Enige weken geleden keek ik blij verrast naar mijn weerstation met buitenthermometer: 38 graden celcius! Buiten bleek het echter maar een een graad of 10 te zijn en dus nam ik de buitensensor (die natuurlijk altijd in de schaduw hangt) mee naar binnen.
Na opening bleek dat één van de twee Duracell Plus AAA batterijen was gaan lekken. De lekkende batterij was aan de negatieve kant enorm opgezwollen en het uitlopende vocht had de temperatuursensor onherstelbaar beschadigd. Op de batterijen staat een houdbaarheidsdatum van maart 2013!
Uiteraard heb ik via de website van Duracell een klacht ingediend; met het aanbod digitale foto's van de schade en lekkende batterij toe te sturen.
Tot een maand na dato niets van ze gehoord; vermoedelijk zijn hun batterijtjes leeg
Ja, dat zou een geweldig produkt zijn! De houdbaarheidsdatum geldt alleen als je het in de verpakking laat.Heb je er veel aan!
De sensor heeft altijd in de schaduw gehangen en de batterijen zijn dus nooit blootgesteld aan extreme temperaturen; zeker niet bij de zachte winter en matige zomer. Je mag als consument verwachten dat de batterij bij in gebruikname vóór het verstrijken van de THT normaal functioneert tot hij leeg is. Leeglopen mag voor de THT natuurlijk nooit; zeker niet bij een batterij van een zich op de borst roffelende fabrikant als Duracell..
De houdbaarheidsdatum geldt alleen als je het in de verpakking laat. Heb je er veel aan!
De sensor heeft altijd in de schaduw gehangen en de batterijen zijn dus nooit blootgesteld aan extreme temperaturen; zeker niet bij de zachte winter en matige zomer. Je mag als consument verwachten dat de batterij bij in gebruikname vóór het verstrijken van de THT normaal functioneert tot hij leeg is.
Ik heb exact dezelfde ervaring met een duracell batterij en toevallig ook met de datum 2013 erop.
Is er een reactie van Duracell gekomen ?
Ik heb ook via hun website gereageerd.
Is dit een onderwerp voor Radar ?
Bij ons is een dressoir ( 1.5 jaar oud ) flink beschadigd door het sapje uit de batterij welke in een kinderspeelgoed zat.
Duracell gaat er prat op batterijen te leveren voor dit soort applicaties. Dit type zou met name geschikt zijn voor toepassingen die weinig stroom verbruiken over een lange periode.
Dat een product buiten de garantie valt zodra je het uit de verpakking haalt is natuurlijk te belachelijk voor woorden. Dat lekvrije batterijen gaan lekken bij toepassing in het domein waar ze voor bestemd zijn valt niet goed te praten; vooral als ze gebruikt zijn onder NORMALE condities (temperatuur, vochtigheid) binnen de op de batterij aangegeven houdbaarheidsperiode. Dat Duracell op geen enkele manier reageert op een SCHRIFTELIJKE klacht doet de deur dicht.
Inmiddels draait een nieuwe buitentemperatuur sensor al weer meer dan een half jaar zonder problemen. Met batterijen van het Kruidvat.
Bertrand, ik heb die problemen juist met kruidvat batterijen! Die lekken bij mij steeds, terwijl andere merken dat niet doen. Ik zal eens kijken of ik er een datum op kan vinden. Misschien komen ze uit de zelfde fabriek...