er nog eens goed over na gaan denken wat ik er mee ga doen.
Twijfel idd of het wel rendabel zal zijn.
Ik zal er nog eens goed over na gaan denken wat ik er mee ga doen.
Twijfel idd of het wel rendabel zal zijn.
In de regel kun je beter iets anders zoeken. Reken er niet op dat je boven het minimumloon voor 23-jarigen uit zult komen (aan je naam te zien ben je ouder dan dat).
Nadat je geld ontvangt wordt alles (-onkostenvergoeding) gewoon belast als loon.
Mocht je besluiten het niet op te geven dan kun ja natuurlijk "opeens" een forse naheffing krijgen of een boete.
Alles wat je erover wilt weten hier:
http://plazilla.com/moet-u-belasting-be ... vullen-enz
Nadat je geld ontvangt wordt alles (-onkostenvergoeding) gewoon belast als loon.
Mocht je besluiten het niet op te geven dan kun ja natuurlijk "opeens" een forse naheffing krijgen of een boete.
Alles wat je erover wilt weten hier:
http://plazilla.com/moet-u-belasting-be ... vullen-enz