LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] dierenvoeding

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
pé k

dierenvoeding

Ongelezen bericht door pé k »

Wij hebben een huisdier, een poes, en geven veel om haar :!: .
In de supermarkt vind je ikweetniethoeveel merken blikjes met talloze 'smaken' :wink: .
De inhoud ruikt soms verdacht veel zoals mensenvoeding ruikt:
stevig gekruid enzo. Pittig voedsel, daar houden veel mensen weliswaar van,
maar is dat ook wat goed is voor dieren :? ?
Zelfs mensenvoeding is al niet altijd wat het lijkt (met allerlei 'zinloze' toevoegingen
zoals Enummer-stofjes, of zelfs doodgewoon kraanwater :evil: ) - nou hoe zal 't dan
gesteld zijn met het door de industrie geproduceerde voedsel dat bestemd is
voor dieren, voor wezens die zich niet kunnen weren, denk ik wel 'ns.
Wat is nou echt verantwoorde voeding voor je huisdier?

kweenie

Re: dierenvoeding

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt bij de samenstelling kijken wat er in zit. In sommig voer zit maar een heel laag percentage vlees, in andere (duurdere) soorten zit veel meer vlees. Er kunnen natuurlijk ook goede vleesvervangers zijn, maar vaak betekent een laag vleesgehalte dat er veel slecht voedend 'vulmiddel' in zit. Goed voer is vaak duurder per kilo, maar omdat het meer voedingswaarde heeft, heb je er ook minder van nodig. En zo heel veel eet een poes per maand ook niet. Trouwens, goed voer kun je meestal alleen bij de dierenwinkel vinden, of soms bij een grote supermarkt.

Verder natuurlijk kijken wat je poes lekker vindt. Sommige merken stoppen ook allerlei spullen in het voer die het eten meer op menseneten laat lijken, zoals doperwtjes, wortels, rijst etc. Leuk voor de baas, maar je poes zal het vaak niet zo veel interesseren. Al eten ze 'in het wild' ook af en toe wel eens wat groenvoer tussendoor.

Allerlei e-nummer toevoegingen hoeven trouwens niet persé verkeerd of heel chemisch te zijn. Een paar voorbeelden van in mijn ogen tamelijk onschuldige nummers zijn bijvoorbeeld e150a, e162, e901, e948; respectievelijk caramel, bietenrood, bijenwas, zuurstof. Een e-nummer betekent dus niet per definitie enge chemicaliën.

@home

Ongelezen bericht door @home »

Je kunt beter brokjes geven van goede kwaliteit, dat laat zich terug zien in de gezondheid van het dier. (Royal Canin, Hills e.d., premiumvoer dus). Blikvoer bevat +- 80 - 90% water en daar heeft een kat weinig aan en zal voortdurend honger hebben. Wil je het echt goed doen voor je kat of hond, geef dan Carnibest. In veel brokjes worden granen (als vulmiddel?) gestopt. Alleen zijn katten en honden geen granen eters. Zij zijn vleeseters en in de natuur eten ze ook de darmen en maag van hun prooi. Dit zijn meestal planteneters en zodoende krijgen zij ook 'groente' binnen, ze hebben het wel degelijk nodig. Veel katten krijgen last van suikerziekte omdat hun alvleesklier te hard moet werken door de granen die in brokjes zitten. Geef je ze vers als Carnibest, dan krijgen ze de perfect uitgebalanceerde maaltijd, een aanrader dus.

Google eens op Carnibest!

pé k

Ongelezen bericht door pé k »

Ik keek 'ns op het etiket van 'n plat vierkant blikje, gekocht bij AH. De inhoud bevatte (maar) 8% vlees. Da's niet erg veel, en hoe is de overige 90% dan samengesteld, vraag je je af. Bovendien, je hebt vlees en vlees. Ik was er niet helemaal gerust op.
Bij de 'natuurwinkel' ter plaatse kocht ik enkele plat-4kante blikjes van het merk Yrrah (=Harry??). De poes eet het graag, en het bevat volgens het etiket ruim 50% vlees. [Er stonden ook grotere ronde blikken Yrrah op het schap.]
Het Carnibest-voer heb ik nog niet uitgeprobeerd - het is in hier Nijmegen niet 1-2-3 te vinden. Maar ik zal het op grond van wat ik op de webstek lees zeker gaan uitproberen.
Mede namens Tonke :D dank voor de suggesties!

Gesloten