kan iemand mij meer vertellen hoe het precies zit met een zwangerschapsuitkering als je gastouder bent?
Ik ben zelf al naar het uwv geweest en zij zeggen dat ze niks voor mij kunnen doen omdat je als gastouder geen premies betaald. maar een alfahulp draagt, voorzover ik weet, ook geen premies af maar komt wel in aanmerking voor zwangerschapsverlof/uitkering......
Wie kan mij het 'verschil'uitleggen en waarom krijgt het ene wel een uitkering en de ander niet?
Ik werk immers ook voor mijn geld!!!!!!!!!!!!!
groetjes miriam
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] zwangerschapsuitkering gastouder
-
Re: zwangerschapsuitkering gastouder
Als gastouder heb je geen recht op zwangerschaps- en bevallingsuitkering (wet=WAZO).
Je bent niet in loondienst.
Als zelfstandige kan je ook in aanmerking komen voor een zwuitkering.
Zelfstandig beroepsoefenaar is een gastouder blijkbaar ook niet. Een alphahulp wel, net als een freelancer en een artiest. Een gastouder betaalt geen sv-premies, een artiest bijvoorbeeld wel (weliswaar niet direct via loon maar wel via andere (na)heffing). Een alphahulp zal ook sv-premie betalen dan.
Ik denk dat 't m daarin zit.
Je bent niet in loondienst.
Als zelfstandige kan je ook in aanmerking komen voor een zwuitkering.
Zelfstandig beroepsoefenaar is een gastouder blijkbaar ook niet. Een alphahulp wel, net als een freelancer en een artiest. Een gastouder betaalt geen sv-premies, een artiest bijvoorbeeld wel (weliswaar niet direct via loon maar wel via andere (na)heffing). Een alphahulp zal ook sv-premie betalen dan.
Ik denk dat 't m daarin zit.
-
volgens mijn moeder, die op een accountenskantoor werkt, betaald een alfahulp ook geen premies....
ik vind het allemaal maar raar, werk je netjes voor je geld, op een eerlijke manier ( oppassen is iets wat heel makkelijk zwart kan) en dan heb je nog nergens recht op!! belachelijk!!!!!!
ik vind het allemaal maar raar, werk je netjes voor je geld, op een eerlijke manier ( oppassen is iets wat heel makkelijk zwart kan) en dan heb je nog nergens recht op!! belachelijk!!!!!!
-
Als gastouder val je onder de alphahulpen. Je moet naar mijn weten zelf je premies afdragen. Zoals je ook over je inkomsten belasting moet betalen draag je je premies ook af als je je aangifte inkomstenbelasting doet. Dit houdt in de praktijk in dat je wel degelijk recht hebt op een zwangerschapsuitkering.
Jan pellegrom zegt over het afdragen;Een aardige bijverdienste, maar toch een beetje zuur, dat je ruim een derde van je inkomsten
weer moet afdragen aan het rijk in de vorm van belasting. Sterker nog, de afdracht aan de staat is nog hoger, omdat sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel zogenaamde freelancers (waaronder ook gastouders vallen) over hun verdiensten een inkomensafhankelijke
bijdrage moeten betalen.
vanaf website UWV:
Ik ben zelfstandige en zwanger of pas bevallen
Heeft u een eigen bedrijf of bent u alfahulp en bent u niet vrijwillig verzekerd voor de Ziektewet? Dan kunt u als u zwanger bent ook verlof en een uitkering krijgen. Kijk voor de regeling Zelfstandigen en Zwanger (ZEZ) bij Eigen bedrijf.
ZEZ-uitkering aanvragen
Om een zwangerschapsuitkering aan te vragen, neemt u de volgende 3 stappen:
1.Stuur het formulier Aanvraag ZEZ-uitkering voor zwangere zelfstandigen naar UWV. Doe dit 4 tot 2 weken voordat u wilt dat het verlof begint.
2.Stuur een verklaring mee van uw verloskundige, gynaecoloog of huisarts waarin staat dat u zwanger bent. Een gewoon briefje mag ook.
3.Stuur een kopie van de aanslag inkomstenbelasting over het afgelopen belastingjaar mee
ik hoop dat het nu wat duidelijker is?
even de website van jan pellegrom, erg interessant voor een gastouder:
http://www.janpellegrom.nl/
Jan pellegrom zegt over het afdragen;Een aardige bijverdienste, maar toch een beetje zuur, dat je ruim een derde van je inkomsten
weer moet afdragen aan het rijk in de vorm van belasting. Sterker nog, de afdracht aan de staat is nog hoger, omdat sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel zogenaamde freelancers (waaronder ook gastouders vallen) over hun verdiensten een inkomensafhankelijke
bijdrage moeten betalen.
vanaf website UWV:
Ik ben zelfstandige en zwanger of pas bevallen
Heeft u een eigen bedrijf of bent u alfahulp en bent u niet vrijwillig verzekerd voor de Ziektewet? Dan kunt u als u zwanger bent ook verlof en een uitkering krijgen. Kijk voor de regeling Zelfstandigen en Zwanger (ZEZ) bij Eigen bedrijf.
ZEZ-uitkering aanvragen
Om een zwangerschapsuitkering aan te vragen, neemt u de volgende 3 stappen:
1.Stuur het formulier Aanvraag ZEZ-uitkering voor zwangere zelfstandigen naar UWV. Doe dit 4 tot 2 weken voordat u wilt dat het verlof begint.
2.Stuur een verklaring mee van uw verloskundige, gynaecoloog of huisarts waarin staat dat u zwanger bent. Een gewoon briefje mag ook.
3.Stuur een kopie van de aanslag inkomstenbelasting over het afgelopen belastingjaar mee
ik hoop dat het nu wat duidelijker is?
even de website van jan pellegrom, erg interessant voor een gastouder:
http://www.janpellegrom.nl/