LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WW-uitkering en betaling vaste lasten

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: WW-uitkering en betaling vaste lasten

Ongelezen bericht door plumber »

asterix346 schreef:
plumber schreef: Als jij je vaste lasten alleen met je AOW kan betalen wil ik subiet
met je ruilen. Al mijn vaste lasten zijn nml 1300€
dus alles. (Huur-verzeker.-energie-auto-tv-water-gemeente- zorgverz.-abbo's-etc)
Ik schreef dan ook dat je huur en zorgverzekering pas aan het eind van de maand hoeft te betalen. Dan zal dat rood staan wel meevallen.
Of het nou mee valt of niet je betaald meer da 14% rente als je rood staat
en dat vind ik schande. (bedrag is overigens 350€ gemiddeld een week)
Nou reken maar uit over 52 weken.
Wat het vermoeden aangaat stiekem aan schuiven die betalingen met
een dag op.Ben er dus achter gekomen doordat ik alles kon betalen
totdat ik ineens in het rood kwam.Ging om een dag maar is inmiddels
een week geworden.

asterix346
Berichten: 160
Lid geworden op: 22 jul 2012 11:41

Re: WW-uitkering en betaling vaste lasten

Ongelezen bericht door asterix346 »

plumber schreef:
Of het nou mee valt of niet je betaald meer da 14% rente als je rood staat
en dat vind ik schande. (bedrag is overigens 350€ gemiddeld een week)
Nou reken maar uit over 52 weken.
Wat het vermoeden aangaat stiekem aan schuiven die betalingen met
een dag op.Ben er dus achter gekomen doordat ik alles kon betalen
totdat ik ineens in het rood kwam.Ging om een dag maar is inmiddels
een week geworden.
Nou vooruit: 94 cent per maand :D

Maar als je naar de incassodata kijkt: welke schuiven er dan steeds een dag naar voren en welke verdenk je ervan dat ze dat doen om een jouw ongemerkt een extra maand te laten betalen?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: WW-uitkering en betaling vaste lasten

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik had een provider die maakte er ook handje van,op gegeven momen bijna..mnd extra betaald.
Ik hield het al mnd in e gaten,dus dat feest ging niet door.
Flinke mail,en oh sorry niet de bedoeling,tuurlijk :mrgreen:


Maar goed lijkt me dat plumber geen verklaring hoeft af te leggen voor dingen die hij persoonlijk financieel opmerkt.

asterix346
Berichten: 160
Lid geworden op: 22 jul 2012 11:41

Re: WW-uitkering en betaling vaste lasten

Ongelezen bericht door asterix346 »

rozemarijntje schreef:Ik had een provider die maakte er ook handje van,op gegeven momen bijna..mnd extra betaald.
Ik hield het al mnd in e gaten,dus dat feest ging niet door.
Flinke mail,en oh sorry niet de bedoeling,tuurlijk :mrgreen:


Maar goed lijkt me dat plumber geen verklaring hoeft af te leggen voor dingen die hij persoonlijk financieel opmerkt.
Dat hoeft hij ook niet. Maar bij mij worden alle vaste lasten steeds op ongeveer dezelfde datum van de maand afgeschreven. Ik werd getriggerd door de suggestie dat er bewust met de datum geschoven wordt om een extra maand te kunnen incasseren. Lijkt me nogal een stevige beschuldiging. Welke provider probeerde bij jou die truc uit te halen?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: WW-uitkering en betaling vaste lasten

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Xs4all

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: WW-uitkering en betaling vaste lasten

Ongelezen bericht door tenormin »

@plumber, AOW komt (bij mij dan) altijd op 22 of 23ste van de maand. Pensioen meestal dezelfde dag als AOW. Zorgtoeslag ook (21ste); huur meestal op 3de dag van de nieuwe maand afgeschreven. Ik ben dus iedere maand "even rijk" tot de huur er af gaat (en de rest). Het is inderdaad wel net zoals je schrijft: ben ook telkens aan het plukken van spaarrekening naar betaalrekening: dus één troost, je bent niet de enige.

flipo
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 sep 2012 22:36

Re: WW-uitkering en betaling vaste lasten

Ongelezen bericht door flipo »

tenormin schreef:@plumber, AOW komt (bij mij dan) altijd op 22 of 23ste van de maand. Pensioen meestal dezelfde dag als AOW. Zorgtoeslag ook (21ste); huur meestal op 3de dag van de nieuwe maand afgeschreven. Ik ben dus iedere maand "even rijk" tot de huur er af gaat (en de rest). Het is inderdaad wel net zoals je schrijft: ben ook telkens aan het plukken van spaarrekening naar betaalrekening: dus één troost, je bent niet de enige.
Zijn de huren dan zo hoog voor jullie dat je daardoor in de problemen komt ? Huur- en Zorgtoeslag of is het probleem het opgebouwde pensioen ?

asterix346
Berichten: 160
Lid geworden op: 22 jul 2012 11:41

Re: WW-uitkering en betaling vaste lasten

Ongelezen bericht door asterix346 »

rozemarijntje schreef:Xs4all
Zit ik toch goed bij KPN. Rekening via e-mail de 25e. Incasso altijd keurig 2 of 3 dagen later. :D

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: WW-uitkering en betaling vaste lasten

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Zit in,iddels al 8 jr of 7 ? Bij andere.gaat wel netjes

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: WW-uitkering en betaling vaste lasten

Ongelezen bericht door tenormin »

@flipo, ik schrijf zorgtoeslag. Heb geen huurtoeslag, mijn inkomen is veel te hoog ; nl. €39,00 bruto per jaar! Dus beetje frustratie zit er wel. Mag toch?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: WW-uitkering en betaling vaste lasten

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Kan het me voorstellen :twisted: 39 euro....grrr

flipo
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 sep 2012 22:36

Re: WW-uitkering en betaling vaste lasten

Ongelezen bericht door flipo »

tenormin schreef:@flipo, ik schrijf zorgtoeslag. Heb geen huurtoeslag, mijn inkomen is veel te hoog ; nl. €39,00 bruto per jaar! Dus beetje frustratie zit er wel. Mag toch?
Nou en of dat mag dan betaalt u bijna 650 euro huur per maand waarschijnlijk voor een flatje. Dan resteert er niet veel meer voor leuke dingen toch ?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: WW-uitkering en betaling vaste lasten

Ongelezen bericht door tenormin »

flipo schreef:
tenormin schreef:@flipo, ik schrijf zorgtoeslag. Heb geen huurtoeslag, mijn inkomen is veel te hoog ; nl. €39,00 bruto per jaar! Dus beetje frustratie zit er wel. Mag toch?
Nou en of dat mag dan betaalt u bijna 650 euro huur per maand waarschijnlijk voor een flatje. Dan resteert er niet veel meer voor leuke dingen toch ?
Hartstikke Off Topic: heb gelukkig een gulle zoon; 't blijft wel leuk, hoor. Geen zorg.

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: WW-uitkering en betaling vaste lasten

Ongelezen bericht door doradora456 »

u kunt uw bruto jaarinkomen verlagen door een donatie aan een goed doel.
hierdoor krijgt u dan weer recht op huurtoeslag.
misschien iets om in uit te proberen?
kijk wat er gebeurd als u op de aangifte van 2012 een donatie van € 300 a € 400 doet.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: WW-uitkering en betaling vaste lasten

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik geef me op :D :P donatie altijd welkom

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: WW-uitkering en betaling vaste lasten

Ongelezen bericht door tenormin »

rozemarijntje schreef:Ik geef me op :D :P donatie altijd welkom
Off Topic: Nou, je hebt een meneer rozemarijntje: die zorgt toch wel voor je?

Doradora, dat doe ik al jaren, wist niet dat dit aftrekbaar was. Ja, achterlijk, ik weet het. Maar bedankt voor tip. Nog een toevoeging: is dat niet gek eigenlijk, je doneert geld aan een goed doel. Kan de belasting dan niet zeggen: Hé, hou dat geld zelf, hoeven wij geen huursubsidie te betalen. Lijkt me toch wel ietsje logisch, of zie ik dat verkeerd?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: WW-uitkering en betaling vaste lasten

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ja ,valt wel mee..... :( :lol: :lol:

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: WW-uitkering en betaling vaste lasten

Ongelezen bericht door doradora456 »

nee, daar kijkt de belastingdienst niet naar.
u ontvangt de betaalde belasting over het bedrag van de gift en
u kunt weer recht hebben op de huurtoeslag en misschien ook wel een hogere zorgtoeslag.

probeer zelf maar een aangifte in te vullen, met de aftrek van de bedragen die u aan erkende goede doelen hebt gegeven. u moet deze bedragen natuurlijk wel kunnen bewijzen door bankafschrift of kwitantie.

vergeet niet de huurtoeslag op tijd aan te vragen. het beste is om dit samen met de aangifte te doen voor 1 april 2013.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: WW-uitkering en betaling vaste lasten

Ongelezen bericht door kweenie »

darjulis schreef:Ik ben alleenstaande moeder en werkte parttime, dus daardoor heb ik het niet zo breed dat ik een buffer kan bouwen. Tenminste, het kan wel, maar veel zal het niet zijn.
Mag ik even advocaat van de duivel zijn? Als je tijdens je werkende leven al geen ruimte had om een buffertjenop te bouwen, dan denk ik dat je met een ww van 75/70% van je laatste loon al helemaal niet rond zult komen en dus structureel te veel zult uitgeven. Dan ligt hetbprobleem dus niet zozeer bij het uitkeren per 4 maanden, maar bij het te lage inkomen. Als het je wel lukt om nu nog rond te komen, dan was het handig geweest als je, toen je het iets ruimer had, een klein buffertje had opgebouwd.

Maar terug naar de vraag. Het is eigenlijk best logisch. Voor werk is het loon van oudsher gebaseerd op een langdurig dienstverband. Er wordt gekeken wat iemand per jaar zou moeten verdienen en dat wordt dan in gelijke maandelijkse porties verdeeld. Begin je in februari met werken, dan werk je de eerste maand dus iets minderdan waarvoor je betaald krijgt, maar op de lange termijn middelt zich dat wel uit.

Voor de ww gaan ze er vanuit dat je maar kort ww zult krijgen en snel een andere baan zult hebben. Daar kijken ze dus naar het dagloon en vervolgens wordt er uitbetaald naar rato van het aantal dagen dat je niet hebt gewerkt. In theorie zou dat ook per maand kunnen worden uitbetaald, maar dan zou je hele vreemde en verschillende maandbedragen krijgen en het zou ook een hoop extra werk zijn om dat iedere maand juist te berekenen. En veel mensen zouden daar vragen over gaan stellen. Daarom wordt hetdus om de 4 weken betaald.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: WW-uitkering en betaling vaste lasten

Ongelezen bericht door grun »

kweenie schreef: Voor de ww gaan ze er vanuit dat je maar kort ww zult krijgen en snel een andere baan zult hebben. Daar kijken ze dus naar het dagloon en vervolgens wordt er uitbetaald naar rato van het aantal dagen dat je niet hebt gewerkt. In theorie zou dat ook per maand kunnen worden uitbetaald, maar dan zou je hele vreemde en verschillende maandbedragen krijgen en het zou ook een hoop extra werk zijn om dat iedere maand juist te berekenen. En veel mensen zouden daar vragen over gaan stellen. Daarom wordt hetdus om de 4 weken betaald.
Andere uitkeringen kunnen toch ook per maand uitbetaald worden? Daar krijgen de uitkerings gerechtigden wel iedere maand hetzelfde bedrag, ongeacht of die maand nu 28, 29, 30 of 31 dagen heeft. Intern rekent het uwv met 21,75 werkdag per maand, dat blijft altijd hetzelfde. En die andere uitkeringen zijn ook gebaseerd op dagloon.

Gesloten