LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vakantietoeslag 8% i.c.m. onregelmatigheidstoeslag

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
pieteke

Vakantietoeslag 8% i.c.m. onregelmatigheidstoeslag

Ongelezen bericht door pieteke »

Ik hoop dat iemand mij bij het volgende kan helpen.

Ik heb op verschillende juridische websites gelezen dat de vakantietoeslag van 8% niet alleen over het (basis)salaris betaald moet worden maar ook over mijn onregelmatigheidstoeslag (dit is maandelijks tussen de 20% en 30% van mijn salaris).

Ik krijg mijn vakantietoeslag alleen over mijn basissalaris betaald.

In mijn CAO staat het volgende over vakantietoeslag:

Vakantietoeslag
De periode waarover de vakantietoeslag wordt berekend, loopt van 1 juni tot en met 31 mei en bedraagt 8% van de in die periode genoten basismaandsalarissen.
De vakantietoeslag word (achteraf) in de maand mei uitbetaald.

Mijn vraag is volgt:
Heb ik volgens de wet recht op 8% vakantietoeslag over mijn onregelmatigheidstoeslag?
Of wordt dat recht tenietgedaan door mijn CAO?

kuklos

Re: Vakantietoeslag 8% i.c.m. onregelmatigheidstoeslag

Ongelezen bericht door kuklos »

De CAO is leidend in deze. De wet "geldt" pas als er in de CAO geen afspraken zijn gemaakt. Neem eventueel contact op met je rechtsbijstandsverzekering hierover.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

De wet gaat boven de cao, dus cao-bepalingen die in strijd zijn met de wet – wat helaas wel eens voorkomt – gelden niet. Wel zijn er wettelijke bepalingen over arbeidsrecht die toestaan dat er per cao (of met instemming van de or) van wordt afgeweken.

De vakantiebijslag wordt berekend over jouw brutoloon inclusief alle zogenoemde ‘aan de dienstbetrekking verbonden’ toeslagen en uitbetalingen, zoals provisie en een onregelmatigheidstoeslag. Ook over eventuele uitkeringen uit de Ziektewet, de Wet arbeid en zorg of de Werkloosheidswet krijg je vakantiebijslag.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Wat Brahms schrijft klopt niet helemaal. Aangaande CAO's is er sprake van aanvullende wetgeving. Als er geen CAO is of in de CAO is iets niet afgesproken dan geldt de wet. Anders geldt de CAO. Mits deze uiteraard niet tegen de wet ingaat, zoals bijvoorbeeld een lager minimumloon afspreken.

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Deze cao tekst geldt, niet de wet.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Brahms schreef: De vakantiebijslag wordt berekend over jouw brutoloon inclusief alle zogenoemde ‘aan de dienstbetrekking verbonden’ toeslagen en uitbetalingen, zoals provisie en een onregelmatigheidstoeslag.
In onze bedrijfs-CAO (die is uitonderhandeld tussen OR/FNV en werkgever) staat expliciet dat het vakantiegeld wordt berekend over 12x het maandsalaris en niet over extra's als bonussen en andere extra's. Het zou wel vreemd zijn als de vakbond dit zou accepteren als dit niet volgens de wet zou zijn.

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

GJvdZ schreef:
Brahms schreef: De vakantiebijslag wordt berekend over jouw brutoloon inclusief alle zogenoemde ‘aan de dienstbetrekking verbonden’ toeslagen en uitbetalingen, zoals provisie en een onregelmatigheidstoeslag.
In onze bedrijfs-CAO (die is uitonderhandeld tussen OR/FNV en werkgever) staat expliciet dat het vakantiegeld wordt berekend over 12x het maandsalaris en niet over extra's als bonussen en andere extra's. Het zou wel vreemd zijn als de vakbond dit zou accepteren als dit niet volgens de wet zou zijn.
Juist. De cao geldt, niet de wettekst.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

pieteke

Ongelezen bericht door pieteke »

Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ik vermoedde het al en ben er nu ook zeker van.

Gesloten