| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ectron spaarlampen
Ectron spaarlampen
heeft iemand ook slechte ervaringen met ectron (kaars) spaarlampen,netzoals ik??ze zouden 6000 uur mee moeten gaan,maar binenn 3 maanden zijn ze al stuk.Die van mij komen van de blokker;klachtbrief gestuurd maar dan krijg je een waardeloos antwoord terug....ik kan ze terug brengen met originele verpakking;helaas bewaar ik de verpakking niet(waar moet een mens dat allemaal laten) en heb ik al enkele lampen weggegooid.Andere merk lampen(ikea,kwantum,werken wel nog allemaal)
gratz...
gratz...
Re: Ectron spaarlampen
Ik heb het zelfde probleem met ectron (marskramer), maar dan11watt normale lampen. Er zijn er al 2 binnen een half jaar gestopt met een zachte tik.
wat mij opvalt is dat er 220 volt opstaat en wij hebben toch 230 tegenwoordig? ik heb hetzelfde probleem met Philips gloeilampen (made in poland) ook bij de marskramer gekocht deik kocht er 2 maar bij controle bij de kassa waren ze allebei kapot. Dus 2 nieuwe gepakt die het deden, de eerst ging al na 1 dag kapot en kreeg ik mijn geld terug. Voorlopig koop ik geen spaarlampen meer
wat mij opvalt is dat er 220 volt opstaat en wij hebben toch 230 tegenwoordig? ik heb hetzelfde probleem met Philips gloeilampen (made in poland) ook bij de marskramer gekocht deik kocht er 2 maar bij controle bij de kassa waren ze allebei kapot. Dus 2 nieuwe gepakt die het deden, de eerst ging al na 1 dag kapot en kreeg ik mijn geld terug. Voorlopig koop ik geen spaarlampen meer
-
Rakkescher
Ik heb ook een ectron spaarlamp die veel te kort is meegegaan en een maand geleden stuk ging:
ERGER NOG: Op het moment dat ik de lamp aandeed ging het gepaard met een KNAL en complete KORTSLUITING. De stop was ook gesprongen.
Dit kan toch niet. Vandaar dat ik na een zoekactie op internet naar Ectron hier terecht kwam.
ERGER NOG: Op het moment dat ik de lamp aandeed ging het gepaard met een KNAL en complete KORTSLUITING. De stop was ook gesprongen.
Dit kan toch niet. Vandaar dat ik na een zoekactie op internet naar Ectron hier terecht kwam.
Ik gebruik reeds langere tijd spaarlampen en het aantal op korte termijn stukgegane lampen van het merk Ectron is opvallend.
Sommige modellen zijn aantrekkelijk,zoals het zuinige 4 Watt lampje fitting 27art nr 3904270.Dit model blijkt bij mij relatief lang te functioneren.Volgens mijn berekening zo een 8000 uur.Let wel in continu gebruik dit wil zeggen : de lamp wordt nooit uitgeschakeld.
De Ectron Globe art 1521329 sprak me aan omwille van het model,maar
de ervaringen zijn bedroevend.
Een eerste lamp hield het zowat 4 maanden uit.
De tweede 3 maand.Dan plots zonder enig geluid viel de lichtsterkte plots op bijna nul In het duister zie je alleen nog een heel vage volle maan ! Sfeervol ,maar niet funktioneel.
Op 9 juni 2008 opnieuw een zelfde lamp gaan kopen bij Makro ! Kostprijs € 6,99.
Na 3 DAGEN bij het inschakelen een luide knal en de zekeringen weg!!
Sommige modellen zijn aantrekkelijk,zoals het zuinige 4 Watt lampje fitting 27art nr 3904270.Dit model blijkt bij mij relatief lang te functioneren.Volgens mijn berekening zo een 8000 uur.Let wel in continu gebruik dit wil zeggen : de lamp wordt nooit uitgeschakeld.
De Ectron Globe art 1521329 sprak me aan omwille van het model,maar
de ervaringen zijn bedroevend.
Een eerste lamp hield het zowat 4 maanden uit.
De tweede 3 maand.Dan plots zonder enig geluid viel de lichtsterkte plots op bijna nul In het duister zie je alleen nog een heel vage volle maan ! Sfeervol ,maar niet funktioneel.
Op 9 juni 2008 opnieuw een zelfde lamp gaan kopen bij Makro ! Kostprijs € 6,99.
Na 3 DAGEN bij het inschakelen een luide knal en de zekeringen weg!!
Spaarlampen zijn niet geschikt om snel achter elkaar aan en uit te maken.
Dus voor de wc, kelders, enz (dus de ruimtes waarin de lamp kort aan is) moet je dus geen spaarlampen gebruiken.
Dat verkort dan ook sterk de levensduur.
Spaarlampen gebruik je alleen in die ruimtes waarin het licht wat langer aan zal zijn en waar de lamp niet steeds aan/uit wordt geschakeld.
Dus voor de wc, kelders, enz (dus de ruimtes waarin de lamp kort aan is) moet je dus geen spaarlampen gebruiken.
Dat verkort dan ook sterk de levensduur.
Spaarlampen gebruik je alleen in die ruimtes waarin het licht wat langer aan zal zijn en waar de lamp niet steeds aan/uit wordt geschakeld.
Heel goed wat BBCS daar vermeld.
Nog een opmerking ze geven pas na een halve minuut
hun volledige lichtsterkte.
Nog een opmerking ze geven pas na een halve minuut
hun volledige lichtsterkte.
-
Toolboy
Benk het niet helemaal mee eens .
Spaarlampen van mindere merken dat klopt.
Maar spaarlampen van topmerken zoals megaman philips en osram gaan giga lang mee ook op de wc
groet T
Spaarlampen van mindere merken dat klopt.
Maar spaarlampen van topmerken zoals megaman philips en osram gaan giga lang mee ook op de wc
groet T
Spaarlampen kun je prima op de WC gebruiken. De LED variant kan zelfs veel vaker aan en uit gezet worden dan welke lamp dan ook. De kosten besparing is hoger als je een TL lamp 1 minuut of langer uit laat staan dan wanneer je deze laat branden. Als je een spaarlamp wilt kopen ben je het beste uit met een LED variant.
-
Toolboy
Klopt alfa.
Maar de led lampen zijn nog in ontwikkeling een zeer duur in aanschaf.
Led is over een paar jaar wel betaalbaar,maar dan zullen e ook wel mindere merken opstaan.
Groet T
Maar de led lampen zijn nog in ontwikkeling een zeer duur in aanschaf.
Led is over een paar jaar wel betaalbaar,maar dan zullen e ook wel mindere merken opstaan.
Groet T
Gewoon uit het duurdere segment een spaarlamp met ingebouwde chip kopen. Bij te weinig branduren krijg je dan kosteloos een nieuwe.
Of je ook daadwerkelijk een nieuwe krijgt kan ik nog niet zeggen, want het kreng wil maar niet kapot gaan
Of je ook daadwerkelijk een nieuwe krijgt kan ik nog niet zeggen, want het kreng wil maar niet kapot gaan
Een spaarlamp met een chip?
Klinkt interessant!, waaraan kan ik herkennen dat er een chip in zit?, en hoe is deze chip uit te lezen?
Zelf heb ik er nooit van gehoord dat er in een spaarlamp een chip in kan zitten die de branduren bijhoudt,
vriendelijke groeten,
Ulbe.
Klinkt interessant!, waaraan kan ik herkennen dat er een chip in zit?, en hoe is deze chip uit te lezen?
Zelf heb ik er nooit van gehoord dat er in een spaarlamp een chip in kan zitten die de branduren bijhoudt,
vriendelijke groeten,
Ulbe.
Even zoeken op megaman. Alleen in de lampen die 15000 uur moeten kunnen branden zit een chip ingebouwd.
Ik heb 1 zo'n geval, en zodra die stuk is zal ik hem opsturen, maar dat kan nog wel even duren omdat die lamp niet echt veel aan staat. Persoonlijk vind ik het geen prettig licht wat dat ding geeft.
Ik heb 1 zo'n geval, en zodra die stuk is zal ik hem opsturen, maar dat kan nog wel even duren omdat die lamp niet echt veel aan staat. Persoonlijk vind ik het geen prettig licht wat dat ding geeft.
De LED lamp is inderdaad wat aan de dure kant. Over 50 jaar is deze bijna twee keer zo goedkoop en na vijftien jaar speel je kiet tegen de spaarlamp.
Waar een tradionele spaarlamp gebruikt 25% van de energie van een gloeilamp, gebruik de LED lamp slechts 10%.
Een LED lamp is gemiddeld € 40, verkrijgbaar, een spaarlamp voor gemiddeld € 7 (10 000 branduren), en een gloeilamp gemiddeld € 0,90.
Uitgaande van 1000 branduren, bespaar je met een spaarlamp € 9,90 (75%) per jaar en met een LED lamp € 11,88 (90%), dus € 1,98 extra boven op de spaarlamp. (prijspeil 2007)
De gloeilamp heeft een levensduur van 1000 branduren, de spaarlamp heeft tussen de 3000 en 15 000 uur, en de LED lamp 50 000 uur. De LED lamp gaat dus 3 tot 17 keer langer mee dan de spaarlamp.
De totaal kosten zijn over 50 jaar voor de
gloeilamp 50 * € 0,90 + 50 * € 13,20 = € 705, voor de
spaarlamp (10 000 branduren) 5 * € 7 + 50 * € 3,30 = € 200 en voor de
LED lamp 1 * € 40 + 50 * € 1,32 = € 106
http://www.ribaonline.nl/13.html
http://www.milieucentraal.nl/pagina?ond ... paarlampen
Waar een tradionele spaarlamp gebruikt 25% van de energie van een gloeilamp, gebruik de LED lamp slechts 10%.
Een LED lamp is gemiddeld € 40, verkrijgbaar, een spaarlamp voor gemiddeld € 7 (10 000 branduren), en een gloeilamp gemiddeld € 0,90.
Uitgaande van 1000 branduren, bespaar je met een spaarlamp € 9,90 (75%) per jaar en met een LED lamp € 11,88 (90%), dus € 1,98 extra boven op de spaarlamp. (prijspeil 2007)
De gloeilamp heeft een levensduur van 1000 branduren, de spaarlamp heeft tussen de 3000 en 15 000 uur, en de LED lamp 50 000 uur. De LED lamp gaat dus 3 tot 17 keer langer mee dan de spaarlamp.
De totaal kosten zijn over 50 jaar voor de
gloeilamp 50 * € 0,90 + 50 * € 13,20 = € 705, voor de
spaarlamp (10 000 branduren) 5 * € 7 + 50 * € 3,30 = € 200 en voor de
LED lamp 1 * € 40 + 50 * € 1,32 = € 106
http://www.ribaonline.nl/13.html
http://www.milieucentraal.nl/pagina?ond ... paarlampen
Ik heb zelf ook zo'n ledlamp.
Wat mij opvalt is dat die naar voren straalt en dat de lichtopbrengst nog wat aan de magere kant is.
Aan de andere kant zijn ledlampen net als spaarlampen (gasontladingslampen) bijna niet dimbaar.
Maar dat is dus een persoonlijke ervaring.
Zelf denk ik dat ledverlichting het helemaal gaat worden.
Aan de andere kant zijn ledlampen net als spaarlampen (gasontladingslampen) bijna niet dimbaar.
Hoe dat in de toekomst opgelost gaat worden weet ik niet.
Wat mij opvalt is dat die naar voren straalt en dat de lichtopbrengst nog wat aan de magere kant is.
Maar dat is dus een persoonlijke ervaring.
Zelf denk ik dat ledverlichting het helemaal gaat worden.
Hoe dat in de toekomst opgelost gaat worden weet ik niet.
Voor TL lampen zijn er speciale apparaten te koop die kunnen dimmen en speciale TL lampen die daar in kunnen. Er zjin ook TL lampen waar dit in zit maar dat gooi je dus iedere keer je dimmer weg.
Een LED lamp bestaat uit een veelvoud van ledjes. Deze kun je technisch dus eenvoudig dimmen door een een rij uit te zetten. Nu zijn er al LED lampen die je op 5 niveaus kunt instellen en kunt kiezen uit 16 kleuren. In de toekomst zullen er dus fittingen komen met 4 aansluitingen waarmee je kan dimmen in stappen van 12,5% en aan te sluiten zijn op daarvoor speciale ontworpen apparatuur. (Zie de link hier boven en kijken dan onder E27 bij LED lampen.)
Het mooie van het dimmen van de LED lamp is dat als je die dimt het energie verbruik ook echt naar beneden gaat.
Een LED lamp bestaat uit een veelvoud van ledjes. Deze kun je technisch dus eenvoudig dimmen door een een rij uit te zetten. Nu zijn er al LED lampen die je op 5 niveaus kunt instellen en kunt kiezen uit 16 kleuren. In de toekomst zullen er dus fittingen komen met 4 aansluitingen waarmee je kan dimmen in stappen van 12,5% en aan te sluiten zijn op daarvoor speciale ontworpen apparatuur. (Zie de link hier boven en kijken dan onder E27 bij LED lampen.)
Het mooie van het dimmen van de LED lamp is dat als je die dimt het energie verbruik ook echt naar beneden gaat.
deze lampen worden gemaakt in PRC ! en volgens de verpakking gemaakt of ingevoerd dor KEMNER Ligthing BV Amsterdam.
Ter zake : Ik kpcht spaarlampen Ectron 3 en 5 Watt (= _+25 Watt) en een (1) lamp Ectron candle LED 1 Watt (= -+ 25 Watt ( volgens de tekst op de verpakking 22 leds) om de vergelijking in lichtsterkte ui te proberen.
Vaststelling/ : De lamp van 1 Watt geeft nog minder licht minder dan die van 3 Watt en is natuurlijk nog ondermaatser met die van 5 Watt.
Wat dus op de verpakking vermeld staat is klopt aldus niet . Oplettzen :een gewaarschuwd m/v iis er ....
Ter zake : Ik kpcht spaarlampen Ectron 3 en 5 Watt (= _+25 Watt) en een (1) lamp Ectron candle LED 1 Watt (= -+ 25 Watt ( volgens de tekst op de verpakking 22 leds) om de vergelijking in lichtsterkte ui te proberen.
Vaststelling/ : De lamp van 1 Watt geeft nog minder licht minder dan die van 3 Watt en is natuurlijk nog ondermaatser met die van 5 Watt.
Wat dus op de verpakking vermeld staat is klopt aldus niet . Oplettzen :een gewaarschuwd m/v iis er ....
Onze ervaring met een spaarlamp
wij hebben verschillende spaarlampen in huis.Maar tot ONZE GROTE SCHRIK WAS ER EEN BEZIG IN BRAND TE VLIEGEN!!!!!! Het was een OSRAM DULUX EL van 15W. Deze lamp lieten we altijd branden als we niet thuis zijn om de indruk te wekken dat er iemand aanwezig zou zijn. We moeten er niet aandenken dat we op het moment dat de lamp ging smeulen niet aanwezig zouden zijn want de lamp zit n.l. in een schemerlamp met stoffen kap. Bij deze GEWAARSCHUUWD misschien is het wel een uitzonderlijk geval maar ik vertrouw er toch maar niet meer op.

wij hebben verschillende spaarlampen in huis.Maar tot ONZE GROTE SCHRIK WAS ER EEN BEZIG IN BRAND TE VLIEGEN!!!!!! Het was een OSRAM DULUX EL van 15W. Deze lamp lieten we altijd branden als we niet thuis zijn om de indruk te wekken dat er iemand aanwezig zou zijn. We moeten er niet aandenken dat we op het moment dat de lamp ging smeulen niet aanwezig zouden zijn want de lamp zit n.l. in een schemerlamp met stoffen kap. Bij deze GEWAARSCHUUWD misschien is het wel een uitzonderlijk geval maar ik vertrouw er toch maar niet meer op.
Op zoek naar reacties over Ectron lampen kwam ik op de RADAR-site terecht.
Daar las ik dat er klachten zijn over de levensduur van Ectron spaarlampen.
Nou, ik kan u melden dat ook de Ectron halogeen lampen een beperkte levensduur kennen.
Die van mij gingen na enkele maanden en maximaal een branduur per dag al stuk.
Daar las ik dat er klachten zijn over de levensduur van Ectron spaarlampen.
Nou, ik kan u melden dat ook de Ectron halogeen lampen een beperkte levensduur kennen.
Die van mij gingen na enkele maanden en maximaal een branduur per dag al stuk.
Wat is dan de aanschafprijs van de Ectron lampen?
Veel goedkoper dan de rest??
Oordeel dan zelf!
Veel goedkoper dan de rest??
Oordeel dan zelf!
-
Raymond Ruijg
Ik zocht op google om te kijken waar ik bij mij in de buurt die lampen van ECTRON kan kopen en zag tot mijn schrik deze reakties.
Ik heb nu meer dan een jaar deze lampen in huis en er is er nog niet een stuk gegaan ja een maar die heb ik uit mijn hand laten vallen.
Ik heb nu meer dan een jaar deze lampen in huis en er is er nog niet een stuk gegaan ja een maar die heb ik uit mijn hand laten vallen.