LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever wil mij ziek melden met terugwerkende kracht.

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Cassus
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 dec 2014 09:10

Werkgever wil mij ziek melden met terugwerkende kracht.

Ongelezen bericht door Cassus »

Beste allen,

Ik hoop dat jullie mij wellicht een eind op weg kunnen helpen. Onlangs heb ik mij ziekgemeld bij mijn werkgever, (2 mei 2016). Op 24 mei moest ik naar de bedrijfsarts. Deze vertelde mij echter dat mijn werkgever mijn ziekmelden op september 2015 had gezet. (wat hij een zeer vreemde zaak vond) Ik heb mij echter nooit ziekgemeld in september, Ik heb alleen in overleg met mijn manager meer thuis gewerkt en diegene noemt dit nu aangepast werk. Ik heb echter mijn volledige contracturen gewerkt. Belangrijk in dit verhaal is, dat mijn werkgever nooit een samenwerkingsverband had met een arbo arts tot 4 weken geleden. Ik ben ook nooit in die periode door een arbo arts, dan wel, arbodienst opgeroepen, dit kan ook niet, want ik heb mij nooit ziekgemeld. Mijn manager zegt nu dat ik vanaf september aangepast werk deed, dus in hun ogen zoveel procent ziek en dat zij mij met terugwerkende kracht gaat ziekmelden.

Ik heb vandaag weer een gesprek gehad met mijn werkgever en deze blijft bij hoog en laag volhouden dat dit gewoon kan en dat zij mij per sept. 2015 willen ziekmelden...mag dit zomaar...?

Alvast bedankt voor jullie hulp...

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Werkgever wil mij ziek melden met terugwerkende kracht.

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Nee, dat kan absoluut niet! Laat uw werkgever dit weten en zoek zo nodig juridische hulp.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Werkgever wil mij ziek melden met terugwerkende kracht.

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Uw Jurist schreef:Nee, dat kan absoluut niet! Laat uw werkgever dit weten
Wordt zo'n melding dan bij de uitvoerende instantie überhaupt geaccepteerd??

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Werkgever wil mij ziek melden met terugwerkende kracht.

Ongelezen bericht door moederslink »

@cassus,
Kunt u onderstaande nog beantwoorden of .....?
Een vraagje borrelt nog op: wat was voor u de reden om meer thuis te willen en te gaan werken?

Ik heb 2 posts van u gelezen allebei op 14 januari 2016 :
1) om 17.57u schrijft u dat u binnenkort wilt verhuizen , maar niet wist hoe het met het opzeggen zat i.v.m wisseling verhuurmakelaar ...en opzegtermijn...
2) om 18.20u schrijft u dat u bent verhuisd en dat u iets wilt weten over huurtoeslag en met terugwerkende kracht.....

U was toen dus ook al aan het thuiswerken ( v.a. september 2015 )
Laatst gewijzigd door moederslink op 04 jun 2016 10:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Werkgever wil mij ziek melden met terugwerkende kracht.

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Zoals ik al aangaf kan dit niet. Zie bijv. http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... 008:BC4967.
Dus raadpleeg een arbeidsrechtjurist.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Cassus
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 dec 2014 09:10

Re: Werkgever wil mij ziek melden met terugwerkende kracht.

Ongelezen bericht door Cassus »

Bedankt voor jullie reakties. Het lijkt me het beste om juridisch advies in te winnen. Aangezien het enigste concrete wat ik kan vinden via google is dat binnen 6 weken het verplicht is om een bedrijfsarts in te schakelen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Werkgever wil mij ziek melden met terugwerkende kracht.

Ongelezen bericht door moederslink »

moederslink schreef:@cassus,
Kunt u onderstaande nog beantwoorden of .....?
Een vraagje borrelt nog op: wat was voor u de reden om meer thuis te willen en te gaan werken?

Ik heb 2 posts van u gelezen allebei op 14 januari 2016 :
1) om 17.57u schrijft u dat u binnenkort wilt verhuizen , maar niet wist hoe het met het opzeggen zat i.v.m wisseling verhuurmakelaar ...en opzegtermijn...
2) om 18.20u schrijft u dat u bent verhuisd en dat u iets wilt weten over huurtoeslag en met terugwerkende kracht.....

U was toen dus ook al aan het thuiswerken ( v.a. september 2015 )

Cassus
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 dec 2014 09:10

Re: Werkgever wil mij ziek melden met terugwerkende kracht.

Ongelezen bericht door Cassus »

Ik ben in samenwerking met mijn manager meer thuis gaan werken dan op de werkvloer. De reden hiervoor laat ik even in het midden, wij hebben echter nooit gesproken over ziekmelding of iets dergelijks, ik heb ook gewoon mijn volledige uren gedraaid.

De verhuizing en thuiswerken koppeling zie ik niet?

kuklos
Berichten: 9870
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werkgever wil mij ziek melden met terugwerkende kracht.

Ongelezen bericht door kuklos »

Cassus schreef:Ik ben in samenwerking met mijn manager meer thuis gaan werken dan op de werkvloer. De reden hiervoor laat ik even in het midden, wij hebben echter nooit gesproken over ziekmelding of iets dergelijks, ik heb ook gewoon mijn volledige uren gedraaid.
Dit geeft echter wel aan dat ze wellicht het als een ziekmelding hadden kunnen opvatten. Het gaat heel lastig worden een advies te geven als het volledige verhaal niet bekend is. In eerste instantie was mijn gedachte "wat het bedrijf doet mag niet", nu echter is de actie van het bedrijf wellicht te snappen; let op: wellicht. Maar om daar een oordeel over te geven moeten we alle feiten hebben.

Beste advies: Zoek juridische hulp.

Cassus
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 dec 2014 09:10

Re: Werkgever wil mij ziek melden met terugwerkende kracht.

Ongelezen bericht door Cassus »

Als het om een ziekmelding ging kan volgens mij (google) alleen een arboarts bepalen hoeveel procent ziek ik dan ben, niet mijn werkgever. Dat ik vervolgens 9 maanden later dan door een arboarts word gezien is natuurlijk helemaal niet te rijmen. Maar goed we gaan maandag wat juridisch advies inwinnen.

Gesloten