LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Minimale bruto uurloon parttime medewerker
-
Minimale bruto uurloon parttime medewerker
Hallo,
Mijn partner werkt bij een optiekketen sinds eind november 2011, en is de eerste paar maand begonnen op 36 uur in de week omdat ze net in de drukste maanden van het jaar zaten.
Hij is aangenomen voor zowel bril/glas advies/verkoper als laboratoriummedewerker, omdat hij zelfstandig brillen & glasbrillen kan slijpen. Hier was de baas in mijn ogen erg blij mee, omdat niet iedereen dit kan uitvoeren.
Volgens het contract komt hij in dienst als Aankomend verkoper en op de loonstrook als Verkoper in opleiding (i.o. A1) met een brutoloon van €9,00 euro per uur.
Mijn partner is ondertussen 26 jaar, bijna 27 jaar en heeft sinds 1 januari 2012 een 30 uurs contract omdat hij dit tijdens de sollicitatie had aangegeven. In mei 2012 heeft hij 6 maand erbij gekregen, en in november nog eens 15 maanden. Hier zijn we ook heel erg blij mee!
Echter zit ik sinds mei 2012 werkeloos thuis en kom zelf ook uit de detailhandel (drogisterij), hier was mijn basisloon 10,07 per uur zonder enige toeslag (kreeg nogal wat toeslagen in mijn functies).
2 april 2013 kreeg ik een baan aangeboden, en zocht op internet naar minimale lonen, en vind dat alleen bruto uurlonen van 26, 38, 40 uur. Bij 36 uur is dit €9.42, en daarboven word het steeds iets lager. Dus in mijn ogen is dan de 9.42 euro per uur het minimale wat iemand zal moeten verdienen. Ik zit hier weer ruim boven. Mijn partner al anderhalf jaar bijna ruim onder.
Mijn vraag is nu dus: Word mijn partner nu onderbetaald of niet, omdat hij ook op loonstrook staat als in opleiding en op contract nog steeds als aankomend verkoper. Mijn partner heeft nooit een opleiding aangeboden gekregen van zijn baas, en hoeft dit ook niet omdat hij grote deels brillen zou slijpen.
Hij werkt namelijk 3 dagen in het laboratorium, en 1 dag in de winkel (uitzonderingen daarbuiten gelaten). Glasadvies en verkoop kon hij al omdat hij enkele jaren geleden al bij een andere optiekzaak had gewerkt, waar hij ook zijn slijpervaring had opgedaan.
Deze vraag omdat ik het bruto uurloon nogal laag vond overkomen in mijn ogen. Na speurwerk op internet naar eigen lonen nadat ik een baan aangeboden kreeg, en liever dingen eerst goed uitsluit voordat ik begin te klagen en/of zeuren, haha.
Alvast bedankt!
Mijn partner werkt bij een optiekketen sinds eind november 2011, en is de eerste paar maand begonnen op 36 uur in de week omdat ze net in de drukste maanden van het jaar zaten.
Hij is aangenomen voor zowel bril/glas advies/verkoper als laboratoriummedewerker, omdat hij zelfstandig brillen & glasbrillen kan slijpen. Hier was de baas in mijn ogen erg blij mee, omdat niet iedereen dit kan uitvoeren.
Volgens het contract komt hij in dienst als Aankomend verkoper en op de loonstrook als Verkoper in opleiding (i.o. A1) met een brutoloon van €9,00 euro per uur.
Mijn partner is ondertussen 26 jaar, bijna 27 jaar en heeft sinds 1 januari 2012 een 30 uurs contract omdat hij dit tijdens de sollicitatie had aangegeven. In mei 2012 heeft hij 6 maand erbij gekregen, en in november nog eens 15 maanden. Hier zijn we ook heel erg blij mee!
Echter zit ik sinds mei 2012 werkeloos thuis en kom zelf ook uit de detailhandel (drogisterij), hier was mijn basisloon 10,07 per uur zonder enige toeslag (kreeg nogal wat toeslagen in mijn functies).
2 april 2013 kreeg ik een baan aangeboden, en zocht op internet naar minimale lonen, en vind dat alleen bruto uurlonen van 26, 38, 40 uur. Bij 36 uur is dit €9.42, en daarboven word het steeds iets lager. Dus in mijn ogen is dan de 9.42 euro per uur het minimale wat iemand zal moeten verdienen. Ik zit hier weer ruim boven. Mijn partner al anderhalf jaar bijna ruim onder.
Mijn vraag is nu dus: Word mijn partner nu onderbetaald of niet, omdat hij ook op loonstrook staat als in opleiding en op contract nog steeds als aankomend verkoper. Mijn partner heeft nooit een opleiding aangeboden gekregen van zijn baas, en hoeft dit ook niet omdat hij grote deels brillen zou slijpen.
Hij werkt namelijk 3 dagen in het laboratorium, en 1 dag in de winkel (uitzonderingen daarbuiten gelaten). Glasadvies en verkoop kon hij al omdat hij enkele jaren geleden al bij een andere optiekzaak had gewerkt, waar hij ook zijn slijpervaring had opgedaan.
Deze vraag omdat ik het bruto uurloon nogal laag vond overkomen in mijn ogen. Na speurwerk op internet naar eigen lonen nadat ik een baan aangeboden kreeg, en liever dingen eerst goed uitsluit voordat ik begin te klagen en/of zeuren, haha.
Alvast bedankt!
Re: Minimale bruto uurloon parttime medewerker
Dat wettelijke bruto uurloon voor iemand van >23 jaar, is bij een volledige werkweek die bedragen inderdaad, maar 30 uur is geen volledige werkweek, maar een part-time contract, en dan is dit evenredig lager lees ik hier. In dit geval heeft hij volgens mij dus 4/5 deel (80%) recht op het minimum maandloon, aangezien hij 4 werkdagen werkt, en geen 5.M. de Haas schreef:Hallo,
Alvast bedankt!
-
Dat zal dan een hele brute berekening worden. Als je dus 1 dag werkt heb je recht op 1/5? Dat betekent dat iemand van 16 nog meer zal verdienen in de supermarkt toch?
-
- Contacteer:
M. de Haas schreef:Dat zal dan een hele brute berekening worden. Als je dus 1 dag werkt heb je recht op 1/5? Dat betekent dat iemand van 16 nog meer zal verdienen in de supermarkt toch?
Is toch niet zo moeilijk te bereken ? De persoon van 16 zal meer uren / dagen werken en ja dan verdient iedereen meer dan een persoon welke 1 dag werkt.
Hier meer info:
http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/m ... ck/uurloon
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... r-uur.html
-
In de link van sjohie staat die 9,42 precies vermeld. 2e kolom, 36 urige werkweek. Kennelijk is 36 uur per week de norm in dat bedrijf, en daar past dat uurloon bij. Hoeveel uren een parttimer werkt doet niet ter zake voor de hoogte van het loon per uur. In jouw geval krijgt je partner dus 30 x 9,42 uurloon.
Nu is het alleen nog de vraag of het bruto minimum in overeenstemming is met de zwaarte van de functie. Maar daar kan ik geen uitspraken over doen.
Nu is het alleen nog de vraag of het bruto minimum in overeenstemming is met de zwaarte van de functie. Maar daar kan ik geen uitspraken over doen.
-
Dan betekent het dus dat mijn partner niet op minimumloon betaald krijgt. Partner krijgt namelijk 130 uur per maand uitbetaald. 1170,00 gedeeld door 130 uur = €9,00 buro per uur. (precies wat er bij uurloon staat)
-
Ok, ik had je eerste bericht verkeerd gelezen, ik dacht dat hij 9,42 kreeg. Maar je ziet in diezelfde kolom twee andere bedragen, beiden onder de 9 euro. Als het gebruikelijke aantal uren op 38 of 40 zit, dan krijgt hij iets meer dan het minimum. Dat zou je dus eerst even na moeten vragen.
Dat hij in totaal onder het minimum zit is niet meer dan logisch. Immers, hij maakt geen volle werkweken, dus het totale bruto loon wordt aangepast naar ratio van het aantal gewerkte uren.
Dat hij in totaal onder het minimum zit is niet meer dan logisch. Immers, hij maakt geen volle werkweken, dus het totale bruto loon wordt aangepast naar ratio van het aantal gewerkte uren.
Als hij een 30-uurs contract heeft, wordt hij niet per uur uitbetaald maar voor een dienstverband van 30 uur per week. Bij een minimumloon van 1469,40 voor een volledig dienstverband (40 uur), is het minimumloon voor een dienstverband van 30 uur dus 1469,40/40*30 = 1102,05 euro. Met 1170 euro zit hij daar dus gewoon boven
-
Duidelijk. Bedankt voor de reacties!
Word me nu in ieder geval veel meer duidelijk, blij met de antwoorden.
Word me nu in ieder geval veel meer duidelijk, blij met de antwoorden.