Ik ben van uitzendbureau naar een payroll contract gegaan. Nu heeft het uitzendbureau mijn vakantie geld in één keer uitbetaald. Mag dat? En is dat belastingtechnisch wel zo voordelig?
Zou het ook voordeliger zijn dat je elke week een deel van je vakantiegeld voor x aantal uur laat uitbetalen? Immers als je sneller in het bezit komt van het geld (8%) dan kun je dit eerder op een spaarrekening zetten en hier kleine schamele rente van ontvangen. Ik heb nu een baan waarin ik weinig verdien en het zou voor mij beter zijn dat ik elke week of maand een deel van mijn vakantiegeld alvast laat uitbetalen.
Graag hoor ik van u.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vakantie geld laten uitbetalen
-
Re: Vakantie geld laten uitbetalen
je krijgt toch altijd je vakantie geld in 1x ook al werk je bij een uitzendbureau?
Belastingtechnisch gezien maakt in één keer uitbetalen of wekelijks uitbetalen meestal niet uit, behalve dan als het zo is dat je in het ene jaar een veel lager inkomen hebt (en dus minder belasting over je extra inkomen betaalt) dan in het andere jaar. Dan zou het voordeliger kunnen zijn als het geld werd uitgekeerd in het jaar wanneer je een laag inkomen had.
In het algemeen heb je trouwens geen keuze of je het in een keer laat uitbetalen of je inkomen periodiek wordt verhoogd. Dat is een onderdeel van de arbeidsvoorwaarden die ofwel in een cao zijn vastgelegd, ofwel die je met je werkgever kunt uitonderhandelen. Maar het voordeel van gespreid uitbetalen zal in het algemeen zo klein zijn, dat het ook dan niet echt een onderwerp voor onderhandelingen is. Het levert je werkgever een hoop extra moeite (en kosten) op, die uiteindelijk weer door jou worden betaald in de vorm van een mogelijk lager uurtarief.
In het algemeen heb je trouwens geen keuze of je het in een keer laat uitbetalen of je inkomen periodiek wordt verhoogd. Dat is een onderdeel van de arbeidsvoorwaarden die ofwel in een cao zijn vastgelegd, ofwel die je met je werkgever kunt uitonderhandelen. Maar het voordeel van gespreid uitbetalen zal in het algemeen zo klein zijn, dat het ook dan niet echt een onderwerp voor onderhandelingen is. Het levert je werkgever een hoop extra moeite (en kosten) op, die uiteindelijk weer door jou worden betaald in de vorm van een mogelijk lager uurtarief.
Gaat om circa bedrag van rond de € 1000 euro op jaarbasis. Is toch weer zo een 80 euro per maand. Bij mij is het niet zo dat mijn vakantie geld altijd in 1 x uitbetaald wordt. Als ik vrij wil dan kan ik eventueel vakantie geld laten uitbetalen. Of op elk ander moment.
Als je per jaar zo'n 1000 euro vakantiegeld bruto krijgt, dan heb je een jaarinkomen van waarschijnlijk zo'n 13.000 euro. Dan zit je ruim onder de grens voor een hogere schijf en maakt het voor de belastingen niet uit of je het gespreid laat uitbetalen of niet. Als het om netto bedragen gaat, dan zal je bruto inkomen misschien in de buurt van de grens van de 1e en de 2e schijf zitten (18.628) Dat zou betekenen dat het misschien voordelig zou zijn als je zo'n groot deel van het vakantiegeld in het 'oude' belastingjaar laat uitbetalen dat je inkomen net nog in de eerste schijf valt. Je zou dan een voordeel van 9% kunnen behalen over het deel van je inkomen dat dan niet in de 2e schijf valt.
Het zal dan dus hoogstens tientjeswerk zijn, maar wellicht is het wel iets om rekening mee te houden en om vlak voor het einde van het jaar alvast je belastingaangifte te berekenen. Dan kun je zien of je dat voordeeltje nog kunt behalen.
Het zal dan dus hoogstens tientjeswerk zijn, maar wellicht is het wel iets om rekening mee te houden en om vlak voor het einde van het jaar alvast je belastingaangifte te berekenen. Dan kun je zien of je dat voordeeltje nog kunt behalen.