LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Overuren?
-
- Contacteer:
Overuren?
Vraagje :
onze personeelschef (die zich HR manager noemt) zegt dat overuren niet betaald worden, en dat mijn functie inhoud dat af en toe een uurtje extra moet kunnen...
Maar ja - een hele zaterdag is niet 'een uurtje extra'.
Mag ik dit weigeren? Of mag ik tijd-voor-tijd vragen.
Uitbetalen is zinloos aangezien het meeste dan aan belasting opgaat.
onze personeelschef (die zich HR manager noemt) zegt dat overuren niet betaald worden, en dat mijn functie inhoud dat af en toe een uurtje extra moet kunnen...
Uitbetalen is zinloos aangezien het meeste dan aan belasting opgaat.
Re: Overuren?
Wat staat in jouw contract en de CAO?
Hogere functie krijgen meestal overuren niet betaald, maar een hele zaterdag, is dan best heftig.
Hogere functie krijgen meestal overuren niet betaald, maar een hele zaterdag, is dan best heftig.
Dat hangt van je arbeidscontract af, er zijn functies waar je geen overuren mag schrijven, en als tegenprestatie een X aantal vrije dagen extra krijgt per jaar.
Als dat niet zo is, is het een ander verhaal natuurlijk, en komt het in de sfeer van bedrijfscultuur, eigen meningen en zo verder, waar dan de wetgeving weer haaks op staat, aangezien je niet gratis hoeft te werken voor je werkgever. Verder maakt het nogal uit of dit structureel of éénmalig was, en of u in het verleden al niet eens wat voordeeltjes van de zaak heeft gehad, zeg een bedrijfsvoertuig een zaterdagmiddag lenen om wat tuinafval af te voeren, en zo verder.
En dat uitbetalen van overuren extra belast zou worden is een fabeltje, je werkgever houdt weliswaar maximaal in (bijzonder tarief), maar aan het eind van het jaar, kijkt de belastingdienst naar je totale inkomen, en zal eea dus weer verdisconteert worden. Dat is de simpele versie, de fiscaal-juridisch complexe versie is me ooit uitgelegd, maar dat was zo saai, dat ik na 5 minuten alles al weer vergeten was. Hier staat eea uitgelegd trouwens.
Als dat niet zo is, is het een ander verhaal natuurlijk, en komt het in de sfeer van bedrijfscultuur, eigen meningen en zo verder, waar dan de wetgeving weer haaks op staat, aangezien je niet gratis hoeft te werken voor je werkgever. Verder maakt het nogal uit of dit structureel of éénmalig was, en of u in het verleden al niet eens wat voordeeltjes van de zaak heeft gehad, zeg een bedrijfsvoertuig een zaterdagmiddag lenen om wat tuinafval af te voeren, en zo verder.
En dat uitbetalen van overuren extra belast zou worden is een fabeltje, je werkgever houdt weliswaar maximaal in (bijzonder tarief), maar aan het eind van het jaar, kijkt de belastingdienst naar je totale inkomen, en zal eea dus weer verdisconteert worden. Dat is de simpele versie, de fiscaal-juridisch complexe versie is me ooit uitgelegd, maar dat was zo saai, dat ik na 5 minuten alles al weer vergeten was. Hier staat eea uitgelegd trouwens.
Dat kan inderdaad bij sommige functies. De gedachte is dat deze uren in het maandsalaris zijn verwerkt.Guardian72 schreef:onze personeelschef (die zich HR manager noemt) zegt dat overuren niet betaald worden, en dat mijn functie inhoud dat af en toe een uurtje extra moet kunnen...
@ Alfatrionalfatrion schreef:Dat kan inderdaad bij sommige functies. De gedachte is dat deze uren in het maandsalaris zijn verwerkt.Guardian72 schreef:onze personeelschef (die zich HR manager noemt) zegt dat overuren niet betaald worden, en dat mijn functie inhoud dat af en toe een uurtje extra moet kunnen...
TS heeft de hele zaterdag gewerkt, en niet een paar over uurtjes.
Is dat zo? Sinds wanneer gelden er voor overuren andere belastingtarieven dan voor reguliere uren?Guardian72 schreef:Uitbetalen is zinloos aangezien het meeste dan aan belasting opgaat.
Er zijn wel meer mensen welke regelmatig 50/60 uur per week draaien, waarbij deze uren verwerkt zitten in het salaris.
Het ligt echt aan de functie en salaris (+ CAO/afspraken met de werkgever) van TS of dit gerechtvaardigd is.
Het ligt echt aan de functie en salaris (+ CAO/afspraken met de werkgever) van TS of dit gerechtvaardigd is.
Klopt,bij overuren wordt 42% ingehouden(belasting)klaas1978 schreef:Is dat zo? Sinds wanneer gelden er voor overuren andere belastingtarieven dan voor reguliere uren?Guardian72 schreef:Uitbetalen is zinloos aangezien het meeste dan aan belasting opgaat.
Net zoveel als bij een loonsverhoging.snepke schreef:Klopt,bij overuren wordt 42% ingehouden(belasting)klaas1978 schreef:Is dat zo? Sinds wanneer gelden er voor overuren andere belastingtarieven dan voor reguliere uren?Guardian72 schreef:Uitbetalen is zinloos aangezien het meeste dan aan belasting opgaat.
Dus niet zomaar meer dan standaard.
http://www.112werkforum.nl/112werkforum ... belasting/
Het ligt er aan wat je hebt afgesproken toen j er bent gaan werken, wat staat er in je contract? Waarschijnlijk heb je ook geen uurloon maar een vast bedrag per maand?
Ik krijg ook geen overuren betaald, ook niet als ik een keer in het weekend moet werken. Zelfs als ik op zakenreis ga een hele week krijg ik niet extra betaald omdat het onderdeel is van mijn baan.
Als het regelmatig voorkomt kun je het bespreken met je baas en je maandsalaris misschien omhoog krijgen.
Ik krijg ook geen overuren betaald, ook niet als ik een keer in het weekend moet werken. Zelfs als ik op zakenreis ga een hele week krijg ik niet extra betaald omdat het onderdeel is van mijn baan.
Als het regelmatig voorkomt kun je het bespreken met je baas en je maandsalaris misschien omhoog krijgen.
Heel veel mensen krijgen een vast bedrag per maand, maar daaruit volgt nog niet dat overwerk niet betaald zou hoeven worden. Zo zou al te gemakkelijk zijn om mensen minder dan het minimumloon uit te betalen. Ook de wet en de CAO doen hun duit in het zakje. Arbeidsrechter heeft hierover het volgende te melden:SaritaX schreef:Het ligt er aan wat je hebt afgesproken toen j er bent gaan werken, wat staat er in je contract? Waarschijnlijk heb je ook geen uurloon maar een vast bedrag per maand?
Arbeidsrechter schreef:In veel gevallen zal de werkgever een medewerker gedurende het overwerk loon moeten doorbetalen en is de werkgever mogelijk ook een overwerktoeslag verschuldigd. Dit geldt zeker als dit overeengekomen of gebruikelijk is. Overwerk wordt doorgaans in een CAO geregeld, hetgeen vaak een standaard of minimumregeling is waarvan niet of slechts tengunste van de medewerker afgeweken mag worden (1.5.). Het is mogelijk dat er voor overwerk geen extra loon wordt betaald, maar dat de medewerker later minder uren hoeft te werken, over welke uren hij wel loon ontvangt. Overwerk wordt dan gecompenseerd met vrije tijd, waarbij het loon in beginsel gelijk blijft. In bepaalde gevallen kan de werkgever stellen dat: in het loon dat de medewerker per tijdvak krijgt (week of maand) ook een vergoeding voor overwerk zit begrepen (hoewel dit niet uitdrukkelijk is bepaald). Een dergelijk all-in salaris komt wel voor als het gaat om een vrij hoog loon, bijvoorbeeld van leidinggevenden. Deze medewerkers kunnen dan gehouden zijn om overwerk te verrichten zonder dat zij daarvoor een vergoeding krijgen.
http://www.arbeidsrechter.nl/afroepkrac ... -personeel
-
- Contacteer:
Aan allen :
Ik moet mijn contract etc. nog eens grondig doorspitten.
Deze zit alleen ergens in het archief.
Het punt is dat het wel eens voorkomt dat er een uurtje of 2 langer doorgewerkt word, maar soms ook als het werk 'op is' er ook wel eens een uurtje minder gewerkt word.
Dat is doorgaans redelijk in balans - alleen nu word gezegd dat er een zaterdag gewerkt moet worden - maar zonder enige compensatie. (Geen tijd-voor-tijd, geen 'zaterdagtoeslag', etc.)
Mijn officiele functie titel is 'PC & Network support engineer' - zeg maar helpdesk, netwerk- en systeembeheerder in een. Overtijd is niet 'bijzonder' - maar een dag werken zonder een andere dag daarvoor vrij is wel uitzonderlijk.
Ik moet mijn contract etc. nog eens grondig doorspitten.
Deze zit alleen ergens in het archief.
Het punt is dat het wel eens voorkomt dat er een uurtje of 2 langer doorgewerkt word, maar soms ook als het werk 'op is' er ook wel eens een uurtje minder gewerkt word.
Dat is doorgaans redelijk in balans - alleen nu word gezegd dat er een zaterdag gewerkt moet worden - maar zonder enige compensatie. (Geen tijd-voor-tijd, geen 'zaterdagtoeslag', etc.)
Mijn officiele functie titel is 'PC & Network support engineer' - zeg maar helpdesk, netwerk- en systeembeheerder in een. Overtijd is niet 'bijzonder' - maar een dag werken zonder een andere dag daarvoor vrij is wel uitzonderlijk.
Een zaterdag, per week/maand?Dat is doorgaans redelijk in balans - alleen nu word gezegd dat er een zaterdag gewerkt moet worden - maar zonder enige compensatie. (Geen tijd-voor-tijd, geen 'zaterdagtoeslag', etc.)
Of eenmalig?
Of in verband met een, ik gis maar wat, backup van het systeem te maken?
-
- Contacteer:
Nee - server move - van oude naar nieuwe - maar dat is wel 3 verschillende servers in 3 verschillende landennevermind schreef: Een zaterdag, per week/maand?
Of eenmalig?
Of in verband met een, ik gis maar wat, backup van het systeem te maken?
Dus, niet standaard, maar incidenteel (tenzij 1x in de 3 jaar als 'regulier' aangemerkt kan worden).
Welk salaris hoort hierbij?Guardian72 schreef:Mijn officiele functie titel is 'PC & Network support engineer' - zeg maar helpdesk, netwerk- en systeembeheerder in een.
-
en kijk eens in de CAO, als die van toepassing is.guardian72 schreef:Ik moet mijn contract etc. nog eens grondig doorspitten.
Nomaal gesproken zou bij een functie van PC en networksupport engineer, gewerkte zaterdagen wel als tijd voor tijd opgenomen moeten kunnen worden.
-
- Contacteer:
Nou..
Afgelopen weekeinde - 4 uur op zaterdag, en 3 op zondag - maar vanuit huis kunnen werken..
Scheelt weer reistijd
Moet contract en CAO (heb ik die?) nog steeds nakijken - maar het is gekkenhuis..
Afgelopen weekeinde - 4 uur op zaterdag, en 3 op zondag - maar vanuit huis kunnen werken..
Scheelt weer reistijd
Moet contract en CAO (heb ik die?) nog steeds nakijken - maar het is gekkenhuis..
Leo hier schrijft is onjuist of op zijn minst onvolledig. Op basis van deze functieomschrijving alleen kan geen duidelijkheid worden verschaft. Immers kan een engineer zich in een vergelijkbare omstandigheden bevinden als de kok in het onderstaande verhaal.
http://www.kantoormrvanzijl.nl/arbeidsr ... mple=64848
http://www.kantoormrvanzijl.nl/arbeidsr ... mple=64848