LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onderbetaald als vakkenvuller

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
keukentwijfelaar
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 jan 2009 15:39

onderbetaald als vakkenvuller

Ongelezen bericht door keukentwijfelaar »

Mijn zoon van 16 werkt al ruim een jaar als vakkenvuller.
Hij werkt 2 vaste avonden in de week van 5 tot 7 uur. Hij moet zich dan om 5 voor 5 omgekleed melden bij zijn leidinggevende van die dag en mag na afloop pas weg als zijn werk door die zelfde leidinggevende is goedgekeurd. Vaak loopt dit werk uit omdat de genoemde targets van vakkenvullen en spiegelen binnen die 2 uur niet haalbaar blijken te zijn. Maar ook omdat de leidinggevende "zoek" is of niet meteen kan komen controleren. De eerste 2 weken van zijn dienstverband mocht hij wel om 7 uur naar huis omdat het logisch was dat hij als nieuweling de targets niet zou halen. Daarna niet meer; in zijn derde week hebben wij hem om 8 uur opgehaald wegens een andere afspraak. Vervolgens is hij vrijwel elke keer later dan 7 uur klaar met zijn werk, regelmatig langer dan een half uur later en gemiddeld zeker wel 20-25 minuten.
Alleen bij byzondere onstandigheden wordt er overwerk uitbetaald, normaal gesproken dus niet. De keren dat hij zijn taak wel voor tijd afhad, mocht hij niet eerder naar huis maar moest hij andere collega's gaan helpen.
Graag verneem ik ervaringen van andere (ouders van) vakkenvullers. Is het normaal dat structureel overwerk van 30 minuten op een diensttijd van 2 uur niet wordt vergoed? We hebben het hier over een overwerkpercentage van ongeveer 25 procent!
De laatste tijd baalt mijn zoon hier zo van dat hij hier opmerkingen over maakt waarna er meteen wordt gedreigd met ontslag. Een collega van hem die om 7 uur stopte met werk en niet meer door wilde gaan kreeg inderdaad ter plekke te horen dat hij niet meer terug hoefde te komen.
Graag reacties, suggesties en jullie ervaringen.

Abarth
Berichten: 125
Lid geworden op: 24 jan 2008 19:33

Re: onderbetaald als vakkenvuller

Ongelezen bericht door Abarth »

Zelf ontslag nemen.
Je wilt daar toch niet werken als je zo behandeld wordt.
Als je wil werken is er werk genoeg.

superklaver

Re: onderbetaald als vakkenvuller

Ongelezen bericht door superklaver »

Wat staat erover in zijn contract. vaak is het zo dat het kwartier voor en het kwartier na werktijd voor je zelf zijn. maar dat je dan wel verplicht bent om bijvoorbeeld af te sluiten. ik weet niet of uw zoon mondig is, maar anders zou ik als ouder overleggen met de werkgever. misschien dat u er dan samen uit komt. is dat niet zo, dan zou ik uw zoon laten zoeken naar een andere baan.

witte angora
Berichten: 30951
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: onderbetaald als vakkenvuller

Ongelezen bericht door witte angora »

Ooit, lang geleden, had ik een blauwe maandag een soortgelijke dictator als werkgever. Ik ga er verder niet op in, maar ik ben dus niet langer dan 4 weken gebleven. Dat ging dan om één à twee ochtenden per week. Anderen waren nog sneller weg.

Zeker voor de leeftijdsgroep van je zoon is er werk zat op het ogenblik.

Wel is het zo dat het best kan dat, als hij het nog een poosje volhoudt, hij nog een slagje efficienter, en dus harder leert te werken, en dan zou hij zijn targets wél kunnen halen.

keukentwijfelaar
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 jan 2009 15:39

Re: onderbetaald als vakkenvuller

Ongelezen bericht door keukentwijfelaar »

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.
Hij werkt inderdaad inmiddels een stuk sneller en efficienter dan toen hij begon en als hij ergens alleen werkt weet hij de targets regelmatig wel te halen. Vaak wordt hij echter ingedeeld met meerdere personen voor een bepaalde afdeling/"straat" en is hij dus mede afhankelijk van de snelheid van zijn collega's waar regelmatig nieuwelingen tussen zitten. Daarnaast blijkt de ene straat of de andere erg uit te maken.
Het contract zal ik er inderdaad eens erbij gaan zoeken.
Ik blijf benieuwd naar ervaringen van andere vakkenvullers.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: onderbetaald als vakkenvuller

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

hoe vervelend het ook is, controleren van geleverd werk valt niet onder werktijd. Dat wil dus zeggen dat uw zoon inderdaad gewoon moet blijven en wachten tot zijn werk gecontroleerd is.
Targets mogen ook per groep gesteld worden en zijn niet perse op individuele basis. Dus ook als uw zoon klaar is maar zijn groep nog niet moet hij mee helpen.
Dit valt officieel niet onder overwerk omdat er geen extra werkzaamheden verricht zijn. Er moeten alleen de werkzaamheden verricht worden die dus al afgesproken zijn, en dat is niet gelukt binnen de vastgestelde tijd. Dus overwerk uren heeft hij geen recht op, voor de wet (en let op, dit is dus niet mijn mening) heeft hij dus niet overgewerkt maar is hij gewoon te langzaam.

Wel kunt u zich afvragen of de gestelde tijd voor de werkzaamheden wel realistisch is (als ze constant niet afkomen lijkt me dat niet) Punt is wel, daar kunt u over gaan klagen maar dat gaat u niet winnen, er staan een heleboel 16 jarigen te trappelen om een baantje, voor uw zoon 10 anderen. (hoe erg dat ook is)

Ik wou dat ik u meer kon helpen.

Trudy

rinazoet
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2011 13:58

Re: onderbetaald als vakkenvuller

Ongelezen bericht door rinazoet »

Hallo,
Mijn zoon werkt als vakkenvuller, hij vindt dit leuk om te doen.
Maar ook hij heeft te maken met een tijdslimiet (waarin volgens de meeste medewekers het werk niet af kan door verkeerde planning). Hij werkt bv.van 17.00-19.00 uur maar kan in die tijd niet altijd alle vracht verwerken. Hij krijgt dan de tijd die hij extra nodig heeft niet betaald. Is hij eerder klaar mag hij ook niet weg maar moet iemand anders helpen . Nu is het zelfs zo dat als hij de tijd niet haalt ze hem die avond helemaal niet betalen. Mag en kan dit zomaar?
Ook is er veel verschil in personen die het moeten controleren, de een vind nooit iets meteen goed de ander is iets makkelijker. Aan mijn zoon en ik weet ook aan anderen die er werken is nooit verteld wat er van ze verwacht wordt en in hoeveel tijd.
Kunnen wij hier iets aan doen en wat?
graag reactie, alvast bedankt!!

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: onderbetaald als vakkenvuller

Ongelezen bericht door JtC »

Ik vind het eigenlijk schandalig dat die kids zo weinig betaald krijgen t.o.v. volwassenen. Eigenlijk slaat het nergens op, want zij verrichten in feite hetzelfde werk dat volwassenen zouden doen. wat mij betreft zou ik geen bezwaren hebben als de prijzen omhoog zouden gaan vanwege hogere lonen voor die jongens en meisjes. En daarbij, misschien ook weer een drempel minder voor de straatschoffies en luie jeugd die denkt dat alles gratis aan komt waaien.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: onderbetaald als vakkenvuller

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Even een vraagje voor de TS.
Wat is de situatie als jouw zoon met mensen werkt wie er net zo lang als hem werken?

Je geeft aan dat hij regelmatig wel op tijd klaar is, maar soms ( vanwege nieuwelingen in zijn straat ) wat langzamer gaat.
Maar wat als hij dus met gelijken werkt? Is hij dan wel netjes op tijd klaar?

Want als dat zo is, zie ik eigenlijk niet zo'n groot probleem.
Als je als volwassene ergens met een verse, nieuwe medewerker zit en je moet om alles goed uit te kunnen leggen dan eens een kwartiertje of half uur langer doorwerken, doe je dit toch ook gewoon zonder klagen neem ik aan?
Tenminste, gericht op de toekomst ( de nieuwe zal ingewerkt zijn na een tijd en dus een aanwinst moeten worden en verlichting moeten geven in het openstaande werk ) en met een beetje hart voor de zaak, zou ik dat met plezier en uit collegialiteit doen zonder om meer loon te vragen.

electomonteur
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2011 12:16

Re: onderbetaald als vakkenvuller

Ongelezen bericht door electomonteur »

rinazoet schreef:Hallo,
Mijn zoon werkt als vakkenvuller, hij vindt dit leuk om te doen.
Maar ook hij heeft te maken met een tijdslimiet (waarin volgens de meeste medewerkers het werk niet af kan door verkeerde planning). Hij werkt bv.van 17.00-19.00 uur maar kan in die tijd niet altijd alle vracht verwerken. Hij krijgt dan de tijd die hij extra nodig heeft niet betaald. Is hij eerder klaar mag hij ook niet weg maar moet iemand anders helpen . Nu is het zelfs zo dat als hij de tijd niet haalt ze hem die avond helemaal niet betalen. Mag en kan dit zomaar?
Ook is er veel verschil in personen die het moeten controleren, de een vind nooit iets meteen goed de ander is iets makkelijker. Aan mijn zoon en ik weet ook aan anderen die er werken is nooit verteld wat er van ze verwacht wordt en in hoeveel tijd.
Kunnen wij hier iets aan doen en wat?
graag reactie, alvast bedankt!!
het niet betalen van gewerkte uren is niet toegestaan
de werkgever moet de afgesproken uren betalen
dus van 17-19 uur
de uren daar na is twijfel achting en als eens uitgelegd hier voor
ik zou de ouder aan raden als het een groot bedrijf is contract op te nemen met het hoofd kantoor en daar het probleem voor te leggen

ook bij bazen onder een grote naam vallen onder de grote naam en kunnen via de grote naam worden aangesproken op hun gedrag

eventueel uw zoon een formulier laten mee nemen waar de leidinggevende tekent dat hij op tijd is en dat hij minstens tot einde werktijd aanwezig is geweest
en als bij de salaris betalingen er te weinig basis uren zijn betaald een gesprek met de filiaal manager of eigenaar aan gaan en de ure eisen en eventueel dreigen met een rechtszaak en klachten bij de arbeidsinspectie
(de kans bestaat wel dat uw zoon dan word weg gepest of ontslagen )
maar u altijd recht blijft houden op on betaalde uren en eventueel meer dan die als de arbeidsinspectie in zijn voordeel beslist

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: onderbetaald als vakkenvuller

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

gruwxdhk schreef:Ik krijg maar €4,08 terwijl een 21 jariger € 9,56 en hij evenveel moet doen.
En terecht, of had je verwacht dat iemand van 21 hetzelfde zou verdienen?

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: onderbetaald als vakkenvuller

Ongelezen bericht door berend12 »

Daarvoor moet je bij de politiek en de vakbonden zijn. Als je 18 (en dus volwassen bent) dan verdien je nog maar 45.5 % van het minimumloon. En dat terwijl iedereen dit eenvoudige werk even goed kan doen. Het is een manier om je klein te houden want van zo`n salaris kan je geen gezin onderhouden of sparen voor de toekomst.
In de meeste landen met een minumumloon kennen ze dit systeem niet.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: onderbetaald als vakkenvuller

Ongelezen bericht door dhc »

.
Laatst gewijzigd door dhc op 25 okt 2011 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: onderbetaald als vakkenvuller

Ongelezen bericht door dhc »

.
Laatst gewijzigd door dhc op 25 okt 2011 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: onderbetaald als vakkenvuller

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ja jongens, je kan je wel 10 keer beter gedragen op dit forum als dhc, maar er is idd een leeftijdsgrens.....

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: onderbetaald als vakkenvuller

Ongelezen bericht door CSM »

He, doe eens niet zo flauw en kleinzerig, wat maakt dat ene jaartje nou nog uit. Jongens discussieren beleefd mee over een onderwerp waar ze meer (recente) ervaring mee hebben dan de gemiddelde ouwe zuurpruim op dit forum.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: onderbetaald als vakkenvuller

Ongelezen bericht door dhc »

.
Laatst gewijzigd door dhc op 25 okt 2011 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: onderbetaald als vakkenvuller

Ongelezen bericht door berend12 »

Schrijf de werktijden en uren die je gewerkt hebt op in een agenda. Zeker als vakkenvuller (vaak oproepkracht) werk je op wisselende tijden en zullen ook de uren die je gewerkt hebt per week verschillen. Heb het zelf ook meegemaakt dat het afhelpkwartiertje niet werd uitbetaald en dat ze minder uren uitbetaalden dan op het rooster stonden omdat de chef niet met de uren uitkwam.

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: onderbetaald als vakkenvuller

Ongelezen bericht door CSM »

@dhc: Regels zijn er om geinterpreteerd te worden. In dit geval lijken me de bijdrages van ervaringsdeskundigen (de vakkenvullers van deze generatie) interessanter dan uw zure off-topic praatjes over de politiek en pruimen.

De jongens betalen belasting en dragen dus bij aan het in stand houden van de Tros en de Tros Radar website. Alleen daarom al hebben ze net zo veel recht van spreken als iedere uitkerings-trekker die ik hier zo vaak tegenkom.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: onderbetaald als vakkenvuller

Ongelezen bericht door dhc »

.
Laatst gewijzigd door dhc op 25 okt 2011 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten