LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Probleem met carpoolen collega, wat kan ik er tegen doen ?
Probleem met carpoolen collega, wat kan ik er tegen doen ?
Het volgende.
Ik heb een collega die aangegeven heeft bij de baas, toen hij contract tekende.
Ik wil niet met mijn eigen auto rijden.
Mij hebben ze gevraagd, kun je met eigen auto naar de werkplek komen, de vraag met Ja beantwoordt.
De werkgever heeft mij toen gevraagd, kun je hem meenemen, hij heeft weinig plaats om 2 mensen mee te nemem.
Ik heb toen de vraag met ja beantwoordt, achter af een verkeerde keuze, als standpunt dat ik niet moeilijk wil zijn.
Is nu al een paar maanden zo.
Nu het bijkomende probleem, nu moet ik een stuk om aan rijden om hem op te halen naar een ande project, omdat hij dus niet hoeft te rijden voor de baas.
Ik heb zelf tegen hem gezegd je zorgt
Ik heb hem aageven hij kan naar een punt komen dat voor mij op de route ligt, maar begint nu een partij moeilijk te doen, verzind stees maa smoesjes om er maar onder uit te komen., en dreigt nu de baas te gaan bellen en zijn mening te geven.
Ik heb al wel een paar keer bij de werkgever aangegeven dat ik er van begin te balen van dit gedoe.
Zou dit gevolgen kunnen hebben, als ze een contract niet gaan verlengen of andere consquenties."
Mij hebben ze gevraagd, kun je met eigen auto naar de werkplek komen, de vraag met Ja beantwoordt.
De werkgever heeft mij toen gevraagd, kun je hem meenemen, hij heeft weinig plaats om 2 mensen mee te nemem.
Ik heb toen de vraag met ja beantwoordt, achter af een verkeerde keuze, als standpunt dat ik niet moeilijk wil zijn.
Nu het bijkomende probleem, nu moet ik een stuk om aan rijden om hem op te halen naar een ande project, omdat hij dus niet hoeft te rijden voor de baas.
Ik heb hem aageven hij kan naar een punt komen dat voor mij op de route ligt, maar begint nu een partij moeilijk te doen, verzind stees maa smoesjes om er maar onder uit te komen., en dreigt nu de baas te gaan bellen en zijn mening te geven.
Ik heb al wel een paar keer bij de werkgever aangegeven dat ik er van begin te balen van dit gedoe.
Zou dit gevolgen kunnen hebben, als ze een contract niet gaan verlengen of andere consquenties."
Re: Probleem met carpoolen collega, wat kan ik er tegen doen ?
Ieder moet zien hoe hij of zij op het werk komt, dat hij niet met zijn eigen auto wil rijdenvan.zandt schreef:Het volgende.
is zijn probleem niet het jouwe.
Hij kan op zijn minst om jou tegenmoet te komen naar een bepaald punt komen wat op de route ligt,
wie moet die benzine/diesel betalen, betaald de baas je die volledig terug ?
-
Dit is inderdaad de eerste vraag.wie moet die benzine/diesel betalen, betaald de baas je die volledig terug ?
Tweede punt: ik heb een tijdje voor een aannemer in het groen gewerkt, terwijl ik zelf geen vervoer had. Het bedrijf zat ergens achter Kampen, ik woonde in Zwolle, en de werkplek zat richting Arnhem. Een en ander betekende dus dat ik iedere ochtend op mijn fiets naar een bepaald punt moest waar de collega's met de auto van de zaak toch langskwamen, en daar in kon stappen. Logisch ook. Waarom zouden ze voor mij om moeten rijden? Moeten hun nog vroeger weg, komen ze nog later aan.
Meewerken met een beetje van twee kanten komen, denk ik. Zeker de passagier, als die niks hoeft te betalen, mag zich best wel een beetje boel aanpassen aan de chauffeur.
Je kunt het misschien het beste even met je werkgever bespreken, dat je hier niet blij van wordt.
ik zou het zelf met uw baas opnemen en zeggen dat uw collega niet meewerkt en dat dit u alleen maar extra reistijd en benzine kostwitte angora schreef:Dit is inderdaad de eerste vraag.wie moet die benzine/diesel betalen, betaald de baas je die volledig terug ?
Tweede punt: ik heb een tijdje voor een aannemer in het groen gewerkt, terwijl ik zelf geen vervoer had. Het bedrijf zat ergens achter Kampen, ik woonde in Zwolle, en de werkplek zat richting Arnhem. Een en ander betekende dus dat ik iedere ochtend op mijn fiets naar een bepaald punt moest waar de collega's met de auto van de zaak toch langskwamen, en daar in kon stappen. Logisch ook. Waarom zouden ze voor mij om moeten rijden? Moeten hun nog vroeger weg, komen ze nog later aan.
Meewerken met een beetje van twee kanten komen, denk ik. Zeker de passagier, als die niks hoeft te betalen, mag zich best wel een beetje boel aanpassen aan de chauffeur.
Je kunt het misschien het beste even met je werkgever bespreken, dat je hier niet blij van wordt.
begin dan ook gelijk over een vergoeding voor het carpoolen
het is immers vreemd dat uw collega gratis met een taxi naar het werk wordt gebracht en dat alle kosten voor u zijn
Bedankt voor de reacties.
Jullie reacties liggen ook in het idee waar ik over dacht., zelf vind ik hem allemaal wel vreemd.
Baas betaalt 19 cent / kilometer, niet echt al teveel (zeker niet als je euro 95 moet tanken) is wel een auto van jaar of 11 oud., rijd ca 1/15 - 1/16.
Zo ver ik begrepen heb krijgt hij alleen reisuren als hij dus met mij in de auto zit, ik krijg km vergoeding, maar niks extra om iemand mee te nemen (schijnt niet verplicht te zijn hoorde ik van een vriend van mij die salarissen verwerkt, maar bij een ander bedrijf dan ik dus werk )
Elkaar tegemoet komen op een punt was het punt waar het op spaak liep, hij vond dat hij dit niet hoefde omdat hij dus niet hoefde te rijden (had hij dus aangegeven bij het sollicitatiegesprek) ik heb dus ook het idee dat er iemand gewoon wordt benadeeld.
De werkgever is ook op de hoogte., heb er al een paar keer over gehad met werkgever dat ik het allemaal vreemd vind, maar hij komt er op terug bij het eerstkomende evoluatie gesprek / cq als het contract wordt verlengt gaat worden bij hem.
Je wordt hier niet echt vrolijk van van zulke mensen........
Jullie reacties liggen ook in het idee waar ik over dacht., zelf vind ik hem allemaal wel vreemd.
Baas betaalt 19 cent / kilometer, niet echt al teveel (zeker niet als je euro 95 moet tanken) is wel een auto van jaar of 11 oud., rijd ca 1/15 - 1/16.
Zo ver ik begrepen heb krijgt hij alleen reisuren als hij dus met mij in de auto zit, ik krijg km vergoeding, maar niks extra om iemand mee te nemen (schijnt niet verplicht te zijn hoorde ik van een vriend van mij die salarissen verwerkt, maar bij een ander bedrijf dan ik dus werk )
Elkaar tegemoet komen op een punt was het punt waar het op spaak liep, hij vond dat hij dit niet hoefde omdat hij dus niet hoefde te rijden (had hij dus aangegeven bij het sollicitatiegesprek) ik heb dus ook het idee dat er iemand gewoon wordt benadeeld.
De werkgever is ook op de hoogte., heb er al een paar keer over gehad met werkgever dat ik het allemaal vreemd vind, maar hij komt er op terug bij het eerstkomende evoluatie gesprek / cq als het contract wordt verlengt gaat worden bij hem.
-
Een werkgever is inderdaad niet verplicht een extra vergoeding te geven voor passagiers. Wat veel gebruikelijker is: beiden krijgen een kilometervergoeding, en de passagier staat zijn kilometervergoeding aan de chauffeur af.van.zandt schreef:Zo ver ik begrepen heb krijgt hij alleen reisuren als hij dus met mij in de auto zit, ik krijg km vergoeding, maar niks extra om iemand mee te nemen (schijnt niet verplicht te zijn hoorde ik van een vriend van mij die salarissen verwerkt, maar bij een ander bedrijf dan ik dus werk )
Maar als die collega reisuren krijgt, krijg jij die dan ook, of blijft het bij jou bij die kilometervergoeding? Mag ik toch niet hopen?
Je kunt misschien bij je baas aangeven dat je bereid bent dat evaluatie-gesprek af te wachten, maar dat je hem daarna beslist niet meer op de huidige voorwaarde mee wil nemen. Je collega mag betalen, en op een punt gaan staan waar je langskomt, en anders zit hij zonder vervoer.
Ik snap het punt niet, hij heeft trouwens toch een auto? Hij heeft dan toch een mogelijkheid om zelfstandig op het werk te komen? Dan zou je desnoods kunnen zeggen dat je hem helemaal niet meer mee wil nemen. Waarom zou je?
O ja, ik krijg ook reisuren uiteraard.
Hij heeft een auto, maar die is alleen voor prive, gebruikt hij dus niet voor zijn werk., heeft hij toen aangegeven.
Hij probeert alles om er onderuit te komen (carpool is inbraakgevoelig zet hij niet neer) heeft zijn auto niet altijd tot zijn beschikking, etc.
Hij heeft een auto, maar die is alleen voor prive, gebruikt hij dus niet voor zijn werk., heeft hij toen aangegeven.
Hij probeert alles om er onderuit te komen (carpool is inbraakgevoelig zet hij niet neer) heeft zijn auto niet altijd tot zijn beschikking, etc.
-
Dan gaat hij toch lekker fietsen naar die carpoolplaats? Of desnoods naar jouw huis? In die tijd had ik geen auto, moest iets van 10 minuten fietsen naar het punt waar ik opgepikt werd. Kwestie van willen, een beetje meewerken, en een stukje verantwoordelijkheid nemen. Zo moeilijk is dat toch allemaal niet. Ja en dan kom je een keertje nat aan als het regent, nou en?
Best kans, als hij dezelfde mentaliteit op de werkplek heeft, dat hij van mening is dat hij bepaalde rechten meer heeft dan anderen, of bepaalde dingen gewoon vertikt, dat het komende evaluatie gesprek wel eens zijn laatste zou kunnen worden. Maar dat is dan zijn keuze geweest. Daar zou ik me niet druk om maken.
Best kans, als hij dezelfde mentaliteit op de werkplek heeft, dat hij van mening is dat hij bepaalde rechten meer heeft dan anderen, of bepaalde dingen gewoon vertikt, dat het komende evaluatie gesprek wel eens zijn laatste zou kunnen worden. Maar dat is dan zijn keuze geweest. Daar zou ik me niet druk om maken.
Werken heeft hij niet uitgevonden, telefoon weet hij wel te vinden, staat hij in een hoekje te flipperen met zijn telefoon enzo.
Maar goed, er zijn helaas ook van deze mensen.
Maar goed, er zijn helaas ook van deze mensen.
-
Dat zal je werkgever/opzichter/voorman dan heus wel een keertje in de peiling krijgen. Maak je daar maar geen zorgen over.
Overigens:
Overigens:
Bedoel je hiermee dat je op een ander project zit als hij, en dat je hem eerst naar zijn werkplek moet brengen, en dan zelf nog verder moet naar je eigen project? Waarna je hem ook weer op moet halen?Nu het bijkomende probleem, nu moet ik een stuk om aan rijden om hem op te halen naar een ande project, omdat hij dus niet hoeft te rijden voor de baas.
Laatst gewijzigd door witte angora op 09 sep 2012 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
En hoelang laat dat evaluatiegesprek nog op zich wachten ?van.zandt schreef:
Een goede 6 weken zal het nog gaan duren schat ik zo in.
Nee ik zit helaas met deze figuur zowel in de auto als op het karwei zelf (x*!(&0)
Nee ik zit helaas met deze figuur zowel in de auto als op het karwei zelf (x*!(&0)
Zolang je km vergoeding krijgt om ook langs die persoon te rijden (dus niet rechtstreeks van jouw huis naar je werkplek, maar van jouw huis naar je collega, naar de werkplek en weer terug) en reistijd vergoeding voor dat traject, dan ben ik bang dat je weinig kunt doen. Je zou onderling met je collega een vergoeding af kunnen spreken, maar dat is hij niet verplicht.
Wel zou ik oppassen met er zo'n punt van te maken. Ik krijg het idee dat u in de bouw oid werkt en daar zijn de banen schaars. Ik zou zelf daarom niet zo heel veel klagen bij de baas en er niet zo'n punt van maken. Doe gewoon uw werk en over 6 weken is uw collega vanzelf vertrokken (wanneer deze niets uitvoert)
Wel zou ik oppassen met er zo'n punt van te maken. Ik krijg het idee dat u in de bouw oid werkt en daar zijn de banen schaars. Ik zou zelf daarom niet zo heel veel klagen bij de baas en er niet zo'n punt van maken. Doe gewoon uw werk en over 6 weken is uw collega vanzelf vertrokken (wanneer deze niets uitvoert)
Ze kunnen je toch niet verplichten dat je met je eigen prive auto een collega MOET ophalen ?Nicky_The schreef:Zolang je km vergoeding krijgt om ook langs die persoon te rijden (dus niet rechtstreeks van jouw huis naar je werkplek, maar van jouw huis naar je collega, naar de werkplek en weer terug) en reistijd vergoeding voor dat traject, dan ben ik bang dat je weinig kunt doen. Je zou onderling met je collega een vergoeding af kunnen spreken, maar dat is hij niet verplicht.
Op een nette manier heb ik hier wel een nette mail over geschreven naar de zaak toe, of het niet anders geregeld kan worden., dat ik het vreemd vind zo.
Dat ik bereid ben om zelf rijden heb ik aangegeven dat ik niet te moeilijk wil doen, maar dat ik wel een aantal dingen zie die ik graag anders gezien had., om en om, maar als ik het zo aankijk zal het niet zo makkelijk worden met die gast.
Hij is niet continu met ander dingen bezig maar hij is geregeld met andere dingen bezig (maar dit even terzijde) het gaat om het punt, waar ik het niet mee eens ben.
De persoon is iemand die totaal zijn eigen mening heeft dus alles in zijn straatje is goed, als hij maar niet te veel moeite moet doen, auto starten bijv van hem alleen bij hoge uitzondering: als je er van af gaat wijken is het dus foute boel, dus daar kom ik zelf niet doorheen.
Ben je een dag vrij, dan is hij wel bereid om te rijden (ja anders moet ie een dag inleveren)
Hij zou wel willen rijden als er een auto van de zaak gaat komen (maar zover ik begrepen heb zal er voorlopig nog niet van komen)
Maar als iemand zo zijn gang kan gaan, wat je ook vraagt hij verleend geen enkele medewerking van zijn kant, gaat de lol er snel van af zo (ja de banen zijn schaars, maar als je steeds zo dag in dag uit hier tegen aan moet gaan) vraag ik me af er is wat mis met die firma.
Werken is wisselend waar we terecht komen gaat hoofdzakelijk dmv uitlenen aan andere firma's.
Het is trouwens niet altijd bouw ook andere dingen.
Dat ik bereid ben om zelf rijden heb ik aangegeven dat ik niet te moeilijk wil doen, maar dat ik wel een aantal dingen zie die ik graag anders gezien had., om en om, maar als ik het zo aankijk zal het niet zo makkelijk worden met die gast.
Hij is niet continu met ander dingen bezig maar hij is geregeld met andere dingen bezig (maar dit even terzijde) het gaat om het punt, waar ik het niet mee eens ben.
De persoon is iemand die totaal zijn eigen mening heeft dus alles in zijn straatje is goed, als hij maar niet te veel moeite moet doen, auto starten bijv van hem alleen bij hoge uitzondering: als je er van af gaat wijken is het dus foute boel, dus daar kom ik zelf niet doorheen.
Ben je een dag vrij, dan is hij wel bereid om te rijden (ja anders moet ie een dag inleveren)
Hij zou wel willen rijden als er een auto van de zaak gaat komen (maar zover ik begrepen heb zal er voorlopig nog niet van komen)
Maar als iemand zo zijn gang kan gaan, wat je ook vraagt hij verleend geen enkele medewerking van zijn kant, gaat de lol er snel van af zo (ja de banen zijn schaars, maar als je steeds zo dag in dag uit hier tegen aan moet gaan) vraag ik me af er is wat mis met die firma.
Werken is wisselend waar we terecht komen gaat hoofdzakelijk dmv uitlenen aan andere firma's.
Het is trouwens niet altijd bouw ook andere dingen.
Laatst gewijzigd door van.zandt op 09 sep 2012 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Via een vriend ook al over gehad klopt ben je niet verplicht, maar iemand meerijden dacht ik van wel (maar dat mag je evt. ook weigeren)Ze kunnen je toch niet verplichten dat je met je eigen prive auto een collega MOET ophalen ?
Dat weet ik niet, want ik weet niet onder welke CAO meneer valt.Chocomelk schreef:Ze kunnen je toch niet verplichten dat je met je eigen prive auto een collega MOET ophalen ?Nicky_The schreef:Zolang je km vergoeding krijgt om ook langs die persoon te rijden (dus niet rechtstreeks van jouw huis naar je werkplek, maar van jouw huis naar je collega, naar de werkplek en weer terug) en reistijd vergoeding voor dat traject, dan ben ik bang dat je weinig kunt doen. Je zou onderling met je collega een vergoeding af kunnen spreken, maar dat is hij niet verplicht.
Wat ik wel weet is dat als je baas je een 'zeur' gaat vinden, de kans kleiner is dat je je baan behoud.. Dus via die weg kan je je natuurlijk wel enigsinds "verplicht" voelen.. Tegenwoordig is het niet zo dat de werkgever blij moet zijn met personeel, maar dat jij blij moet zijn dat je werk hebt..
Ik begrijp uw punt en er zit tegenwoordig ook zeker wat in. Het is soms behoorlijk triest hoe sommige werkgevers met de werknemers omgaan. Het wordt langzaam weer eens tijd voor een fikse krapte op de arbeidsmarkt dan zullen zulke werkgevers ook weer eens van een koude kermis thuiskomen.Nicky_The schreef:Wat ik wel weet is dat als je baas je een 'zeur' gaat vinden, de kans kleiner is dat je je baan behoud.. Dus via die weg kan je je natuurlijk wel enigsinds "verplicht" voelen.. Tegenwoordig is het niet zo dat de werkgever blij moet zijn met personeel, maar dat jij blij moet zijn dat je werk hebt..
Aan de andere kant sommige werkgevers en leidinggevenden kunnen bepaalde assertiviteit ook waarderen. Dat kunnen wij op het forum niet inschatten en is iets dat TS zelf zou moeten inschatten. Als het een probleem is waar TS erg mee zit en hij maakt het niet bespreekbaar dan kan het langzaam doorsudderen totdat er andere problemen ontstaan wellicht tot op een punt dat TS zelf niet meer fatsoenlijk kan functioneren. Of een andere futiliteit kan aanleiding zijn voor een bom die barst, figuurlijk gesproken dan.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed hoe die collega is weggekomen met zijn eisen tijdens de sollicitatieprocedure want zoals gezegd voor iedere werknemer tig anderen in de rij die het graag willen overnemen. Deze sollicitant heeft toch ook al laten blijken "lastig" te zijn. Ik vraag me ook af hoe die collega dan naar zijn werk gaat als TS eens vrij heeft of ziek is.
Ja dat is ook het probleem, ze zeggen neem hem maar mee naar het karwei.
En als je dan zegt doe ik niet hij komt maar naar een punt.
Zul je zien trek je aan het kortste eind.
Als ik het bedrijf had, en iemand gaf deze eisen aan, koos ik wel voor iemand die iets soepeler is.
Ik had hem nog een trap na willen geven
Deze figuur, kan nog moeilijk gaan doen als hij zelf op zijn werk moet komen (als hij alleen weggestuurd word)
Als ik er niet ben kan hij wel naar zijn werk komen pakt hij zijn eigen auto (want die heeft hij) (zoals ik al zei als het in zijn straatje is, pas hij zich wel aan) eigenbelang dus.
Hij wil wel rijden maar dan moet er een bedrijsauto komen (maar die komt er dus nog niet)
Je krijgt voor die service die ik moet leveren gewoon standaard reiskosten vergoeding geen meerijders vergoeding of zo (en de uren die ik onderweg ben noteer ik ook gewoon)
Als ik het bedrijf had, en iemand gaf deze eisen aan, koos ik wel voor iemand die iets soepeler is.
Deze figuur, kan nog moeilijk gaan doen als hij zelf op zijn werk moet komen (als hij alleen weggestuurd word)
Als ik er niet ben kan hij wel naar zijn werk komen pakt hij zijn eigen auto (want die heeft hij) (zoals ik al zei als het in zijn straatje is, pas hij zich wel aan) eigenbelang dus.
Hij wil wel rijden maar dan moet er een bedrijsauto komen (maar die komt er dus nog niet)
Je krijgt voor die service die ik moet leveren gewoon standaard reiskosten vergoeding geen meerijders vergoeding of zo (en de uren die ik onderweg ben noteer ik ook gewoon)
Dan is het wel een vorm van extra inkomsten voor uvan.zandt schreef:Ja dat is ook het probleem, ze zeggen neem hem maar mee naar het karwei.