LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Prive tijd

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Hartenheer

Prive tijd

Ongelezen bericht door Hartenheer »

Bij de Gamma hebben ze allemaal een enorme pak papieren gehad die ze thus moesten doorlezen en ondertekenen.

Het was echt een enorme stapel, en in de taal die je wel een paar keer moest lezen voor je begrijpt waar het over gaat.
Nu heb ik een vergoeding gevraagd voor die 2 uur die je daar mee bezig ben, maar kreeg als antwoord dat hoort bij je werk.

Is dit terecht?

Mag een werkgever je zo maar een hoop "huiswerk" mee geven, die je in privé tijd moet verwerken.
Het is toch werk, zij verplichten je het toch?

Wie kan me hier duidelijkheid in geven

Leo The Emperor

Re: Prive tijd

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Wat was het onderwerp van de tekst op dit pak papier ?

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Als het niet in je contract staat zullen ze je het niet kunnen verplichten. Echter, ik neem aan dat het nodig of op zijn minst handig is voor je huidige functie en zie het als "een investering in je baan". Twee uur is nu ook weer niet de wereld, ietsje meer dan een voetbalwedstrijd minder kijken.
Overigens in een geval van reorganisatie of inkrimping qua personeel weet dan wel op welke plaats je jezelf zet met deze instelling van werknemers die er uit vliegen.
en in de taal die je wel een paar keer moest lezen voor je begrijpt waar het over gaat.
Geen Nederlands ?

Hartenheer

bprosman schreef:Als het niet in je contract staat zullen ze je het niet kunnen verplichten. Echter, ik neem aan dat het nodig of op zijn minst handig is voor je huidige functie en zie het als "een investering in je baan". Twee uur is nu ook weer niet de wereld, ietsje meer dan een voetbalwedstrijd minder kijken.
Overigens in een geval van reorganisatie of inkrimping qua personeel weet dan wel op welke plaats je jezelf zet met deze instelling van werknemers die er uit vliegen.
en in de taal die je wel een paar keer moest lezen voor je begrijpt waar het over gaat.
Geen Nederlands ?
Het klopt wat u zegt, het is nog geen voetbal wedstrijd, maar die flikken ze steeds meer.
In het begin dachten we ook van, ach 1x maar het wordt juist steeds meer dat ze de opmerking maken, het hoort erbij.

Ja het is Nederlands, maar je heb normaal nederlands en Nederlands waar je het woordenboek naast moet leggen om ook maar iets te begrijpen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik denk dat veel afhangt van de context, oftewel het onderwerp van die tekst. Als het bijvoorbeeld je nieuwe set arbeidsvoorwaarden, met bijbehorende CAO boekwerk is, heb jij daar als werknemer ook allerlei voordelen van.

Hartenheer

sjohie schreef:Ik denk dat veel afhangt van de context, oftewel het onderwerp van die tekst. Als het bijvoorbeeld je nieuwe set arbeidsvoorwaarden, met bijbehorende CAO boekwerk is, heb jij daar als werknemer ook allerlei voordelen van.
Als er iets over de arbeid gaat, hoort dat toch ook in de arbied tijd besproken te worden, of zit ik ernaast?
Zij veranderen dingen, daar heb je niet om gevraagd. En als ze met zulke pakketten komen is het voor 98% in hun voordeel.
Je moet het verplicht doorlezen en tekenen. Anders kan je vertrekken.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Hmmm... ik ken de hele context dus niet. Maar als je het verplicht moet tekenen, en anders moet vertrekken, dan is het kennelijk iets dat belangrijk is voor de functie.

Er kan inderdaad verwacht worden dat je dat in je eigen tijd leest en er rustig over nadenkt. Die eigen tijd kan ook in de pauze op het werk zijn. Kun je gelijk aan je collega's vragen wat er precies met bepaalde woorden/uitdrukkingen bedoeld wordt.

Maar goed, je hoeft niet te tekenen natuurlijk. Je kunt ook kiezen tussen tekenen zonder gelezen te hebben en tekenen ná gelezen te hebben. Daar ben je vrij in.

Hartenheer

witte angora schreef: Je kunt ook kiezen tussen tekenen zonder gelezen te hebben en tekenen ná gelezen te hebben. Daar ben je vrij in.
Gelukkig geen eigen ervaring, maar heb in een ander bedrijf meegemaakt die ook in vertrouwen tekenenden.

Twee maanden later stonden ze op straat, omdat er in hele mooie woorden stond dat ze vrijwillig vertrokken.
Vandaar mijn wantrouwen.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Hartenheer schreef:
witte angora schreef: Je kunt ook kiezen tussen tekenen zonder gelezen te hebben en tekenen ná gelezen te hebben. Daar ben je vrij in.
Gelukkig geen eigen ervaring, maar heb in een ander bedrijf meegemaakt die ook in vertrouwen tekenenden.

Twee maanden later stonden ze op straat, omdat er in hele mooie woorden stond dat ze vrijwillig vertrokken.
Vandaar mijn wantrouwen.
Te meer reden om je er, (eventueel samen met je collega's) wel degelijk in te verdiepen alvorens je iets tekent. Heb je niemand die het 'moeilijk Nederlands' kan vertalen voor je zodat je beter begrijpt waar het nu exact om draait? Mij lijkt het sowieso belangrijk je wel te verdiepen in dat pak papier. Ook in je vrije tijd, wat in mijn ogen helemaal niet onoverkomelijk zou moeten zijn.

F.van Holten

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Volgens een ander topic bent u uitgewerkt, dus vanwaar deze vergoeding, het behoort ook niet meer bij het werk, u hoeft niets te ondertekenen, want zij kunnen u niet meer op straat zetten.
Laatst gewijzigd door F.van Holten op 02 nov 2013 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.

tenormin

F.van Holten schreef:Volgens een ander topic bent u uitgewerkt, dus vanwaar deze vergoeding, u hoeft niets te ondertekenen, want zij kunnen u niet meer op straat zetten.
Was dat dan niet in 2012? Kan toch wel zo zijn dat er inmiddels nieuw werk gevonden is?

F.van Holten

Dat is heel goed mogelijk, maar TS zat niet zonder werk, maar was uitgewerkt, redelijker wijs kan je aannemen dat de leeftijd van rust is berijkt.
Maar een nieuwe baan is natuurlijk een optie.

tenormin

F.van Holten schreef:Dat is heel goed mogelijk, maar TS zat niet zonder werk, maar was uitgewerkt, redelijker wijs kan je aannemen dat de leeftijd van rust is berijkt.
Maar een nieuwe baan is natuurlijk een optie.
Okay, heb "uitgewerkt" waarschijnlijk verkeerd geïnterpreteerd. Sorry.

F.van Holten

Misschien horen we nog van TS hoe het precies in elkaar zit.

Gesloten