Akkoord. Dit gedeelte lijkt behoorlijk valide. Trouwens, voor kranten/tijdschriften is een termijn van 3 maanden in plaats van 1 maand. Lijkt me niet dat het voor Knaek geldt, omdat ze maar 1x per jaar uitgeven. Tenzij ik iets mis. Dus inderdaad 1 maand.olaf79 schreef:Er spelen hier 2 zaken. Allereerst, als er sprake is van een abonnement, of zoals de wet dat noemt het geregeld afleveren van zaken of diensten, dan heb jij recht dit zonder opgave van redenen op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste 1 maand (30 dagen) ingaande de dag nadat je hebt opgezegd. Je dient de te veel betaalde abonnementsgelden pro rato terug te ontvangen. Zover klopt de stelling van ConsuWijzer dus dat je recht hebt 11/12 deel van het geld.
Hierbij de tegenvraag: wat is een proefabonnement? Is dat in de wet omschreven, wordt dat bepaald door de definities die het bedrijf gebruikt of is het simpelweg logisch redeneren?Het tweede is de vraag of een gratis proef abonnement zomaar mag worden omgezet in betaald abbo. Volgens mij mag dit niet en hoort een proefabonnement automatisch te stoppen. In dat geval zit je dus uberhaupt nergens aan vast en hoef je niks te betalen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ngd-worden
http://blog.iusmentis.com/2011/02/28/st ... t-mag-dat/
https://ictrecht.nl/contracten-en-algem ... -in-echte/
3 links die hoop bieden, maar niet uitleggen hoe wordt vastgesteld wat een proefabonnement is. Daarbij was Knaek overigens van mening dat veelvuldig stond aangegeven dat het (gratis) abonnement na een jaar automatisch verlengd wordt, en dat ze daarom niet aan deze regel hoeven te voldoen.
Akkoord, maar waar baseer je op dat je de kortingen over het jaar krijgt? Artikel 3.1 in hun Algemene Voorwaarden? Zij zullen zeggen dat ze het volledige product in de eerste maand leveren, en dat de rest een gratis extra is.Een handige truc om onder annulering uit te komen. Eigenlijk betaal je het abonnementsgeld gewoon in 1x voor een heel jaar vooruit. Aangezien je gedurende het hele jaar verschillende kortingen krijgt is hier niet sprake van gratis gebruik in het jaar behalve de eerste maand. Bovendien koste het produceren van een plastic pasje een paar euro. Door het zo te formuleren wordt je bewust misleid. Je blijft dus gewoon recht houden op ten minste 11/12 deel van het abonnementsgeld.Iets dat opmerkelijk is:
Op hun site staat het in de HUIDIGE Algemene Voorwaarden zo uitgelegd:
"Deze kosten worden gerekend voor de productie en appontwikkeling en gefactureerd in de eerste maand van het collegejaar (augustus). [...] De overige maanden van het collegejaar zal het gebruik van de (CJP/)Knaekpas/app kosteloos zijn."
Weet je de termijn?Als er sprake is van verlenging zijn de voorwaarden geldig zoals die destijds golden. Als voorwaarden ten nadele van de consument worden aangepast heeft de consument het recht het abonnement te annuleren. Hieraan is wel een termijn verbonden.ECHTER, deze voorwaarden zijn na 11 augustus geïnstalleerd, aangezien ze afwijken van mijn in Dropbox geüploade Algemene Voorwaarden. Aangezien opzeggen bij wet 4 weken van te voren moet, en zij 1 September de nieuwe ronde starten hadden die gewijzigde Algemene Voorwaarden dus 1 Augustus op de site moeten staan om op mij van toepassing te zijn neem ik aan. Dus kan ik misschien ook aan de hand daarvan met terug werkende kracht beëindigen?
Ten nadele... Het lijkt er op dat ze het het nu met de nieuwe Algemene Voorwaarde proberen juridisch dicht te timmeren, maar of dat hard te bewijzen is... Geldt dat als ten nadele?