LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AH bonuskaart

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

AH bonuskaart

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik ben altijd nogal terughoudend geweest met gebruik te maken van een "bonuskaart" . Dus iedere keer als ik boodschappen deed bij de AH (en dat doe ik al jaren), antwoordde ik steevast NEE op de vraag of ik ook een bonuskaart had.

Vorige week toch maar bij de klantenbalie geweest en gevraagd om een bonuskaart (het is recessie nietwaar).
Wat schets mijn verbazing : ik hoefde nergens mijn gegevens in te vullen en kreeg gewoon een bonuskaart en nog 2 sleutelhangertje die ook als bonuskaart gebruikt konden worden.

Ik heb al die jaren dus geen gebruik gemaakt van de "bonusaanbiedingen" omdat ik (met mijn alu-hoedje op) de bonuskaart een soort van inbreuk op de privacy vond. Ik dacht dat hiermee je koopgedrag in de gaten werd gehouden en voor mijn gevoel ging dat niemand wat aan.

Blijkt dat je dus gewoon zo'n ding meekrijgt zonder verdere vragen. Waar is die bonuskaart voor bedoeld dan ? :?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

De super kan nog altijd de informatie van het koopgedrag van de consumenten goed gebruiken.

Zo blijkt er bij een dergelijke analyse een duidelijk verband tussen de verkoop van bier en luiers te bestaan, iets wat op het eerste gezicht redelijk verassend is.
etc.
etc.
...

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door Barman »

langste adem schreef:Waar is die bonuskaart voor bedoeld dan ? :?
Voor het krijgen van korting en mensen naar de AH te lokken.

Jij kan zelf bepalen hoe ver je daar in wil gaan. Koppel een email adres aan die kaart en je kan meer korting krijgen.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door langste adem »

Maar als iedereen zo'n kaart meekrijgt zonder verdere registratie kun je onmogelijk bijhouden wie wat gekocht heeft. Toch ? Hooguit dat de verkochte boodschappen gelinkt kunnen worden met de pin-transacties, maar daar heb je die bonuskaart niet voor nodig.

En ook supermarkten zonder bonuskaarten kunnen klanten lokken met aanbiedingen ?

Ik zie niet echt het nut in van zo'n bonuskaart. Behalve dan dat het gunstig is voor AH dat er mensen die de bonuskaart NIET gebruiken ?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door olaf79 »

In feite betalen de niet bonuskaarthouders voor mijn korting... :D :D

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door langste adem »

Lekker verhaal :D
Ik ga er geen drama van maken hoor, maar ben dus wel veel korting misgelopen die jaren.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door Barman »

langste adem schreef:Maar als iedereen zo'n kaart meekrijgt zonder verdere registratie kun je onmogelijk bijhouden wie wat gekocht heeft. Toch ? Hooguit dat de verkochte boodschappen gelinkt kunnen worden met de pin-transacties, maar daar heb je die bonuskaart niet voor nodig.

En ook supermarkten zonder bonuskaarten kunnen klanten lokken met aanbiedingen ?

Ik zie niet echt het nut in van zo'n bonuskaart. Behalve dan dat het gunstig is voor AH dat er mensen die de bonuskaart NIET gebruiken ?
Je hoeft toch ook niet bij te houden WIE wat koopt. Je houdt bij WAT er verkocht wordt aan bonuskaarthouders. Daar kan je dan toch je assortiment en acties weer op afstemmen.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door Barman »

langste adem schreef:Lekker verhaal :D
Ik ga er geen drama van maken hoor, maar ben dus wel veel korting misgelopen die jaren.
En vrij onnodig. Bij het aanvragen van die kaart hoef je je ook niet te legitimeren, dus je had hem jaren geleden al met valse info kunnen krijgen.
Hij zit natuurlijk wel gekoppeld aan je airmileskaart die wel op naam staat.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door olaf79 »

Barman schreef:
langste adem schreef:Lekker verhaal :D
Ik ga er geen drama van maken hoor, maar ben dus wel veel korting misgelopen die jaren.
En vrij onnodig. Bij het aanvragen van die kaart hoef je je ook niet te legitimeren, dus je had hem jaren geleden al met valse info kunnen krijgen.
Hij zit natuurlijk wel gekoppeld aan je airmileskaart die wel op naam staat.
ook dat hoeft niet.
Als je weet wie wat wanneer koopt kun je gerichte reclame maken. Dat is o.a. waar facebook, google en vele anderen van leven.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door sjohie »

langste adem schreef:Ik ben altijd nogal terughoudend geweest met gebruik te maken van een "bonuskaart" . Dus iedere keer als ik boodschappen deed bij de AH (en dat doe ik al jaren), antwoordde ik steevast NEE op de vraag of ik ook een bonuskaart had.

Vorige week toch maar bij de klantenbalie geweest en gevraagd om een bonuskaart (het is recessie nietwaar).
Wat schets mijn verbazing : ik hoefde nergens mijn gegevens in te vullen en kreeg gewoon een bonuskaart en nog 2 sleutelhangertje die ook als bonuskaart gebruikt konden worden.

Ik heb al die jaren dus geen gebruik gemaakt van de "bonusaanbiedingen" omdat ik (met mijn alu-hoedje op) de bonuskaart een soort van inbreuk op de privacy vond. Ik dacht dat hiermee je koopgedrag in de gaten werd gehouden en voor mijn gevoel ging dat niemand wat aan.

Blijkt dat je dus gewoon zo'n ding meekrijgt zonder verdere vragen. Waar is die bonuskaart voor bedoeld dan ? :?
Het is deels een middel tot klantenbinding, en ook om bijvoorbeeld op 4 positie postcode niveau, een bestand te krijgen met de aankopen etc, wat van waarde is bij het bepalen van de locaties van nieuwe winkels etc. (dat mag overigens conform privacy wetgeving) Ze wilden/willen er ook meer mee doen op persoonlijk niveau, maar daar kunnen ze samen het CBP nog steeds geen passend iets voor vinden, dus dat komt niet echt van de grond.

Maar als sinds het begin is het mogelijk om de bonuskaart anoniem te gebruiken, dat vinkje zat al op het aanvraagformulier bij de eerste interne AH testen waar ik als vakkenvuller aan deel heb genomen.

Pas later is de mogelijkheid tot koppelen van een airmiles kaart erbij gekomen, iets wat overigens facultatief is, en alleen het scannen (1 in plaats van 2 kaarten) makkelijker maakt bij de kassa.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door kweenie »

langste adem schreef:Maar als iedereen zo'n kaart meekrijgt zonder verdere registratie kun je onmogelijk bijhouden wie wat gekocht heeft. Toch ? Hooguit dat de verkochte boodschappen gelinkt kunnen worden met de pin-transacties, maar daar heb je die bonuskaart niet voor nodig.
Het gaat ze er om dat ze de aankopen van één persoon of huishouden over langere termijn en bij meerdere bezoeken kunnen analyseren, zowel wat je koopt als waar je het koopt als wanneer je het koopt. Ze hoeven daarbij niet precies te weten op welk adres je woont (winkeladres zegt genoeg) of hoe je gezin eruit ziet (ze zien wel of je luiers koopt of niet...).

Er zijn zeer strenge eisen aan wat je met de persoonsgegevens van bv. pin transacties mag doen. Daarom is dat niet geschikt. Ook willen ze dat niet alleen voor mensen die met pin betalen. Bovendien varieert de bankrekening nog wel eens.

Overigens is de 'verplichte' registratie van adresgegevens al jaren geleden gestopt, vrij snel na alle drukte bij de introductie. Juist omdat ze die gegevens voor hun analyses niet nodig hebben. En omdat koppeling van verkoopgegevens aan persoonsgegevens sowieso lastig is met de privacywetgeving.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door bprosman »

Vorige week toch maar bij de klantenbalie geweest en gevraagd om een bonuskaart (het is recessie nietwaar).
Zo zie je maar dat principes te koop zijn :wink:

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door langste adem »

Barman schreef: Je hoeft toch ook niet bij te houden WIE wat koopt. Je houdt bij WAT er verkocht wordt aan bonuskaarthouders. Daar kan je dan toch je assortiment en acties weer op afstemmen.
Ik snap dat een supermarkt wil weten welke producten in de smaak vallen en welke niet, om zodoende daarop het assortiment en acties op af te stemmen. Maar maakt het dan voor die supermarkt uit of de producten gekocht worden door een bonuskaarthouder of niet ? Natuurlijk zal er weleens een verdwaalde toerist rondlopen in de supermarkt, maar er zijn dus ook genoeg mensen die regelmatig hun aankopen doen
bij die winkel die geen bonuskaart hebben of hem zijn vergeten.
sjohie schreef:Het is deels een middel tot klantenbinding, en ook om bijvoorbeeld op 4 positie postcode niveau, een bestand te krijgen met de aankopen etc, wat van waarde is bij het bepalen van de locaties van nieuwe winkels etc. (dat mag overigens conform privacy wetgeving)
De klantenbinding die ze van mij hebben is niet vanwege die bonuskaart, omdat je daarmee toevallig wat aanbiedingen krijgt. Bij andere supermarkten heb je ook aanbiedingen, en als daar een interessante aanbieding is ga ik gerust daarheen ipv de AH. Ook met een bonuskaart van AH op zak.
Dat ze van klanten de postcode willen weten om locaties van nieuwe winkels te bepalen klinkt plausibel, maar de postcode van mij hebben ze niet gevraagd toen ik om die bonuskaart ging.

Nu tegenwoordig ieder product gascand wordt met een barcode is het juist al heel makkelijk voor de supermarkten om de aankopen te analyseren.
Dus eigenlijk snap ik nog steeds niet goed waar de bonuskaart nou eigenlijk goed voor is.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door langste adem »

bprosman schreef:
Vorige week toch maar bij de klantenbalie geweest en gevraagd om een bonuskaart (het is recessie nietwaar).
Zo zie je maar dat principes te koop zijn :wink:
Alles is te koop. Zelfs ik. :lol:

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door Barman »

langste adem schreef: Nu tegenwoordig ieder product gascand wordt met een barcode is het juist al heel makkelijk voor de supermarkten om de aankopen te analyseren.
Daarmee zie je het totaalbeeld. Met de bonuskaart kan je verkoop koppelen aan een klant. Wie die klant is, is totaal onbelangrijk. Zoals Leo al schreef kan je daarmee een verband tussen de verkoop van bier en luiers leggen. Dat kan je niet op basis van de totale verkoop.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door langste adem »

Maar hoezo willen ze de verkoop koppelen aan een klant als het ze toch geen barst kan schelen wie die klant is ?
Als er al een verband zou bestaan tussen de aankoop van luiers en bier, dan kunnen ze dat toch ook zien door niet te kijken wat er totaal verkocht is, maar door naar te kijken welke producten er verkocht zijn per betaling ?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door crazyme »

langste adem schreef:Maar hoezo willen ze de verkoop koppelen aan een klant als het ze toch geen barst kan schelen wie die klant is ?
Als er al een verband zou bestaan tussen de aankoop van luiers en bier, dan kunnen ze dat toch ook zien door niet te kijken wat er totaal verkocht is, maar door naar te kijken welke producten er verkocht zijn per betaling ?
Je hebt een totaalplaatje van 1 klant.

Aankoopfrequentie van bepaalde producten, op welke tijden en dagen winkelt men "klein" of "groot", Bij zelfscan weten ze nog meer : Hoelang is de klant in de winkel en in welke volgorde scant men producten, ofwel welke route loopt de klant.
langste adem schreef:omdat ik (met mijn alu-hoedje op) de bonuskaart een soort van inbreuk op de privacy vond.
Zet je alu hoedje maar weer op ! :mrgreen:

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door langste adem »

(alu hoedje op) Misschien kunnen ze beter bij iedereen onderhuids een chip plaatsen, zodat niemand meer pasjes nodig heeft van AH/Ziekenfonds/Gamma/Karwei en noem maar op. Waardoor alles veel efficienter wordt.

(alu hoedje af) : ik denk dat ik nog maar een dozijn bonuskaarten ga halen en dan iedere keer met een andere kaart afrekenen. Dat zal ze leren !!! :lol:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door bprosman »

Misschien kunnen ze beter bij iedereen onderhuids een chip plaatsen, zodat niemand meer pasjes nodig heeft van AH/Ziekenfonds/Gamma/Karwei en noem maar op. Waardoor alles veel efficienter wordt.
Dat is al oud, deed de Baja Beach club in 2004 al , VIP gasten konden een chip in laten spuiten waarmee ze ook konden afrekenen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: AH bonuskaart

Ongelezen bericht door Jolijn »

Je kunt toch ook korting krijgen zonder bonuskaart?
Zeg dat je 'm niet bij je hebt, dan gebruikt de caissière de algemene kassabonuskaart of zoiets.

Gesloten