Barman schreef:
Je hoeft toch ook niet bij te houden WIE wat koopt. Je houdt bij WAT er verkocht wordt aan bonuskaarthouders. Daar kan je dan toch je assortiment en acties weer op afstemmen.
Ik snap dat een supermarkt wil weten welke producten in de smaak vallen en welke niet, om zodoende daarop het assortiment en acties op af te stemmen. Maar maakt het dan voor die supermarkt uit of de producten gekocht worden door een bonuskaarthouder of niet ? Natuurlijk zal er weleens een verdwaalde toerist rondlopen in de supermarkt, maar er zijn dus ook genoeg mensen die regelmatig hun aankopen doen
bij die winkel die geen bonuskaart hebben of hem zijn vergeten.
sjohie schreef:Het is deels een middel tot klantenbinding, en ook om bijvoorbeeld op 4 positie postcode niveau, een bestand te krijgen met de aankopen etc, wat van waarde is bij het bepalen van de locaties van nieuwe winkels etc. (dat mag overigens conform privacy wetgeving)
De klantenbinding die ze van mij hebben is niet vanwege die bonuskaart, omdat je daarmee toevallig wat aanbiedingen krijgt. Bij andere supermarkten heb je ook aanbiedingen, en als daar een interessante aanbieding is ga ik gerust daarheen ipv de AH. Ook met een bonuskaart van AH op zak.
Dat ze van klanten de postcode willen weten om locaties van nieuwe winkels te bepalen klinkt plausibel, maar de postcode van mij hebben ze niet gevraagd toen ik om die bonuskaart ging.
Nu tegenwoordig ieder product gascand wordt met een barcode is het juist al heel makkelijk voor de supermarkten om de aankopen te analyseren.
Dus eigenlijk snap ik nog steeds niet goed waar de bonuskaart nou eigenlijk goed voor is.