LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] per dag 2 uur overwerken en niet bertaald krijgen

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
girltje

per dag 2 uur overwerken en niet bertaald krijgen

Ongelezen bericht door girltje »

hoi ik had een vraag. mijn vriend wordt maar tot half 3 betaald maar werkt elke dag minstens tot half 5. in contract staat dat over en min uren niet betaald worden. hij is koerier en moet dus de route wel afmaken (verplicht anders wordt die geschorst door bedrijf waar die voor rijd, dus niet zijn baas waar die voor werkt.). zijn baas zegt dat de overuren gecompenseert worden omdat je soms ook minder uren werkt.
nog nooit minder uren gewerkt altijd minstens 2 uur extra overgewerkt per dag.

de baas wilt er ook geen tijd voor tijd of vakantie dagen voor geven. want ook dat zou die niet kunnen betalen aangezien hij dan weer iemand anders de route moet laten rijden als me vriend vrij zou nemen.

oftwel hij werkt elke dag 2 uur over omdat die anders zijn baan verliest, maar krijgt er helemaal niks voor. mag de baas dit zo doen? ik neem aan de baas ook betaald wordt door bedrijf die hem inhuurt dus vreemd de baas het personeel niet alle uren kan betalen.

crazyme

Re: per dag 2 uur overwerken en niet bertaald krijgen

Ongelezen bericht door crazyme »

Kan het zijn dat hij veel trager is dan zijn collega's ?

Dan zou ik als werkgever ook niet staan te popelen om overuren uit te betalen, dan wordt luiheid extra beloond. Wanneer de route prima te doen is in de tijd die er voor staat zou ik de oplossing zoeken in vlotter doorwerken.

Wanneer daar geen sprake van is (en ik gok dat de werknemer die mening is toegedaan....) dan moeten overuren worden uitbetaald of worden gecompenseerd door vrije tijd.

girltje

bedankt voor je reactie

alle werknemers werken in dit bedrijf over. en hij werkt niet langzaam maar is gewoon teveel werk in te kort tijd bestek.

in contract staat deze zin:
in principe worden er geen overuren dan wel minuren uitgekeerd.
en in contract staat vermeld 40 uur per week krijgt betaald per 4 weken.

alle werknemers zeuren erom maar pas is nog 1 persoon ontslagen doordat die teveel terug bracht omdat die niet overwerkde.

baas zegt ene keer werk je meer andere keer minder. alleen is dat minder werken nog nooit gebeurt.

gerda1956

Ongelezen bericht door gerda1956 »

U zegt dat in het contract staat 40 uur per week. Hij krijgt daar ook voor betaald neem ik aan, dus zou hij 5 dagen gewoon 8 uur per dag moeten werken.
Hoezo werkt hij dan over? Werkt hij 10 uur per dag dan?

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Mijn eerste gedachte was ook : werkt hij dan 50 uur per week ?

girltje

nou wordt die helemaal lekker werd zojuist door hem gebeld. ik straks mee moet omdat zijn werkbus na garage moet. ik ben niet eens in loondienst en moet al mee omdat hij in zijn eigen tijd de bus moet laten maken. ik wordt hier echt zo gefrusteerd van. als me vriend al thuis is is die zwaar overspannen. en als die me belt hebben we ruzi door telefoon omdat ik van mening ben de baas zelf die bus moet laten repareren en niet me vriend in zijn vrije tijd en ik dan nog verplicht wordt mee te gaan omdat die anders geen vervoer na huis heeft. lekker geregeld in dit bedrijf allemaal.

girltje

hij stopt nu gewoon steeds om half 5. 2 uur overgewerkt dus dan is dat precies 50 uur per week wat die overwerkt en niet betaald krijgt en geen vrije dagen voor krijgt niks. heb het uitgerekend zou 5000 euro per jaar zijn als die 2 uur per dag overwerkt.

en laats had die schade gereden wordt wel in mindering gebracht van zijn loon ook nog. ik snap best dat normaal is maar vind erg kinderachtig na alle overgewerkde uren.

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

crazyme schreef:Mijn eerste gedachte was ook : werkt hij dan 50 uur per week ?
dat is niets bijzonders in de transportsector.. Ik weet dat het bij een vakantiebaantje dat ik had ook zo aan toe ging.. Ik heb toen gewoon gezegd dat ik stopte na die tijd, of ik gewoon betaald wilde worden voor het aantal uren. Het was gewoon onmogelijk om het op een normale manier te rijden (dus dan weet je ook waarom ze vaak zo asociaal rijden, dat ligt niet alleen aan de chauffeur). Voor mij was het toch maar een bijbaantje maar voor vaste krachten is het een stuk moeilijker je bek open te trekken

girltje

hij heeft nu ook nog een nieuw contract moeten tekenen. waar instaat hij ook geen minuren betaald krijgt.. en geen over uren. hij is van 40 uur contract na een 0 uren contract geplaats. hij Zou binnenkort 3 dagen vrij zijn. nu krijgt hij die niet doorbetaald omdat die nieuw contract heeft en dus nog geen uren heeft opgebouwd. en aangezien hij moest tekenen voor ontbinding van oude contract is alles wat die opgebouwd had komen te vervallen.

wat moeten we hier nu mee.

en over dat eerder stoppen dat kan die niet omdat zijn baas het werk inhuurt dan wordt die door het bedrijf die zijn baas inhuurt geschrorst. en dan kan zijn baas niks meer doen zoals hij zegt tenminste.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Waarom een nieuw contract tekenen, als je een oude hebt?

Hij had dit gewoon niet moeten tekenen - want zo snij je jezelf in de portemonnee.

Tip: Ik zou als een haas op zoek gaan naar een andere werkgever - dit levert jullie te veel frustraties op. Is niet goed voor de gezondheid en jullie relatie.

Nederwiedewiet

Ongelezen bericht door Nederwiedewiet »

hallo mensen,

ik werk zelf bij een bedrijf als orderpicker, ik werk van 9 tot 6 ( in mijn ogen zijn dat 9 uur per dag, maar volgens de werkgever werk je er 8 en + 1 uur pauze. ) nou valt het altijd wel een uur later uit dus werk ik er 10 op een dag. maar hier is het addertje onder het gras; als je 1 uur overwerk krijg je die NIET uitbetaald! alleen als je nog een uur extra overwerk krijg je dat wel betaald. nou is mijn vraag: is dat wel uberhaupt mogelijk? ik bedoel ik ga geen vrijwilligerswerk doen voor mijn baas die mij gewoon door hoort te betalen. weet iemand of ik dit juridisch moet oplossen of wat? iedereen bij mij op werk vindt het allemaal heel doodgewoon, maar dat komt omdat niemand zijn BEK durft open te trekken. ik zit over na te denken naar me baas te stappen en hem even ga vertellen hoe ik er allemaal over denk. want ze kunnen me niet gaan dwingen om 11 of 12uur op een dag te werken.

mvg Tom

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

@Nederwiedewiedewiedewiedewiet...

Over het algemeen zijn reacties op topics ouder dan een half jaar niet echt relevant.
Zeker niet als TS sinds 21-9-2010 inactief is....

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Nederwiedewiet schreef:hallo mensen,

ik werk zelf bij een bedrijf als orderpicker, ik werk van 9 tot 6 ( in mijn ogen zijn dat 9 uur per dag, maar volgens de werkgever werk je er 8 en + 1 uur pauze. ) nou valt het altijd wel een uur later uit dus werk ik er 10 op een dag. maar hier is het addertje onder het gras; als je 1 uur overwerk krijg je die NIET uitbetaald! alleen als je nog een uur extra overwerk krijg je dat wel betaald. nou is mijn vraag: is dat wel uberhaupt mogelijk? ik bedoel ik ga geen vrijwilligerswerk doen voor mijn baas die mij gewoon door hoort te betalen. weet iemand of ik dit juridisch moet oplossen of wat? iedereen bij mij op werk vindt het allemaal heel doodgewoon, maar dat komt omdat niemand zijn BEK durft open te trekken. ik zit over na te denken naar me baas te stappen en hem even ga vertellen hoe ik er allemaal over denk. want ze kunnen me niet gaan dwingen om 11 of 12uur op een dag te werken.

mvg Tom
Die pauze tijd dat klopt, maar dat extra uur werken wat je niet uitbetaald krijgt dat klopt dus niet, zoals ik je begrijp werk je dan tot 19.00 (met dat extra uur) ?
Je baas verplicht je dus om 2 uur over te werken tot 20.00 dus wil je het uitbetaald krijgen.
Niet meer doen dus.
Weet niet wat in je contract staat of je verplicht ben om overuren te maken.

Nederwiedewiet

Ongelezen bericht door Nederwiedewiet »

@dhc : ik google, vindt wat, en ga daar mee verder. ik snap jou punt ook eigenlijk niet.

@Chocomelk : dat ze me verplichten om over te werken, prima, maar dan wil ik wel betaald krijgen. en anders zal ik eens ff los gaan.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Nederwiedewiet schreef:@dhc : ik google, vindt wat, en ga daar mee verder. ik snap jou punt ook eigenlijk niet.

@Chocomelk : dat ze me verplichten om over te werken, prima, maar dan wil ik wel betaald krijgen. en anders zal ik eens ff los gaan.
Terecht dat je er wat van gaat zeggen, begrijp die mensen niet die maar 'gratis' overwerken voor de baas.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Nederwiedewiet schreef:@dhc : ik google, vindt wat, en ga daar mee verder. ik snap jou punt ook eigenlijk niet.

Wat snap je niet: reageren op een topic waarvan TS al driekwart jaar niets van zich laat horen. TS stelt een vraag, krijgt daar wel/geen antwoord op en verdwijnt weer.
Jouw reactie is irrelevant en niet ter zaken doend. Niemand heeft dus belang bij jouw reactie.

seconds-out

Ongelezen bericht door seconds-out »

Sommigen forumleden stellen eisen aan de houdbaarheidsdatum van een topic...is dat al te ver gevorderd, dan vindt men het onwenselijk dat er weer reacties worden geplaatst.
Bovendien kom je ook met een eigen verhaal, helemaal foute boel dus..je had voor het zelfde onderwerp een nieuw topic moeten aanmaken..klinkt logisch toch? (niet dus)
Maar ja ,dat kon jij allemaal niet weten, want zulke dingen staan niet in de gedragregels vermeldt.

Verplicht overwerken zonder betaald te worden?. :shock:
Tja...doe je werk heel traag zodat je minimaal 2 uur kan schrijven, zou een flauwe opmerking zijn.
Denk dat je er weinig aan kan doen, want het zal wel in de arbeidsvoorwaarden vermeld staan en wettelijk mag zoiets ook.
Hoe lang de tijdsduur daarvan is weet ik niet, maar het is meer bedoeld als een uitzonderingsgeval.
Zodra het overwerk een structueel karakter krijgt dienen overuren gewoon uit betaald te worden. Tenminste...zover ik het weet.
Alfatrion zou je misschien verder kunnen helpen hoe dat allemaal precies zit met overwerk.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

seconds-out schreef: Sommigen forumleden stellen eisen aan de houdbaarheidsdatum van een topic...is dat al te ver gevorderd, dan vindt men het onwenselijk dat er weer reacties worden geplaatst.
Bovendien kom je ook met een eigen verhaal, helemaal foute boel dus..je had voor het zelfde onderwerp een nieuw topic moeten aanmaken..klinkt logisch toch? (niet dus)
Maar ja ,dat kon jij allemaal niet weten, want zulke dingen staan niet in de gedragregels vermeldt.
Ik zie niet in wat hier zo fout aan is. De meesten zijn inmiddels gewend dat overal een nieuw topic over gestart wordt, wil niet per definitie zeggen dat dit de juiste manier is.
In de gedragsregels staat namelijk het volgende...
Gedragsregels Tros Radar Forum schreef:•Alvorens een nieuwe discussie te starten dienen gebruikers te controleren of er al soortgelijke discussies gaande zijn.

seconds-out

Ongelezen bericht door seconds-out »

Emmy75 schreef: "Gedragsregels Tros Radar Forum"]•Alvorens een nieuwe discussie te starten dienen gebruikers te controleren of er al soortgelijke discussies gaande zijn.
Voila!
Zelf heb ik er ook al commentaar op gehad...het is net of een topic heilig is..HET is de topic van TS en op een of andere manier mogen er na een bepaalde datum geen reacties meer geplaatst worden...vooral niet als het over het precies hetzelfde onderwerp gaat..
In mijn opinie maakt dat niks uit, zolang de moderator het laat staan kan iedereen blijven reageren, dat is de vrijheid van meningsuiting.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

On topic voor Nederwiet.

Pauze.
Het kan goed zijn dat je een uur pauze per dag hebt. Bijvoorbeeld een middagpauze van 30 minuten en 2 kofiiepauzes van een kwartier.
Deze pauzes zijn eigen tijd en daarom kun je ook zelf weten wat je gaat doen. Je kan dus ook een blokje om lopen en hoeft niet binnen het gebouw te blijven.

Overwerk.
In veel CAO's staat dat overwerk pas wordt toegekend na een bepaald aantal minuten. De meeste CAO's die ik ken is dat 30 minuten.
Concreet betekent dit dat als je minder dan 30 minuten extra werkt dat dit niet betaald wordt.
Het is raadzaam om de CAO van de bedrijfstak waarin je werkt eens na te lezen.

Dan nog een tip : wees bedachtzaam voordat je dergelijke zaken aan de kaak gaat stellen. Voor dat je het weet sta je alleen en krijg je de zwarte piet.

Gesloten