LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Na 8 jaar hard werken niet meer opgeroepen

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
MuuMuu
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 aug 2011 12:46

Na 8 jaar hard werken niet meer opgeroepen

Ongelezen bericht door MuuMuu »

Ik ben begin augustus in mijn vakantie gebeld door mijn teamleidster dat ik per 1 september niet meer wordt opgeroepen. De rede die ze gaf was reorganisatie. Ik werk al bijna 8 jaar voor deze zorginstelling met een nuluren contract voor onbepaalde tijd. In die 8 jaar heb ik altijd structureel in het weekend op vaste dagen op vaste uren gewerkt.

Ik weet dat ik volledig in mijn recht sta om die uren op te eisen, ik heb dus tegen mijn teamleidster gezegd dat ze dit niet kan maken omdat ik wettelijk gezien gewoon recht heb op dat werk, of die uren, maar ik werd toen doorverwezen naar de locatiemanager.

Bij de locatiemanager legde ik de situatie weer uit en die zei vervolgens dat ze nu niet op inhoudelijke vragen in wilde gaan omdat ze dat eerst met de HR en advocaten wilde bespreken.

Ik ben toen naar de HR gegaan die op vakantie bleek te zijn. Toen ze na een week weer terug was van vakantie had ik haar ook weer mijn situatie uitgelegd en zij zei vervolgens dat ik nu haar prioriteit niet ben maar het redden van de organisatie van faillissement. Ik had haar ook gevraagd om een officiele schriftelijke verklaring, maar daar kan ik waarschijnlijk wel jaren op zitten wachten.

Nou geloof ik niet dat de zorginstelling waar ik voor werk failliet gaat, maar dat ze me gewoon wou afpoeieren met de hoop dat ik zelf ontslag zal nemen. Ze had me geadviseerd om een andere baan te zoeken. Wat kan ik nou het beste doen? Heeft het wel zin om hier juridische stappen te ondernemen?

Ze nemen nog wel nieuwe managment medewerkers aan. Die locatiemanager en de HR medewerkster werken hier ook pas sinds een paar maanden.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Na 8 jaar hard werken niet meer opgeroepen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Weet niet of je daar ook maar iets tegen kan doen, je hebt tenslotte een
nul urencontract en als ze geen werk meer voor je hebben wegens een reorganisatie......

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Na 8 jaar hard werken niet meer opgeroepen

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Onzin, 0 uren of hoeveel uren dan ook!

Als je over de laatste paar maanden een bepaald aantal per week gewerkt hebt, geld er gewoon een ontslag regeling voor dat aantal uren en de wettelijke zaken die daarbij komen kijken.

Als werknemer heb je dus gewoon recht op een officiele ontslagregeling met een opzegtermijn en onderhand gewoon het doorbetalen van dat aantal uren.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Na 8 jaar hard werken niet meer opgeroepen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@daan

idd je hebt gelijk over de laatste 3 mnd moeten ze het nemen!

mmichel
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 mar 2009 20:21

Re: Na 8 jaar hard werken niet meer opgeroepen

Ongelezen bericht door mmichel »

Beste MuuMuu,

Indien de organisatie toch niet failliet gaat lees dit eens. In het kader van de flexwet gelden er andere voorwaarden dan jou voorgespiegeld worden.
Maak per brief bezwaar tegen je ontslag. 8 jaar een 0 uren contract .. mochten ze willen.... die vaste uren dat je opgeroepen werd kunnen een groot verschil maken.

Er lopen hier op het forum een aantal personen die een juridische achtergrond hebben, geef die een een P(ersoonlijk)B(ericht).

Lees hieronder maar eens.

http://www.vkbanen.nl/banen/artikel/Nul ... 99880.html

Groet,

mmichel

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Na 8 jaar hard werken niet meer opgeroepen

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Simpel en nogmaals, hij heeft recht op de gemiddeld gedraaide uren over de afgelopen 3 maanden.
Heb dit zelf al eens via mijn rechtsbijstand verzekering uitgezocht en weet dus dat het correcte info is.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Na 8 jaar hard werken niet meer opgeroepen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ja en mijn vriendin heeft het 5 mnd geleden gehad,?dus simpel?

MuuMuu
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 aug 2011 12:46

Re: Na 8 jaar hard werken niet meer opgeroepen

Ongelezen bericht door MuuMuu »

Hoi allemaal,

Ik word niet ontslagen, maar alleen niet meer opgeroepen. Ik heb tegen al die leidinggevenden gezegd dat ik recht heb op die uren, maar dan zeggen ze telkens dat ze even niet op mijn "inhoudelijke vragen" ingaan, of dat ik nu "niet hun prioriteit" ben. Ik had ook gezegd dat als ze van me af willen ze me maar moeten ontslaan, maar dan zeggen ze dat ze dat niet willen want als er iemand ziek is of op vakantie is dan moet ik invallen. Daar kan ik dan wel mooi op wachten. Waarschijnlijk zullen ze me dan toch niet meer inzetten maar het met de andere medewerkers oplossen.

Ik heb nu echt het idee dat ze me alleen niet willen ontslaan omdat ze dan een ontslagvergunning moeten aanvragen en daar hebben ze geen zin in. Een aantal andere meisjes hier, met hetzelfde probleem, hebben zelf nu ontslag genomen, maar volgens mij is dat precies wat ze willen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Na 8 jaar hard werken niet meer opgeroepen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Daan_1978 schreef:Simpel en nogmaals, hij heeft recht op de gemiddeld gedraaide uren over de afgelopen 3 maanden.
Heb dit zelf al eens via mijn rechtsbijstand verzekering uitgezocht en weet dus dat het correcte info is.
Heb je het nu over ww of over de uren die men TS nog moet laten werken !?
Je kan een werkgever toch niet verplichten om je uren te geven dat je kan werken als er geen werk is en dat met een 0 uren contract.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Na 8 jaar hard werken niet meer opgeroepen

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Jazeker wel Chocomelk, dat kan dus wel.
Het gemiddelde aantal uren per week over de laatste 3 maanden geld als contractuele uren. Sterker nog, je kunt de werkgever verplicht stellen om dat aantal uren ook op het contract te zetten. ( Maar dat is een stapje verder )
Feit is dus dat de werkgever in dit geval verplicht is dat gemiddelde aantal uren ook daadwerkelijk uit te betalen tot aan het moment dat er weer werk is, OF het aantal uren toch nog door de werknemer te laten werken.

Dit weet ik 100% zeker, want mijn vrouw wilden ze een tijdje terug gaan korten op haar uren, dus ineens 5 uur minder laten werken. Wij hebben toen rechtsbijstand ingeschakeld om na te checken wat de rechten waren en daar kwam bovenstaand verhaal uit.
Daar is mijn vrouw mee naar haar werkgever gegaan, waarop direct actie ondernomen werd. Ze werkt namelijk nog steeds het aantal uren en ze is niet gekort.
Ze had inderdaad gelijk gaf haar werkgever aan.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Na 8 jaar hard werken niet meer opgeroepen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Super Daan, hoop dat TS wat aan je antwoord heeft en
daar mee aan de slag kan.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Na 8 jaar hard werken niet meer opgeroepen

Ongelezen bericht door dhc »

korten op haar uren
Da's dus totaal iets anders! Korten op uren mag niet zomaar, daar heb je gelijk in.
Iemand met een 0-urencontract niet oproepen is gewoon toegestaan.

Je moet geen appels met peren vergelijken....

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Na 8 jaar hard werken niet meer opgeroepen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

dhc schreef:
korten op haar uren
Da's dus totaal iets anders! Korten op uren mag niet zomaar, daar heb je gelijk in.
Iemand met een 0-urencontract niet oproepen is gewoon toegestaan.

Je moet geen appels met peren vergelijken....
Dat dacht ik zelf dus ook maar volgens Daan niet dus omdat het gemiddelde
aantal uren geteld wordt over de afgelopen 3 mnd.

Wat als ze gewoon geen werk hebben voor TS ?

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Na 8 jaar hard werken niet meer opgeroepen

Ongelezen bericht door bianca82 »

of te wel als je een rechtsbijstandverzekering heb of lid van de bond ben of er een juridisch loket in de buurt zit.. gaan met die banaan ..

als een gek info daar aanvragen

want ik heb ook een 0 uren contract en kan me herinneren dat het inderdaad zo is dat je met een vast contract andere regels heb dan als je een tijdelijk contract heb.. je heb bepaalde rechten

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Na 8 jaar hard werken niet meer opgeroepen

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Chocomelk schreef:Wat als ze gewoon geen werk hebben voor TS ?
Dan moeten ze alsnog betalen.

Mijn vrouw had ook een 4 uren contract namelijk, terwijl ze de afgelopen paar jaar toch echt 25 uur gewerkt heeft.
Ze wilden haar terugzetten naar 15 tot 20 uur per week, omdat ze ( volgens haar werkgever ) een 4 uren contract had en dat dus zou kunnen.
Dit kon dus echter niet en toen mijn vrouw op werk rechtsbijstand erbij heeft gehaald, bleef ze netjes 25 uur werken.

Dus, DHC, ik vergelijk GEEN appels met peren. Zo'n idioot ben ik gelukkig niet.
En inderdaad, ik hoop dat de poster er iets aan heeft. Feit blijft natuurlijk dat hij het zelf kan laten bevestigen bij zijn rechtsbijstand of, indien hij geen r.b. heeft, bij een juridisch loket.

Het is volgens de wet namelijk zo dat wanneer, ookal heb je een 0-uren contract, je bijvoorbeeld de laatste 3 maanden ( of langer ) gemiddeld 25 uur gewerkt hebt, je in principe een contract van 25 uur zou kunnen opeisen bij de werkgever. Dat gaat natuurlijk wel wat ver en zal de relatie werkgever/werknemer niet verbeteren, maar een werkgever kan dit niet ontwijken wettelijk gezien.

Vraag het zelf maar na, DHC, dan zul je het zelf ook bevestigd krijgen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Na 8 jaar hard werken niet meer opgeroepen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Daan, wat als ze gewoon geen werk hebben voor TS ?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Na 8 jaar hard werken niet meer opgeroepen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

rozemarijntje schreef:ja en mijn vriendin heeft het 5 mnd geleden gehad,?dus simpel?
Recht hebben is een, recht krijgen is nog een heel ander verhaal soms. Kennelijk is dat bij de werkgever van de vrouw van Daan nogal vrij makkelijk gegaan na het inwinnen van informatie bij de rechtsbijstand. Maarja waar blijf je als werkgever blijft volhouden ? Dan wordt het toch een ingewikkelder verhaal en is de gang naar de rechter nodig.

Kan me wel voorstellen dat het verhaal van Daan aardig klopt. TS zou eens advies kunnen inwinnen bij de eigen rechtsbijstand of anders een juridisch loket, eerste advies is doorgaans gratis.

kica1
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 jan 2007 16:40

Re: Na 8 jaar hard werken niet meer opgeroepen

Ongelezen bericht door kica1 »

Op de website van de Rijksoverheid staat informatie over een 0-uren contract.
Kijk maar achter de volgende link: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... epkrachten

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Na 8 jaar hard werken niet meer opgeroepen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Chocomelk schreef:Daan, wat als ze gewoon geen werk hebben voor TS ?
Doorbetaling van loon.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Na 8 jaar hard werken niet meer opgeroepen

Ongelezen bericht door dhc »

Oké, ik ben overtuigd van de "verplichting" van de werkgever.
Snap ik nog één ding niet: Waarom werkt iemand 8 jaar lang op een 0-urencontract?

Gesloten