LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Uitbetalen vakantiedagen
-
Uitbetalen vakantiedagen
Ik heb nog erg veel vakantiedagen,en eigenlijk geen tijd om ze op te maken.
Mijn baas stelt voor om een deel te laten uitbetalen.
Ik werk in de metaal en werk in ploegendienst.
Mijn vraag is hoeveel moet mijn baas betalen voor die vakantiedagen?
Volgens mij moet hij vergoeden mijn uurloon + ploegentoeslag + vakantiegeld.
Is dit correct? Hij wil alleen mijn uurloon betalen over die dagen, is dat juist?
Waar kan ik dit navragen?
Mvrgr, J.
Mijn baas stelt voor om een deel te laten uitbetalen.
Ik werk in de metaal en werk in ploegendienst.
Mijn vraag is hoeveel moet mijn baas betalen voor die vakantiedagen?
Is dit correct? Hij wil alleen mijn uurloon betalen over die dagen, is dat juist?
Waar kan ik dit navragen?
Mvrgr, J.
-
Re: Uitbetalen vakantiedagen
Dat is juist en dat mag alleen bij de bovenwettelijke dagen. Het wettelijk minimum aantal vakantiedagen dient opgenomen te worden en de werkgever moet daar aan meewerken voor dat deze vervallen.
-
Wat is juist,mijn mening of die van mijn baas?
Mvrgr, J.
Mvrgr, J.
-
Die van de werkgever c.q. "baas". (Volgens mij hebben alleen honden een "baas" )
Vakantiedagen/verlofdagen uit laten betalen is geen goed plan, er vindt geen heffingskorting op plaats dus de volle 33 % loonheffing wordt toegepast. Recht op ploegentoeslag is er ook niet want op die dagen heeft u theoretisch geen werk verricht. Sommige werkgevers kennen een spaarpot voor overtollige verlofuren of een pc plan. Kort gesteld uw werkgever werkt correct.
Hij moet je het uurloon + vakantiegeld uitbetalen. Het vakantiegeld mag hij uitstellen tot 1 mei, dacht ik. Waarom je recht zou hebben op de ploegentoeslag ontgaat me. Over de uitbetaling moet je de normale loonheffing betalen.Jantje5509 schreef:Mijn vraag is hoeveel moet mijn baas betalen voor die vakantiedagen?
Het juist is dat alleen de bovenwettelijke vakantiedagen (alles dat meer is dan 4 weken) mogen uit worden betaald. De bovenwettelijke vakantiedagen verjaren na vijf jaar. Dit kun je stuiten middels een brief waarin je te kennen geeft dat je nog aanspraak op wilt blijven jaren. Dan gaat de termijn van vijf jaar opnieuw in.
De wettelijke vakantiedagen vervallen zes maanden na het jaar waarin deze opgebouwd zijn. Dit is nieuw. Hierdoor vervallen voor het eerste vakantiedagen op 1 juli 2013. Hiervan mag in het voordeel van de werknemer worden afgeweken.
Een hoger salaris dan het minimumloon is geen goed plan, je moet dan meer belasting gaan betalen. Alles hangt natuurlijk af van je eigen doelen. TS geeft aan weinig met zijn vakantiedagen te kunnen, dus zijn voorkeur gaat uit naar een hoger jaarsalaris en minder vakantiedagen, dan meer vakantiedagen en een lager salaris.boef530 schreef:Vakantiedagen/verlofdagen uit laten betalen is geen goed plan, er vindt geen heffingskorting op plaats dus de volle 33 % loonheffing wordt toegepast.
Mijn man werkt bij de gemeente Nieuwegein en heeft meer dan 400 verlofuren staan. Hij wilt deze laten uitbetalen, maar personeelszaken doet ontzettend moeilijk. Is er een manier om de werkgever te verplichten deze bovenwettelijke vakantiedagen/verlofuren te laten uitbetalen?
Is een werkgever verplicht gehoor te geven aan een verzoek van de werknemer?Ex-beheerder schreef:Dat is juist en dat mag alleen bij de bovenwettelijke dagen. Het wettelijk minimum aantal vakantiedagen dient opgenomen te worden en de werkgever moet daar aan meewerken voor dat deze vervallen.
-
Nee, dat kan hij niet zomaar. Het is de overheid, dus zijn er regels die je moet volgen. Volgens het cafetariamodel uit de CAO kan hij eenmaal per jaar maximaal 72 uur kopen of verkopen. De aankondiging dat hij ze kan kopen of verkopen zal hij in het najaar ontvangen.jana.d.h schreef:Mijn man werkt bij de gemeente Nieuwegein en heeft meer dan 400 verlofuren staan. Hij wilt deze laten uitbetalen, maar personeelszaken doet ontzettend moeilijk. Is er een manier om de werkgever te verplichten deze bovenwettelijke vakantiedagen/verlofuren te laten uitbetalen?
Zo te lezen niet.jana.d.h schreef:Is een werkgever verplicht gehoor te geven aan een verzoek van de werknemer?Ex-beheerder schreef:Dat is juist en dat mag alleen bij de bovenwettelijke dagen. Het wettelijk minimum aantal vakantiedagen dient opgenomen te worden en de werkgever moet daar aan meewerken voor dat deze vervallen.
-
De werkgever moet de werknemer altijd de gelegenheid geven om vakantiedagen op te laten nemen. Dat is dwingend recht en hiervan kan niet afgeweken worden. De dagen moeten wel tijdig aangevraagd worden en als de werkgever niet binnen een bepaalde termijn reageert, dan is er van rechtswege toestemming. Slechts in een zeer moeilijke zakelijke situatie mag een werkgever vakantieopname tegenhouden. Dit wordt echter zelden goedgekeurd door de rechter, daar de werkgever moet zorgdragen voor het voorkomen van een dergelijke situatie. Alleen overmacht zou een reden kunnen zijn.jana.d.h schreef:Is een werkgever verplicht gehoor te geven aan een verzoek van de werknemer?Ex-beheerder schreef:Dat is juist en dat mag alleen bij de bovenwettelijke dagen. Het wettelijk minimum aantal vakantiedagen dient opgenomen te worden en de werkgever moet daar aan meewerken voor dat deze vervallen.
-
De vraag is helemaal niet of de verlofuren wel/niet opgenomen kunnen worden.
De vraag van de werknemer is om de verlofuren uit te betalen
De vraag van de werknemer is om de verlofuren uit te betalen
-
Volgens mij staat hier de duidelijke vraag of de werkgever verplicht is gehoor te geven aan een verzoek van de werknemer?Ex-beheerder schreef:jana.d.h schreef:Is een werkgever verplicht gehoor te geven aan een verzoek van de werknemer?Ex-beheerder schreef:Dat is juist en dat mag alleen bij de bovenwettelijke dagen. Het wettelijk minimum aantal vakantiedagen dient opgenomen te worden en de werkgever moet daar aan meewerken voor dat deze vervallen.
Bedankt voor jouw belangrijke bijdrage~!
-
Het verzoek van jana d.b. is om de vakantiedagen uitbetaald te krijgen . Niets meer en niets minder.ex-beheerder schreef:Volgens mij staat hier de duidelijke vraag of de werkgever verplicht is gehoor te geven aan een verzoek van de werknemer?
Blijkbaar kan jana d.b beter geld dan vrije tijd gebruiken
Het antwoord dat een een werkgever verplicht is om je de mogelijkheid te geven je vakantiedagen op te nemen, slaat nergens op.
-
Het slaat wel ergens op, namelijk BW art 7:638 lid 1 e.v.
1De werkgever is verplicht de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen de vakantie op te nemen waarop de werknemer op grond van artikel 634 ten minste aanspraak heeft.
2Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.
3In geval van gewichtige redenen wordt de vakantie op zodanige wijze vastgesteld dat de werknemer desverlangd, voorzover zijn aanspraak daartoe toereikend is, gedurende twee opeenvolgende weken of tweemaal een week geen arbeid behoeft te verrichten.
4De werkgever stelt de vakantie zo tijdig vast dat de werknemer gelegenheid heeft tot het treffen van voorbereidingen voor de besteding van de vakantie.
5De werkgever kan, indien daartoe gewichtige redenen zijn, na overleg met de werknemer, het vastgestelde tijdvak van de vakantie wijzigen. De schade die de werknemer lijdt ten gevolge van de wijziging van het tijdvak van de vakantie, wordt door de werkgever vergoed.
6De werkgever is verplicht de werknemer de resterende aanspraak op vakantie in dagen of uren te verlenen, tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten.
7Indien een aanspraak op vakantie is verworven die het in artikel 634 bedoelde minimum te boven gaat, kan voorzover die aanspraak dat minimum te boven gaat, bij schriftelijke overeenkomst van de in lid 2 genoemde termijn worden afgeweken ten nadele van de werknemer.
1De werkgever is verplicht de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen de vakantie op te nemen waarop de werknemer op grond van artikel 634 ten minste aanspraak heeft.
2Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.
3In geval van gewichtige redenen wordt de vakantie op zodanige wijze vastgesteld dat de werknemer desverlangd, voorzover zijn aanspraak daartoe toereikend is, gedurende twee opeenvolgende weken of tweemaal een week geen arbeid behoeft te verrichten.
4De werkgever stelt de vakantie zo tijdig vast dat de werknemer gelegenheid heeft tot het treffen van voorbereidingen voor de besteding van de vakantie.
5De werkgever kan, indien daartoe gewichtige redenen zijn, na overleg met de werknemer, het vastgestelde tijdvak van de vakantie wijzigen. De schade die de werknemer lijdt ten gevolge van de wijziging van het tijdvak van de vakantie, wordt door de werkgever vergoed.
6De werkgever is verplicht de werknemer de resterende aanspraak op vakantie in dagen of uren te verlenen, tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten.
7Indien een aanspraak op vakantie is verworven die het in artikel 634 bedoelde minimum te boven gaat, kan voorzover die aanspraak dat minimum te boven gaat, bij schriftelijke overeenkomst van de in lid 2 genoemde termijn worden afgeweken ten nadele van de werknemer.
En dat heeft geen klap te maken met de specifieke vraag in kwestie, namelijk of er een wettelijke verplichting voor de werkgever bestaat om een wenst tot uitbetalen van vakantiedagen te honoreren.Ex-beheerder schreef:Het slaat wel ergens op, namelijk BW art 7:638 lid 1 e.v.
Die is er niet, maar kan wel genoemd worden in een CAO, in welk geval de werkgever daar natuurlijk aan gebonden is. In deze post wordt gereageerd door iemand die blijkbaar kennis heeft van/ervaring heeft met de relevante CAO, en die schrijft dat dit 1x per jaar kan voor max 72h binnen de relevante CAO.
Wat duidelijk minder is als de 400h die de man in kwestie uitbetaald wil zien, en wat de gemeente dus terecht weigert.