Hallo
Mijn vriend heeft ooit in 2012 een uitkering ontvangen
Deze eist Uwv uiteraard terug
Nu is het probleem
We hebben netjes 3 jaar een regeling gehad
En daarna is het inkomen gestopt
Hierover zijn we steeds in contact geweest met het Uwv
Nu zeggen ze in een keer dat er een deurwaarder op is gegooid en valt er niks te regelen
En MOETEN we in een week even 18962 euro overmaken
Terwijl er zelfs nog in 2012 en 2013 toegegeven is door het Uwv dat het hun fout was
Ik ben al zolang in de weer met hun maar er is geen oplossing aan te komen
En als ik geen inkomen heb kan ik ook niks
Maar medeleven bestaat er niet
Wat kan ik hier aan doen??
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Uwv
Re: Uwv
Er zal (gevoelsmatig) iets zijn wat u niet schrijft. Zo maar uit het niets, out of the blue, komt er een deurwaarder die effe € 18.962 wil vangen. Dat u dat bedrag niet "even" betaald is logisch, maar zonder al te veel privacy te schrijven, wat is er meer fout gegaan?
Als je een fors bedrag moet betalen en daarvoor (uit coulance) een betalingsregeling afspreekt, dan is die regeling alleen geldig zolang je de vertalingen blijft voldoen. Stop je de betalingen, dan vervalt de regeling. Dan zal in de regel inderdaad weer worden teruggegaan naar de originele situatie en zul je het hele bedrag in principe in een keer moeten betalen.
Er komen heel veel vragen bij me op, hij ontving een uitkering, waarom dit lijkt me dat dit is aangevraagd waarom was deze onterecht ontvangen?denice1995 schreef:Hallo
Mijn vriend heeft ooit in 2012 een uitkering ontvangen
Deze eist Uwv uiteraard terug
Nu is het probleem
We hebben netjes 3 jaar een regeling gehad
En daarna is het inkomen gestopt
Hierover zijn we steeds in contact geweest met het Uwv
Nu zeggen ze in een keer dat er een deurwaarder op is gegooid en valt er niks te regelen
En MOETEN we in een week even 18962 euro overmaken
Terwijl er zelfs nog in 2012 en 2013 toegegeven is door het Uwv dat het hun fout was
Ik ben al zolang in de weer met hun maar er is geen oplossing aan te komen
En als ik geen inkomen heb kan ik ook niks
Maar medeleven bestaat er niet
Wat kan ik hier aan doen??
U heeft 3 jaar een regeling gehad? wat voor regeling. Daarna hield het inkomen op? hoe bedoelt u dit?
U zegt dat u geen inkomen hebt maar hoe zit het dan met de vriend?
Vrees echt dat als u wilt dat we een zinning antwoord geven dat we veel meer van het verhaal moeten horen
Op zich is dit niet meer van belang. Er is blijkbaar in het verleden een bedrag onterecht door het UWV aan TS betaald en dat zal moeten worden terugbetaald. Zij hebben daarvoor een regeling afgesproken maar TS zegt dat ze hier niet meer aan kan voldoen omdat ze geen inkomsten heeft. Ik ga er vanuit dat ze bedoelt dat ze te weinig inkomsten heeft want ze zou in ieder geval bijstand kunnen hebben. Omdat ze niet meer aan de betalingsregeling voldoet heeft het UWV inderdaad recht op 18962 euro en kan ze daarvoor een deurwaarder inschakelen wat dus blijkbaar is gebeurd.
Of de fout bij het UWV ligt of niet is denk ik niet meer van belang. Dit zou anders zijn als TS zich aan de betalingen had gehouden want dan is (gedeeltelijke) kwijtschelding mogelijk.
In ieder geval niet je kop in het zand steken, maar:
- Lees dit door: https://www.nibud.nl/consumenten/themas ... -schulden/
- Neem contact op met schuldhulpverlening van je gemeente
- Neem contact op met deurwaarder en geef openheid van zaken... probeer een betalingsregeling af te spreken. Ook een deurwaarder weet dat een dergelijk hoog bedrag over het algemeen niet in een keer betaald kan worden.
Of de fout bij het UWV ligt of niet is denk ik niet meer van belang. Dit zou anders zijn als TS zich aan de betalingen had gehouden want dan is (gedeeltelijke) kwijtschelding mogelijk.
Wat nu:Schuld kwijtschelden(Klik om in te klappen)
Heeft u een schuld bij UWV? Bijvoorbeeld omdat u een deel van uw uitkering moet terugbetalen? Soms schelden wij uw schuld helemaal of gedeeltelijk kwijt. Dan gelden er wel enkele voorwaarden:
- U moet zich minimaal 3 jaar aan de betalingsregeling houden. U mag slechts 1 keer een betalingsachterstand van maximaal 6 maanden hebben gehad. Die achterstand moet u wel op tijd met rente hebben terugbetaald.
- Het (gezamenlijke) inkomen van u en uw partner is minimaal 3 jaar niet hoger geweest dan 90% of 95% van de bijstandsnorm. Welke termijn en welk percentage voor u gelden, hangt af van de hoogte van uw schuld bij UWV en van de hoogte van het bedrag dat u maandelijks aan UWV betaalt.
Let op: is uw schuld bij UWV ontstaan, omdat u zich niet heeft gehouden aan uw informatieplicht? Dan geldt bij deze voorwaarden een periode van 5 jaar. Is uw schuld na 1 januari 2013 ontstaan? Dan geldt een periode van 10 jaar.
Heeft u een schuld bij ons, omdat u ons niet op tijd of niet volledig heeft ingelicht over uw situatie? Dan kunnen wij uw schuld alleen kwijtschelden als u al minimaal de helft van de schuld betaald heeft. Boetes kunnen wij niet kwijtschelden.
In ieder geval niet je kop in het zand steken, maar:
- Lees dit door: https://www.nibud.nl/consumenten/themas ... -schulden/
- Neem contact op met schuldhulpverlening van je gemeente
- Neem contact op met deurwaarder en geef openheid van zaken... probeer een betalingsregeling af te spreken. Ook een deurwaarder weet dat een dergelijk hoog bedrag over het algemeen niet in een keer betaald kan worden.