Vakantiegeld afschaffen, loon verhogen?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
De Posthoorn

Re: Vakantiegeld afschaffen, loon verhogen?

Ongelezen bericht door De Posthoorn »

BorgQueen schreef:
20 mei 2026 15:17
Hoezo beter budgetteren? Zijn wij kampioen in als het een wedstrijd zou zijn. Er is hier alleen een halve AOW en een klein pensioentje. Wederhelft heeft al 25 jaar geen inkomen en geen uitzicht op werk meer. Hij is 18 jaar jonger dan ik dus voorlopig geen AOW. Gelukkig wel allerlei toslagen en aanvulling. Alles wordt duurder, maar daar kan het inkomen niet meer tegenop. We doen al niets meer, gaan nergens meer heen.
En waardoor heeft hij al 25 jaar niet gewerkt?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

BorgQueen schreef:
Hoezo beter budgetteren? Zijn wij kampioen in als het een wedstrijd zou zijn.
Omdat "gaten moeten vullen" al betekent dat je een financieel probleem hebt. Budgetteren is iets anders dan besparen he ;-)

piratenbaas

Ongelezen bericht door piratenbaas »

Ligt eraan hoe het dan belastingtechnisch zit,want nu betaal je de maximale belasting over je vakantiegeld en bijna de helft ben je kwijt en loon 8% hoger en heb je kortingen zal het voordeliger kunnen uitpakken dus kijken wat het voordeligste is lijkt me

Moneyman

piratenbaas schreef:
20 mei 2026 16:39
Ligt eraan hoe het dan belastingtechnisch zit,want nu betaal je de maximale belasting over je vakantiegeld en bijna de helft ben je kwijt en loon 8% hoger en heb je kortingen zal het voordeliger kunnen uitpakken dus kijken wat het voordeligste is lijkt me
Onjuist. Zoals al eerder aangegeven in dit topic wordt die initieel hogere belasting in je aangifte IB gewoon rechtgetrokken. En ook bij het recht op toeslagen wordt gewoon gekeken naar je verzamelinkomen, niet naar je maandinkomen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

BorgQueen schreef:
Hoezo beter budgetteren? Zijn wij kampioen in als het een wedstrijd zou zijn. Er is hier alleen een halve AOW en een klein pensioentje. Wederhelft heeft al 25 jaar geen inkomen en geen uitzicht op werk meer. Hij is 18 jaar jonger dan ik dus voorlopig geen AOW. Gelukkig wel allerlei toslagen en aanvulling. Alles wordt duurder, maar daar kan het inkomen niet meer tegenop. We doen al niets meer, gaan nergens meer heen.
Dan kan ik me indenken dat vakantiegeld een prima spaarpot is voor de grotere uitgaven, zoals een wasmachine of andere zaken. Kan je ook, al zal dat vanwege het belastingtarief niet veel zijn, kortingen krijgen op de inkomstenbelasting? Bij mij scheelt het echt wel een stuk.

JozJan

Ongelezen bericht door JozJan »

Moneyman schreef:
20 mei 2026 16:43
Onjuist. Zoals al eerder aangegeven in dit topic wordt die initieel hogere belasting in je aangifte IB gewoon rechtgetrokken. En ook bij het recht op toeslagen wordt gewoon gekeken naar je verzamelinkomen, niet naar je maandinkomen.
Nou, dat rechttrekken zal voor veel mensen toch zwaar tegenvallen. Ik moet zeggen dat ik ook nog steeds deze denkwijze hanteer (loonbelasting is bewust wat hoger om te voorkomen dat er op inkomstenbelasting moet worden bijbetaald; gevolg is dus het rechttrekken), maar dit is eigenlijk een pre-IB2001 denkwijze. Nu is het in veel gevallen zo dat er niets valt recht te trekken, want bij de jaarlijkse belastingaangifte komt vakantiegeld op het maandelijkse salaris, waardoor totaal inkomen hoger wordt en daardoor de heffingskortingen lager worden dan waar in de maandelijkse salarisbetaling rekening mee is gehouden, Even nagekeken en dit geldt vooral voor inkomens boven de € 29.736.

Moneyman

JozJan schreef:
21 mei 2026 10:38
Moneyman schreef:
20 mei 2026 16:43
Nou, dat rechttrekken zal voor veel mensen toch zwaar tegenvallen.
Met "rechttrekken" bedoel ik dat bij de aangifte IB gewoon het percentage belasting wordt berekend wat past bij je jaarinkomen, dus reguliere maandsalaris én vakantiegeld en dergelijke. Daarmee wordt het initieel berekende bijzondere tarief gecorrigeerd (rechtgetrokken). UIteraard kunnen er effecten zijn op heffingskortingen, maar dat staat los van het punt waar het over ging.

De suggestie waarop ik reageerde (betaal het vakantiegeld maandelijks uit bij het salaris want dan betaal je minder belasting) is daarom gewoon niet correct.

JozJan

Ongelezen bericht door JozJan »

Moneyman schreef:
21 mei 2026 13:06
Met "rechttrekken" bedoel ik dat bij de aangifte IB gewoon het percentage belasting wordt berekend wat past bij je jaarinkomen, dus reguliere maandsalaris én vakantiegeld en dergelijke. Daarmee wordt het initieel berekende bijzondere tarief gecorrigeerd (rechtgetrokken). UIteraard kunnen er effecten zijn op heffingskortingen, maar dat staat los van het punt waar het over ging.
Nee, dat staat daar natuurlijk niet los van. Het percentage wordt rechtgetrokken, maar per saldo ontvang je niks (minder in ieder geval) terug vanwege de heffingskortingen. Dat is een direct gevolg, zijn niet 2 zaken die je los van elkaar kunt bezien.

Moneyman schreef:
21 mei 2026 13:06
De suggestie waarop ik reageerde (betaal het vakantiegeld maandelijks uit bij het salaris want dan betaal je minder belasting) is daarom gewoon niet correct.
Soms krijg ik het idee dat jij het wel érg belangrijk vind om gelijk te krijgen, ik kan deze opmerking hier niet heel anders zien, ik heb geen enkele toespeling op deze bewering gemaakt, mijn reactie gaat hier niet over en spreekt je bewering ook niet tegen.

Moneyman

Dan denk ik dat ik gewoon niet begrijp wat je bedoelt te zeggen. Er een persoonlijke aanval van maken is nergens voor nodig, volgens mij hadden we gewoon een nette inhoudelijke discussie.

Mijn opmerking die jij citeerde gaat uitsluitend over het belastingtarief, want daar ging de voorgaande opmerking van piratenbaas ook over. Dat was wat ik "rechtzetten" noemde.

En volgens mij is dat gewoon correct: het primaire hogere tarief maakt (simpel gezegd) in je aangifte IB plaats voor het normale tarief, passend bij de belastingschijf van je totale jaarinkomen.

Voor de hoogte van de heffingskortingen maakt het niet uit of het vakantiegeld jaarlijks of maandelijks wordt uitbetaald, dus vandaar dat ik die buiten beschouwing laat.

Zijn we het tot dusverre wel eens?

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

U heeft hierin gelijk, maar in één ding heeft JozJan de spijker op de kop.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Fiscaal gezien is die situatie voor iedereen anders maar terzijde.

Lees het artikel in het openingstopic nog eens goed door en die econoom die voor afschaffing pleit stelt dit
Want terwijl het ieder jaar wordt gebracht als een lekker extraatje om de zomer door te komen, is vakantiegeld in werkelijkheid een gedateerde, schulden-opdrijvende en paternalistische regeling die zo snel mogelijk moet worden afgeschaft.
Die stelling klopt al voor geen meter en de rest van het artikel is een eigen interpretatie op basis van het Nibud onderzoek.

Wat wel kloppend is dat mensen het vakantiegeld voor andere doeleinden gebruiken en helaas doen sommige mensen dat ook om schulden mee af te betalen.

Het grote voordeel van het vakantiegeld is wel dat men een groot bedrag te beschikking heeft om vrij te besteden heeft waarvoor niet gespaard hoeft te worden.
M.a.w. de voorpret van de besteding van het vakantiegeld begint al maanden voor de uitbetaling en dat lijkt mij veel belangrijker dan maandelijks 8% meer loon.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar als je je vakantiegeld per maand uitbetaald krijgt heb je iedere maand voorpret over maandelijks 8% meer loon. Dan is het iedere maand een feestje, toch?

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Deze discussie roept vragen bij mij op, ik wist niet dat over het vakantiegeld meer belasting werd ingehouden. Dat betekent dat mensen die geen aangifte IB doen, teveel belasting betalen? En dat zijn de mensen die geen aftrekposten hebben, geen hypotheek etc. Dat betekent dat al die mensen aangifte zouden moeten doen om niet te veel te betalen? Tja, de belastingdienst kan het al niet aan.
En: 80% van de mensen gaat op vakantie, meldde iemand. Een (groot?) deel van die andere 20% heeft daar geen geld voor, moet schulden afbetalen, staan regelmatig rood en dat kost geld.
Als je met vakantiegeld schulden moet afbetalen, heb je een financieel probleem, was een andere opmerking. Terecht. Maar de vraag is of dat komt door gebrek aan budgetterings-vaardigheden, of doordat hun inkomen structureel te laag is c.q. de maandelijkse (woon)lasten te hoog.
Het Nibud heeft volgens mij jaren geleden al aangegeven dat de laagste inkomens structureel maandelijks een financieel tekort hebben.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

HandigeHarrie schreef:
22 mei 2026 11:09
ik wist niet dat over het vakantiegeld meer belasting werd ingehouden. Dat betekent dat mensen die geen aangifte IB doen, teveel belasting betalen?
Nee, dat betekent dat niet.
Het betekent dat de loonheffingskorting e.d. niet over het vakantiegeld wordt berekend. Kan ook niet, want alle korting is al vergeven met het normale maandelijkse loon.

Overigens is het altijd verstandig, los hiervan, om te kijken of je met de IB geld terug kan krijgen.

Plaats reactie